ik pas toe

Nu dan, als u nauwgezet Mijn stem gehoorzaamt en Mijn verbond in acht neemt, dan zult u uit alle volken Mijn persoonlijk eigendom zijn, want heel de aarde is van Mij.
U dan, u zult voor Mij een koninkrijk van priesters en een heilig volk zijn. Dit zijn de woorden die u tot de Israëlieten moet spreken. Exodus 19: 5, 6
Afspraken maken is één, toepassen is twee.
Als Adventkerk houden wij, als er verder geen bijzondere diensten zijn, iedere zaterdagmorgen kerkdienst en dan in twee delen. Het eerste gedeelte is bijbelstudie van tien uur tot tien minuten voor elf, en dan volgen de voorbereidingen voor de tweede dienst van elf uur vijftien tot twaalf uur en dat is dan de ere dienst waarbij de preek of prediking vanuit G´ds woord het hoofd onderdeel is. 

Tijdens de bijbelstudie gebruiken wij een studieboek die voor een perdiode van dertien weken dienst zal doen als leidraad, met vanuit een hoofdthema verhalen, uitleggingen en begeleidende bijbelteksten. Daarover wisselen wij dan met elkaar van gedachten, en als we dat gedurende de week goed voorbereid hebben dan is er ook best vaak veel stof te bespreken en tot nadenken. Aan het eind van iedere week, het studieboekje heeft nl een week indeling waarbij je iedere dag alvast thuis een deel kan bestuderen voor jezelf, is er ook een onderdeel wat heet: "ik pas toe". 
In dat gedeelte wordt vaak de praktische toepassing aangereikt, hoe je met bepaalde zaken om kunt gaan of juist niet, hoe je dit eventueel zou kunnen toepassen in je dagelijks leven.

Theorie is één, praktijk is twee.
Je kan mooie afspraken met elkaar maken, je kan elkaar van alles beloven en toezeggen, amen zeggen op voorstellen en op papier of bij een diner beklinken wat je met elkaar overeengekomen bent, omdat je erachter staat, er mee eens bent, het nut en de waarde ervan inziet.
Dat is het theoretische gedeelte en het ziet er geweldig uit of heeft zich fantastisch aangehoord en is beaamd.
De praktijk is weerbarstiger gebleken, je aan afspraken houden is vaak toch wel een dingetje, vooral als zaken ineens heel anders gaan dan je gewend was, de wegen die je vanaf nu moet gaan bewandelen niet meer de geijkte wegen zijn, zoals je dat gewend was om te doen, ineens gaat de wekker een uur vroeger dan gewoonlijk en ben je een uur later thuis van je werk.
Formulieren moeten ineens uitgevuld, procedures nagelopen, inspecties gedaan, systemen gechecked, partijen geinformeerd en processen opgestart. 

Van de ene dag op de andere kan het dagelijkse er zo maar anders uit zien. Worden er andere eisen gesteld en op geheel andere wijze een beroep op je gedaan. 
Iemand scheldt je uit en je timmert er niet direct meer op of bediend jezelf van een oorverdovend scheldkanon om "helder" te maken dat je niet gediend bent van een dergelijk omgang, benadering of behandeling van deze en gene.
Van de ene op de andere dag, wordt er van je verlangt dat je je belastingformulier naar waarheid invult ipv de gebruikelijk vijf en zeventig procent naar waarheid, dat je op tijd komt en geen uitvluchten meer inzet om je gedrag te vergoeilijken. Dat je niet alleen maar go with de flow, maar dat je rekening houdt met je omgeving, met elkaar, met de maatschappij, met omstandigheden en met het millieu, maar dan wel zonder jezelf te verliezen.

Je past toe wat afgesproken is, je volgt wet en regelgeving, en leeft volgens de natuur- en morele wetten.

Ik pas toe:
U zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
U zult voor uzelf geen beeld maken, geen enkele afbeelding vanwat boven in de hemel, of beneden op de aarde of in het water onder de aarde is. U zult zich daarvoor niet neerbuigen, en die niet dienen, want Ik, de HEERE, uw God, ben een na-ijverig God, Die de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten, maar Die barmhartigheid doet aan duizenden van hen die Mij liefhebben en Mijn geboden in acht nemen.
U zult de Naam van de HEERE, uw God, niet ijdel gebruiken, want de HEERE zal niet voor onschuldig houden wie Zijn Naam ijdel gebruikt.
Gedenk de sabbatdag, dat u die heiligt. Zes dagen zult u arbeiden en al uw werk doen, maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE, uw God. Dan zult u geen enkel werk doen, u, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienaar, noch uw dienares, noch uw vee, noch uw vreemdeling die binnen uw poorten is.

