de wind waait waar heen Hij wil

Johannes 3: 8 De wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is.



Hoe vaak heb jij die tekst al gelezen en ondoordacht aangenomen voor waarheid, zonder enige echte diepte of laag er in te ontdekken. Ik ben zo´n lezer, een lezer onder vrijwillige en vaak onbewuste invloed van de Auteur van het woord en hoewel ik met aandacht wens te lezen merk ik iedere keer weer door de jaren heen en dat is dan toch al meer dan vijftig jaar dat je over heel veel dingen heen leest. Daar liggen natuurlijk gegronde redenen aan ten grondslag, met name het ouder worden, wat
wellicht tevens de belangrijkste reden is om je leven lang te blijven lezen en studeren.

Deze week kwam bovenstaande tekst in mij op en diepere aanleiding zal ik jullie besparen omdat het vaak uit het niets lijkt te komen of nav overdenken, en in dit geval het overdenken van mijn zonden.
Ik begeef mij nog te vaak in een staat van zonden, niet te verwarren met zondige staat want ik ben sinds mijn wedergeboren zijn, niet meer in een zondige staat terecht gekomen, wat volgens de Hebreeen brief ook maar één keer kan.

Hebreeën 6:4-6 Want het is onmogelijk om hen die eens verlicht zijn geweest, die de hemelse gave geproefd hebben en deelgenoot zijn geworden van de Heilige Geest en die het goede Woord van God geproefd hebben en de krachten van de komende wereld, en die daarna afvallig worden, weer opnieuw tot bekering te brengen, omdat zij voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigen en openlijk te schande maken.

Die nuance tussen fouten maken (zondigen) en zonde zijn, maakt echt het verschil.
Vrijgekocht en verlost van de zonde en de dood ben ik een zoon van de Allerhoogste, aangenomen in Zijn Zoon en niet meer zondig, maar helaas ook nog niet zonder zonden.

Verlost van mijn aardse, vleselijke afkomst en toegetreden tot de Goddelijke en Geestelijke familie.

Aangezien nog niet alles volledig is, maar wel volbracht, wacht ik samen met heel de schepping die in barensnood is, af tot alles zal zijn geschied, en in die tussentijd zijn we zowel vrij van de zonde en de dood als nog gebonden aan de zonde en de dood.
Het verloste deel wacht dan ook op de totale verlossing en dat zal zijn bij de wederkomst van Yeshua als Koning, nadat Hij met Zijn Hogepriesterlijk werk klaar is. Op het moment dat Hij komt zal ons aardse, vleselijke en zondig deel weggedaan worden, zullen we in een punt des tijds veranderen en volledig nieuw zijn, volledig vrij, rein, zonder vlek of rimpel, en zullen we zijn zoals dat geestelijk deel in ons nu al is, maar dan zonder de ballast van wat we nu in het vlees nog met ons meedragen.

Johannes 16:7 Maar Ik zeg u de waarheid: Het is nuttig voor u dat Ik wegga, want als Ik niet wegga, zal de Trooster niet naar u toe komen; maar als Ik heenga, zal Ik Hem naar u toe zenden. En als Die gekomen is, zal Hij de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel:
van zonde, omdat zij niet in Mij geloven;
van gerechtigheid, omdat Ik heenga naar Mijn Vader en u Mij niet meer zult zien;
en van oordeel, omdat de vorst van deze wereld veroordeeld is.

Als de Heilige Geest ons dus overtuigd dat we zondig zijn, en dat doet Hij nav de wet van Geest en leven, waardoor Hij aantoont dat er een wet van zonde en dood in ons heerst, en dat we verlossing nodig hebben, dat dat gerealiseerd wordt door Yeshua de Zoon van de Allerhoogste en wij nemen dat offer van Yeshua aan, het offer wat Hij gegeven heeft aan het kruis van Golgotha, waar Zijn bloed, Zijn krachtig en machtig bloed heeft gevloeid, dan zullen we vrijgekocht zijn door wedergeboorte van de zonde en de dood, dan is het belangrijkste deel van ons nieuw gemaakt.

Ezechiël 36:26 Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven.

Als wij nieuw zijn gemaakt, gereinigd door het Bloed van het Lam, als we wedergeboren zijn en onze zonden hebben laten afwassen en door de doop opnieuw opstaan in en door het leven van Yeshua dan zal de Heilige Geest die woning in ons heeft gemaakt onze nieuwe geest leiden.
Wij zijn gekocht en betaald, wij waren een slaaf van de zonde tot de dood en zijn nu eigendom van een andere Heer, waardoor wij (vrij zijn) en slaven van gerechtigheid tot eeuwig leven.

