mensdier

"En God zei: Laat de aarde levende wezens naar hun soort voortbrengen: vee, kruipende dieren en wilde dieren van de aarde, naar zijn soort! En het was zo. En God maakte de wilde dieren van de aarde naar hun soort, het vee naar hun soort, en alle kruipende dieren van de aardbodem naar hun soort. En God zag dat het goed was." Genesis 1: 24, 25


"LA JOLLA - Amerikaanse wetenschappers hebben voor het eerst een embryo gecreĆ«erd dat zowel mens als varken is. De opmerkelijke creatie is een mijlpaal in het onderzoek naar de mogelijkheid om menselijke organen te laten groeien in het lichaam van dieren."

"En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en laten zij heersen over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht, over het vee, over heel de aarde en over al de kruipende dieren die over de aarde kruipen! En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen." Genesis 1: 26, 27

Reactie: Nu heb ik niks met bijbelteksten maar ik vind dit te ver gaan al dat geknoei met de natuur, en weer over de rug van weerloze dieren . Er worden al genoeg muizen ratten honden katten ed misbruikt voor "wetenschappelijk onderzoek" .

Antwoord: dan wil ik je graag uitnodigen om wel wat met die teksten te hebben, want ze geven heel veel inzicht en laten zien dat er een liefdevolle G`d achter schuil gaat die niets anders doet dan zich inzet om mensen op betere gedachten te krijgen, op weg naar een betere wereld, maar de vrijewil respecteert. Dus het misbruik is fout, maar verschillende soorten met elkaar mengen en dan bedoel ik de mens met een dier gaat in tegen de natuur. Een mens is nl geen dier noch een rest product van een toevallige samenloop van omstandigheden waar binnen die context alleen maar het recht van de sterkste telt en niet de liefde en gewenst zijn.

Reactie: Ik heb ook geen voldoende bijbelkennis , maar dit gaat recht tegen mijn gevoel in...! Een mens is een mens, een dier is een dier ...! Moet zo blijven!

Antwoord: dan is het begin in ieder geval al goed, met de rest help ik je graag.

Reactie: Als je maar leeft in de overtuiging van het goed willen doen eerlijk oprecht en s avonds je zelf recht aan kunnen kijken in de spiegel en leren van alles in het leven kom je een eind ... ! Maar wel lief bedoeld ..!

Antwoord: Nou dat was niet alleen lief bedoeld, daar sprak ook een soort van noodzaak uit.
Als je gelooft dat je toevallig geboren bent, en dus een rest product van een toevallig samenloop van omstandigheden ook wel evolutie genoemd, dan kan ik je alleen maar het aller beste wensen. Tegelijkertijd wens ik je het allerbeste en dat is niet dat je er toevallig bent en dus voortgekomen bent uit een alles vernietigende oerknal van iets wat er niet was 13.8 miljard jaar geleden,  maar dat je geschapen bent door een G´d die van mensen houdt en graag bij hen wil zijn. 

Natuurlijk is het een kwestie van geloof, en kan ik dat niet bewijzen aan jou, dat kan alleen als je smorgens in de spiegel kijkt en ziet wat ik zie. 
Evolutie en ik hoop niet dat ik je als lezer verras, is ook geen wetenschap, maar een geloof, en op basis van dat geloof bedrijft men wetenschap. Het gekke is dat, dat ook kan op basis van mijn geloof, op basis van de bijbel, daar kan net zo goed wetenschap op bedreven worden, en dat bijt elkaar daar ook totaal niet.

Waar het elkaar wel bijt is het uitgangspunt en de daaraan gekoppelde beweringen. Waarbij een basis vraag heel relevant is; nl ben ik een dier en stam ik dus van dieren af die enige uiterlijke gelijkenissen lijken te hebben met de mens, of stam ik af van G´d die mij gemaakt heeft zoals ik nu ben compleet als eigen soort?

De wetenschap zegt dat er geen G´d is en gelooft in het idee dat het allemaal lang geleden toevallig uit het niets is ontstaan, gepaard gaande met een alles verwoestende knal. De christenen en joden geloven dat G´d er is, er altijd geweest is en dat wij door Hem gemaakt zijn omdat Hij liefde is en liefde wil delen. Dat Hij gedeeld heeft, en dus hemel en aarde, zon, maan en sterren, licht, water, dieren, planten en de mens heeft gemaakt.

De noodzaak die ik net uitsprak is deze: De mens is de mist ingegaan, heeft dus gezondigd tegen G`d, koos zijn eigen weg door ongehoorzaamheid aan Hem en wilde net als G´d of zich zelfs boven G`d stellen. Dat heeft er toe geleidt dat wij nu in een wereld leven van verval, van ellende, van ziekte, pijn, verdriet, verderf en dood.

Dat is gelukkig niet het einde want de bijbel leert dat diezelfde G´d de zonde haat, het niet gehoorzamen en je eigen weg gaan haat, maar niet de zondaar, de mens dus haat. 
Hij houdt van ons en wil dat het weer goed komt tussen Hem en ons. Hij wilde zich weer verzoenen met de mens, de relatie weer herstellen, de zonde, het verderf en de dood vernietigen, maar dat kon niet zomaar, daar moest Hij groots op inzetten en dat heeft Hij gedaan. Het „echte“ kerstverhaal is je bekend, de geboorte van Jezus. Dat was de eerste stap. 
Dan krijg je pasen en dat is het lijden, sterven en opstaan uit de dood van Jezus. 
Dan hebben we hemelvaart en gaat Jezus nadat Hij de zonde en de dood heeft overwonnen aan het kruis van en voor alle mensen, terug naar de hemel om zich weer neer te zetten op de troon waar Hij vandaan kwam. 
Dan krijgen we Pinksteren en daar wordt de belofte ingelost dat Hij ons niet alleen wilde achterlaten en Iemand anders zou sturen nl de Heilige Geest, ook G´d, ook een Persoon, en die zou ons verder helpen met onze tijdelijke reis hier op aarde. Met pinksteren vond dus de uitstorting (het komen) van de beloofde Heilige Geest plaats, onze Leraar, Trooster en Helper.

Om te begrijpen dat G´d er is, dat Hij van ons houdt dus ook van jou en mij hebben we de Heilige Geest nodig. Hij geeft ons wijsheid en inzicht in het plan van G´d de Vader om de wereld te verlossen van zonde en dood. Hij leert ons dat dat kan door Jezus die stierf voor alle mensen, zonder zelf te zondigen.

Het grote nadeel wat mensen onder vinden van geloof is dat ze verantwoording af moeten leggen voor wat ze hier op aarde doen. Dit resulteert in dat ze of geloven in iets en dat noemen ze dan een kracht of macht of intelligentie, en dat kunnen we dan aanwenden voor ons eigen gewin, of ze geloven in evolutie en dan geldt het recht van de sterkste en is de dood gewoon ons einde en dan is het wel goed geweest, of ze geloven dat ze zelf god zijn, en dat het een kwestie van tijd is, waardoor wij zelf in staat zijn ons te redden van de aanstormende niet afwendbare ondergang. Een weg die wij zelf hebben ingeslagen en onomkeerbaar is, maar ondanks dat houden we hoop. Wij hebben nu al 5x moeder aarde nodig om te kunnen overleven, want dat is het resultaat van ons eigen werk.

Niet alles kan en niet alles mag en zeker is niet alles nuttig en het zou ook zo jammer zijn, omdat er zoveel meer is, een mooiere toekomst die eeuwig is en waar liefde, eeuwig leven en geluk de pijlers van zijn. Vandaar mijn opmerking noodzaak en dat wilde ik je toch graag even meegeven.

