schepping of genderneutraal

Genesis 2: 7 "toen vormde de HEERE God de mens uit het stof van de aardbodem en blies de levensadem in zijn neusgaten; zo werd de mens tot een levend wezen."



"En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen. Genesis 1: 27


Genderneutraal, een "kooswoord" voor identiteitscrisis, een kooswoord dat inmiddels gebukt gaat onder een zware last, omdat het nu al zwaar beladen is.

Je zal maar beperkt zijn, gehandicapt, niet meer voor de volle 100% in orde zijn, last hebben van een universele vorm van S5. Je zal maar geboren zijn, een begin hebben, en vanwege allerlei tekortkomingen al reeds bij jouw begin van leven, onomkomenlijk afstevenen op een gewisse en misschien wel veel te vroeg einde, en vanwege dit feit, deze weg ook nog eens af moeten leggen met de nodige mentaal en fysiek te nemen hobbels. Een weg, niet af te leggen zonder een koffer die groeit en zich razendsnel vult met de nodige en onnodige ballast.

Doe daar een dosis identiteitscrisis bij op, en de chaos is kompleet.
De oorzaak ervoor heb ik persoonlijk helder op mijn netvlies staan, nl evolutietheorie.
De oorzaak van de evolutietheorie heb ik ook niet mis te verstaan scherp in beeld.

Psalm 1: 1 "Welzalig de man die niet wandelt in de raad van de goddelozen, die niet staat op de weg van de zondaars, die niet zit op de zetel van de spotters,"

De evolutietheorie leert mij dat waar ik nu ben en wie ik nu ben begon bij een allesvernietigende "oer" knal. Je weet wel, er was niets en dat is ontploft.

Een theorie, geloof zo u wilt, die ons leert dat het recht van de sterkste als gemeengoed behoort te worden geintegreerd in je korte, heftig en vluchtig bestaan. Aangezien je een restproduct bent van een toevallige samenloop van omstandigheden is dit ook het enige recht wat je kunt ontlenen aan het feit dat je er bent of beter gezegd dat je er toevallig bent, want een ander fundament dan toevallig is er niet en een beter recht evenmin.

Waar plaatst jou dat in het geheel, in het "samen"spel wat we hier met elkaar beoefenen op deze naar de afgrond afstormende aardkloot.

Wie ben jij?

Dit is een vraag die niet zomaar te beantwoorden is.

Wie ben jij, uitgaande van het gegeven dat wij hier toevallig zijn, op een toevallige planeet die toevallig een dampkring heeft, een dome die ons helpt te "over"leven, die toevallig een zon heeft en waarbij onze aarde bij toeval bijval vindt van de maan, toevallig omringt door miljarden sterren.

Wie ben jij, dat jij toevallig gebruik moet maken van zuurstof, om maar eens één van de gassen te noemen die onze toevallig geformeerde atmosfeer rijk is en niet in een juiste verhouding staat tot de andere zeer noodzakelijke gassen, maar in perfecte verhouding staat tot. 

Wie ben jij dat je niet hoef te vluchten voor de allesvernietigende zonnenstralen omdat ze toevallig op een gefilterde manier onze dampkring binnen dringen met zijn toevallige verwarmende, lichtende en genezende kracht. 

Wie ben jij dat je geboren wordt uit je moeder, mede veroorzaakt door je vader en dat er in die twee cellen die samensmelten de blauwdruk verscholen zit van jou, je botten, je pezen, je zenuwen, je bloed(samenstelling), je hersenen, je receptoren, je organen, je ogen om te zien, je oren om te horen, je mond om te spreken en je hart om te kloppen, waar de liefde zetelt voor alles en iedereen?

Ontleen jij jouw identiteit aan toeval of aan planning?

Ken en erken de theorie van de evolutie en zowel je begin, alles er tussen in en je einde is toeval, niets zeggend, nergens op steunend, vaag en gaat even niets duidend weer voorbij.

Ken en erken dat je gewenst bent, dat over jou nagedacht is, dat naar je uitgezien werd, dat er van je gehouden wordt, dat je er mag zijn, dat je belangrijk bent en dat er een geweldige toekomst voor je klaar licht. Dat je geschapen werd met een doel.


