bezwaar(d) hart

1 Korinthe 16:13, 14 Wees waakzaam, sta vast in het geloof, wees manmoedig, wees sterk.
14. Laat alles bij u in liefde gebeuren.


Hallo Benoemingscommité,

nu ik gekozen ben voor de functie van Koster, voel ik me genoodzaakt na vele studie momenten dat ik gedwongen word de gelegenheid te baat te nemen om jou (......., voorzitter) het volgende voor te leggen.

In mijn perceptie en zoals ik het woord van God versta, is het niet bijbels en niet des Heeren dat de vrouw een ingezegende en gezaghebbende positie binnen Gods gemeente en binnen het gezin inneemt.

Om die reden erken ik in dit geval dan ook niet het gezag dat met deze functie gepaard gaat.
Is het een probleem voor jou, en het bestuur dat ik stelling inneem tegen deze niet Bijbelse gefundeerde autoriteit en staat dit mijn functioneren in de weg binnen de gemeente en binnen het bestuur?

Ik kan hier natuurlijk een hele theologische verhandeling houden hoe ik het bijbels zie, maar ik denk dat je door de jaren heen wel aardig op de hoogte bent hoe broeders en zusters die tegen zijn erover denken, en welke Bijbelse redenen daaraan ten grondslag liggen. Mijn vertrekpunt is de scheppingsorde die God aan ons heeft gegeven, dat er gelijkwaardigheid is, maar geen gelijk zijn, ik neem aan dat je dat met mij eens bent en dat de verschillen, met name juist de verschillen de muziek maken en veel meer van God laten zien dan de overeenkomsten door het gelijk willen zijn.

Het is tevens mijn overtuiging dat vrouwen net zo belangrijk zijn, vele taken in en buiten de gemeenten kunnen uitoefenen die niet aan belangrijkheid of rijkheid inboeten tav het werk van de mannen, verre van dat zelfs en dat het gelijk zijn in Christus, door Zijn genade, bloed en barmhartigheid de verschillen tussen wie dan ook, en om welke reden ze ook waren ontstaan, heeft weggenomen waar het gaat om verlossing.
Ik ga er gevoeglijk vanuit dat je de voors en tegens wel kent, en dat het niet bepaald een elle lang betoog behoeft om dit op dit moment verder te duiden noch uit te diepen.

Dus kom ik graag terug op mijn vraag, denk jij dat het werkbaar is?

Om dezelfde reden, de bijbels reden, te weten Gods scheppingsorde, teken ik ernstig bezwaar aan tegen de vrouw in het ambt van predikant en ouderling, waarbij de rol van de vrouw een gezaghebbende positie krijgt boven de man. En om die reden teken ik dan ook bezwaar aan tegen de verkiezingen en de personen die voor deze rol zijn gevraagd, inclusief de rol die jij vervult en de rol die ........... vervult/gaat vervullen.

Ik denk en hoop dat het geen onnodige uitleg behoeft dat het niet op de persoon an sich gericht is, maar op de rol die in dit geval vervuld wordt of gaat worden.
En natuurlijk ben ik me bewust van de eventuele impact, maar op dit moment ervaar ik het echt als een Maarten Luther moment: “hier sta ik, ik kan niet anders”.

Ik verneem graag van je, maar vermoed dat, dat ook wel zal gebeuren. Let wel de vraag is niet of jij mij kunt overtuigen waarom jij wel vindt dat je die rol kan en mag vervullen, los van het feit dat ik best geïnteresseerd ben in jouw visie hierop, maar dat is niet waarom het mijns inziens nu omgaat.

Als laatste wil ik je nog graag meegeven dat als ik mij dit van tevoren beter had gerealiseerd dan had ik dit eerder ter sprake gebracht, maar de verkiezingslijst die ik afgelopen vrijdagavond kreeg heeft heel mijn aanloop naar het ooit een keer te berde brengen van dit onderwerp in een soort van stroomversnelling gebracht.
Een eerdere gelegenheid om ons überhaupt als gemeente Enschede of als individueel lid uit te spreken tav deze wereldwijde crisis is vanaf den beginne in de kiem gesmoord.
Het heeft veel van mij geëist de afgelopen dagen, geworsteld hoe ik hier onderuit zou kunnen komen, maar het zal je denk ik niet onbekend zijn, al is het alleen al vanuit Gods woord, dat als God een richting kiest voor iemand het alleen nog maar een kwestie is van tijd, en die tijd is blijkbaar aangekomen, en een opening is gecreëerd waar ik persoonlijk niet meer omheen noch onderuit kan.

Ik groet je met de christelijke groet en wens jou Gods zegen.

-------------------------------------------------

Hallo Theo,

Binnen onze geloofstraditie is het een basisbeginsel dat iedereen doet aan persoonlijke Bijbelstudie.
Bovendien is het een waarde dat we respect hebben voor elkaars geloof en geloofsweg die God met elk van ons gaat: zo herkennen wij Gods weg eveneens met jou.

Daarnaast is er de geloofsgemeenschap, waar we onze uitkomsten kunnen toetsen en delen en samen verder mogen groeien.

De manier waarop jij de Bijbel begrijpt ten aanzien van vrouwelijk leiderschap is anders dan waar de kerk voor staat. Zoals je in je schrijven al suggereert is dit inderdaad een belemmering, wanneer je een bestuurlijke positie gaat bekleden. Van alle leden in de kerk wordt verwacht dat ze respect en achting hebben voor predikanten en ambtsdragers en van ambtsdragers wordt bovendien verwacht dat ze met elkaar één belang nastreven, het belang van de gemeente. Tweedracht over de rol van de vrouw in de kerk mag het bestuur van de plaatselijke gemeente niet splijten, omdat de wereldkerk daarover een duidelijk standpunt heeft ingenomen.

Binnen de wereldwijde Adventkerk zijn vrouwen gelijkgesteld aan mannen in hun functioneren als diaken, ouderling en predikant. De discussie in de wereldkerk gaat nog om "Women`s Ordination".
Mogen vrouwen de voorzitter zijn van een Unie, divisie of de Generale Conferentie? Verder mag een `Commissioned Minister`, zoals de Generale Conferentie dat nu heeft erkend voor vrouwelijke predikanten, bijvoorbeeld geen gemeente stichten of ontbinden, dat mag alleen een 'Ordained Minister'. 

Gezien de uiteenzetting in jouw schrijven, zijn wij als benoemingscomité van mening dat dit geen werkbare situatie is. Immers hoe kun je samenwerken met drie personen van wie je hun positie en functioneren niet kunt erkennen? Daarom respecteren wij jouw standpunt om in deze samenstelling geen bestuurslid en hoofd kosterij te kunnen zijn.

We zullen de lijst opnieuw uitbrengen zonder jouw naam als bestuurslid. Met als gevolg dat bij de functie 'hoofd koster', 'vacant' komt te staan.

Als toelichting zullen wij schrijven dat: 'br. Theo Loevering op grond van persoonlijke redenen afziet van zijn functie als hoofd koster en bestuurslid'. 

Met waardering voor jou als persoon,
Liefdevolle groet en Gods zegen, 

-------------------------------------------------

Hallo...., 

dank voor je reactie, alvorens je live gaat en de gemeente op de hoogte wil brengen dat de functie van Hoofd koster waarbij zitting in het bestuur bij de functie hoort toch nog vacant is wil ik het volgende even meegeven

a) ik heb nooit aangegeven dat ik geen Hoofd koster wil zijn, tevens heb ik nooit aangegeven dat ik geen zitting in het bestuur kan nemen vanwege mijn visie op, "kort door de bocht gezegd", vrouwen in het ambt, waarbij drie vrouwen binnen mijn gemeente deze functies bekleden. 

b) dat het benoemingscomité op basis van mijn schrijven (die op een later tijdstip live zal gaan) tot de conclusie is gekomen dat ik mijn functie als Hoofd koster niet kan uitoefenen en om dezelfde reden geen zitting kan nemen in het bestuur omdat het benoemingscomité dit ziet als een niet werkbare situatie en derhalve de functie weer als vacant aangeeft op de lijst van benoemingen.

een andere formulering van dezelfde strekking accepteer ik ook, ik accepteer dus niet de reden die jullie als committee opgeven, omdat ik niet afzie van de functie noch afzie van zitting in het bestuur.

alvast bedankt, gegroet en Gods zegen

-------------------------------------------------

Beste Theo,

Naar aanleiding van je laatste schrijven willen we het bericht aan de gemeente herformuleren.

Deze hernieuwde formulering staat hieronder vermeld, en zal wanneer de lijst opnieuw wordt gepubliceerd, met de gemeente worden gedeeld.

'Na het uitbrengen van het benoemingsvoorstel, is br. Theo Loevering van zijn kant een briefwisseling gestart. Naar aanleiding hiervan is het benoemingscomité tot consensus gekomen dat broeder Theo Loevering niet kan worden benoemd. Derhalve is er besloten om de functie hoofd koster weer vacant te stellen' 

Wij hopen je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten en Gods zegen, 
Het benoemingscomité 

Reacties

Populaire posts