Die status bepaald hoe ons leven er vanaf dat moment uit ziet. Dat is niet altijd even goed zichtbaar voor onszelf en voor onze omgeving, maar er groeit iets van binnen, er vernieuwd iets, er is hervorming aan de gang. De Heilige Geest heeft als taak gekregen om ons op te voeden, en iedere ouder weet wel door ervaring hoe het is om een kind op te voeden, dat gaat soms met sprongen gepaard, maar soms ook tergend langzaam met de nodige weerstand en hobbels.

Mozes was opgevoed aan het hof van Farao, veertig jaar opgevoed als zijn eigen zoon, met die normen en die waarden. Daarna heeft diezelfde Mozes veertig jaar lang een andere opvoeding ondergaan en heeft het hem gemaakt tot wat hij geworden is. Van een groot man, briljante krijgsheer en geweldige redenaar tot de meest zachtaardige man, zonder arrogantie en te verlegen om te spreken, klaar om dienstbaar te zijn aan de Allerhoogste en met de bewegingen van de Wind mee te buigen waarheen Hij ook waait, in dit geval van Egypte naar het Beloofde land.
Daarna heeft Mozes veertig jaar lang het volk Israel op sleeptouw genomen en opgevoed onder de bezielende leiding van G´d Geest, en hoe dat in zijn werk ging en in de dagelijkse praktijk eruitzag, geeft ons inzicht in onszelf en hoe wij met vernieuwing en hervorming omgaan.
Alles wat Israel op hun pad kwam komt in meerdere of mindere mate maar ook in verschillende gedaanten op ons pad, het leert en helpt ons dmv genadetraining meer en meer op Hem te gaan lijken.

Een ieder die uit de Geest geboren wordt zal zijn als de wind, merkbaar, onberekenbaar, onvoorspelbaar en als het ware zonder keus. Ja de vrijheid om te kiezen hoe jouw leven vanaf dat moment eruit gaat zien is en zal altijd een Goddelijk goed zijn en blijven, maar het recht om de Geest in zijn bewegingen niet te volgen hebben we niet, omdat dat in zijn diepste wezen ongehoorzaamheid is.

1 Korinthe 6:19,20 Of weet u niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is en Die u van God hebt ontvangen, en dat u niet van uzelf bent? U bent immers duur gekocht. Verheerlijk daarom God in uw lichaam en in uw geest, die van God zijn.

Omdat we (vrij) gekocht en betaald zijn en eigendom van een andere Heer geworden, is totale gehoorzaamheid de weg die ook Yeshua is gegaan. Yeshua kwam om de wil te doen van de Vader en dat kon Hij omdat de Heilige Geest (waar Hij vol van was) Hem daarin leidde. Hij waaide met die Wind mee, de bewegingen die Yeshua maakte van bidden, preken tot genezen, van doden opwekken, water veranderen in wijn tot aan de dood aan het kruis waren bewegingen van de Geest en Yeshua ging daarin mee en zo moet een ieder zijn en doen die uit diezelfde Geest geboren is.

Dat is een weg die wij mogen en moeten afleggen, dat is ons lot als we kiezen voor een leven van geloof hoop en liefde een weg die ons bereid is door de Weg de Waarheid en het Leven.
Een weg die de liefde van de Vader meer en meer zal opwekken zal tevens een weg zijn die de haat van de wereld ook steeds meer zal opwekken.

De Heilige Geest beweegt continu in die richting, richting de Troon van G´d, een weg waarop Hij ons gezet heeft toen Hij ons riep, toen Hij ons overtuigde, toen wij Hem hebben aangenomen.

Lukas 22:42 Vader, als U wilt, neem deze drinkbeker van Mij weg; maar laat niet Mijn wil, maar de Uwe geschieden.

Hoewel wij door de wedergeboorte verwant zijn aan onze Heer en Heiland Yeshua, wij broeders en zusters zijn geworden waardoor wij Abba Vader mogen zeggen, is Zijn weg niet de onze, maar wel een gelijksoortige weg waarbij wij ons eigen kruis op ons moeten nemen, onze voetstappen moeten zetten in de voetstappen van Yeshua en wij onze beker moeten drinken, omdat niet onze wil maar Zijn wil geschieden, zo is een ieder die uit de Geest geboren is.

Dat proces, die groei, duurt een leven lang, wat zich kenmerkt in een struikelen achter Yeshua aan.

Reacties

Populaire posts