Psalm 139: 1 "Een psalm van David, voor de koorleider. HEERE, U doorgrondt en kent mij.
2 Ú kent mijn zitten en mijn opstaan, U begrijpt van verre mijn gedachten.
3 U onderzoekt mijn gaan en mijn liggen, U bent met al mijn wegen vertrouwd.
4 Al is er nog geen woord op mijn tong, zie, HEERE, U weet het alles.
5 U sluit mij in van achter en van voren, U legt Uw hand op mij.
6 Dit kennen – het is mij te wonderlijk, te hoog, ik kan er niet bij.
7 Waar kan ik Uw Geest ontgaan, waar Uw aangezicht ontvluchten?
8 Al steeg ik op naar de hemel, U bent daar; of legde ik mij neer in de hel, zie, U bent daar.
9 Nam ik vleugels van de dageraad, woonde ik aan het einde van de zee,
10 ook daar zou Uw hand mij leiden en Uw rechterhand mij vasthouden.
11 Zei ik: Ja, duisternis zal mij opslokken! – dan is de nacht een licht om mij heen.
12 Zelfs de duisternis maakt het voor U niet duister, maar de nacht licht op als de dag, de duisternis is als het licht.
13 Want Ú hebt mijn nieren geschapen, mij in de schoot van mijn moeder geweven.
14 Ik loof U omdat ik ontzagwekkend wonderlijk gemaakt ben; wonderlijk zijn Uw werken, mijn ziel weet dat zeer goed.
15 Mijn beenderen waren voor U niet verborgen, toen ik in het verborgene gemaakt ben en geborduurd werd in de laagste plaatsen van de aarde. 
16 Uw ogen hebben mijn ongevormd begin gezien, en zij alle werden in Uw boek beschreven, de dagen dat zij gevormd werden, toen er nog niet één van hen bestond.
17 Daarom, hoe kostbaar zijn mij Uw gedachten, o God, hoe machtig groot is hun aantal.
18 Zou ik ze tellen? Zij zijn talrijker dan korrels zand; ontwaak ik, dan ben ik nog bij U."


Dat de aarde is gevallen in ongehoorzaamheid is helaas een triest feit. Dat wij daardoor geboren worden met handicaps en beperkingen is daar uit voortgekomen. Dat we daar mee moeten dealen staat als een paal boven water. Ons leven is niet alleen maar een lang leve de lol, maar een leven van vallen en opstaan, van strijd, pijn verdriet, ziekte, beperkingen en dood. 

Een antwoord op onze ongehoorzaamheid en de daaruit voortkomende ziekte, pijn, verdriet, zonde en dood is niet aan ons. De ellende waarin wij onszelf gestort hebben kunnen wij niet omkeren. Hoe goed onze wetenschap ook moge zijn, wij hebben geen antwoord op waar het leven vandaan komt en ook geen antwoord op hoe wij de dood kunnen stoppen. En dat laatste is maar goed ook, want als we de dood zouden kunnen overwinnen, dan zitten we nog met het gevalletje zonde, zoals haat en nijd, liegen en bedriegen, stelen, depressie, blind zijn, reuma, kanker, mentale en fysieke problemen.

Het antwoord hopen we  misschien te vinden over nog eens een keer tig miljard jaar? Dit los van de vraag hoeveel tijd we nog hebben om de met hoge snelheid gepaard gaande uitbuiting van moeder aarde te keren en is die wel te keren of op z`n minst te stoppen?

De populaire theorie onder de wetenschappers tav de oudheid van moeder aarde is in volle hevigheid losgebarsten. Iedere dag doemen er nieuwe getallen op, we schreiden tenslotte voort en zo ook de "kennis". De grens ligt momenteel ergens tussen de 4 (moeder aarde) en de 17 (melkwegstelsel) miljard jaar.
Het leven op onze planeet is aanmerkelijk korter, dan praat men over ongeveer een paar miljoen jaar. Dan hebben we het nog niet over hoe het ontstaan is, en hoe het mogelijk is geworden dat wij van een eerste prille eenvoudig begin verworden zijn tot wat we nu zijn. En dan doel ik met name op het feit dat wij niet alleen de intelligentste "dieren" zijn, maar ook nog eens het meest destructieve van allen.

Persoonlijk vind ik mijn antwoord in de bijbel. Volledig wetenschappelijk betrouwbaar, los van het begin omdat het begin menselijk gezien net zo vaag is als het begin middels de theorie/geloof van de evolutie, en daar mogen we toch best wel eerlijk over zijn tegen overelkaar.

