een dag cadeau

Ik zeg u echter dat hier Iemand is Die meer is dan de tempel.

Maar als u geweten had wat het betekent: Ik wil barmhartigheid en geen offer, dan zou u de onschuldigen niet veroordeeld hebben.

Want de Zoon des mensen is Heere, óók van de sabbat. Matteus 12: 6-8


"Over Sestra

Sestra wil vrouwen inspireren en ondersteunen in het verbinden van hun geloof met het dagelijks leven. Dit doen wij in onze boeken en magazines, via de blogs en binnenkamers op onze website en door mooie quotes op onze social media.

Sestra is onderdeel van Royal Jongbloed"

In dit magazin Editie 11 2018 staat een artikel "een dag cadeau", helaas staan daar nogal wat bijbelse onwaarheden in, ik ben heel erg nieuwsgierig hoe het komt dat een blad die gelinkt is aan Jongbloed dit zo plubiceert.

Daar schrijft iemand hoe fijn zij de de rustdag ervaart en echt ziet als een cadeau van G´d.

Persoonlijk geloof ik dat ook en geloof ik in G´d, de G´d van de bijbel, de G´d van Abraham, Isaak en Jacob, YHWH.
Om YHWH goed te leren kennen is het verstandig om Zijn “brief” aan ons de bijbel, te lezen, bestuderen en te overdenken, wat ik dan ook graag, maar eigenlijk voor mijn doen nog veel te weinig doe.
Ik ben niet op de letter, want dat is best wel lastig met name omdat ik de Hebreeuwse taal niet machtig ben, iedere jota en titel voor meerdere uitleg vatbaar is en de vertalingen derhalve de vertaler nog wel eens parten kunnen spelen. Maar ik geloof in de Auteur, de Heilige Geest die mensen heeft geinspireerd om dat wat van YHWH komt zo goed mogelijk te duiden en neer te schrijven en dat Hij ervoor waakt dat Zijn waarheid niet verloren gaat.

We leven in roerige tijden, volgens de bijbel leven we zelfs in de eindfase van onze aardse geschiedenis. De bijbel geeft geen antwoord op de vraag, in welk jaar, op welke dag of op welk uur Hij terug komt naar deze aarde, maar geeft voldoende aanwijzingen om te begrijpen dat we in een tijd leven waarbij alles tot een einde komt.

Ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in G´d en mij.

Ik geloof in de Schepper, dus ik geloof in de schepping, ik geloof in liefde, recht en rechtvaardigheid, ik geloof ook dat dat op onze aarde, in onze wereld, in ons leven vaak ver te zoeken is. Dat is niet de keuze van G´d, maar dat is onze eigen keuze geweest. Wij, de eerste mens koos er nl zelf voor zijn eigen(wijze) weg te gaan, die vrijheid hadden zij gekregen, met alle gevolgen van dien.

De bijbel leert mij dat wij nu geen keus meer hebben, dat wij geboren worden met de “gave” om ellende te veroorzaken, dood en verderf te zaaien. Maar de bijbel leert ook dat wij door G´d, met name te noemen Jezus, in de gelegheid kunnen worden gesteld keuses te maken het anders te doen, het beter te doen, lief te hebben door liefde te ontvangen en te omarmen.

Iedere week wordt ik erop gewezen dat ik geschapen ben, dat achter het begin van mijn bestaan, aan het begin van al het bestaan een Schepper schuil gaat. Iedere 7e dag van de week getuigd daarvan als een stille getuigen aan het einde van onze werk, zweet en zwoeg week, en de Heer vraagt om dat niet te vergeten, om die dag te gedenken.

Het artikel waar ik naar verwees “een dag cadeau”, was voor mij aanleiding een reactie te geven richting de redactie / schrijfster van het arikel.

Bij deze:
"De zondag is niet de bijbelse Shabbat, het arenplukken vond derhalve ook niet plaats op zondag maar op de Shabbat.

Jezus is dus niet Heer over de zondag, maar Heer over de Shabbat, nog los van het feit maar eingelijk ook mede daardoor dat Hij Schepper is van hemel en aarde.

Het "een dag cadeau" welke wij van onze G´d hebben gekregen is dan ook niet de zondag, maar de Shabbat.

Het is alles behalve een cadeau van Jezus als Hij de Shabbat anders zou invullen als Zijn Vader voorgeschreven zou hebben, of ingeruild had voor een andere dag. Het artikel suggereert dat Jezus niet wandelde volgens de wil van de Vader een overtreder van de geboden zou zijn, en daar teken ik toch ernstig protest tegen aan.

Het laat zich wellicht raden, maar, ja idd ik vier Shabbat en ik vier dit omdat het 4e gebod net als de 3 geboden ervoor en de 6 geboden ernaar van kracht is en omdat deze dag idd een cadeau is van de Allerhoogste, Hij die mij tijd geeft en gunt om tot rust te komen en deze dag te gebruiken volledig te herstellen en mij te richten op mijn relatie met Hem voor aanbidding en ter verdieping.

De zondag daarentegen is een menselijk verzinsel en heeft niets met een G´ddelijke verordening van doen. Het is de wil van de mens die boven de wil van de Allerhoogste wordt gesteld. Niet dat het verkeerd is om ook op zondag de Allerhoogste te aanbidden, maar het kwalijke is, dat het in de plaats gekomen is voor de dag waarvan de Heer van ons vraagt deze te herinneren/gedenken, aandacht aan te besteden en te eerbiedigen.
Op de 1e dag van de week begint onze arbeit, het beheren van de aarde weer, net als als de 5 dagen ernaar.

Om de zondag, de eerste (werk) dag van de week, wat religieuze bijval te geven is het opgedragen aan de opstanding van Jezus.

Zonder opstanding geen levend geloof, helemaal mijn idee, maar met het inzetten van deze dag heeft satan een voet met grote afdruk in het christelijk denken gezet waarbij de zondagsviering de shabbat heeft weggedrukt.

Hij zal grote woorden spreken tegen de Allerhoogste, tijden en wet veranderen, Daniel 7: 25

Ik moet zeggen dat hem dat helaas heel goed gelukt is, gegeven het feit dat zelfs in het "christelijk" denken wet is afgeschaft en liefde een tegen natuurlijke plek heeft verkregen, boven recht en rechtvaardigheid gestelt, alsof liefde meer is dan dat.

Het is niet aan de mens om de wet te veranderen, dat is aan de rechtmatige Wetgever voorbehouden, noch is het aan de mens om elkaar op te leggen hoe we de shabbat moeten houden/herinneren/eerbiedigen, ook dat heeft de Heer zelf bepaald waarbij goed doen op de Shabbat wat anders is dan in het zweet des aanschijns je brood te verdienen, oftewel handel te drijven.

Maar los van mijn bijbels betoog en mijn persoonlijke oproep om niet de zondag maar de Shabbat te gedenken, de dag die tevens als wekelijkse stille getuigen van G´ds scheppingsmacht de week markeert, staan er dus onwaarheden in dat artikel en dat vind ik heel erg gevaarlijk, nalatig en slordig en om die reden mijn remarks gegeven richting de redactie in de hoop dat ze het licht ook mogen zien als licht, als een cadeau van de dag omdat er zegen vanuit gaat.

Want in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee, en al wat erin is, en Hij rustte op de zevende dag. Daarom zegende de HEERE de sabbatdag, en heiligde die.

Wees gezegend, wees heilig.


Toen sprak God al deze woorden:
Ik ben de HEERE, uw God, Die u uit het land Egypte, uit het slavenhuis, geleid heeft.
U zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
U zult voor uzelf geen beeld maken, geen enkele afbeelding vanwat boven in de hemel, of beneden op de aarde of in het water onder de aarde is.
U zult zich daarvoor niet neerbuigen, en die niet dienen, want Ik, de HEERE, uw God, ben een na-ijverig God, Die de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten, maar Die barmhartigheid doet aan duizenden van hen die Mij liefhebben en Mijn geboden in acht nemen.
U zult de Naam van de HEERE, uw God, niet ijdel gebruiken, want de HEERE zal niet voor onschuldig houden wie Zijn Naam ijdel gebruikt.
Gedenk de sabbatdag, dat u die heiligt.
Zes dagen zult u arbeiden en al uw werk doen, maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE, uw God. Danzult u geen enkel werk doen, u, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienaar, noch uw dienares, noch uw vee, noch uw vreemdeling die binnen uw poorten is.
Want in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee, en al wat erin is, en Hij rustte op de zevende dag. Daarom zegende de HEERE de sabbatdag, en heiligde die.
Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de HEERE, uw God, u geeft.
U zult niet doodslaan.
U zult niet echtbreken.
U zult niet stelen.
U zult geen vals getuigenis spreken tegen uw naaste.
U zult niet begeren het huis van uw naaste. U zult niet begeren de vrouw van uw naaste, noch zijn dienaar, noch zijn dienares, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets wat van uw naaste is.
Exodus 20: 1-17

Reacties

Populaire posts