wet is juk en last of liefde

"Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben." Johannes 13: 34


Ik ontmoet eigenlijk weinig tot geen christenen die zeggen dat ze andere goden mogen aanbidden. Zelfs niet diegene die "gij zijt niet onder de wet maar onder de genade" op een bepaalde manier uitleggen en als argument gebruiken om de wet niet meer te hoeven houden. Ook zij zeggen niet dat ze Zijn naam ijdel mogen gebruiken en beelden mogen maken om je daarvoor te buigen. Je hebt nog wel hele volksstammen onder christenen, die wat tegen sputteren in de vorm van; wij kunnen ze toch niet houden, dus die moeite kunnen we ons eigenlijk getroosten, maar ze bedoelen dan niet echt en keihard dat ze satan of vogelverschrikkers aanbidders zijn, neen dat dan nog net weer niet. Misschien is de Smartphone en Facebook van een andere orde, maar ook dat komt wel goed denk ik, hoop ik en bid ik. 

Maar, jazeker er is altijd wel een maar, er is nl geen koe bont of er zit wel een vlekje aan. 
Zodra het aankomt op het vierde gebod, wordt er veelal in koor geroepen; dat was voor Israel, dat is een last, daar hebben we de zondag voor, die wet geldt niet meer voor ons, het is een juk die wij elkaar niet meer mogen opleggen.

En dat is opmerkelijk omdat Adam en Eva geen directe link hebben met het ontstaan van het volk Israel. Dat lag nog in een verre toekomst, vanaf het moment dat ze gezondigd hadden.
Door middel van het eerste offer wat G`d zelf bracht om kleding te maken voor het eerste in zonde gevallen paar, ter bedekking van hun naaktheid, zonde en kwetsbaarheid, vertelde de Heere hen dat er toch nog een toekomst was, en dat de weg er naar toe complex, zwaar en niet zonder de dood kon worden gegaan en terug gewonnen. De dood die zijn intrede had gedaan door de zonde van de mens, moest met dood bestreden worden. Zoals je ook vuur met vuur bestrijd moest dit ook op deze wijze gebeuren, en daar was geen ontkomen aan.

Het eerste kleed ter bedekking werd gerealiseerd door dood en door bloedvergieten. En hier leerde Adam en Eva niet alleen wat ze veroorzaakt hadden, maar dat deze weg een weg was van verzoening en verlossing, een weg van hoop, liefde en leven, de enige weg.

Adam en Eva leefden samen met G`d in overeenstemming met wie Hij was en wat Hij wilde. 
De gedachte dat Adam en Eva maar één gebod hadden die ze konden overtreden is natuurlijk een broodje aap. Ze konden ipv kiezen voor de verboden vrucht ook gewoon G`d vervloeken en Hem niet meer willen dienen en aanbidden. Ze konden zelfs het vierde gebod waarvan ik persoonlijk geloof dat ook die in hun hart was geschreven net als de andere negen, gewoon negeren. Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat de eerste mensen dachten; G`d rustte op de zevende dag, de shabbat, maar wat kan ons dat boeien. We hebben een wereld te beheren en dat gaat op de shabbat gewoon door, dus laat G`d maar rusten en die dag heiligen (apart zetten) en zegenen, wij hebben het druk met beheren. 
Ik kan me niet voorstellen dat het zo gegaan is. Waarom ze gestruikeld zijn over die vrucht is van een geheel andere orde en daar kom ik zeker in een andere blog op terug.

Gij zult niet....., gij zult niet.... en Gij zult niet..... Stop, even pas op de plaats aub, hoe zo gij zult niet, wie bent U dat U bepaald wat ik wel en wat ik niet zal. Juist het vierde gebod haalt die G`d van de, gij zult niet, uit de anonimiteit. Hij die zegt dat Hij alleen maar aanbeden mag worden, treed op de voorgrond, in het licht. Dus mijn oh ja, en Wie bent U dan dat U dat van mij vraagt, wordt ruimschoots en niet mis te verstaan beantwoord. Hoewel iedereen iets kan roepen, beweren of eisen is het toch wel van belang om te weten of dit met of zonder gerechtvaardigde autoriteit geflankeerd wordt.

