schoonmaak referendum

En de menigte van hen die geloofden, was een van hart en een van ziel; en niemand zei dat iets van wat hij bezat, van hemzelf was, maar alles hadden zij gemeenschappelijk. Handelingen 4: 32


Vanaf vandaag ben je Donor en mocht je dat toch niet willen dan moet je dat zelf maar aangeven?

Met stijgende verbazing heb ik kennis genomen van onderstaande oproep.
Ik zal u zeggen waarom.
De oproep is gedaan door mensen die nooit naar dit onderwerp hebben om gekeken, omdat het al wel meer dan 30 misschien zelfs wel meer dan 40 jaar gedaan werd door een hele kleine groep mensen, en dan ook nog eens altijd vaak dezelfde.
Het liep dan ook altijd op rolletjes, niet een lichte taak en niet de meest eervolle taak in de ogen van deze en gene, (die vaak alleen maar zien dat er weer iets op de grond of stoel ligt wat er niet hoort te liggen, en vervolgens met de argus in de ogen het allemaal voorzien van onnadenkend en kwetsend commentaar.) Maar dat geheel terzijde.

Zoals gezegd het liep allemaal op rolletjes, door een harde kern laten we zeggen. Die kern is door de jaren heen, van samenstelling soms wat gewijzigd, maar de laatste tijd niet alleen dat, het is door omstandigheden helaas een beetje heel erg weggevallen, dit zelfs ook letterlijk.
Belangrijke, lieve, hardwerkende mensen zijn ons de laatste tijd, komen te ontvallen. Daardoor verschoof de last op schouders van anderen, anderen die er blijkbaar niet voor "geroepen" zijn lijkt het wel, Niet dat ze het niet zouden kunnen en ook niet omdat ze dat zo helder hebben uitgesproken, maar de signalen voor de betere luisteraar spreekt helaas boekdelen.

De last is en was verschoven naar een kern die ook gezien hun maatschappelijke loopbaan niet vooraan zouden hebben gestaan bij de vraag of ze als vrijwilliger zich wekelijks hiervoor zouden willen inzetten. Let wel dit is de inschatting van de columnist.

Een aantal keren is de oproep gedaan of er mensen zijn die de gaten, die inmiddels gedicht waren door de andere kern groep, geflankeerd door leden van de vorige kerngroep, zouden willen dichten. Blijkbaar zonder resultaat zult u hieronder komen te lezen.

Ik zei de gek heb het vroeger alleen gedaan met mijn moeder, en we mogen spreken van een leuke en zinvolle tijd, ik voelde mij en voel me nog steeds geroepen voor een dergelijke taak, mede omdat het een eervolle taak is het huis van aanbidding voor de Heer schoon te houden. Ik zei de gek heb mij in dit geval in deze bewust afzijdig gehouden van deze “verschrikkelijke misstanden” en bewust geen gehoor gegeven aan de “nood” oproep, omdat ik serieus benieuwd was naar de oplossing, maar eerlijk gezegd nog meer dan dat, serieus benieuwd was naar de echte achtergrond liggende gedachte van het waarom.

Waarom in alle ernst, een dergelijke oproep en onderstaande “maatregel”, vooral gekeken naar het verleden. Een tip van de sluier had ik in mijn hoofd al gelicht, de tijd zal het kwartje met zekerheid laten vallen.

Het zijn dezelfde mensen die het podium niet schuwen om regelmatig voor het voetlicht te brengen dat er andere wel belangrijke werken verricht worden, waar eerder en inmiddels al jaren voortslepend, wel de leden maar geen geld voor te porren was, noch dat het gedaan mocht worden door een kerngroep die zich jaren lang niet mocht bezig houden met een dergelijk belangrijk werk omdat ze er geen verstand van zouden hebben, een werk dus wat nu heel erg in de schijnwerpers komt te staan, en waar de loftrompet als een bazuin de ether moet vullen, waarbij we voor het gemak maar even vergeten dat het al inmiddels een meer dan zeven jaar durende en slepende zaak is geworden.
Als het kwartje valt dan lees je bovenstaande met de ogen van de columnist.

