beeldhouwer of beeldhouwer

"Want zoals het lichaam één is en veel leden heeft, en al de leden van dit ene lichaam, hoewel het er veel zijn, één lichaam zijn, zo is het ook met Christus. Ook wij allen immers zijn door één Geest tot één lichaam gedoopt, hetzij dat wij Joden zijn, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen; en wij allen zijn van één Geest doordrenkt. Want ook het lichaam bestaat niet uit één lid, maar uit vele.


Als de voet zou zeggen: Omdat ik geen hand ben, ben ik niet van het lichaam, is hij daarom dan niet van het lichaam? En als het oor zou zeggen: Omdat ik geen oog ben, ben ik niet van het lichaam, is het daarom dan niet van het lichaam?Als het hele lichaam oog was, waar zou het gehoor zijn? Als het hele lichaam gehoor was, waar zou de reuk zijn? Maar nu heeft God de leden, elk van hen afzonderlijk, in het lichaam een plaats gegeven zoals Hij gewild heeft.

Als zij alle één lid waren, waar zou het lichaam zijn?
Nu echter zijn er wel veel leden, maar is er slechts één lichaam. En het oog kan niet zeggen tegen de hand: Ik heb je niet nodig, of vervolgens het hoofd tegen de voeten: Ik heb jullie niet nodig.
Ja, meer nog, de leden van het lichaam die de zwakste schijnen te zijn, zijn echter juist zeer noodzakelijk.

En aan de leden van het lichaam die wij als minder eervol beschouwen, verlenen wij groter eer en onze oneerbare leden krijgen een grotere eer.
Onze eerbare leden echter hebben dat niet nodig. Maar God heeft het lichaam zo samengesteld, dat Hij aan het lid dat tekort komt, groter eer gaf, opdat er geen verdeeldheid in het lichaam zou zijn, maar de leden voor elkaar gelijke zorg zouden dragen.
En als één lid lijdt, lijden alle leden mee. Als één lid eer ontvangt, verblijden alle leden zich mee.
Samen bent u namelijk het lichaam van Christus, en ieder afzonderlijk Zijn leden.
God nu heeft sommigen in de gemeente een plaats gegeven: ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, vervolgens krachten, daarna genadegaven van genezingen, vormen van hulpverlening, bestuurlijke gaven, allerlei talen.
Zijn zij soms allen apostelen? Zijn zij soms allen profeten? Zijn zij soms allen leraars? Zijn zij soms allen krachten?

Hebben zij soms allen genadegaven van genezingen? Spreken zij soms allen in talen? Zijn zij soms allen uitleggers? Streef dus naar de beste genadegaven. En ik wijs u een weg die dit alles nog overtreft." 1 Korinthe 12: 12-31

Dit (kinder) verhaal gaat over een beeldhouwer die verschrikkelijk goed was in het maken van beelden in zijn atelier. Hij nam altijd een ruw stuk rotsblok en maakte daar met een geweldige precisie en passie datgene uit het rotsblok wat hij er in zag of wat een klant graag bij hem bestelde.

Maar naar een aantal jaren was hij het beeldhouwen een beetje zat en vroeg zich af of hij niet wat anders kon gaan doen met zijn leven dan alleen maar beeldhouwen, iets wat hem belangrijker maakte dan beeldhouwer.

En zo vroeg hij aan G'd of Hij niet iets belangrijkers had te doen voor hem dan beeldhouwen en G'd zei: ik geef je een week om uit te vinden wat je dan wel graag zou willen en wel belangrijk vindt om te doen, je mag alles vragen en alles worden in deze aankomende week.

De beeldhouwer dacht en dacht en kwam toen op het idee om de rijkste man ter wereld te worden, daardoor was hij belangrijk en ook nog eens heel rijk en zo geschiede het, G'd maakte hem de rijkste man ter wereld. Diezelfde dag liep hij te paraderen op straat in een mooi strak pak de rijkste man ter wereld te wezen toen plotseling een koets met gevolg er aan kwam en hij met bruut geweld aan de kant werd gezet. Hij dacht hoe kan dat nou ik ben wel ff toevallig de rijkste man ter wereld en wie zet mij nu zo maar aan de kant, weten jullie wel wie ik ben en mag dit zomaar en het antwoord was snel gegeven, dit is de Koning en die is belangrijker dan wie dan ook en daarvoor moet iedereen en ook jij aan de kant. 

Een beetje boos ging hij terug naar G'd en zei, ik weet wat ik worden wil, ik wil Koning worden dan ben ik en rijk en machtig, machtiger dan de rijken. En zo geschiede het. De volgende dag reed hij rond in zijn koets en het was een mooie warme zomerdag en de zon brandde er stevig op los en hij had het warm en benauwd en zweette heel erg en vroeg daarom aan zijn lakeien of zij wat tegen de hitte en het zweten konden doen, maar dat konden ze natuurlijk niet, we hebben geen macht over de zon zeiden ze. 

Toen ging de man weer naar G'd en zei, ik weet wat ik wil worden, ik wil de zon worden want dan heb ik meer macht dan de rijken en de koning, en zo geschiede het. De man werd de zon, voelde zich belangrijker dan anderen en scheen er flink op los, iedereen had het erg warm en zweten verschrikkelijk. De volgende dag kwam er een grote wolk voor de zon schuiven en hield de zonnen stralen tegen zodat er geen zon meer op aarde scheen. 

Hij ging weer naar G'd en zei, nu weet ik echt wat ik worden wil, ik wil de wolk zijn want die is machtiger en belangrijker dan de zon, en zo geschiede het en werd hij de wolk, diezelfde dag nog kwam er heel veel water uit zijn buik zodat de revieren vol stroomden en in hun snelle en woeste stroom alles meenamen onder weg, huizen grote gebouwen, bomen auto's caravans en de man bedacht zich geen moment.  

Hij ging naar G`d en zei tegen Hem nu weet ik het zeker ik wel die grote waterstroom worden want dan ben ik nog belangrijker en nog machtiger dan die wolk, en zo geschiede het en hij ging te keer met stromen en nam alles onderweg mee wat in zijn stroom kwam en de volgende dag stroomde hij tegen een grote rots, maar die rots ging niet aan de kant en hij beukte nogmaals en nogmaals tegen die grote rots maar die bleef staan en ging niet aan de kant. 

En hij ging weer naar G'd toe en zei ik weet nu helemaal zeker wat ik worden wil ik wil die rots worden want die is machtiger dan de koning, machtiger dan de zon, machtiger dan de wolken, machtiger dan de waterstromen, en zo geschiede het en hij werd de rots en daar stond hij trots en sterk en onverplaatsbaar te wezen. De volgende dag kwam er een beeldhouwer op hem afgelopen, hakte een groot stuk rotsblok uit de rots, nam die mee naar zijn atelier en maakte er een heel mooi beeld van. 

De rots zag dit aan en zei tegen G'd ik ben nu bijna aan het einde van de week ik ben er nu denk ik toch wel echt achter gekomen wat ik worden wil. En zo geschiede het de rots werd beeldhouwer en maakte uit rotsblokken de mooiste beelden. En zo werd de beeldhouwer iemand die hij moest, wilde en mocht zijn in het leven.

Wees jezelf en G'd doet de rest!

Reacties

Populaire posts