want engelen bestaan wel

"Want U, HEERE, bent mijn toevlucht. De Allerhoogste hebt u tot uw woning gemaakt. Geen onheil zal u overkomen, geen plaag zal uw tent naderen. Want Hij zal voor u Zijn engelen bevel geven dat zij u bewaren op al uw wegen." Psalm 91: 9-11


De reden dat ik het hier over hebben wil is de volgende.
Het gaat mij aan het hart als ik zie dat "geloof" in G`d en Schepping zo veranderen kan.

Ik kan nog enigszins begrijpen dat mensen door weet ik wat voor een zaken in hun leven van hun of van het geloof afvallen. Wat ik dan heel erg bijzonder vindt is dat dan ook wel binnen het "geloof" spectrum gekozen wordt voor een hele andere tak van sport wat we in dit geval engelen verering kunnen noemen.

Vanuit mijn eigen geloof, overtuiging, denken en weten, meet ik mij aan op basis van de bijbel dat we dit niet moeten doen. Ik denk ook dat ik dat niet hoef uit te leggen aan de "overlopers", dat de Heer geboden gegeven heeft waarin Hij duidelijk maakt dat het niet goed is en dat wij ons daardoor bezig gaan houden met afgoderij.

"U zult voor uzelf geen beeld maken, geen enkele afbeelding van wat boven in de hemel, of beneden op de aarde of in het water onder de aarde is. U zult zich daarvoor niet neerbuigen, en die niet dienen, want Ik, de HEERE, uw God, ben een na-ijverig God, Die de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten, maar Die barmhartigheid doet aan duizenden van hen die Mij liefhebben en Mijn geboden in acht nemen." Exodus 20: 4-6

Wij mogen dus geen gesneden (engelen) beelden maken en die aanbidden of er een bepaalde "gelukswaarde" aan toe dichten. En zeker niet als ze de rol van de Schepper in gaan vullen en zelfs verdringen.

Beelden kunnen niets voor ons betekenen, het is van levend materiaal (een boom bijvoorbeeld) dood gemaakt in een vorm gegoten of gesneden waardoor het vervolgens een prominentere plek krijgt in ons leven, waar we heel veel waarde aan hechten. In dit geval niet eens de waarde door het maken zelf, doordat het kunst is geworden, maar een soort van goddelijke waarde. Het brengt geluk, het geeft voorspoed, zegen en gezondheid etc...

"Zo zegt de HEERE: U mag u de weg van de heidenvolken niet aanleren, en u niet ontstellen door de tekenen aan de hemel, omdat de heidenvolken zich daardoor ontstellen. Want de gebruiken van die volken zijn onzinnig: het is immers een stuk hout, iemand heeft het uit het bos gekapt, vakwerk met de bijl. Met zilver en met goud maken ze het mooi, met spijkers en met hamers zetten ze het vast, zodat het niet kan wiebelen. Ze zijn als een vogelverschrikker op een komkommerveld, want spreken kunnen ze niet. Ze moeten helemaal gedragen worden, want ze kunnen geen stap verzetten. Wees niet bevreesd voor hen, want kwaad kunnen ze niet doen, maar ook goeddoen is er bij hen niet bij." Jeremia 10: 2-5

Persoonlijk geloof ik in Engelen en de reden is eenvoudig, omdat ik geloof in de Schepper van de Engelen. Ik geloof dat Engelen geesten zijn die in vele vormen kunnen verschijnen, net zo de Heer belieft. Ik geloof zelfs volgens de bijbel dat wij allemaal persoonlijk een "beschermende" Engel hebben, en ik zet beschermende bewust tussen aanhalingstekens omdat ik geloof dat ze meer doen dan alleen dat. Zoals bij Daniel waar ze hem veel onderwijs gaven, of bij Hagar waar ze bemoedigd werd of bij Elia die door tussenkomst van Engelen gevoed werd en wat te denken van Jezus, nadat Hij de verleidingen van satan de baas was, de Engelen in aanbidding voor Hem bogen en voor Hem zorgden.

"Want U, HEERE, bent mijn toevlucht. De Allerhoogste hebt u tot uw woning gemaakt. Geen onheil zal u overkomen, geen plaag zal uw tent naderen. Want Hij zal voor u Zijn engelen bevel geven dat zij u bewaren op al uw wegen. Zij zullen u op de handen dragen, zodat u uw voet aan geen steen stoot." Psalm 91: 9-12



Engelen zijn voor de mens van grote waarde, maar we mogen ze niet aanbidden. Ja we mogen ons bewust zijn dat ze er zijn in ons leven, dat ze ons helpen en sturen, dat ze ons beschermen en helpen met het in contact blijven van onze hemelse Vader, we mogen ze dankbaar zijn en ik geloof ook best uiten, maar we mogen ze niet aanbidden. Aanbidding komt alleen de Schepper, de G`d van hemel en aarde toe. Hij heeft ons gemaakt net als de Engelen en Hij wil deze wereld, de geschapen mens redden en Hij heeft er alles aan gedaan om zich met ons te verzoenen. Wij zijn of kunnen gered worden door Zijn Zoon, die net als de Vader ver boven de Engelen staat en net als de Vader aanbeden mag worden.

"Nadat God voorheen vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had door de profeten, heeft Hij in deze laatste dagen tot ons gesproken door de Zoon, Die Hij Erfgenaam gemaakt heeft van alles, door Wie Hij ook de wereld gemaakt heeft. Hij, Die de afstraling van Gods heerlijkheid is en de afdruk van Zijn zelfstandigheid, Die alle dingen draagt door Zijn krachtig woord, heeft, nadat Hij de reiniging van onze zonden door Zichzelf tot stand had gebracht, Zich gezet aan de rechterhand van de Majesteit in de hoogste hemelen. Hij is zoveel meer geworden dan de engelen als de Naam die Hij als erfdeel ontvangen heeft, voortreffelijker is dan die van hen. Want tegen wie van de engelen heeft God ooit gezegd: U bent Mijn Zoon, heden heb Ik U verwekt? En verder: Ik zal voor Hem tot een Vader zijn, en Hij zal voor Mij tot een Zoon zijn? En wanneer Hij vervolgens de Eerstgeborene in de wereld brengt, zegt Hij: En laten alle engelen van God Hem aanbidden. En van de engelen zegt Hij weliswaar: Die Zijn engelen maakt tot geesten en Zijn dienaren tot een vuurvlam, maar tegen de Zoon zegt Hij: Uw troon, o God, bestaat in alle eeuwigheid. De scepter van Uw koninkrijk is een scepter van het recht." Hebreeën 1: 1-8

Niets van wat hier op aarde is of in de hemel mag een prominentere plaats in nemen in ons geloof en aanbidding dan alleen de Vader en de Zoon die tronen in ons hart en in de hemel. Sterker nog, het mag in de context van aanbidding helemaal geen plaats innemen.

Ik hoop van harte dat mensen hun geloof en de weg tot de troon en het hart van de Vader weer terug zullen vinden, dat de liefde voor Hem weer mag gaan groeien en bloeien en dat ze zullen zien dat de zegen in hun leven, van Hem komt, omdat Hij liefde is en lankmoedig en dat onder die lankmoedigheid/geduld vaak heel lang zaken getolereerd worden om mensen de kans te geven zich om te keren van de weg die naar de afgrond leidt de weg van afgoderij, van engelen en demonen verering, een weg die ons wegleidt van de Vader, onze Bron van Leven en Liefde.

Genezing en heling door liefde komend van de Troon van de Vader is nodig om het rechte pad van leven en geluk, van verzoening tot eeuwigheid en trouw, te gaan bewandelen rechtstreeks naar het hart van G`d. De weg om daar te komen is via de Zoon van G`d die voor ons gestorven is aan het kruis van Golgotha, waarbij Hij ondersteund, gedragen en aanbeden werd door Engelen.

Engelen gaan ons voor in die aanbidding, laten wij hen volgen in deze wijze levenshouding.
Waarom aanbidden de Engelen Hem, waarom aanbidden wij Hem, omdat Zijn naam verheven is boven alles, boven de schepping, boven de schepsels boven alle naam.

"Daarom heeft God Hem ook bovenmate verhoogd en heeft Hem een Naam geschonken boven alle naam, opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen elke knie van hen die in de hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn, n elke tong zou belijden dat Jezus Christus de Heere is, tot heerlijkheid van God de Vader."Filippenzen 2: 9-11

Reacties

Populaire posts