overtreders of zondaars

Psalm 51:7 Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen.


Wij zijn geen zondaars omdat we overtreders zijn, wij overtreden omdat we zondaars zijn.
Onze natuur dicteert ons dit voor, wij zijn van nature, de bijbel noemt dat het "vlees", geneigd om dat te doen wat ons past, wat in ons opkomt, wat wij willen, waarbij wij in eerste instantie niet aan anderen denken, waarbij wij de regie niet willen geven aan anderen of aan beter. Als men ons niet opvoed, als men ons niet hervormd en vernieuwd, dan zijn wij erger dan de dieren, dan is er niets dierlijks aan ons, en zijn wij nog verre verwijderd van humaan.

Galaten 5:19 Het is bekend wat de werken van het vlees zijn, namelijk overspel, hoererij, onreinheid, losbandigheid,
20. afgoderij, toverij, vijandschappen, ruzie, afgunst, woede-uitbarstingen, egoïsme, onenigheid, afwijkingen in de leer,
21. jaloersheid, moord, dronkenschap, zwelgpartijen, en dergelijke; waarvan ik u voorzeg, zoals ik ook al eerder gezegd heb, dat wie zulke dingen doen, het Koninkrijk van God niet zullen beërven.

Ik hoef nl niet te boeten voor de zonde van Adam, ik betaal niet de hoofdprijs omdat ik zo geboren ben, iets waar ik geen zeggenschap over had, noch een keuze in.
En daarin laat God de Almachtige, de Schepper van hemel en aarde zich ook kennen, omdat in dat kennen wijsheid ligt opgesloten, en daarom uit liefde mij genade wordt aangeboden, waardoor ik weer zeggenschap en een keuze mogelijkheid terugkrijg, die mij in staat stelt de genade gave uit liefde aangeboden, kan aannemen of afwijzen. Ik boet dus pas als ik de genade gave, het offer van Yesua afwijs, nadat de Geest van God mij overtuigd heeft van een beter doel, een betere weg, een betere toekomst perspectief.

Dat is een wezenlijk ander uitgangspunt, wat niet wil zeggen dat we niet lijden onder de zonde van Adam.

Romeinen 5:12 Daarom, zoals door één mens de zonde in de wereld is gekomen, en door de zonde de dood, en zo de dood over alle mensen is gekomen, in wie allen gezondigd hebben.

Kijk om je heen, ik denk dat het voor zich spreekt dat onze planeet en als zijn inwoners lijden, de wereld in brand staat, moeder aarde in grote nood is en wij met z´n allen letterlijk de uitputting nabij zijn, door onze stijl van leven en omgang.

Romeinen 8: 20. Want de schepping is aan de zinloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar door hem die haar daaraan onderworpen heeft,
21. in de hoop dat ook de schepping zelf zal bevrijd worden van de slavernij van het verderf om te komen tot de vrijheid van de heerlijkheid van de kinderen van God.
22. Want wij weten dat heel de schepping gezamenlijk zucht en gezamenlijk in barensnood verkeert tot nu toe.


Wij lijden door ziekten, door gebrek aan voedsel en water, door natuurrampen, door oorlogen, waarbij het meeste lijden nog wordt veroorzaakt door egoïsme en begeerte. Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken. Ik wil macht, ik wil geld, ik wil die baan, ik wil die auto, ik wil jouw huis, ik wil jouw land en jouw maatschappelijke positie, ik wil jouw partner, ik wil de vreemdeling buiten de deur, ik wil..... ten koste van jou.

Romeinen 3:10 zoals geschreven staat: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één,
11. er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.
12. Allen zijn zij afgedwaald, samen zijn zij nutteloos geworden. Er is niemand die goed doet, er is er zelfs niet één.
13. Hun keel is een open graf, met hun tong plegen zij bedrog, addergif is onder hun lippen.
14. Hun mond is vol vervloeking en bitterheid,
15. hun voeten zijn snel om bloed te vergieten.
16. Vernieling en ellende is op hun wegen,
17. en de weg van de vrede hebben zij niet gekend.
18. De vreze Gods staat hun niet voor ogen.

Niemand doet goed, niemand is rechtvaardig, niemand zoekt God, dat is ons geboorte recht en plicht dit is who we are, what else, what goes around, comes around.
Het goede doen komt niet vanzelf, daarbij worden wij ondersteund door slechte ouders die het goede en rechtvaardige hebben gevonden. Die liefde hebben ontvangen en die liefde doorgeven.

De Bron van al dat goede komt dus niet van ons of uit ons zelf, maar van buiten ons.

Door de zondeval van Adam is liefde en leven uit ons weggevloeid, is er een breuk gekomen tussen de mens en de Bron van zijn liefde en leven.
Onze Bron van liefde en leven heeft het uit liefde op zich genomen om die breuk te herstellen, en daarbij moest van buitenaf gewerkt worden aan een ander innerlijk.
De wet van liefde en leven kreeg de mens van buiten aangeboden als een spiegel, en spiegel die ons laat zien wie God is en wie wij zijn. Het doel van die spiegel was om ons tot inzicht en inkeer te brengen om ons denken te veranderen om ons te hervormen en te vernieuwen.

Anders denken, of om het maar eens eigentijds te benoemen, omdenken, was noodzakelijk om aan de in zonde gevallen wereld te laten zien dat er nog wel degelijk goed te vinden is. Niet in ons zelf maar buiten ons zelf, in God, onze Vader die in de hemelen woont.....

Dat radicale omdenken vond plaats op het moment dat God het volk Israel die dik 400 jaar in Egypte had vertoeft, uit dat land weg te halen, en op het pad te zetten naar het land die Hij de aartsvader Abraham belooft had te geven. Waarbij God het plan ontvouwde van hoop, liefde, rechtvaardigheid, genade en leven.
De eerste aanzet voor dat definitief omdenken was het geven van de wet op de berg Sinai. Daarin verklaarde de Allerhoogste niet perse wat er allemaal wel en wat er allemaal niet mocht, meer dan dat verklaarde Hij daarmee de liefde voor zijn volk, de liefde voor de mens.

God komt uit de anonimiteit, God maakt zijn wil aan ons bekent, verteld met deze geweldige wet en regelgeving wie Hij is en wat Hij van ons verwacht, maar ook wat wij van Hem mogen verwachten, waarbij Zijn liefde, Zijn kracht, Zijn wijsheid, Zijn inzicht, aan ons ter beschikking wordt gesteld.
Met name omdat wij zelf niet instaat zijn, noch bij machte omdat te doen wat Hij van ons vraagt, om te leven zoals Hij wil dat wij voor Hem leven, voor elkaar en met elkaar leven.
Hij, de Ik Ben, wil een relatie met de mens, beter gezegd wil de relatie met de mens weer terug en het dus herstellen, en relatie begint bij het kennen.

Als YHWH, de God van onze vaderen ons Zijn wil openbaart, ons laat omdenken, ons overtuigd van een andere weg, een betere weg, dan zal dat ons denken en onze wil veranderen.

Psalm 40:9 Ik heb lust om uw wil te doen mijn God, Uw wet draag Ik diep in Mijn binnenste.

Dit alles, het werken en het willen, komt door de Geest van God. Het is Gods Geest die ons overtuigd, en of mijn gevoel daar nu wel of niet mee in overeenstemming is, het blijft iedere dag, kiezen, waken en bidden om hervorming en vernieuwing door de Geest succesvol te laten zijn. Het behoeft iedere dag, ieder uur toewijding en mijn ja en Amen!

Als we dan al zijn wetten en regelgevingen, die orde moeten scheppen en handhaven, ontvangen hebben en kennen, is het volgens mij ons niet gegeven om naar vrije wil ze wel of niet te volgen.
Door het offer van Yeshua is de Allerhoogste niet veranderd. Hij is nog altijd het zelfde, Hij is nog altijd de enig God die aanbeden mag worden, waarvan we niet een beeld mogen maken om ons daarvoor te buigen, of Zijn naam te pas en te onpas gebruiken waarbij we noch de zevende dag mogen negeren, de dag die iedere week een getuigenis aflegt dat Hij de Schepper is van hemel en aarde en dat wij Zijn kinderen zijn.
Het offer van Yeshua stelt de wet en regelgeving van God niet buitenwerking, maar stelt ons juist in staat om God lief te hebben met ons hele en heldere verstand, met ons hele en zachtmoedige hart, met ons hele en gevoelige ziel en met ons hele kunnen en kracht, waarbij we onze naasten, onze collegae, onze buren, onze familieleden, onze gemeente leden en onze vijanden kunnen liefhebben met de liefde van Yeshua.

Wij moeten willen, wij moeten liefhebben, wij moeten gehoorzamen, en ons daar in verlustigen. Dit zou tot een groot succes kunnen leiden als we meer en meer beseffen dat rechtvaardigheid van onze kant voortkomt uit het feit dat God ons eerst heeft liefgehad, dat Hij ons wilde redden door ons zonder voorwaarde te vergeven, omdat Hij ons zonder voorwaarde lief heeft.

Liefde stelt mij nooit onder een wettelijke tuchmeester, liefde zal nooit aanleiding zijn tot veroordeling. Als ik niet door rood rijdt, omdat ik van mijzelf houdt en van mijn medemens, ben ik niet onder de wet en zijn veroordeling. Natuurlijk is de wet er nog wel degelijk en zal ook blijven van eeuwigheid tot eeuwigheid, omdat het liefde is en volgens 1 Kor 13 zal dat altijd blijven bestaan, de liefde, lees wet, vergaat nimmer meer.

Ondanks mijn overtredingen kan ik vrede hebben met God, omdat ik in en door genade ben vrijgekocht, waardoor ik in de positie ben gekomen mijn zonde weg te kunnen laten nemen door Yeshua, daarvoor is Hij gestorven, daarvoor heeft Zijn krachtig bloed gevloeid, het offer en het bloed waar ik aanspraak op maak en waardoor ik opnieuw geboren kan worden.

De zonde van een niet opnieuw geboren mens, een mens die alleen maar geboren is uit vlees en daarom vleselijke (vreselijke) dingen doet kunnen niet weggenomen worden. Niet omdat God niet wil, maar omdat God niet kan, omdat die mens niet wil. En om die reden zal er dan geen vrede kunnen zijn tussen de oude mens, de vleselijke mens en Yeshua. Onze oude natuur staat een relatie met God in de weg, onze nieuwe natuur daarentegen is ons pad naar de troon van de eeuwige God.

Als een vleselijk mens, een mens geboren uit mens ervoor kiest vleselijk te blijven dan zal hij leven als vleselijk en vleselijke dingen blijven doen. De dingen die hij doet zullen altijd tussen hem en God in blijven staan. Niet omdat hij doet wat hij doet, maar omdat hij doet vanuit wie hij is door geboorte.

De geestelijke mens, de vleselijke mens die opnieuw geboren is, die zal Geestelijke dingen doen en vrede hebben met God.

Licht heeft vrede met licht, duisternis kan het licht niet verdragen en zal vanwege dat God licht is die onwillige mens van zich afduwen, zoals het ochtendlicht de nacht wegduwt.

Als we als nieuwe lichtjes wandelen in het Licht van de Allerhoogste zullen ze in ons altijd God zien, zullen ze altijd Yeshua zien, zullen ze altijd Geest zien. Als ze Geest zien zien ze Vrucht.

Galaten 5:22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
23. Daartegen richt de wet zich niet.
24. Maar wie van Christus zijn, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
25. Als wij door de Geest leven, laten wij dan ook door de Geest wandelen.

Reacties

Populaire posts