Want in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee, en al wat erin is, en Hij rustte op de zevende dag. Daarom zegende de HEERE de sabbatdag, en heiligde die.
Exodus: 20: 4-11

Ik pas toe:
Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de HEERE, uw God, u geeft.
U zult niet doodslaan.
U zult niet echtbreken.
U zult niet stelen.
U zult geen vals getuigenis spreken tegen uw naaste.
U zult niet begeren het huis van uw naaste. U zult niet begeren de vrouw van uw naaste, noch zijn dienaar, noch zijn dienares, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets wat van uw naaste is.
Exodus 20: 12-17

Als we kijken waar we vandaan komen en als we overtuigd zijn daarvan, dan bepaald dat hoe we met elkaar omgaan. De bron van ons bestaan is bepalend hoe we omgaan met de wereld waarin wij leven, met elkaar met de dieren, met de planten, met moeder aarde, zelfs hoe we omgaan met de ruimte buiten onze ruimte, buiten onze dampkring, onze watermassa boog om de aarde heen die voor een leefbare wereld zorgt.

Geloven we in toeval en dat ons leven van toevalligheden aan elkaar hangt, dan is het goed om er rekening mee te houden dat het toevallig morgen wel eens heel anders zou kunnen zijn. Dat als toeval er voor gezorgd heeft dat wij door miljoenen en zelfs miljarden jaren heen gekomen zijn waar we nu zijn, dan kan deze toeval de bestaande, en reeele reden zijn voor het gegeven dat het morgen door een zelfde oorzaak afgelopen is met ons bestaan, met onze dagelijkse gang, met ons leven.
Toeval wil dat wij toevallig leven zoals we nu leven, toeval plus het recht van de sterkste is het fundament van ons bestaan, met als schrale troost dat niets zeker is dan alleen de onzekerheid van morgen.

Geloven we niet in toeval, dan zijn we er uiteraard niet toevallig, dan is niets toevallig, dan is niets perongelijk, laat staan zomaar. Geloven we niet in toeval, dan rest mij maar één optie en dat is dat alles geregiseerd, gepland en gerealiseerd is. Dan ben ik gepland en dan ben ik gewild, dan ben ik er met opzet, dan ben ik belangrijk dan ben ik nodig dan is mijn bestaan gerechtvaardigd en van waarde.

De waarde die ik heb, hangt af van mijn identiteit, mijn identiteit wordt gedragen en gevormd door mijn afkomst. Als ik dus niet geloof in toeval, maar in planning and design dan krijgt mijn leven, mijn identiteit een totaal ander draagvlak een totaal ander gezicht. Ik ontleen mijn waarde dan toch wel aan mijn afkomst, en mijn afkomst is, zoals ik het zie, gepland en gewild door Iemand. Iemand wilde mij en die Iemand is niet toeval maar YHWH, de G´d van Abraham, Izak en Jakob, de Schepper van hemel en aarde.

Zo zijn de hemel en de aarde voltooid, en heel hun legermacht. Toen God op de zevende dag Zijn werk, dat Hij gemaakt had, voltooid had, rustte Hij op de zevende dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had. En God zegende de zevende dag en heiligde die, want daarop rustte Hij van al Zijn werk, dat God schiep door het te maken. Genesis 2: 1-3

Nu weet je gelijk waarom wij een weekritme hebben, dat is dus ook niet toevallig.

De Schepper heeft middels natuurwetten alles in goede orde gemaakt en geleidt. Maar deze goede G'd heeft ook morele wetten gegeven. Een aangezien Hij "toevallig" onze Maker is, en aan het begin staat van mijn bestaan is Hij ook onze Vader. Hij is mijn Vader, mijn reden van bestaan, van Hem heb ik bestaansrecht gekregen. Het is dan ook niet vreemd dat deze Vader naast de natuurwetten ook de morele wetten geeft zodat je weet dat je niet alleen maar zomaar over een klif moet stappen, omdat dat niet zonder gevolgen blijft, en je ook moet weten hoe je met je Vader om moet gaan en met elkaar, je weet wel je naaste in welke vorm en kleur dan ook.

Zoals je hebt kunnen lezen heeft die Vader tien regels opgesteld die ons leven richting moeten geven. Die richting kun je alleen gaan als je toepast. Als je ja en amen kunt zeggen op deze regels dan sta je erachter, dan erken je dat ze goed zijn en dan pas je toe. De theorie is helder, de praktijk ook, alleen de omstandigheden zijn vaak aanleiding voor het weerbarstige. 
Niet stelen is makkelijk als er niets te stelen valt, maar wat als je leven gekenmerkt wordt door altijd maar net niet genoeg, of te weinig, nooit eens overdaad, nooit eens genieten van veel of genoeg, altijd maar de eindjes aan het elkaar moeten knopen of zelfs dat niet meer kunnen. Dan komt de regel, of het gebod niet stelen, toch wel aardig onder druk te staan. Je zou dit jaar het belastingsformulier iets anders kunnen gaan invullen waardoor er wat extra´s overblijft, en tja zo eerlijk zijn ze bij de belasting nou ook weer niet, dat zijn ook grote stelende graaiers die het van de kleine man moeten hebben.
De regel komt onder druk te staan, het vergoeilijken om toch te stelen groeit en zie daar de weerbaarstigheid van de praktijk in al zijn glorie.

Je past toe, onder iedere omstandigheid, en dat is toch net even anders als, je past toe. De afspraken nakomen, je verbinden aan wat je met elkaar beklonken hebt, en de onherroepelijkheid ervan bezegelen vraagt inzet, doorzetting en vaak ook strijdt. Het leven in harmonie met elkaar, leven volgens wet en regelgeving gaat nl niet vanzelf, het vraagt heel vaak maximale inzet, het toepassen gaat niet zonder de wil om er ook daadwerkelijk energie in te steken. 

Je past toe omdat je het wil, omdat je er waarde aanhecht, omdat je geven wilt en delen, waardoor je vanzelf ontvangt, en zelfs als je minder ontvangt dan je geeft pas je toe.

En man een man, een woord een woord: als je wat beloofd dan moet je je daar ook aan houden.

Onze Vader, onze Maker de G´d van Abraham Izak en Jakob wordt ook wel "Ik Ben" genoemd.
Ik Ben kan je vertalen met: Ik zal zijn, die Ik beloofd heb om te Zijn.
De bijbel leert ons dat die G´d liefde is, en dat liefde het fundament is voor ons bestaan en voor een leven in harmonie met Hem, een eeuwig leven. Een leven wat nog under construction is maar op voorhand al gerealiseerd is, met terug werkende- en vooruit werkende kracht. 
Omdat G´d het beloofd heeft, mogen we het als het ware al in ontvangst nemen en daar heeft de Zoon van G´d, Yeshua, voor gezorgd. 
Yeshua heeft zich opgeworpen als Verlossend offer om de mensen te redden van hun dood en verderf situatie. Een situatie die was ontstaan door ongehoorzaamheid aan hun Vader. De mens die niet toepgepast heeft wat was afgesproken, met alle gevolgen van dien. Gevolgen die wij iedere dag onder ogen moeten zien, omdat wij iedere dag verkeerde keuzes maken. Moord, doodslag, rampen, hongersnood, ziekten, oorlogen, allemaal een gevolg van onze foute keuzes.

Ook G´d past toe. G´d had gezegd, als je je niet aan de spelregels houdt dan zul je met zekerheid sterven. Dat is dan ook gebeurd, en de afgelopen meer dan zevenduizend jaar zijn daar nou niet bepaald een stille getuigen van. Dagelijks door allerlei bronnen en technieken trekt dood en verderf aan ons oog voorbij, het raakt ons meer en meer of helaas zelfs steeds minder, wat natuurlijk ook kan, maar het feit blijft. G´d past toe op het moment dat wij niet meer toepassen of verkeerd toepassen.

Zijn liefde voor ons en de belofte om ons weer heel te maken heeft ervoor gezorgd dat Hij maatregelen heeft genomen om het leven weer aan ons terug te geven, en de dood teniet te doen. 

Yeshua paste liefde toe door zich aan de afspraken te houden en Zichzelf als offer te geven om ons vrij te kunnen kopen en de relatie tussen ons en de Vader weer te herstellen. 
Wij passen toe door na erkenning van de enige Weg tot herstel, aan te nemen, en die onveranderlijke regels weer toe te gaan passen in ons leven tot eer van de Allerhoogste en tot zegen voor onszelf en onze naaste.

Liefde zal onze drijveer zijn om toe te passen, om liefde toe te passen, om gehoorzaamheid toe te passen.

Maar ieder die Zijn woord in acht neemt, in hem is werkelijk de liefde van God volmaakt geworden. Hierdoor weten wij dat wij in Hem zijn. Wie zegt in Hem te blijven, moet ook zelf zo wandelen als Hij gewandeld heeft. 1 Johannes 2: 5, 6

Reacties

  1. Dank je wel Theo! Een echte Bijbelstudie me een stukje praktijk. Mooi.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts