waarom ik shabbat vier

"Zo maakte God de hemel en de aarde en alles wat daarop leeft en groeit. 2 Op de zevende dag was alles af en maakte God niets meer. Op de zevende dag rustte God uit van al zijn werk. 3 God zegende de zevende dag en maakte er een heilige dag van, omdat Hij toen uitrustte van het maken van de hemel en de aarde.Zo zijn de hemel en de aarde ontstaan. Zo heeft de Heer God de hemel en de aarde gemaakt." Genesis 2: 1- 4


De eerste vraag die ik me stel en eigenlijk stel ik deze zelfde vraag al heel veel jaren: is er een bijbelse onderbouwing, wet of regel voor de huidige christenen om de shabbat te vieren. Nu kan ik een heel relaas houden hierover alvorens tot het antwoord te komen, maar ik val gewoon met de deur in huis en zeg; ja die is er!!!

Maar eerst wil ik helder maken dat het christendom in eerste instantie gaat om Christus, de Schepper van Hemel en aarde, onze Verlosser en Zaligmaker.

Door de zondeval zijn de mensen gescheiden van G'd komen te staan, de Geest die in hen woonde heeft plaats moeten maken voor de listen en leugens van Satan, G'ds grote tegenstander.

Een reddingsplan moest gepresenteerd, en G'd heeft daarin voorzien. Zijn Zoon zou naar deze aarde komen om de mensen te redden van de zonde. Hij zou zichzelf als offer geven in onze plaats. Hij zou sterven waardoor wij kunnen leven. En zo was het en zo is het gegaan. Hij is naar de aarde gekomen, heeft de liefde van G'd bekend gemaakt onder de mensen. Heeft de mensen verteld dat ze redding nodig hadden, en heeft redding mogelijk gemaakt. "Want also lief heeft G'd de wereld gehad dat Hij zijn enig geboren Zoon gegeven heeft opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven krijgt" Johannes 3:16.

Volgens het merendeel van de christenen heeft Jezus de wet vervuld dus die geldt niet meer voor ons, die hoeven we niet meer te houden. Als je het zo resoluut stelt dan komt er toch wel protest als je vloekt, of steelt of liegt of andere G'den maakt en voor ze buigt etc...  Nee de wet geldt idd niet meer voor ons maar we mogen niet ongestraft van alles doen waar de Heer ons toe oproept om dat niet te doen. Volgens mij zijn we het daar allemaal wel met elkaar unaniem over eens.
G'ds naam ijdel gebruiken, afgoden aanbidden etc...., liegen, moorden en stelen is natuurlijk niet een christelijke houding als we ons daar allemaal aan zouden bezondigen. Wanneer we G'ds wet op dat gebied zouden negeren dan leven we niet echt tot eer van Zijn naam, dan valt dat leven niet onder de noemer; "Een G'de welgevallig offer".
Als je, je dan afvraagt hoe zit het met het vierde gebod van de tien geboden van G'd, dan krijg ik toch erg vaak te horen, ja maar die hoeven we niet meer te houden, dat is nl voor de Joden en dat telt niet voor ons. Dus G'ds tien geboden is veranderd in G'ds negen geboden, en Adam en Eva waren ineens ook joden?

Als ik eerlijk ben dan krijg ik van zo'n verdediging kromme tenen. Hoe kan het zijn dat G'd negen geboden in stand houdt en één gebod nl het vierde niet meer laat mee tellen voor ons. 
Jezus heeft de wet vervult, ja dat klopt zal ik niets tegen inbrengen, maar waar staat er in de bijbel dat het vervullen van de wet betekend; overbodig maken, weg doen en teniet doen. Die discussie ga ik graag aan met wie dan ook, omdat er in mijn bijbel en volgens mijn overtuiging dit nergens in G'ds woord terug te vinden is.

Als je de context leest waarin Jezus zegt: "ik heb de wet vervuld" dan zal je zien dat Hij uitlegt wat Hij bedoelde met vervullen, nl volmaken, er meer inhoud aangeven, diepgang en de lat nog hoger leggen. Niet alleen bij letterlijke doodslag vervalt iemand aan de wet, maar als je iemand een leeghoofd noemt of buitensluit, pest etc.... dan verval je al aan het Hoge Gerechtshof. Dus van wegdoen of teniet doen is hier mijns inziens absoluut totaal geen sprake.

Laten we ervan uitgaan dat je G'd aanvaard in je leven, dat je ja zegt tegen je Verlosser en Zaligmaker, dat Hij je hart vult met liefde en dat G'ds Geest woning in je gaat maken. Hoe zal je leven eruit zien binnen de context van;  "Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten." Matteus 22: 37- 40
Hoe denk je dat in te gaan vullen, welke richting zal G'ds Geest je sturen en met welke handvatten zal Hij dat doen. Daar is maar één antwoord op, nl; G'ds onveranderde wet. Het klopt dat diezelfde wet je niet kan verlossen, die wet kan je niet redden, die wet klaagt je in eerste instantie alleen maar aan. Maar als je bekeerd bent, kan die wet je niet meer veroordelen, omdat Christus in jouw plaats boete heeft gedaan en voor jou gestorven is, dat klopt. Dat wil niet zeggen dat de wet weg is uit je leven en dat je, je richting in je leven vanaf nu zelf maar moet gaan bepalen, dat je G'd op jouw manier mag gaan dienen. En daar gaat het heel erg fout in het christendom, ach we doen het lekker op onze manier, want Jezus heeft ons vrijgemaakt van de wet dus die hoeven we niet meer te houden, dus die kunnen we ook niet meer overtreden. Dan zeg je als je iemand doodslaat: (en natuurlijk doe je dat niet, maar stel) ik kan gelukkig niet meer veroordeeld worden, of als je G'ds naam ijdel gebruikt, dat vindt de Heer niet erg, ik ben tenslotte vrijgekocht. 

De Heere G'd vindt het helemaal niet erg want Zijn zoon is voor jou gestorven. O ja en niet te vergeten, het is natuurlijk ook Jezus naam die je dan voor het gemak maar even ijdel gebruikt, maar Jezus vindt ook dat niet erg want Hij houdt van jou. Jouw vrouw of je man vindt het nl ook niet erg dat je haar bedriegt want hij/zij houdt nl heel veel van jou, dus wat kan het schelen.

Ik hoop dat je ziet wat er gebeurd als je G'ds onverandelijke wet uit het oog verliest, als je maar raak gaat leven, zonder regels. Neen, neen, dat zie je verkeerd, want wat was de verdediging ook al weer, we leven vanuit de Geest, G'ds liefde leeft in ons en uit liefde doen we al die dingen niet meer. Ik zeg dan amen, ik zeg dan laat mij die liefde zien dan laat ik jou de wet van G'd zien, want Zijn wet is liefde, Zijn wet is nl Zijn karakter en laat overduidelijk zien wie Hij is en waar Hij staat. G'd lief hebben is Zijn wil doen en wat zou G'ds wil dan zijn? Is dat misschien verwoord op Sinai, vervat in tien mooie verordeningen?

Dus we doen al die foute dingen niet meer uit liefde voor G'd, hmmm Amen, G'd zij geloofd en geëerd.

Onder leiding van de Geest en door de Vrucht van de Geest en de Gaven van de Geest en de Wapenrusting van de Geest kunnen wij een leven leiden tot eer van G'd. Hoe ziet dit leven er dan uit. En wat ik dan hoop is dat we met z'n allen zeggen, we leven volgens de liefdes regels van G'd je weet wel die tien verordeningen, opgeschreven in Exodus hoofdstuk twintig.

Met name deze tien verordeningen kunnen we samenvatten in twee liefdes geboden: "Heb G'd lief boven alles en je naasten als jezelf". Amen!!!

Terug naar mijn titel waarom ik shabbat vier.

Ik vier shabbat omdat G'd dit zo verordineerd heeft. Hij heeft gezegd, gedenk de shabbat dag dat Gij die heiligt. Waarom? Omdat Ik als jouw Schepper ook gerust heb op die dag en die dag heilig heb verklaard voor jou en gezegend.

Weet je wat lieve Vader laat mij het nou lekker op mijn manier doen en gewoon een dag pakken waarvan ik vind dat ik die dag mag gebruiken als aanbiddingsdag voor U, vindt U dat niet geweldig dat ik dat wil doen voor U? En laat dat nou net een andere dag zijn dan de dag die U heeft ingesteld. Maar U houdt van mij en ik houd van U, dat noemen we dan een win win, dus wat wilt U nog meer.
Dat meer zou in ieder geval niet minder mogen zijn dan G'd dienen op Zijn manier, en dus niet op onze manier. Wat wil G'd, G'd wil dat wij Zijn woord gebruiken als richtlijn voor ons leven, dat Hij ons leven mag leiden op Zijn manier, volgens Zijn regels en wetten en verordeningen.

Nogmaals de wet kan ons niet vrijmaken dat zou werkheiliging zijn, maar de wet helpt ons wel op G'd gericht te zijn, Zijn woord en Zijn wet is Zijn licht op ons pad, en samen met de Heilige Geest die in ons woont zijn wij in staat om G'd te dienen, door te leven volgens zijn regels.
Wie mij een andere weg kan laten zien, die beter is dan deze die verkondigd een vals evangelie en met de woorden van Paulus te spreken, hij/zij is vervloekt.

Uit liefde voor ons is Christus gestorven, uit liefde voor ons heeft G'd ons Zijn woord gegeven en het is niet aan ons om daar iets aan af te doen of aan toe te voegen. Wie zijn wij dat wij G'd leren of onderricht geven. Wie zijn wij dat wij een betere dag hebben om G'd te eren, te loven, te prijzen en te danken? Met welke andere dag in de week getuigen wij onomstotelijke van het feit dat Hij de Allerhoogste is, de Schepper van hemel en aarde en dat er geen andere goden zijn. Als we het vierde gebod negeren dan is het aan iedereen vrij om zijn eigen god te dienen, maar het vierde gebod leert mij wie Hij is die zegt dat wij geen anderen goden voor Zijn aangezicht mogen hebben....

Waren wij erbij toen Hij de hemel en de aarde schiep, wie van ons heeft Hem verteld wat en hoe Hij hemel en aarde en het universum moest maken.

G'd is groot, G'd is goed, G'd is liefde, er is geen andere weg dan door Jezus om gered te worden en er is geen andere weg tot dagelijkse overwinning dan door Jezus die overwonnen heeft en er is geen betere lamp voor onze voet dan Zijn woord en Zijn wet. Zijn wet die Hij voller heeft gemaakt, meer inhoud, meer van Zijn liefde in heeft gegoten, ik durf wel te beweren, Leven aan heeft gegeven. De Heilige Geest heeft geen andere weg te volgen dan via G'ds Woord en Wet om jou te overtuigen van zonde, en jou vervolgens te leiden langs het pad van Christus, die niets anders wilde dan de wil van Zijn hemelse Vader te doen. De vraag is nu, welke richtlijn volg jij, die van de overlevering, die van de traditie of die van G'd, ingegeven door Zijn Geest. Kies dan heden wie gij dienen zult........!!! Ik heb lust om Uw wil te doen mijn G'd, Uw wet is in mijn binnenste!!! Amen!

Daarom vier ik de shabbat, de dag die als teken is gesteld tussen de Allerhoogste en mij, dat Hij de Allerhoogste is, ik wil die heiliging ervaren en Zijn zegen op de enige rechtmatige dag van aanbidding, bij wet geregeld. Als ik de shabbat niet zou hebben, zou ik niet weten welke G'd alles geschapen heeft, zou ik niet weten wie Zijn Zoon was die als Lam de zonde van de wereld zou wegnemen, zou ik niet weten dat het de Allerhoogste zelf was die zich uit liefde voor ons zich met ons wilde verzoenen.

Gedenkt de shabbat omdat Ik de hemel en de aarde in zes dagen heb geschapen. Exodus 20
Gedenk de shabbat omdat Ik jullie met een sterke arm uit Egypte heb geleidt. Deuteronomium 5
De Allerhoogste ruste op die dag, heeft die dag geheiligd en gezegend.  Genesis 2

Reacties

  1. Ik ben zo benieuwd hoe ( op welke manier) je de sjabbat viert. Op welke manier zet je die dag apart dan? Wat doe je op zo'n dag?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat wij doen is in de eerste plaats rusten, geen werk en niets wat met werk te maken heeft,
    momenteel zitten wij in een sabbatical, maar normaliter gaan we zaterdags in de ochtend naar de kerk, waarvan het eerste uur een bijbelstudie is en het tweede uur gevuld met een preek en aanbidding dmv gebed en zang, hoewel ik tevens geloof in de kracht van het samenzijn van het gezin en waar 2 of meer bij elkaar komen is G'd in ons midden.
    De shabbat is voor ons vooral een dag van overdenking tav onze Schepper en de relatie die wij door Christus in Hem mogen hebben en doorleven. Dus dit zeker tot versterking en verdieping van die relatie tussen de Heer van de Legermachten en ons als mens. Als we die dag thuis doorbrengen dan is het veel muziek, overdenkingen via tv of pc en tekenen en knutselen met onze dochter, en als het weer het toelaat heerlijk de natuur in. Een dag om je accu weer op te laden in het meer dan wandelen met G'd wat op een dergelijke dag meer dan en bij uitstek mogelijk is op doordeweekse dagen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts