schijn of heilig, that is the question

Jeremia 4:1 Als u zich bekeert, Israël, spreekt de HEERE, bekeer u dan tot Mij, en als u uw afschuwelijke afgoden wegdoet van voor Mijn aangezicht, en niet meer rondzwerft,
2. en als u zweert: Zo waar de HEERE leeft, in waarheid, in recht en in gerechtigheid,
dan zullen de heidenvolken zich in Hem zegenen en zich in Hem beroemen.


"De publieke omroep gebruikte het landgoed Zandbergen te Huis ter Heide voor filmopnamen van het Sinterklaasjournaal, inclusief blackface-racisme. Maar in 2018 besloot het dagelijks bestuur van het kerkgenootschap om het landgoed niet langer meer aan de NTR ter beschikking te stellen.
Op het landgoed Oud Zandbergen aan de Amersfoortseweg in het dorp Huis ter Heide is het landelijke kantoor van de zevende-dags adventisten gevestigd. De NTR gebruikte het landgoed als “Pietenhuis”.
De omroep maakte op het terrein bij het gebouw opnamen van het Sinterklaasjournaal en dus ook van Zwarte Pieten. Door het landgoed te verhuren werkte het kerkgenootschap mee aan het faciliteren van blackface-racisme. In 2018 maakte een NTR-filmploeg ook nog eens opnamen in de Planetenlaan in Huis ter Heide, waar “een hele trits bekende Nederlanders” bij waren betrokken. Naar eigen zeggen is het kerkgenootschap gestopt met de verhuur, omdat “het eigen gebruik van de faciliteiten op landgoed Oud Zandbergen minder ruimte en mogelijkheden bood voor verhuur aan de NTR”.

Dit soort berichten triggeren mij, en wel zo dat ik altijd sterk de neiging voel opkomen er wat van te vinden en dat nou niet bepaald onder stoelen of banken te steken.
Ik heb er geen moeite mee dat mensen fouten maken en ik ben er een groot voorstander van om dingen te veranderen, vooral als het te maken heeft met voortschrijdend inzicht.
Waar ik een broertje dood aan heb is aan dat liegen en draaien, daar kan ik dan niet zo heel goed tegen en dat dringt mij dan altijd om mijn gram te halen. Ik wil het dan ook vooral een gram laten en daar geen kilogram van maken, maar mijn punt wil ik dan toch even dunnetjes maken en wel in dit geval om de volgende reden.

Als christen ben ik niet een beter mens als iemand anders, ik wil ook niet proberen mij beter voor te doen dan ik ben, ik streef er wel naar om het beter te doen, en dan niet perse beter dan een ander, maar beter dan mijn oude zelf.
Hoezo oude zelf hoor ik je denken, nou volgens de bijbel worden wij geboren met een slechte ik, ook wel vleselijke ik genoemd, die als hoofd neiging heeft om het verkeerde te doen. Inmiddels is wel bewezen dat als we kinderen niet opvoeden, ze opgroeien voor galg en rat, ze zijn liefdeloos en zijn meer dan gemiddeld op het eigen ik gericht en zal gedurende hun leven het egocentrisch denken en doen meer dan een vlucht nemen, en dat gewoon als vanzelf.

Hoe hoger het moraal is binnen een gezin, hoe meer moraal het opgroeiend kind meekrijgt in het leven om als sociaal wezen vol van empathie door het leven te gaan, meer dan gemiddeld geschikt om te bouwen aan een maatschappij, aan een gemeenschap.
Het is mijn overtuiging dat we niet ontstaan zijn als vanzelf uit het niets, en al helemaal niet door een allesverwoestende knal uit een oer verleden van ongeveer pak m beet 13,8 miljard jaar geleden op de kop af, bij benadering haast ongeveer precies, maar eerder dat we geschapen zijn uit het niets door een Schepper, de God van de bijbel, de God van hemel en aarde en dat ongeveer een dikke 7000 jaar geleden.
God is liefde, God is rechtvaardig, God is goed, God is geduldig, God is genadig, God is leven. Toen deze God mensen schiep, schiep Hij ze in nauwe relatie met Hem, en schiep Hij hen met diezelfde eigenschappen. Door ongehoorzaamheid aan Zijn wetten en verordeningen is er een breuk ontstaan tussen die Bron en de mens, en vanaf dat moment ging het bergafwaarts, wat we best een natuurlijke lijn mogen noemen gezien de veranderde omstandigheden. De menselijke natuur veranderde door zijn daad van ongehoorzaamheid van goed naar slecht. Koning David ook wel een poëet of Psalmist genoemd beschreef het eeuwen later op deze manier:

Psalm 51:7 Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen.

Zo is de mens van nature, zo komt hij op deze aarde. Van een eerste goede start in de hof van Eden, met alles goed tot zeer goed, naar ongehoorzaam en slecht, wat zeg ik, dodelijk slecht. Nog een paar duizend jaar later beschrijft de Apostel Prof. Dr. Paulus het op deze wijze in zijn brief aan de Romeinen op deze niets verhullende manier:

Romeinen 3:10 zoals geschreven staat: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één,
11. er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.
12. Allen zijn zij afgedwaald, samen zijn zij nutteloos geworden. Er is niemand die goed doet, er is er zelfs niet één.
13. Hun keel is een open graf, met hun tong plegen zij bedrog, addergif is onder hun lippen.
14. Hun mond is vol vervloeking en bitterheid,
15. hun voeten zijn snel om bloed te vergieten.
16. Vernieling en ellende is op hun wegen,
17. en de weg van de vrede hebben zij niet gekend.
18. De vreze Gods staat hun niet voor ogen.

Kom niet bepaald in een hoera stemming als ik dit lees.

Maar wat een geluk, dat is niet het slot antwoord op ons zijn, want diezelfde God die niet met zonde in aanraking kan komen omdat Hij zelf geen zonde heeft en is, maar perfect, puur en rein en woont in een ontoegankelijk licht, liet het er niet bijzitten en liet plan B in werking treden waarbij de verlossing van de mens centraal stond middels een centraal Figuur nl Zijn Zoon Yeshua.
Yeshua was de Beloofde die de belofte aan Eva en Adam gegeven zou inlossen en waarmaken. Yeshua is naar de aarde gekomen, heeft Zijn Godheid afgelegd wat voor ons een grote mysterie is en is mens geworden, heeft als een Bron van licht, liefde, genade en leven onder ons gewoond en de mensen beter bekend gemaakt met God en Zijn liefdesplan voor ons, een plan van verzoening, verlossing en redding.

De natuur van Yeshua heeft over de zonde en de dood de overwinning behaald en wij, als wij geloven in dat offer wat Hij gebracht heeft aan het kruis van Golgotha, dat offer accepteren als ons redmiddel, dan worden wij wedergeboren, opnieuw geboren, en krijgen wij een nieuwe geest die weer in contact kan treden met de Allerhoogste God dmv Zijn heilige Geest.

Als die heilige Geest samen gaat werken met onze nieuwe geest, gaan wij veranderen, gaan we vernieuwen gaan we hervormen, je mag dan ook wat mij betreft het werk van de heilige Geest opvoeden noemen. Onze ouders hoewel ook zij slecht zijn hebben daar een piepklein voorschotje op mogen nemen, de heilige Geest doet wat dat betreft het echte leven veranderende werk van heiliging in ons. Dat zorgt er niet voor dat we übermenschen worden, maar dat we met al onze bagage betere keuzes maken, meer en meer willen leven volgens Gods standaard en daardoor meer en meer op Yeshua gaan lijken waarbij het dienen, aanbidden en eren van God voorop gaat, naast het eerbiedigen van onze naaste.
Willen wij een goed beeld afgeven als Gods ambassadeurs op deze aarde onder de mensen, dan zal ons dagelijks leven gevuld moeten zijn met het leven volgens Gods wil in vrijheid en vrede, waardoor de wereld ziet dat deze God een liefdevolle rechtvaardige God is die omziet naar Zijn schepping en naar Zijn schepselen.

Ja christenen zijn heiligen, wat niet betekend dat ze boven de andere mens staan, ze zijn puur en alleen heilig omdat ze apart gezet zijn door het offer van Yeshua, voor een toekomstig rijk gezegend, gelukkig en goed leven, en voor het nu om het goede werk van God, nl het brengen van goed nieuws, dat er leven is na de dood en dat dat gekomen is door Yeshua die Zijn leven daarvoor in ruil heeft gegeven.
De straf die wij moeten dragen omdat we ongehoorzaam en zondig zijn, heeft Hij op zich genomen zodat wij het goede en eeuwige Leven van Hem straks in ontvangst mogen nemen. Dit alles wordt gedaan uit een levend geloof, een geloof dat leeft is een geloof dat werkt en dat werken is merkbaar aan de zegeningen die een leven van liefde en een hoog moraal als doelstelling in zich meedraagt, waarbij het een afspiegeling wordt van wie God is.

God wil dat wij vanuit dat gezichtsveld leven, dat we dat leven laten zien aan deze wereld, dat het een goed leven is, dat het niet een egocentrisch, schijnheilig, en leugen achtig leven is, welke met het recht van de sterkste zoekt naar macht, genoegdoening en lust om het eigen ik op een vluchtige maar zeer destructieve manier te bevredigen, maar een leven die een hoog moraal in zich draagt waarbij God alle eer toekomt, omdat het Hem toekomt, en dat we elkaar eerbiedigen en respecteren en met liefde elkaar bejegenen.

Dus als mens, als kind van God, doen we ons best met hulp van de heilige Geest een geheiligd leven te leiden en dan doe je niet schijnheilig, dan gedraag je je niet als een katholieke bisschop die jaarlijks voorbij komt en aan het einde van het jaar de schoenen met cadeautjes laat vullen door zijn pieten bazen, moet goede of met kwade cadeaus, voor wie zoet is krijgt lekker en wie stout is de roe, of de zak als je wat ouder bent en net je baan hebt verloren.
We hebben het hier over een heidens dus niet bijbels feest uit de occulte koker van satan. Sint Nicolaas gaat niet over discriminatie, noch of negers of slavernij, het gaat hier over demonen, duistere en donkere helpers van satan die zogezegd de stoute Bennies eruit pikken om ze eens flink te straffen en flink de schrik aan te jagen in de hoop dat ze zich daarna beter gaan gedragen.

Als kerk leen je je gebouwen daar niet voor, niet voor occult gerelateerde feestjes, en dat moet je uitgangspunt zijn als bijbelgetrouwe club en dat moet je uitgangspunt blijven. Dat je dus een dergelijk feest niet faciliteert als kerk sta ik volledig achter, ik stond er dus ook niet achter dat ze dat wel deden, en hoewel ik de achtergrond van dit faciliteren niet ken, wijs ik het ook zonder die kennis van zaken per definitie van de hand.

Wat wil het geval, onze kerk, mijn kerk, is niet opgestaan en heeft zich niet door voortschrijdend inzicht gekeerd tegen het occulte in dit geval, noch hebben ze zich uitgesproken daarover, nee ze zijn gezwicht voor de tenonrecht gevoerde zwarten pieten (lees slaven) discussie, tegen het ten onrechte betichten van discriminatie, nee gek genoeg zelfs dat niet, ze konden het feestje niet meer supporten vanwege de vele activiteiten en daarmee de planning niet rond krijgen, het intensieve eigen gebruik liet dat niet meer toe.
Nu ben ik verplicht om ook hen het voordeel van de twijfel te geven, formeel kan ik niet anders want ik heb formeel niet meer info dan dit, maar aangezien ik als christen niet geloof in de Evolutie en dus niet in toeval, wil ik dat nu ook niet doen, noem dat dan maar mijn gebrek of handicap prima, maar dit riekt wat mij betreft naar onraad.

Neem ik hen dit kwalijk, en dan doel ik op het besluit om niet meer te faciliteren, dan zeg ik natuurlijk neen, dat neem ik ze niet, ik neem het ze kwalijk dat ze het jarenlang gedaan hebben, ik neem het ze kwalijk dat ze niet naar buiten zijn getreden met het statement dat ze tegen het occulte zijn, en dat ze dat vanuit ons geloofsstandpunt nooit hadden mogen doen, komt nog daarbij dat ze eerlijk naar buiten hadden moeten treden over het waarom ze nu wel zijn gestopt met het faciliteren, (lees verhuren) van het gebouw voor dit occulte feestje, want ja wij zijn uiteraard tegen discriminatie, en wat mij betreft had je dat dan nog beter kunnen zeggen dan de in mijn ogen hele flauwe smoes, om het niet een leugen te noemen, of deed ik dat nu net wel, van een te volle agenda.

Zo zie je maar, we doen ons best, we zijn niet de besten, het struikelen licht ons ook na aan de schenen, waar wij dan ook door onze zwakke momenten voor kiezen, maar het komt altijd wat harder aan als je dit als kerk doet, die als een voorbeeld organisatie in de maatschappij staat, en dat op landelijk niveau, waarbij ik als individu dit heel lokaal ook moet doen en helaas ook niet altijd even handig, dit is dan ook even de hand in eigen boezem statement.

We zijn op weg lieve mensen en we blijven op weg en nemen zo vaak als het kan de hobbels op de goede manier en soms niet en dan struikelen we, we struikelen zonder te vallen, het toegeven zou ons in ieder geval meer gesierd hebben dan wat ik nu moet lezen als reden in de krant.

Wie een oor heeft die hore wat de Geest van God ons te zeggen heeft!

Reacties

Populaire posts