"Ik Ben de HEERE, uw God, Die u uit het land Egypte, uit het slavenhuis, geleid heeft." 
Exodus 20: 2

Ik Ben, de Schepper van hemel en aarde, Ik Ben de enige rechtmatige Wetgever. En een ieder die wat anders leert verkondigd een ander evangelie. Het evangelie begint niet bij Jezus, het evangelie begint bij de Ik Ben Schepper van Hemel en aarde.

"En ik zag een andere engel, die hoog aan de hemel vloog. En hij had het eeuwige Evangelie, om dat te verkondigen aan hen die op de aarde wonen, en aan elke natie, stam, taal en volk. En hij zei met een luide stem: Vrees God en geef Hem eer, want het uur van Zijn oordeel is gekomen. En aanbid Hem Die de hemel, de aarde, de zee en de waterbronnen gemaakt heeft." Openbaring 14: 7

Het is wel opmerkelijk te noemen dat het eerste boek van de Bijbel, verhaalt over de Schepper van hemel en aarde en dat het laatste Bijbel boek dit nog even flink benadrukt, en dat in een tijd waarin de geschiedenis van de aarde op zijn einde loopt.

Het schept duidelijkheid te weten wie wat zegt. Dat kan wantrouwen oproepen of vertrouwen wekken. En weet je waarom ik vertrouwen heb in het offer van Jezus, omdat Jezus de Zoon is van die Ik Ben. Ik heb vertrouwen in alle beloften van de Ik Ben omdat die Ik Ben een grote machtig G`d is, wat meer is, de Almachtige en Hij kent Zijn gelijke niet. De shabbat het scheppingsverhaal, de scheppingsweek getuigd daarvan, en het vierde gebod onderstreept op juridische wijze dat Hij het is die terecht zegt Gij zult niet.

Waarom zal ik niet? Omdat er geen andere G`d is, en als je toch knielt voor een andere god, dan is dat voor satan en zijn demonen. En waarom zal ik geen gesneden beelden maken, en mij daarvoor buigen? Omdat ze geen oren hebben om te horen en geen ogen om te zien.
Aan deze twee varianten (af) goden heb je niets. De eerste (de demonen) storten je in de afgrond en zijn dus uit op jouw totale vernietiging. De tweede variant kan niet eens wat voor je betekenen, helemaal niets, het zijn vogelverschrikkers gebleken. Dit hout net zo goed dood en verderf in omdat je een eventuele verlossing op je buik kan schrijven. Ik houd van je zegt G`d en daarom zult gij niet. Amen.

"Want de gebruiken van die volken zijn onzinnig: het is immers een stuk hout, iemand heeft het uit het bos gekapt, vakwerk met de bijl. Met zilver en met goud maken ze het mooi met spijkers en met hamers zetten ze het vast, zodat het niet kan wiebelen. Ze zijn als een vogelverschrikker op een komkommerveld, want spreken kunnen ze niet. Ze moeten helemaal gedragen worden, want ze kunnen geen stap verzetten. Wees niet bevreesd voor hen, want kwaad kunnen ze niet doen, maar ook goeddoen is er bij hen niet bij." Jeremia 10: 3-5

De shabbat sloot de scheppingsweek af en is dus het zegel van G`d, van wie Hij is, wie ik en waarom ik ben. De shabbat is Zijn zegel aan Zijn kinderen geven. G`d schiep de Zon voor het jaar cyclus, de Maan voor de maand cyclus, naast vele andere functies en noodzakelijke gemakken.
Daarnaast kennen we dagen, uren, minuten en seconden. Maar waar is de week te vinden in de natuur. Er is geen wettelijke natuur cyclus voor de week en toch is deze er. We zijn nu dik zesduizend jaar verder en we hebben en hanteren nog steeds de week cyclus. Zelfs ondanks het feit dat er krachten en machten bezig zijn om tijd en wetten te veranderen.

G`ds werk kan niet alleen met het verstand doorzien worden, dit vraagt een geestelijk kijken. Als je de shabbat afwijst dan wijs je G`d af, dan wijs je het evangelie af. Het evangelie is dus niet pas begonnen bij Jezus, en dat Hij voor jouw gestorven is, opgestaan, naar de hemel gevaren, en een plaats voor ons aan het bereiden is in de woning van de Vader.
Het eeuwig evangelie vindt zijn oorsprong en begin in en bij de Vader, bij de Schepper van hemel en aarde. Het was die Vader, die G`d, de Schepper zelf die zich met ons wilde verzoenen. Als je weet wie G`d is dan geeft dat hoop en vertrouwen op een verzekerde toekomst.

Als mijn toekomst afhangt van andere goden dan is het terecht dat ik twijfel. Bij de Schepper bij Zijn Zoon, bij de Heilige Geest heb ik dat niet, wat ik weet wie Hij/Zij zijn. En dat is juridisch door Hem zelf vastgelegd. Niet veranderen, niet aan tornen, niet ombuigen, niet wegdoen, in vredes naam niet.

Het is wettelijk vastgelegd dat mijn hoop en vertrouwen gefundeerd zijn. Ze zijn vastgelegd op de Rots. Het zijn Zijn geboden die er zorg voor draagt dat alles in goede orde verloopt, ook het oordeel over de mensen, over de gevallen engelen en over de overste van deze boze machten.
Zijn geboden reguleren het universum, het leven, ze regulieren zelfs de liefde.
Ik houd van G`d en daarom waak ik ervoor in de kracht van de Geest om Hem in te ruilen voor demonen of hout, zilver of goud. Spreek ik respect vol over Hem en zal ik Zijn naam met zorg uitspreken en mijn stinkende best te doen om als volgeling van Christus, dus als christen die naam niet door het slijk te halen. En laat ik mij wekelijks opbouwen door het getuigenis van de shabbat dat Hij de Schepper mijn Vader is, en dat de Zoon, ook G`d mijn Verlosser is en dat de Geest, ook G`d mijn Trooster en Leraar is.

Dit alles is vastgelegd in tien woorden die Hij gaf aan Zijn kinderen op de Sinai.
Ken ik Hem, ja ik ken Hem en ik wil daarvan getuigen door deze tien woorden dagelijks te gebruiken als mijn fundament waardoor de Weg duidelijk wordt, Waardoor de waarheid mij deed omkeren van mijn oude weg en waardoor het Leven tot mij kwam.

"En hierdoor weten wij dat wij Hem kennen, namelijk als wij Zijn geboden in acht nemen. Wie zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet in acht neemt, is een leugenaar en in hem is de waarheid niet.
Maar ieder die Zijn woord in acht neemt, in hem is werkelijk de liefde van God volmaakt geworden. Hierdoor weten wij dat wij in Hem zijn. Wie zegt in Hem te blijven, moet ook zelf zo wandelen als Hij gewandeld heeft." 1 Johannes 2: 3-6

De Heer zegt dat Hij de boom herkent aan zijn vruchten. Bij Zijn wederkomst wordt dat eens en te meer duidelijk en geeft Hij ons op voorhand te kennen waardoor die vruchten als heldere lichten schijnen in deze duistere wereld en waardoor Zijn kinderen, Zijn vruchten herkenbaar zullen zijn.

"Hier zien we de volharding van de heiligen. Hier komen openbaar die de geboden van God en het geloof in Jezus in acht nemen." Openbaring 14: 12

Zijn wet, zijn geboden, zijn verordeningen zijn gebaseerd op pure liefde, en altijd verbonden aan Zijn beloften, waardoor wij in trouwheid verbonden blijven aan de Wijnstok.

Reacties

Populaire posts