Het verplichte "donorschap" is ook binnen deze gelederen een feit geworden, terwijl ik persoonlijk toch voor een referendum zou zijn gegaan. Waarbij een recent omzeep gehouden huishoudelijke vergadering onderstaande oproep met vlag en wimpel onnodig zou hebben gemaakt en het resultaat op succes meer tot de verbeelding zou hebben gesproken omdat er in overleg altijd een veel breder en gezonder draagvlak zou zijn gecreeerd, waarbij een gehoorde stem meestal als een gewaardeerde stem wordt gezien en deze ervaring ten alle tijde een bijdrage levert aan het motiveren van mensen om hun schouders eronder te zetten, wat succes nooit in de weg zal staan.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Het bestuur heeft lang geaarzeld, maar we zien geen andere mogelijkheid dan vast te stellen dat het meedraaien in de schoonmaak niet langer vrijblijvend kan zijn. Het gebouw is van ons allemaal, we zijn dus ook allemaal verantwoordelijk voor het gebouw en we hebben allemaal belang bij een schoon gebouw. Daarom is het bestuur van mening dat alle actieve leden jonger dan 70 jaar mee zouden moeten draaien in de schoonmaak. Wanneer ieder die in aanmerking komt, mee doet, dan is ieder team (bestaande uit 3 man) eens per 12 weken aan de beurt gedurende 1 tot 2 uur. Want langer duurt het schoonmaken niet. Dus wanneer u 1 tot 2 uur van uw tijd per kwartaal investeert in het gebouw houden we dat met z’n allen schoon. En u verlicht de taak van onze broeders en zusters die nu schoonmaken, aanzienlijk.
We doen daarom bij deze een beroep op ieders verantwoordelijkheid; draai mee in de schoonmaak. Wacht niet op de ander, maar neem je eigen verantwoording. Niet meedoen is eigenlijk geen optie; het is namelijk niet eerlijk ten opzicht van de anderen die wel meedoen.
Vooruitlopend op ‘het nieuwe schoonmaken’ is er al een schoonmaakrooster gemaakt waarin ieder is ingedeeld. Dat wordt komende tijd verstuurd."
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Eén van de redenen waarom de “oproepers” zich jaren afzijdig hebben gehouden van deelname aan deze belangrijke activiteit zou ook één van mijn reden kunnen zijn om mij net al zij al die jaren ervoor, afzijdig te houden, en om die reden kan en mag ik mijzelf uitsluiten van deelname, de andere redenen wil ik u voorlopig hier graag onthouden.

Laat ik niet verhullen te schrijven dat ik een voorstander ben van samen, samen de schouders eronder, en daar waar we gezamenlijk iets ondernemen dit ook gezamenlijk dragen tot het einde. Dus een gezamenlijk schoon gebruik maken van een gebouw betekend net zo goed een gezamenlijk schoon maken van het gebouw. 
Dat wij hier zijn aangekomen heeft niets te maken met het gegeven dat mensen niet willen, dit heeft te maken met een stukje hystorie en het is dan ook door de ontwikkeling van die hystorie, die we ook terug zien in de politiek en wat altijd zijn begin vindt in de afstand tussen zij en hen.

What goes around, comes around.

Mocht het schrijdend inzicht gebleken zijn in de breedste zin van het woord, dan meld ik me graag alsnog aan, omdat het kan, omdat het mag en omdat het noodzakelijk is. 
Vooralsnog heb ik die overtuiging niet, en ook dat kun je wel ergens terug lezen in mijn blog. 

Wat de toekomst brengen mogen, het is en zal de hand van de Heer zijn die mij daarin zal gaan leiden, is mijn hoop.

Reacties

Populaire posts