Geen dwang, geen je moet van mijn kant, maar wel noodzaak, omdat ik ook jou het betere van dit leven en wat erna komt gun en een verantwoording draag dit je niet te onthouden.

Misschien was het wat te lang, maar aan de andere kant ook best wel heel erg kort en knap, want hier lees je in een paar zinnen ongeveer en kleine 10.000 jaar geschiedenis, vanwaar, waartoe, waarheen.

Met goed doen redt je het dus niet, het is in eerste instantie niet een kwestie van goeddoen maar van geloven en aannemen dat het zonder het offer van Christus niet lukt om jezelf en de wereld, te veranderen en geschikt te maken voor het nieuwe eeuwige leven. Het lukt ons niet zelf om de dood de baas te worden, om de dood af te wenden. 
Het mooie van dit alles is dat je niets anders hoeft te doen dan te geloven en aan te nemen, dat jouw Bron van leven dat wel kan, dat Hij scheppen kan en herscheppen. 
Daarna komt het goede doen vanzelf, maar dat goede is dan dat je goed wil doen omdat je G´d lief hebt boven alles en je naaste als jezelf. Dat doe je dan weer niet om er iets mee te verdienen, dat geeft je bij G´d ook niet meer rechten, want Hij houdt van je zoals je bent. Hij wil alleen maar van jou een mooier mens maken, een mens die straks weer thuis hoort bij Hem onder deze condities: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

Wij stammen dus niet van de dieren af, wij zijn niet toevallig ontstaan, wij willen dus ook niet vermengd worden met een soort die niet bij ons hoort en bij ons past. De mens is geschapen naar G`ds beeld en G´ds gelijkenis en alles behalve een primaat geweest.


"Een psalm van David voor de koordirigent. HERE, U ziet alles van mij; U kent mij helemaal zoals ik ben. U weet het als ik zit en als ik weer opsta; vanuit de hemel weet U wat ik denk. U ziet waar ik heen ga en weet wanneer ik ga liggen. Alles wat ik doe, is voor U bekend. Elk woord dat ik uitspreek kent U al, HERE.

U bent bij mij, naast mij, voor mij, achter mij. Uw hand rust op mij. Het is voor mij onmogelijk dat te begrijpen. Het is zo wonderlijk, zo hoog. Hoe zou ik mij kunnen verbergen voor Uw Geest; waar zou ik naar toe moeten om U te ontvluchten? Als ik naar de hemel ging, zag ik U daar. Als ik neerdaalde in het dodenrijk, zou ik U ook daar ontmoeten. Zelfs als ik vleugels had en ging wonen aan de andere kant van de zee, zou ik U daar ontmoeten. U zou mij vasthouden en Uw rechterhand zou mij stevig leiden. Stel dat ik zei dat de duisternis op mij kon vallen, dan zou het nog licht om mij heen zijn.
Ook de duisternis kan niets voor U verbergen. Voor U is de nacht net zo licht als de dag en duisternis betekent niets voor U.

U hebt mij immers in de buik van mijn moeder gemaakt? Mijn hele lichaam werd door U geweven. Ik prijs U, omdat U mij zo prachtig hebt gemaakt. Alles wat U doet, is wonderbaarlijk. Alles in mij getuigt daarvan. U zag elk van mijn botten, terwijl zij in het verborgene werden gemaakt.
U zag mij al toen ogen mij nog niet konden zien. Elke dag van mijn leven stond toen al in Uw boek opgeschreven. Wat betekenen Uw gedachten veel voor mij, mijn God. Zij zijn ontelbaar.
Zelfs als ik zou proberen ze te tellen, blijken het er nog meer te zijn dan de zandkorrels. Ik ben voortdurend in Uw nabijheid.
.....
God, houdt U mij in het oog en ken mijn hart. Toets mij. U mag alles weten wat in mij omgaat. Let op of ik soms de verkeerde weg opga. Leid mij op Uw weg, die naar Uw eeuwigheid voert." Psalm 139

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts