ontvang wat je niet verdient

Hebreeën 4:16 Laten wij dan met vrijmoedigheid naderen tot de troon van de genade, opdat wij barmhartigheid verkrijgen en genade vinden om geholpen te worden op het juiste tijdstip.


Ik moest laatst voor de rechter verschijnen omdat ik binnen de bebouwde kom in een woonwijk 55KmH reed ipv de aangeven voetstapssnelheid (5-10KmH). Nadat ik de officier van Justitie had verklaard dat ik op zoek was naar mijn dochter, omdat ze al een paar uur zoek was en niet gemeld had waar ze precies naar toe was gegaan (ze is 7 jaar) ben ik lichtelijk over de toeren rond gereden als een gestressde dwaze om haar toch zo snel mogelijk te kunnen vinden en heb daarbij blijkbaar niet goed geacht op de geldende snelheid. De officier stelde voor mijn eerdere boete van 150 euro, (waar ik protest tegenaan getekend had) te verhogen naar een (na hij vond) betere en meer passende straf van 180 euro, vanwege het verhoogd potentieel gevaar die uitging van mijn onnadenkend rijgedrag, maar naar mijn idee eigenlijk op basis van mijn verklaring over het waarom. (ik vermoed dat hij geen kinderen heeft).

Natuurijk mocht ik een laatste woord "ter verdediging" en kon niet anders verklaren wat ik al had verklaard en dus verder niets meer kon toevoegen om ook maar iets af te doen aan het schuldig zijn. Ik was volgens de letter van de wet schuldig dus kom maar op met de straf. Maar vermelde wel even tussen neus en lippen door, dat ik niet blind was voor mijn omgeving, maar vanwege het zoekgeraakt zijn van mijn dochter wellicht te hard heb gereden en dat ik het een volgende keer vermoedelijk weer zal doen omdat mijn prioriteiten behoorlijk verschoven lagen.

Laat de Rechter mij nu volledig vrij spreken, niet om wat ik gedaan had, maar omdat hij vond dat ik schuldig was en mijn verdediging daarvoor nul komma nul was. Ik kon dus eigenlijk niets in stelling brengen wat een mogelijk vrij spraak zou garanderen en mijn schuldig zijn teniet kon doen. Hij (de Rechter) vond dat hij mocht ingrijpen en sepponeerde de zaak. Hij noemde één hele belangrijke reden: gegeven de omstandigheden kon ik als het ware niet anders, welke ouder met liefde voor zijn kind zou niet zo gehandeld hebben. Maar gaf mij nog een opmerkelijke opmerking mee: Het feit dat ik je gratie heb verleend, doet niets af aan het feit dat voor een woonwijk een snelheidsbeperking is vastgelegd in de Wegenverkeerswet en dus van kracht blijft. Dit geeft je dus geen recht om de volgende keer met een hogere snelheid dan aangeven door de woonwijk te rijden, denk daar een volgende keer aan. Mocht dit zich dus weer eens voordoen bel dan diegene die je kunnen helpen om met vereende kracht en zonder de wet te moeten overtreden tot het oplossen van je probleem, (wat dat ook mag zijn) te komen.

Efeziërs 2:8 Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God;

Het gevoel wat mij bekruipt is deze: Als ik de mist in ga, bewust of onbewust wil ik heel graag deze Rechter, niet omdat hij zegt dat ik niet schuldig ben, maar omdat hij op z`n minst suggereert dat hij de verdachte begrijpt, en dat hij een weg zoekt om iemand vrij te spreken om iemand te helpen, te ondersteunen en te bewaren voor een volgende misstap. Gewoon een toffe Rechter die als het ware voor je in de bress springt op het moment dat er eigenlijk geen escape is. 
Ik werd dus geholpen op het juiste moment, niet door mijzelf, noch door mijn geweldige verklaring van het waarom, maar omdat ik terecht schuldig was en een Rechter vond dat hij het recht had mij vrij te spreken, iets wat ik zelf niet kon en mocht, kon hij en deed hij ook.

Dat is Genade: vrij van schuld, vrij onder de wet, maar niet vrij van de wet.

Romeinen 5:18 Zoals dus door één overtreding de veroordeling gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, zo komt ook door één rechtvaardigheid de genade over alle mensen tot rechtvaardiging van het leven.

Reacties

  1. Dankjewel. Mooie uitleg aan de hand van iets wat je meemaakt is altijd zo treffend en herkenbaar.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts