er stond geschreven?

http://reinderbruinsma.com/nl/?p=2400

Jesaja 34:16 Zoek het na in het boek van de HEERE en lees: niet één van hen zal er ontbreken, zij zullen elkaar niet missen, want Mijn mond heeft het zelf geboden en Zijn Geest Zelf zal hen bijeenbrengen.
Zo zie je maar weer (blog link boven aan), dat een academische achtergrond geen garanties biedt voor helder inzicht, visies en het beter weten. Wat als ik weet het beter, het fundament ervoor zou mogen zijn, dan ben ik ongevraagd en dus stiekem ook een academicus, gelukkig verre van dat alles. Nee idd, ik ben niet zo heilig als ik soms doe overkomen, want wat ik wil over laten komen is eigenlijk dat ik worstel en struikel om een ideaal te gaan bereiken in mijn leven, de bijbel noemt dat de weg van heiligmaking. Het is om die reden dat ik ook niet durf uit te gaan van mijn eigen gelijk, eigen wijsheid en eigen kunnen en dat allemaal los van mijn overtuigingen, maar ik durf wel te beweren dat ondanks het feit dat ik mijzelf vaak straf met de gedachte dat God heel groot moet zijn om met iemand als ik veel geduld te hebben en ook nog eens een heel groot onbegrijpelijk hart vol liefde moet hebben om mij op Zijn pad te houden, Hij mij met wijsheid en inzicht zegent, en met fingerspitzen gefühl, de klepel weet te raken :-)
Wat ik wel durf te beweren is dat ik liefde voor het Woord, Gods Woord heb ontvangen, dat is ook de reden waarom ik het geloof wat Christus straks wil verwachten bij Zijn komst zal kunnen laten vinden bij mij, niet door kracht noch door geweld, maar echt, en heel echt alleen door zijn Zijn Geest waarvan ik het heb ontvangen en waardoor ik word gevoed, gevormd en hervormd.
Het is dan ook om die reden durf ik te beweren dat deze man, (zie link en zijn blog) iets verkondigd op een zelfde manier wat satan deed in het paradijs: Genesis 3:1......en hij zei tegen de vrouw: Is het echt zo dat God gezegd heeft: U mag niet eten van alle bomen in de hof?
Het is goed om met elkaar na te blijven denken of we het nog wel goed zien allemaal en of de oude paden nog steeds de goede zijn, maar dit is niet zijn vraag in die blog, zijn zogenaamde vragen komen voort uit of zeer veel twijfel bij hemzelf (wat ik vervolgens weer zeer durf te betwijfelen) of een oprechte overtuiging dat waarheid (van toen) niet zomaar meer waarheid van nu is of kan zijn en dat de basis waarom God zijn volk in deze tijd geroepen heeft er niet meer is en dus eigenlijk nooit geweest is en ja dat klopt dat is nogal een conclusie. Het gevaar als ik het zo mag noemen, en ja dat mag ik, komt dus niet altijd van buiten, maar veel eerder van binnen, wat misschien nog wel veel gevaarlijker is, want zijn visie lijkt op....., maar voor de alerte lezer lijkt het toch meer een totaal afwijken van...., en dat is best wel een beetje jammer. Bidden voor zulke broeders, maar zeker ook voor onszelf is denk ik de beste oplossing, en dat je toch door dit soort twijfel die gezaaid wordt je een vaster en dieper geloof in Gods woord leert te verankeren, waarbij anderen geluiden je eerder moeten helpen dan omver gooien.
Nu heeft deze broeder, voormalige predikant en voormalige voorzitter van onze unie, een bepaald aanzien dat is waar en onmiskenbaar, maar daar zit niet alleen het gevaar, wellicht voor hen die dichtbij hem staan wat acuter dan voor anderen. Maar wat we niet moeten onderschatten en ook een groot gevaar is naast het aanzien van iemand, is denk ik ook de huidige communicatiemiddelen, en dat die net zo makkelijk hetzelfde gevaar met zich mee brengen waardoor mensen te veel horen en zien wat op waarheid lijkt, zoals bijbelstudies, lezingen, bevrijdingsdiensten, het vallen in de geest en gebedsgenezingen etc...., en weet nu dan maar eens het kaf van het koren te scheiden. Aan de andere kant kun je er gelukkig ook voor kiezen om wereldwijd naar bij de goede en juiste geluiden je oor te luisteren te leggen, wat dan ook niet perse altijd betekent dat het geluiden zijn die altijd in jouw straatje moeten passen, en dan noem ik Walter Veith, Doug Batchelor en een Mark Finley, stuk voor stuk geweldige predikanten en bijbelleraren, waarbij het tevens mijn vaste overtuiging is dat God Zijn kinderen bewaard, ook daarin Zijn Engel vooruit zendt en ons helpt om op de oude paden te blijven en niet totaal verward door de dag te moeten, of van shabbat tot shabbat.
Psalm 119:105 Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.
Wat ik, laat ik het zo zeggen; gemeen vind aan dit soort teksten/blogs is, dat er niet gelijk boter bij de vis wordt gedaan, dat bijvoorbeeld het dag jaar principe waar dat stuk aan refereert niet alleen een probleem kent in zijn ogen, maar dat hij vervolgens een ieder in het ongewisse laat over het waarom het een probleem kent. Laat daar dan de voorbeelden helder spreken zodat de lezers handvatten hebben om er mee aan de slag te gaan.
Het is zoals gezegd, altijd goed om met elkaar kritisch naar bestaande onderwerpen en hun lezing te blijven kijken en het gesprek erover gaande te houden, maar in dit geval zou ik me bijna gekleineerd moeten voelen, dat wij als het ware hier worden weggezet als volwassen katholieke gelovigen, die alleen maar luisteren naar meneer pastoor en in dit geval dus naar het lesboekje en dat we onze oren blijkbaar laten hangen naar wat de schrijver te vertellen heeft middels dit lesmateriaal, dus hoe wij deze bijbelstudie moeten ingaan, terwijl ik juist heel vaak denk, en ook kenbaar maak, wat wil de schrijver van dit thema nu eigenlijk, of hoe komt hij erbij, waar slaat dit nou weer op en of wat een verschrikkelijke open deur.
De schrijver in kwestie krijgt ook veel tegengas, en ik vind het bijna beledigend om de velen adventisten die hij kent, als domme niet nadenkende navolgers te zien van onze pioniers, waarvan ik tot op de dag vandaag nog steeds denk dat ze baanbrekenden en toekomst hoop opwekkend werk hebben verricht, waarbij Yeshua nog altijd het middelpunt is van al onze belangstelling, van ons leven en van onze toekomst.
Het feit dat dit nu gebeurd en dat wij erover praten met elkaar, (ik was hierover in gesprek met vrienden uit de kerk, die mij op bovenstaande blog attendeerde), dat wij het voorlopig nog steeds anders zien dan hij en dat is denk ik het levende bewijs dat hij er wat ons betreft totaal naast zit, voor een gedeelte natuurlijk de waarheid aantikt en de kritische lezer alerter maakt en opwekt tot waakzaamheid, wat wellicht niet eens zijn insteek is, en daarentegen de kritiekloze volger nog kritieklozer maakt en toch ook weer op verslavende wijze andere "waarheden" laat horen en geloven.
Mattheüs 7:15 Maar wees op uw hoede voor de valse profeten, die in schapenvacht naar u toe komen maar van binnen roofzuchtige wolven zijn.
Het is heel belangrijk dat wij door ons doen en laten, door wat wij zeggen en schrijven anderen niet ten val brengen. Zifting zal plaatsvinden en ook daar heb je blijkbaar Petrussen voor nodig, die ook in deze tijd je willen weghouden (vaak ook onnadenkend) van het Fundament en de Rots, waar heel Daniel zijn blik op gericht heeft, waarbij met name het boek Daniel ons leert dat de profetieën die gingen over een verre toekomst nu heel dichtbij is, en dat is nou precies wat het dag jaar principe mij leert, een bijbels gefundeerd principe: dat de nood hoog is, en hoger wordt maar dat de verlossing ook genaakt.
Openbaring 1:3 Zalig is hij die leest en zijn zij die horen de woorden van de profetie, en die in acht nemen wat daarin geschreven staat, want de tijd is nabij.

Reacties

Populaire posts