donor van het vlees of donor van de geest

1 Kor. 3: 16, 17 "Weet u niet dat u Gods tempel bent en dat de Geest van God in u woont?
Als iemand de tempel van God te gronde richt, zal God hem te gronde richten, want de tempel van God is heilig, en deze tempel bent u."


Je zou je kunnen afvragen of het bijbels gezien verantwoord is om organen af te staan aan je naaste, of dit soort goed doen, bij YHWH door de spreekwoordelijke beugel kan.

Tot op dit moment heb ik mij daar nog niet grondig in verdiept, maar kan er wel wat over zeggen, want al zoek je niet specifiek gegeven de context naar antwoorden aangaande dit onderwerp, kan het niet zo zijn dat als je regelmatig studeert in het woord van YHWH dat je bewust of eerder onbewust geen mening vormt hieromtrent.

De Allerhoogste was wellicht de eerste "donor" die Zijn leven gaf om anderen te redden. Hoe actueel kan je zijn met een onderwerp als deze.
Vanaf het moment dat de mens zondigde tegen de Allerhoogste en dood en verderf zijn erfdeel werd, die zij door gingen geven aan alle generaties na hen, kwam het donorschap in beeld.
YHWH had door de en na de zondeval een plan voor de mens om hen te redden, om hun levens weer terug te geven die ze door één daad van ongehoorzaamheid waren verloren. En ondanks het feit dat het in die tijd, daar in het paradijs, ontvouwd werd en dus heel actueel, mag ik wel zeggen dat het na bijna 8.000 jaar nog steeds actueel is, en wellicht actueler dan ooit, met name omdat we volgens de bijbel en zijn profetieen gegeven door de Allerhoogste zelf in de einsprint van de geschiedenis zijn aangekomen.

Deze fase in onze geschiedenis wat we kunnen, mogen en zelfs moeten kenmerken als de eindtijd is een fase van erop of eronder. Dit geldt de wereldgeschiedenis, de makro geschiedenis. Voor de eigen, micro geschiedenis geldt dat het iedere dag wel eens erop of eronder kan zijn.

In dit leven nu en hier kan het wel eens zo zijn dat je door omstandigheden in een situatie kan geraken dat je afhankelijker wordt dan ooit tevoren van je naaste. Je zal maar een falend hart hebben of falende nieren en dat de dood wel eens heel erg veel te vroeg aan je deur dreigt te gaan kloppen.
Je zal maar in de gelukkige omstandigheden zijn terecht gekomen dat er iemand eerder en gezonder dan jij je leven kan verlengen door het weggeven van zijn of haar organen die hij of zij door ongelukige omstandigheden niet meer nodig heeft en jou daarmee een niet te beschrijven dienst verleent. Je mag wel zeggen dat dit bijzonder is.

Een van de kantekeningen die ik heb is de volgende:

Ik heb bezwaren, ik heb ernstige bezwaren tegen het doneren van organen die belast zijn met een serieuze vorm van verkrachting.

Ik hoef geen longen van een roker, ik hoef zeker niet de lever van een stevige alcohol drinker, ik zit niet zo te wachten op organen waar niet voor gezorgd is. Die keer op keer onder druk worden gezet door Knorr, Magie, Unox, MC, KFC, E-nummers, Magnetron voer en wat al niet meer zei. Nee regering we gaan de lobby tegen het moedwillig doden van mensen via de tabaksindustrie uit de weg, zo ook die van drank industrie.

Want je zal maar gezond op hoge leeftijd doodgaan, te rustte, zonder te veel een beroep te hebben gedaan op het broertje van de voedsel en waren autoriteit, nl de Farmaceutische Industrie.

Ben je mal, we gaan niet vertellen dat als je boodschappen gaat doen je eingelijk moet stoppen met inkopen als je de groente afdelig vakkundig hebt geplunderd. We gaan niet te veel verkondigen dat de beste doktoren achter het fornuis staan.

Nee alles mag en daarom een wet op "verplicht" donor zijn. We leven in een bijzondere wereld.

We geloven dat we ons begin niet kennen en dat er niets was, dat dat vervolgens ontploft is en toen een "paar" jaartjes later, hoppa wij er ineens waren als vanuit het niets.

We geloven nl niet dat we ons beginnen wel kennen, dat er niets was en dat een Lieve G`d, Schepper van Hemel en Aarde alles gemaakt heeft vanuit het niets, en hoppa wij er ineens waren.

We geloven in alternatieven, in slechte alternatieven, we hebben de neiging als mens alles verkeerd om te doen en verkeerd om te geloven. Niet in G`d maar in een oerknal, niet in echt eten geloven, zoals groente en fruit om gezond te blijven, maar in pakjes, zakjes en blikjes. We geloven niet in het gezond houden van ons lichaam door bewuste en gezonde goede keuzes, nee we geloven in vervangen, operaties, in medicijnen, in donorschap.

We geloven niet in een G`D die leven en liefde geeft, maar in afgoden zoals onszelf die uitbuiten en vol haat onszelf, elkaar en moeder aarde naar de verdoemenis helpen, de afgrond in.

Het begrijpen is mij te wonderbaar te verheven, ik kan er met mijn verstand niet bij.

Natuurlijk willen wij leven, en natuurlijk zo gezond mogelijk door het leven gaan, met bovenstaande organen heb ik zo mijn twijfels, twijfels of het wel goed komt met mij, want organen van andere krijgen is ook niet geheel zonder risico´s, let wel de risico´s die zich voor gaan doen moeten medisch heel goed bewaakt worden, fysiek door artsen en chemisch door veel medicatie.

Ook al kunnen we er levens mee redden of wellicht beter gezegd rekken, blijft het een kwestie van tijd,voor dat wij gaan "hemelen". Een feit welke vast staat is dat wij uiteindelijk allemaal de pijp aan maarten moeten overhandigen en zullen wij noodgedwongen magere hein niet geheel vrijwillig de hand moeten schudden en zal het op enig moment avond worden in ons leven.

Met welke verwachting zullen wij onze ogen moeten sluiten. Hebben we een toekomst verwachting of verwachten we helemaal niets meer na de dood. Freek de Jonge vraagt het zich af: is er leven, is er leven, is er leven na de dood?

Persoonlijk geloof ik in leven na de dood, let wel na de dood, niet tijdens de dood. Volgens de bijbel is er geen leven in de dood, maar mogen Zijn kinderen uitzien naar een opstanding uit de dood.
Daar zijn garanties vanuit het verleden voor afgegeven.

Joh. 3: 16 "Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft."
Hier lezen we over het verbond dat YHWH met de mens sloot, een verbintenis die zijn garanties vindt in het donateurschap van Yeshua. Yeshua gaf zijn leven om ons van de dood vrij te kopen. Het geven van Zijn leven hield in dat wij geboren in het vlees onder de wet van zonde en dood, wedergeboren kunnen worden in de geest onder de wet van Geest en leven.
Wij krijgen een nieuw leven, en uiteindelijk een nieuw lichaam waarvan de schrijven Paulus nog niet weet waaruit dat zal bestaan, maar het zal een bestaan zijn die geen einde zal kennen en voor altijd zal blijven voortleven.
Krachtiger dan menig hart, nier, lever of long van een gezonde naaste, een gezonde medemens is het lichaam van Yeshua die zich in de dood heeft overgegeven om de dood te overwinnen en ons daarin te laten delen. Wij delen in zijn lijden en sterven, en delen daardoor ook in Zijn opstanding en leven. Een groter en krachtige donor is er niet te vinden op de aarde en in de hemel, want dit is wat Zijn leven gegeven aan het kruis op Golgotha heeft bewerkstelligt en waardoor wij uit mogen zien naar een prachtige toekomst.
Openbaring 21: 1-7 "En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan. En de zee was er niet meer. En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, neerdalen van God uit de hemel, gereedgemaakt als een bruid die voor haar man sierlijk gemaakt is. En ik hoorde een luide stem uit de hemel zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen zijn en hun God zijn. En God zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal er niet meer zijn; ook geen rouw, jammerklacht of moeite zal er meer zijn. Want de eerste dingen zijn voorbijgegaan. En Hij Die op de troon zit, zei: Zie, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zei tegen mij: Schrijf, want deze woorden zijn waarachtig en betrouwbaar. En Hij zei tegen mij: Het is geschied. Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde. Wie dorst heeft, zal Ik voor niets te drinken geven uit de bron van het water des levens. Wie overwint, zal alles beërven, en Ik zal voor hem een God zijn en hij zal voor Mij een zoon zijn."





Reacties

Populaire posts