heilige onverschilligheid

En ik wil dat u weet, broeders, dat wat er met mij is gebeurd, veeleer tot bevordering van het Evangelie heeft gediend, zodat in het hele gerechtsgebouw en aan alle overigen bekend is geworden dat ik een gevangene ben om Christus' wil, en dat het merendeel van de broeders in de Heere door mijn gevangenschap vertrouwen heeft gekregen om het Woord nog overvloediger onbevreesd te durven spreken. Sommigen prediken weliswaar Christus uit afgunst en ruzie, maar anderen ook uit welwillendheid. De eersten verkondigen Christus wel uit eigenbelang, niet zuiver, met de bedoeling aan mijn gevangenschap verdrukking toe te voegen, maar de laatsten uit liefde, omdat zij weten dat ik tot verdediging van het Evangelie aangesteld ben.


Maar wat dan nog? Toch wordt Christus op allerlei wijze verkondigd, of het nu als een voorwendsel is of in waarheid; en daarover verblijd ik mij, ja, zal ik mij ook verblijden.
Want ik weet dat dit mij tot zaligheid strekken zal, door uw gebed en de ondersteuning van de Geest van Jezus Christus, overeenkomstig mijn reikhalzend verlangen en hoop dat ik in geen enkel opzicht beschaamd zal worden, maar dat in alle vrijmoedigheid, zoals altijd, Christus ook nu grootgemaakt zal worden in mijn lichaam, of het nu door het leven is of door de dood.
Want het leven is voor mij Christus en het sterven is voor mij winst. 

Want mij is het leven Christus, en het sterven pure winst. Fillipenzen 1: 12-21

Paulus houdt er rekening mee dat zijn laatste uur geslagen heeft. Hij moet zich verantwoorden voor de rechter en wie weet zal hij ter dood worden veroordeeld vanwege zijn prediking van het evangelie. Maar het maakt hem eigenlijk niet zoveel uit. Als het vonnis vrijspraak betekent, dan zal hij met vreugde verder voor Christus leven. Luidt het vonnis ‘de doodstraf’, dan betekent dat voor hem geen verliespost, maar uitsluitend winst. Voor eeuwig zal hij dan met Christus zijn. En daarom kan Paulus er onbekommerd over spreken en onbezorgd de toekomst tegemoet gaan. Verliezen kan hij niet. Hij wordt er alleen maar beter van! Dat is wat je noemen kunt ‘heilige onverschilligheid’. Heerlijk om zo zorgeloos te leven, zo in de rust te zijn en zo vol van vertrouwen! Nu is dat lang niet voor iedereen weggelegd. Als je liefde en zorg voor gezinsleden hebt, dan wordt het al veel moeilijker om zo over de dood te denken. Maar toch: iets van dit vertrouwen siert ieder christenmens: de dood is het laatste niet!

Vader, wij danken U: ons verlies is dankzij Pasen, dank zij Hemelvaart en dank zij Pinksteren voor eeuwig winst! Wij prijzen U om alles wat nog zal komen!

Reacties

Populaire posts