Ellen White, "Ordinatie" besproken in Handelingen der Apostelen, blz. 158-166

Handelingen 1:8 maar u zult de kracht van de Heilige Geest ontvangen, Die over u komen zal; en u zult Mijn getuigen zijn, zowel in Jeruzalem als in heel Judea en Samaria en tot aan het uiterste van de aarde.


De zaak van God op aarde heeft tegenwoordig behoefte aan levende vertegenwoordigers van de Bijbelse waarheid. De gewijde predikanten alleen zijn niet opgewassen tegen de taak om de grote steden te waarschuwen. God roept niet alleen predikanten op, maar ook artsen, verplegers, colporteurs, bijbelwerkers en andere toegewijde leken met verschillende talenten, die het woord van God kennen en de kracht van Zijn genade kennen, om de noden van de niet gewijde steden in ogenschouw te nemen. De tijd verstrijkt snel, en er moet veel gedaan worden. Elk orgaan moet in werking worden gesteld, opdat de huidige mogelijkheden wijselijk worden verbeterd.

Paulus' arbeid te Antiochië, in gezelschap van Barnabas, versterkte hem in zijn overtuiging dat de Heer hem geroepen had om een bijzonder werk te doen voor de heidenwereld. Ten tijde van Paulus' bekering had de Here verklaard dat hij tot een dienaar voor de heidenen zou worden gemaakt, 
"om hun de ogen te openen en hen af te keren van de duisternis naar het licht en van de macht des satans naar God, opdat zij vergeving der zonden ontvangen en een erfdeel onder hen die geheiligd zijn door het geloof dat in Mij is". Handelingen 26:18. 

De engel die aan Ananias verscheen had over Paulus gezegd: 

"Hij is een uitverkoren vat voor Mij, om Mijn naam te dragen voor de heidenen, koningen en de kinderen Israëls." Handelingen 9:15. 

En Paulus zelf werd later in zijn christelijke ervaring, toen hij in de tempel te Jeruzalem bad, bezocht door een engel uit de hemel, die hem gebood: 

"Vertrek, want Ik zal u ver weg zenden tot de heidenen." Handelingen 22:21.

Zo had de Heer Paulus de opdracht gegeven om het brede zendingsveld van de heidenwereld te betreden. Om hem voor te bereiden op dit omvangrijke en moeilijke werk, had God hem in nauwe verbinding met Zichzelf gebracht en had Hij voor zijn gefascineerde visie vergezichten geopend over de schoonheid en heerlijkheid van de hemel. Hem was de bediening gegeven van het bekendmaken van "het geheimenis" dat "sinds het begin van de wereld geheim was gehouden" (Romeinen 16:25),-"het geheimenis van Zijn [159/160] wil" (Efeziërs 1:9), "dat in andere tijden verborgen was gebleven" (Efeziërs 1:15): 9), "dat in andere eeuwen niet bekend is gemaakt aan de mensenzonen, zoals het nu geopenbaard is aan zijn heilige apostelen en profeten door de Geest; opdat de heidenen mede-erfgenamen zouden zijn, en deelgenoten van hetzelfde lichaam, en deelgenoten van zijn belofte in Christus door het evangelie; waarvan," verklaart Paulus, 

"ik een dienaar ben gemaakt. . . . Mij, die minder ben dan de geringste van alle heiligen, is deze genade gegeven, opdat ik onder de heidenen de onnaspeurlijke rijkdom van Christus verkondig, en opdat alle mensen zien, wat de verborgenheid is, die van het begin der wereld af verborgen is geweest in God, die alle dingen geschapen heeft door Jezus Christus; opdat nu aan de overheden en de machten in de hemelse gewesten door de gemeente de veelvuldige wijsheid Gods bekend wordt, naar het eeuwig voornemen, dat Hij voorgenomen heeft in Christus Jezus, onze Here." Efeziërs 3:5-11.

God had de arbeid van Paulus en Barnabas overvloedig gezegend gedurende het jaar dat zij bij de gelovigen in Antiochië verbleven. Maar geen van hen was tot nu toe formeel tot het evangelieambt gewijd. Zij hadden nu een punt in hun christelijke ervaring bereikt waarop God op het punt stond hen de uitvoering van een moeilijke zendingsonderneming toe te vertrouwen, bij de vervolging waarvan zij elk voordeel nodig zouden hebben dat door bemiddeling van de gemeente kon worden verkregen.

"Er waren in de gemeente te Antiochië profeten en leraars, zoals Barnabas, en Simeon, die Niger genoemd werd, en Lucius van Cyrene, en Manaen, ... en Saul. Terwijl zij de Here dienden en vastten, zeide de Heilige Geest: Scheid Mij Barnabas en Saul voor het werk, waartoe Ik hen geroepen heb." Alvorens als zendelingen naar de heidenwereld te worden uitgezonden, werden deze apostelen plechtig aan God opgedragen door vasten en gebed en door handoplegging. Aldus werden zij door de kerk gemachtigd, niet alleen om de waarheid te onderwijzen, maar ook om het ritueel van de doop uit te voeren en kerken te organiseren, waarbij zij met het volle kerkelijke gezag werden bekleed.

De christelijke kerk ging in deze tijd een belangrijk tijdperk binnen. Het werk van de verkondiging van de boodschap van het evangelie onder de heidenen moest nu met kracht worden voortgezet; en als gevolg daarvan moest de kerk worden versterkt door een grote verzameling van zielen. De apostelen die waren aangesteld om leiding te geven in dit werk zouden worden blootgesteld aan achterdocht, vooroordeel en jaloezie. Hun leer over het afbreken van "de middelmuur van scheiding" (Efeziërs 2:14) die zo lang de Joodse en de niet-Joodse wereld had gescheiden, zou hen natuurlijk blootstellen aan de beschuldiging van ketterij, en hun gezag als dienaren van het evangelie zou in twijfel worden getrokken door vele ijverige, gelovige Joden. God voorzag de moeilijkheden waartoe Zijn dienaren geroepen zouden worden, en opdat hun werk boven alle twijfel verheven zou zijn, gaf Hij de kerk door openbaring opdracht hen in het openbaar apart te zetten voor het werk van het ambt. Hun wijding was een openbare erkenning van hun goddelijke aanstelling om de blijde tijding van het evangelie aan de heidenen te verkondigen.

Zowel Paulus als Barnabas hadden reeds hun opdracht van God Zelf ontvangen, en de ceremonie van de handoplegging voegde geen nieuwe genade of virtuele kwalificatie toe. Het was een erkende vorm van aanwijzing tot een aangesteld ambt en een erkenning van iemands autoriteit in dat ambt. Hierdoor werd het zegel van de kerk op het werk van God gezet.

Voor de Jood was deze vorm belangrijk. Wanneer een Joodse vader zijn kinderen zegende, legde hij eerbiedig zijn handen op hun hoofd. Wanneer een dier ten offer werd gebracht, werd de hand van degene die het priesterlijke gezag had, op het hoofd van het slachtoffer gelegd. En toen de ambtsdragers van de gemeente der gelovigen te Antiochië Paulus en Barnabas de handen oplegden, verzochten zij God, de uitverkoren apostelen zijn zegen te schenken in hun toewijding aan het specifieke werk waartoe zij waren aangesteld.

Later werd het ritueel van de wijding door handoplegging sterk misbruikt; men hechtte een ongerechtvaardigd belang aan deze handeling, alsof er onmiddellijk een macht kwam over degenen die zo'n wijding ontvingen, die hen onmiddellijk kwalificeerde voor elk en alle ambtelijk werk. Maar bij het apart zetten van deze twee apostelen is er geen verslag waaruit blijkt dat enige deugd werd verleend door de loutere handeling van handoplegging. Er is alleen de eenvoudige vermelding van hun wijding en van de invloed die deze had op hun toekomstige werk.

De omstandigheden die samenhingen met de afzondering van Paulus en Barnabas door de Heilige Geest in een bepaalde lijn van dienst, tonen duidelijk aan dat de Heer werkt door aangewezen instanties in Zijn georganiseerde kerk. Jaren tevoren, toen het Goddelijke doel met betrekking tot Paulus voor het eerst door de Heiland Zelf aan hem was geopenbaard, werd Paulus onmiddellijk daarna in contact gebracht [162/163] met leden van de pas georganiseerde kerk te Damascus. Bovendien werd de kerk van die plaats niet lang in het duister gelaten over de persoonlijke ervaring van de bekeerde Farizeeër. En nu, toen de toen gegeven Goddelijke opdracht vollediger moest worden uitgevoerd, legde de Heilige Geest, opnieuw getuigend van Paulus als een uitverkoren vat om het evangelie aan de heidenen te brengen, de kerk het werk op om hem en zijn medearbeider te wijden.

Handelingen 13:2 En terwijl zij de Heere dienden en vastten, zei de Heilige Geest: Zonder voor Mij zowel Barnabas als Saulus af voor het werk waartoe Ik hen geroepen heb. 3. Toen vastten en baden zij, en nadat zij hun de handen opgelegd hadden, lieten zij hen gaan.

God heeft Zijn kerk op aarde gemaakt tot een kanaal van licht, en door haar deelt Hij Zijn doeleinden en Zijn wil mee. Hij geeft niet aan één van Zijn dienaren een ervaring onafhankelijk van en tegengesteld aan de ervaring van de kerk zelf. Evenmin geeft Hij één man kennis van Zijn wil voor de gehele kerk, terwijl de kerk - het lichaam van Christus - in duisternis wordt achtergelaten. In Zijn voorzienigheid plaatst Hij Zijn dienaren in nauwe verbinding met Zijn kerk, opdat zij minder vertrouwen in zichzelf zouden hebben en meer vertrouwen in anderen die Hij leidt om Zijn werk te bevorderen.

Er zijn altijd mensen in de kerk geweest die voortdurend neigden naar individuele onafhankelijkheid. Zij schijnen niet in staat te beseffen dat onafhankelijkheid van geest de mens ertoe kan brengen te veel vertrouwen in zichzelf te hebben en op zijn eigen oordeel te vertrouwen, in plaats van de raad te eerbiedigen en het oordeel van zijn broeders hoog te achten, [163/164] vooral van hen in de ambten die God heeft aangesteld voor de leiding van Zijn volk. God heeft Zijn kerk met bijzonder gezag en macht bekleed, die niemand met recht kan veronachtzamen en verachten, want wie dat doet, veracht de stem van God.

Zij die geneigd zijn hun individuele oordeel als oppermachtig te beschouwen, verkeren in groot gevaar. Het is Satans bestudeerde poging om dezulken te scheiden van hen die kanalen van licht zijn, door wie God gewerkt heeft om Zijn werk op aarde op te bouwen en uit te breiden. Het verwaarlozen of verachten van hen die God heeft aangesteld om de verantwoordelijkheden van het leiderschap te dragen in verband met de vooruitgang van de waarheid, is het verwerpen van de middelen die Hij heeft verordend voor de hulp, bemoediging en kracht van Zijn volk. Als een arbeider in de zaak van de Heer hieraan voorbijgaat en denkt dat zijn licht door geen ander kanaal moet komen dan rechtstreeks van God, plaatst hij zichzelf in een positie waarin hij door de vijand kan worden misleid en omvergeworpen. De Heer heeft in zijn wijsheid geregeld dat door middel van de nauwe band die door alle gelovigen moet worden onderhouden, christen tot christen en kerk tot kerk zullen worden verenigd. Zo zal het menselijke instrumentarium in staat worden gesteld samen te werken met het goddelijke. Iedere instantie zal ondergeschikt zijn aan de Heilige Geest, en alle gelovigen zullen verenigd zijn in een georganiseerde en goed gerichte inspanning om de wereld de blijde tijding van de genade van God te geven.

Paulus beschouwde de gelegenheid van zijn formele wijding als het begin van een nieuw en belangrijk tijdperk in zijn levenswerk. Het was vanaf deze tijd dat hij naderhand [164/165] het begin van zijn apostelschap in de christelijke kerk dateerde.

Reacties

Populaire posts