feest van licht en leven

Want de gebruiken van die volken zijn onzinnig: het is immers een stuk hout, iemand heeft het uit het bos gekapt, vakwerk met de bijl. Met zilver en met goud maken ze het mooi, met spijkers en met hamers zetten ze het vast, zodat het niet kan wiebelen. Jeremia 10: 3,4


Kun je kerst vieren, zonder recht te doen aan de (heidense) bron van dat feest? Vier je met kerst de geboorte van Yeshua en zo ja is die geboorte een feestje waard?
Is jouw kerst vieren een ode aan de Allerhoogste, tot eer van Hem, of is het een gruwel in de ogen van jouw Heer en Heiland of valt het onder onzinnig gebruik van de wereld, en is het dan per definitie fout als we dit waardige feest op een "fout" moment vieren?
Vragen die de onnadenkende wellicht tot nadenken zullen stemmen, die licht kunnen werpen op verworven gebruiken en tradities, die leiden tot inzicht en bewustwording.

Er Staat nergens in de bijbel dat YHWH op de eerste dag van de week het water schiep en toch zweefde de Heilige Geest over de wateren. Er staat nergens in de bijbel dat het oprichten van een steen voortkwam uit een opdracht van YHWH, het was nl een heidens gebruik en toch deden onze Aartsvaderen het.
Waarom? Om de afgoden te eren, betrof het hier toch stiekem een reflex van Abram van zijn tijd dat hij opgroeide in Mesopotamië en deed hij niet stiekem wat hij altijd deed, alleen nu deed hij het voor YHWH? Is het geoorloofd om iets te vieren waar de bijbel geen oproep toe doet?

Ik vier geen kerst omdat Yeshua geboren zou zijn, laat ik dat voorop gesteld hebben.
Uitspraken over wanneer het wel precies zou zijn geweest, zijn divers en bijna alle bronnen die geraadpleegd worden claimen het te weten, behalve de eerlijke bronnen die beweren het niet zeker te weten.

Of Yeshua nu wel of niet geboren is op 25 december, feit blijft dat Hij geboren is, feit blijft dat Hij uit de maagd Maria geboren is en de Zoon van de Priester van de Allerhoogste is, wat Hem later in de gelegenheid stelde om door erving Hogepriester te worden van een beter verbond. Een verbond van gerealiseerde hoop.

Deze hoop hebben wij als een anker voor de ziel, dat vast en onwrikbaar is en reikt tot in het binnenste heiligdom, achter het voorhangsel. Daar is de Voorloper voor ons binnengegaan, namelijk Jezus, Dienaar de ordening van Melchizedek Hogepriester geworden is tot in eeuwigheid. Hebr. 6: 19, 20

Ik vier geen kerst, maar ik doe wel gezellig mee met het versieren van mijn huis, of is dat hypocriet, is dat misschien toch stiekem je schoenveters strikken om de indruk te wekken dat je toch buigt voor de eis om een beeld als god te aanbidden.

En een heraut riep met kracht: Men zegt u aan, volken, natiën en talen:
Op het moment dat u het geluid hoort van de hoorn, fluit, citer, luit, lier, panfluit, en allerlei muziekinstrumenten, moet u neervallen en het gouden beeld aanbidden dat koning Nebukadnezar heeft opgericht. Daniel 3: 4,5


 Als ik mijn boom verlicht zou ik kunnen denken aan het grote Licht, welke naar de aarde kwam, eerlijkheidshalve moet ik zeggen, dat ondanks dat ik kerst niet vier om die reden, denk ik idd aan het grote Licht die naar deze aarde kwam, denk ik ook aan de Cyprus, en mag ik mijzelf ieder jaar herinneren aan:

"Efraïm, wat heb Ik nog met de afgoden te maken?
Ík heb hem verhoord en zal naar hem omzien. Ik zal zijn als een altijd groene cipres. Door Mij is bij u vrucht te vinden." Hosea 14: 9


Ik heb er heel veel over gelezen en er een aantal blogs aan mogen weiden, zelfs een paar jaar lang tijdens mijn zoektocht de boom de deur uit gedaan.

Als ik er al waarde aan zou moeten toekennen dan is voor mij is de boom eerder het oprichten van een steen, dan het bezig zijn met het aanbidden en vereren van afgoden, op het risico af dat ik wellicht de indruk wek aan iets deel te nemen en handelingen verricht die niets te maken hebben met het vereren van de Allerhoogste, nee eerder het tegenovergestelde.

Voor mij is het ondanks het feit dat het niet zeker is wanneer Yeshua geboren is toch een moment om de gelegenheid ten baat te nemen, een tegengeluid te laten horen t.a.v. een feest wat bol staat van heidense en occulte zaken, of moet ik eerder zeggen, een heidens en occult feest wat overgoten lijkt te zijn met "christelijkheid", het zijn ergens toch gebruiken van een land waar ik vandaan kom, omdat ik van verre ben gekomen en niet van dichtbij was.

Voor mij is kerstfeest toch een uitgelezen moment om het Zwaard ter hand te nemen en niet mis te verstaan te laten spreken, te getuigen van, van Waar, Waartoe, Waarheen, van wat de geboorte, die komst voor mij betekent en wat het voor jouw kan betekenen, en ik ben opgehouden te vertellen wat anderen in mijn ogen nu aan het doen zijn met kerst als ze wel een boom opzetten, omdat ik nl niet weet wat ze aan het doen zijn, dus hun motivatie niet kan doorgronden, dan alleen dat ze iets doen, wat heel veel mensen doen, net als auto rijden, naar de kerk gaan, naar de winkel, vlees eten en koffie drinken, werken, tienden betalen en gaan slapen, maar niet per definitie daarmee iets doen wat niet is tot eer van de Allerhoogste.
Of ik het uitgelezen moment ten baat moet nemen door ogenschijnlijk ook en mede in de voetsporen te gaan van de heidense insteek, is nog steeds niet vrij van overdenken.

Ik zet mijn boom in ieder geval niet per definitie neer tot eer van de Allerhoogste, maar ik weet wel waar die boom vandaan komt, ik weet ook waar de ballen en het licht vandaan komt, ik weet ook, waar ik vandaan kom en dat ik t.a.v. het milieu niet de meest verstandigste zet daarmee zet, maar dat doe ik zeker ook niet als ik op zaterdag naar de kerk ga met een kankerverwekkende voertuig die ik trouwens heel, heel en heel vaak ingezet heb voor de verkondiging van het evangelie, zonder het doel de middelen te laten heiligen, maar omdat ik er niet altijd bij stil stond, onbedacht, vaak enthousiast, bewogen en gedreven.

Het is zo makkelijk om te vertellen waarom ik iets wel of niet doe, het is wat moeilijker om het zo te vertellen dat ik niet veroordelend wijs naar anderen, die volgens hun overtuiging goed bezig zijn. Het mooie is wel van dit soort overdenkingen en gesprekken met elkaar, dat je licht kunt laten schijnen over ogenschijnlijke onschuldige zaken, zoals het offeren op de berghoogten waar YHWH achteraf gebleken niet zo heel erg mee in Z´n nopjes was. Dat je door het licht, mensen wakker maakt en het onnadenkende kunt ombuigen naar bewustwording.

Ik wil het ook dit keer dan nogmaals gezegd hebben; het eten van halal vlees kan verkeerd zijn, maar hoeft niet, terwijl het eten van koosjer vlees onder bepalende omstandigheden een verwoestende uitwerking kan hebben op iemands geweten.

Laten wij dan niet langer elkaar oordelen, maar oordeel liever dit: de broeder geen aanstoot of oorzaak tot struikelen te geven. Ik weet en ben ervan overtuigd in de Heere Jezus dat niets in zichzelf onrein is. Alleen voor hem die van mening is dat iets onrein is, voor die is het onrein. Maar als uw broeder om wat u eet bedroefd wordt, dan wandelt u niet meer naar de liefde. Richt door uw eten niet hem te gronde voor wie Christus gestorven is. Romeinen 14: 13-15

Wat gij ook doet, doet het ter ere van de Allerhoogste, en doe het vanuit je eigen persoonlijke overtuiging.
En als je al wijst, wees wijs en wijs omhoog, niet met één vinger, maar met je hele hand, open ze en ontvangen wat je gegeven is en dagelijks gegeven wordt, zoals liefde, vergeving en zegen, ook als je strompelend en stamelend achter je Her Schepper aangaat en in Zijn voetsporen gaat staan.

Uit liefde en struikelend achter Yeshua aan.

Reacties

Populaire posts