tranen om degradatie

En de HEERE God riep Adam en zei tegen hem: Waar bent u? 10 En hij zei: Ik hoorde Uw stem in de hof en ik werd bevreesd, want ik ben naakt; daarom verborg ik mij. 11 En Hij zei: Wie heeft u verteld dat u naakt bent? Hebt u van die boom gegeten waarvan Ik u geboden had daar niet van te eten? Genesis 1:9-11 


Ik maak me druk om de degradatie van Twente, ik laat er een traan of zelfs meerdere om, een schok, alsof mijn wereld even stil stond, totaal ontdaan, heb er zelfs over nagedacht om the day after even niet naar mijn werk te gaan.

Gek genoeg betrap ik mij erop dat ik geen traan heb gelaten om vluchtelingen, die hun leven moeten laten vanwege mensen die in naam van een achterlijke denkkronkel en of in naam van anderen, zelfs denken het recht te hebben dat leven te mogen nemen.

Kijkend naar “Typhoon in Amerika”, moeten we toch wel tot de gezamenlijke conclusie kunnen komen dat door alle eeuwen heen er niets is veranderd. Ja we hebben de ijstijd, de oertijd, de ijzeren eeuw, de bronzen tijdperk, zelfs de gouden eeuw hebben we gehad, maar hoe goud is goud en was het goud voor iedereen? 

Waar is de gelijkheid, of op z´n minst de gelijkwaardigheid? Waar is de menselijkheid durf ik bijna niet meer in mijn spreekwoordelijke mond te nemen, omdat de smaak die ervan achterblijft in mijn mond niet altijd het predicaat mee krijgt, en helaas steeds vaker steeds minder.

Menselijkheid en medemenselijkheid hebben we gekaderd. We hebben daar grenzen aan gesteld, we hebben dat aan banden gelegd, letterlijk en figuurlijk. Laten we in dit licht Trump er weer even bijhalen. Trump die een muur wil bouwen of beter gezegd verder af wil bouwen om mensen vanwege medemenselijkheid buiten te poorten te houden, mensen vanwege medemenselijkheid buiten te sluiten. Trump die om allerlei drogredenen mensen uit het “buiten”land verbied, voet op “Amerikaanse” bodem te zetten? Wat gaat hier mis?

Dr. Maarten Luther King, behoeft geen introductie neem ik aan? Wat is er veranderd, wat heeft zijn gevecht voor het recht van gelijkheid en gelijkwaardigheid opgeleverd en waar staan we nu Anno 2018 tov 1968. Wat heeft zijn dood, de moord op hem 40 jaar geleden gebracht? Een mooie uitspraak van Typhoon schetst denk ik wel aardig waar we momenteel staan. Hij zij iets in de trand van dit: Als we de mens moeten plaatsen op een schaal van 1 tot 10 dan staan de witte mensen op tien en stonden de donkere, de africaanse mensen op 1. Nu 40 jaar later staan ze misschien wel op 2,5. De vraag of dit vooruitgang is, kan je natuurlijk niet met nee beantwoorden, de vraag of dit gelijkheid en gelijkwaardigheid is, dan is het antwoord helaas verre van ja.

De angst regeert, angst komt het meest voort uit onwetendheid, domheid zo u wilt. Angst komt voor het uit Evolutionair denken, denken in het recht van de sterkste. Evolutionair denken is een interpretatie van wetenschap, Evolutie heeft dus als uitgangspunt geloof.

Christelijk geloof, geloven in een Schepper, heeft als uitgangspunt overtuiging, overtuiging door de Geest van G´d in de Geest van de mens. Door het geloof zien we een bevestiging van Zijn scheppingswerk en bevestigd hoe verassend, ook op alle fronten de wetenschap. 

Leven uit angst, met het recht van de sterkste of leven uit hoop met het recht op het koningschap en eeuwig leven omdat wij genade hebben gevonden in de ogen van de Allerhoogste, van de Almachtige die ons uit liefde gemaakt heeft, uit liefde ons vergeeft dat wij in zonde zijn gevallen met dood als eindstation. Dat verzoening, vergeving handen en voeten geeft, en de dood van Zijn Zoon de weg gebaand heeft tot genade.

En tegen Adam zei Hij: Omdat u geluisterd hebt naar de stem van uw vrouw en van die boom gegeten hebt waarvan Ik u geboden had: U mag daarvan niet eten, is de aardbodem omwille van u vervloekt; met zwoegen zult u daarvan eten, al de dagen van uw leven; dorens en distels zal hij voor u laten opkomen en u zult het gewas van het veld eten.
In het zweet van uw gezicht zult u brood eten, totdat u tot de aardbodem terugkeert, omdat u daaruit genomen bent; want stof bent u en u zult tot stof terugkeren. Genesis 3: 17-19 

Hoe kijken we naar elkaar en naar de wereld? Ja we zijn gedegradeerd, we worden ziek en we zullen uiteindelijk sterven, hebben we daar in collectieve zin ooit één traan om gelaten, om onszelf, om elkaar, en hoe we omgaan met elkaar en met moeder aarde?

Toen ik werd geboren, zat het kwaad al in me.
Al vanaf het moment dat ik ontstond, heeft het kwaad mij in zijn macht. Psalm 51:7


Het is tijd voor bewustwording, voor tranen door herkenning en erkenning, tranen door overtuiging. 

De tijd is nu voor gelijkheid en voor gelijkwaardigheid. 
Evolutie of schepping, wat we ook mogen geloven, onze afkomst is gelijk, onze basis is dezelfde, onze start is identiek en geeft de één geen recht boven de ander, ongeacht afkomst, huidskleur, geaardheid of geloof.
 
Time to let go, tijd om elkaar los te weken van het onrechtmatig aan banden leggen is aangebroken, omdat het allang aangebroken had moeten zijn, omdat het nooit aangebroken had mogen worden.

Het is tijd voor berouw en omkeren, de tijd is rijp voor vernieuwing en hervorming, door redding en genade, niet mede mogelijk, maar alleen maar mogelijk gemaakt door Yeshua, de Zoon van YHWH, gestorven aan het kruis van Golgotha, opgestaan uit de doden, terug gegaan naar Zijn rechtmatige Troon in de hemel om voor ons een plaats klaar te maken waar we straks mogen wonen in het huis van de Vader.

De tijd voor herstel is nu!

Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Johannes 3:16

Reacties

Populaire posts