vrij of schuldig

"Ik zal de weg van Uw geboden lopen, wanneer U mijn hart verruimd hebt. HEERE, leer mij de weg van Uw verordeningen, en ik zal die in acht nemen tot het einde toe. Geef mij inzicht, dan zal ik Uw wet in acht nemen; ja, ik zal mij er met heel mijn hart aan houden. Doe mij treden op het pad van Uw geboden, want daarin vind ik vreugde."Psalm 119: 32-35



De wet zelf kan je niet kan redden. Dus als je het probeert terwijl je onder de wet bent, en dus schuldig, dan kan je niet gered worden door het goede te doen, door proberen het onmogelijke te doen nl het houden van de wet. Niemand kan terwijl hij door rood is gereden, onder die wet die hem schuldig heeft verklaard vandaan komen. Je kunt niet vrij komen van schuld, door de volgende keer en de daarop volgende keren wel netjes door groen te rijden, zelf zeven keer zeventig maal door groen rijden lost dit probleem niet op.

David schrijft in Psalm 51, "in ongerechtigheid ben ik geboren in zonde heeft mijn moeder mijn ontvangen" vers 7. Dus als we worden geboren, dan staan we al op achterstand, we worden geboren en bevinden ons vanaf dat moment al in een staat van veroordeeld. Nee niet in staat van beschuldiging, maar al in staat van veroordeling. Bij de geboorte is het alsof wij al door rood zijn gereden. Dat heet erfzonde omdat onze voorouders (Adam en Eva ) en al die ouders daarna, en dus ook jouw opa, oma, vader en moeder gezondigd hebben.

We leven dus onder wet van zonde en dood en daar kunnen we uit eigen kracht niet onder vandaan komen. Adam probeerde het met vijgenbladeren, om zijn naaktheid (lees zonde) te bedekken. Hij was door zijn daad van ongehoorzaamheid dodelijk kwetsbaar geworden en de bescherming, zijn eigen verzonnen bedekking, werkte niet, bood niet voldoende bescherming. Zelfs het "kleed" wat uiteindelijke G´d zelf voor hen maakte, was wel een heel stuk beter, maar kon uiteindelijk ook niet die bedekking geven die wij nodig hebben om rein voor G´d te staan, daarmee kon de mens de oorlog tussen goed en kwaad waar hij in terecht was gekomen niet winnen er was geen mogelijkheid om de overwinning te behalen, dus er moest iets meer gebeuren. Het bloed van bokken en stieren werden wel volgens de eis van de wet gebracht, binnen het concept van de heiligdomsdienst, dus onder gehoorzaamheid aan de Allerhoogste, opgetekend onder de noemer Thora,  maar kon uiteindelijk de mens ook niet in directe zin redden en heeft dat ook niet gedaan.

Wat deed die wet dan wel voor ons, wat wilde de dagelijkse dienst in het heilige en de jaarlijkse dienst in het heilige der heilige vervat in verordeningen ons dan leren, wat bracht het ons?
Het moest ons leren dat er Iemand zou komen die ons wel kon redden. De bokken en stieren waren een schaduw van de Werkelijkheid (Jezus) die komen zou. Het wees naar de Oplossing om op deze manier een hoopvolle toekomst te bieden aan een wereld die door ongehoorzaamheid het de eeuwige dood verdiende. Het was niet voor niets een heiligdom die nagebouwd was van het voorbeeld wat Mozes te zien kreeg in de hemel. Er was dus een hemels heiligdom die als voorbeeld fungeerde voor het aardse. De dienst verricht op aarde moest ons dus iets leren van de dienst in de hemel.

Het hele offeren was dus eigenlijk een dagelijkse herinnering aan het feit dat wij gered moesten worden en dat dat alleen gedaan kon worden door de Zoon van de Allerhoogste. Deze Zoon, deze G'd gaf Zichzelf en kreeg iets wat Hij niet verdiende, nl de dood en wij kregen daarvoor iets in de plaats wat wij niet verdiende nl het eeuwig leven. Het leven wat Hem toe kwam en zelfs toebehoorde, kregen wij helemaal gratis en voor niets. Wij hebben genade ontvangen, de Rechter heeft ons vrij gesproken van door het rood rijden, en de schuld die bij de straf hoorde heeft Iemand anders op zich genomen. Met Zijn lichaam en met Zijn bloed betaalde Hij de prijs voor onze zonde, en veranderde daarmee onze staat van veroordeling.

opmerking van een iemand: "ik geloof dat Jezus het centrale vertrek punt is waar wij ons moeten verzamelen".

Dat is helemaal correct er is geen ander uitgangspunt. Dit betekend dat als we gered zijn wij Zijn juk en last moeten dragen en Zijn juk is zacht en Zijn last is licht. Wij zijn door Hem gekocht en betaald. Vanaf de geboorte waren we kinderen van satan, Johannes noemt dit adergebroed, oftewel nageslacht van de slang, wat symbool staat voor satan. Als we onder die slavernij willen wegkomen, moeten we daarvoor onze eerste geboorte opgeven en opnieuw geboren worden. Opnieuw geboren worden, vindt plaat op het moment dat je overtuigd bent door de Heilige Geest:

"Maar Ik zeg u de waarheid: Het is nuttig voor u dat Ik wegga, want als Ik niet wegga, zal de Trooster niet naar u toe komen; maar als Ik heenga, zal Ik Hem naar u toe zenden. En als Die gekomen is, zal Hij de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel: van zonde, omdat zij niet in Mij geloven; van gerechtigheid, omdat Ik heenga naar Mijn Vader en u Mij niet meer zult zien; en van oordeel, omdat de vorst van deze wereld veroordeeld is." Johannes 16: 7-11

Hij overtuigd jouw dus van het feit dat jij in een zondige status verkeerd en dat je daarvan los moet komen door het offer van Jezus. Dat je je moet omkeren van de bestaande standaard aards en mens gerichte weg en dat je de weg moet bewandelen van heiligmaking, van vernieuwing en hervorming.
Deze weg sla je in door te kiezen voor Jezus Christus die zichzelf heeft gegeven aan het kruis van Golgotha om jou vrij te kunnen kopen en los te maken van je aardse, door demonen, (lees satan) beheerste weg die naar de afgrond leidt.

Als ik dus door rood ben gereden, en als ik vol berouw om vergeving heb gevraagd en ik heb genade gevonden in de ogen van mijn hemelse Rechter, is dat geen vrij brief om daarna ongegeneerd door rood te blijven rijden. Vrij van de wet van zonde en dood is geen legitimatie voor het negeren van de eeuwige wet van de Allerhoogste.

Zeg je ja tegen Jezus dan koopt Hij je vrij op basis van het offer wat Hij gebracht heeft meer dan tweeduizend jaar geleden. Als je vrij gekocht bent van de wet van zonde en dood, de wet die in jouw heerst en je naar de afgrond dwingt, dan ben je niet meer een slaaf van die wet, dan kun je weer kiezen om het goede te doen, om de Schepper van hemel een aarde te dienen, jouw Schepper, jouw hemelse Vader. Dat ben je op de weg die naar het eeuwig leven leidt. Om op die weg te blijven, wil de Allerhoogste dat je Zijn wil doet en Zijn wil is (de) wet. Dat is jouw navigatie op weg naar de troon van G´d, het is nl door de wet van de Allerhoogste dan je in staat van veroordeling bent gesteld en dat je Christus nodig hebt om daar vrij van te komen en is dus ook die wet die jou daarna behoed voor struikelen en vallen.

Zijn geboden (Heb G´d lief boven alles 4x, en jouw naaste als jezelf 6x), moeten we houden en kunnen we ook houden, doen en leven, niet om gered te worden maar om gered te blijven. Om niet daarna, na je overtuiging en na je weder geboren zijn het spoor weer bijster te raken. Dus de wet is niet van haar kracht beroofd, Jezus heeft ze ook niet aan het kruis genageld, Hij heeft onze oude natuur aan het kruis genageld en daarom kan de wet waardoor we vanaf de geboorte gevangen zaten ons niet meer veroordelen. Maar als we dan nadat we wedergeboren zijn, toch weer eens een keer door rood rijden, dan hebben we een Hogepriester Jezus, die pleit voor ons en kan onze zonde wegdragen. Hij mag en kan dat omdat Hij het verlossend werk volbracht heeft.

"Mijn lieve kinderen, ik schrijf u deze dingen, opdat u niet zondigt. En als iemand gezondigd heeft: wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige. En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld." 2 Johannes 1,2

Op dit moment doet Hij dus dienst in het hemelse heiligdom in het Heilige der Heilige en pleit dagelijks voor ons om onze zonde te kunnen wegdragen, dat is Zijn dagelijks werk. Dit betekend dus dat, al ben je een kind van Hem je nog steeds fouten kunt maken en dat die fouten door Christus weggedragen, weggewassen moeten worden. En dit werk zet Hij voort tot vlak voor Zijn wederkomst. Dan zal Hij met het Hogepriesterlijk werk stoppen, de Heilige Geest zal van de aarde worden weggenomen, er kan dan ook geen vergeving meer plaatsvinden, dus dan moet je klaar zijn. Eigenlijk moet je iedere dag klaar zijn, om Hem te kunnen ontmoeten.

"En hierdoor weten wij dat wij Hem kennen, namelijk als wij Zijn geboden in acht nemen. Wie zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet in acht neemt, is een leugenaar en in hem is de waarheid niet. Maar ieder die Zijn woord in acht neemt, in hem is werkelijk de liefde van God volmaakt geworden. Hierdoor weten wij dat wij in Hem zijn. Wie zegt in Hem te blijven, moet ook zelf zo wandelen als Hij gewandeld heeft". 1 Johannes 2: 3-6

Reacties

Populaire posts