Als er een G`d is die ons geschapen heeft kan ik dat niet bewijzen, maar zoals gezegd dat kan ik ook niet van de alles vernietigende oerknal van wat niet was. 
Wanneer ik nu alle twee niet kan bewijzen, maar op alle twee geloven of theorieen wetenschap kan loslaten, waar zou mijn voorkeur dan naar uitgaan? 
Oke, mijn voorkeur gaat uit naar het geloof, dat was denk ik al wel duidelijk. Dat er een G`d is die hemel en aarde heeft gemaakt, die mij geschapen heeft in Adam en Eva. Ik geloof in de bijbel, ik geloof dat het mis is gegaan en ik geloof dat G`d druk doende is om alles goed te maken. Dat hij de zonde wil wegdoen, de dood en dat liefde de basis weer wordt voor het leven van de mens. Liefde die gekenmerkt wordt door gehoorzaamheid aan de Liefde uit liefde. 

Ik geloof niet in de evolutie, niet in toeval en al helemaal niet in de consequentie ervan, nl dat ik niet gewenst ben maar een rest product van de toeval, gebukt gaande onder het recht van de sterkste.

Mijn geloof bepaald dus mijn identiteit, omdat ik geloof in mijn afkomst. Met al mijn fouten en gebreken mag ik zien op een mooie toekomst, een eeuwige toekomst samen met mijn Schepper die van mijn houdt zoals ik ben en die mij helpt te leven zoals Hij wil. Ik ben een mens, ik ben een man en ben een zoon, een broer een broeder en een vader. Ik ben strijdend onderweg, strijden tegen al mijn beperkingen in, om een leven te leiden die recht doet aan G`d, aan mijzelf en aan mijn naaste. Ik doe dit zoals ik ben geboren. En ik ben een gezegend mens, niet vanwege alles waarin ik tekort schiet door foute keuzes,  of door hoe ik lichamelijk ben en hoe ik geestelijk ben en wat of wie mij daarin onderweg gevormd heeft, ik ben gezegend ondanks mijn strijd omdat ik mijn strijd, strijdt samen met YHWH, Yeshua en de Ruach Hakodesh, dus met G`d, met Jezus en met de Heilige Geest.
Een strijdt omdat ik verkeerde dingen denk en voel, een strijd omdat ik lieg en bedrieg, verslaafd ben aan dit en aan dat, stress ondervindt, boos ben, losse handen heb, continu de neiging heb om me te laten gaan en om toe te geven aan verkeerde dingen als, ....................... en geloof me het zijn er velen.

Rom. 7: 6 "Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik."
Maar G`d, Zij houden van mij en laveren mij door het leven van zonde en dood heen, een leven vol strijd, pijn verdriet, angst en ziekte, haat en nijd, maar bovenal ook een leven van liefde en hoop.

Ik ben gewenst en gepland ik ben wie ik ben en ik wil zijn wie YHWH wil dat ik ben, geliefd.
En het sterven van Yeshua aan het kruis van Golgotha heeft van mij niet een toevallige, vluchtige tijdelijke van voorbijgane aard, "mens" gemaakt, maar een eeuwige burger van een koninkrijk van liefde en leven, een burger van het Koninkrijk van YHWH. 

Een burger van dit koninkrijk:
Openbaring 21: 1- 6 "En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan. En de zee was er niet meer. En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, neerdalen van God uit de hemel, gereedgemaakt als een bruid die voor haar man sierlijk gemaakt is. En ik hoorde een luide stem uit de hemel zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen zijn en hun God zijn. En God zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal er niet meer zijn; ook geen rouw, jammerklacht of moeite zal er meer zijn. Want de eerste dingen zijn voorbijgegaan. En Hij Die op de troon zit, zei: Zie, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zei tegen mij: Schrijf, want deze woorden zijn waarachtig en betrouwbaar. En Hij zei tegen mij: Het is geschied. Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde"

Ik hoop dat je begrijpt dat ik niet kies voor mama oerknal, maar dat ik kies voor Abba YHWH, en dat ik daaraan mijn identiteit ontleen, als mens als man en dat ik niet neutraal kan zijn omdat Hij mij gemaakt heeft zoals ik ben, met vallen en opstaan en strijdend de goede strijd van het geloof.
Ik strijd tegen onrecht, tegen zonde en tegen het kwaad, ik strijd tegen liegen en bedriegen, tegen verslaving, verkeerde gevoelens en verkeerde gedachten, tegen haat en nijd, tegen begeren en onteren, ik strijd samen met G`d tegen satan, de vader van de leugen, ik strijd tegen de verwarring in mijn hoofd, een strijd die ik overwin omdat ik samen met Yeshua strijd die overwonnen heeft, en daarin, in Hem vind ik mijn ware identiteit als Zoon van YHWH.





Reacties

Populaire posts