genade en/of wet

Exodus 20: 3-11‘U zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben. U zult voor uzelf geen beeld maken, geen enkele afbeelding van wat boven in de hemel, of beneden op de aarde of in het water onder de aarde is. U zult zich daarvoor niet neerbuigen, en die niet dienen, want Ik, de HEERE, uw God, ben een na-ijverig God, Die de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten, maar Die barmhartigheid doet aan duizenden van hen die Mij liefhebben en Mijn geboden in acht nemen. U zult de Naam van de HEERE, uw God, niet ijdel gebruiken, want de HEERE zal niet voor onschuldig houden wie Zijn Naam ijdel gebruikt.


Gedenk de sabbatdag, dat u die heiligt. Zes dagen zult u arbeiden en al uw werk doen, maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE, uw God. Dan zult u geen enkel werk doen, u, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienaar, noch uw dienares, noch uw vee, noch uw vreemdeling die binnen uw poorten is. Want in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee, en al wat erin is, en Hij rustte op de zevende dag. Daarom zegende de HEERE de sabbatdag, en heiligde die.’


Een gesprek op Facebook nav de volgende post:

"Zonder de wet, zal de mens misleid worden"

Reactie:
De wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen!

Theo Loevering:
de wet is door God gegeven, als ik mij niet vergis, was het God die ze op stenen tafelen schreef met Zijn eigen vinger, en Mozes heeft ze in de Ark gelegd, zodat over deze wet van God, verzoening gedaan kon worden.

Reactie:
Als ik mij niet vergis dan heeft Jezus voor de verzoening gezorgd en niet de wet! Ik heb 27 jaar lang onder de wet geleefd als christen om Gods liefde te verdienen door wat ik deed ( dacht ik ) toen ik een openbaring begon te krijgen dat Christus alles betaald heeft kwam ik vrij en kreeg een veel betere relatie met God!

Reactie:
Indien de wet redding zou kunnen brengen, dan was het niet nodig dag Jezus moest sterven aan het kruis! Wens je Gods zegen toe!

Theo Loevering:
Nee je vergist je niet, maar als ik mij iet vergis, is dat ook niet wat ik ontken of schreef. Jezus heeft ons verlost, van de zonde en de dood, en als wij leven in Hem en door Hem en dus in overeenstemming met Zijn wil, zijn wij vrij van de vloek van de wet, en leven wij voor Hem. Als de wet redding zou kunnen brengen, dan was het offer van Jezus idd niet nodig. Ik begrijp deze verklaring niet zo goed aan de hand van wat ik hierboven geschreven heb, ik ontken nl niets van wat Jezus gedaan heeft. Wat ontkent wordt door het merendeel van de christenen is dat ze nu zonder wet kunnen leven en zich daar niet meer aan hoeven te houden. Jezus heeft verzoening gedaan over de wet die ons veroordeelde, omdat de wet zoals Paulus dat zo mooi zei, hem liet zien dat hij begeerde en zonder de wet had hij daar geen weet van gehad.
Ieder christen die beweerd nooit meer te begeren, nooit meer een kwaad woord te spreken, nooit meer te liegen, nooit meer doodslag pleegt, (een ander een leeghoofd noemt), nooit meer de sabbat overtreed, nooit meer zijn ouders respectloos benaderd, daarvan zegt Johannes in het tweede hoofdstuk van zijn eerste brief die is een leugenaar en in hem is de Waarheid niet. De Waarheid is Christus, dus in hem is Christus niet.

Je kan dat ontkennen, je kan het volgende ook ontkennen, wat geldt voor Gods kinderen:

Johannes 14:21 Wie Mijn geboden heeft en die in acht neemt, die is het die Mij liefheeft, en wie Mij liefheeft, hem zal Mijn Vader liefhebben; en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren.
Johannes 14:15 Als u Mij liefhebt, neem dan Mijn geboden in acht.
21. Wie Mijn geboden heeft en die in acht neemt, die is het die Mij liefheeft, en wie Mij liefheeft, hem zal Mijn Vader liefhebben; en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren.
Johannes 15:10 Als u Mijn geboden in acht neemt, zult u in Mijn liefde blijven, zoals Ik de geboden van Mijn Vader in acht genomen heb en in Zijn liefde blijf.

Zeg ik met het bovenstaande dat wij door werken verlost worden, neen absoluut niet, niemand kan gered worden door werken der wet, dat leert ook het verhaal van de rijke jongeling ons, betekend genade dat ik in de zonde kan blijven, absoluut niet, betekend dat Christus door Zijn offer de wet heeft afgeschaft en dat wij niet meer de wil van de Vader hoeven te doen, absoluut niet.
Kan een christen, nadat hij bekeert, is en wedergeboren, zich weer van God afkeren, jazeker kan dat, de bijbel noemt dat de zonde tegen de Heilige Geest.
Wat houdt het dan in dat ik de wil van de Vader doe en Zijn wet in mijn binnenste geschreven is, waar ik mijn leven naar richt: dat ik daarmee getuig dat ik van Hem hou en Zijn 10 woorden die Hij mijn hart van vlees geschreven heeft wil volgen. Ik wil geen menselijke leringen volgen ik wil God volgen en Zijn wil doen, die Hij verwoord heeft in de 10 geboden, wat de maatstaf is van Zijn liefde, een afdruk van wie Hij is en waar Christus verzoening over gedaan heeft en waar Hij nog steeds in het hemels Heiligdom verzoening over aan het doen is, totdat Hij klaar is met dit werk, zijn wierookvat wegdoet, de genade deur dicht gaat en Hij terug gaat komen.
De Heer dienen kan dus maar op 1 manier, dat is ja zeggen tegen de Geest die ons overtuigd van zonde, van gerechtigheid en van oordeel. Het offer van Jezus, dus aannemen, waardoor wij gered Zijn en vanuit dat gered zijn leven wij in overeenstemming met Zijn wil en Zijn wil is wet volgens de Psalm van David:

Psalmen 40:9-10 ik heb lust om uw wil te doen, mijn God, uw wet is in mijn binnenste. Ik verkondig de blijde mare van uw gerechtigheid in een grote gemeente; zie, mijn lippen weerhoud ik niet, HERE, Gij weet het.

Jesaja 8: 20 ‘Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad.’

Openbaring 14: 12 ‘Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren.’

Lukas 10: 27 ‘Hij antwoordde: ‘Heb de Here, uw God, lief met heel uw hart, met heel uw ziel, heel uw kracht en heel uw verstand. En heb uw naaste net zo lief als uzelf.’’

Reactie:
Met het nieuwe verbond zet Jezus ons vrij in genade!

Reactie:
Gij zijt los van Christus, als hij door de wet gerechtigheid verwacht; buiten de genade staat hij. Gal. 5 vers 4 tot 6!

Reactie:
Het boek Galaten is er heel duidelijk over.
Jezus kwam om de wet te vervullen.
Voor hen die Jezus hebben aangenomen als redder en verlosser. zal er geen veroordeling zijn.
Mensen die Jezus niet hebben aangenomen zouden zich moeten bedenken dat zij nooit en te nimmer de wet kunnen vervullen.
We hebben Jezus nodig die ons vrijzet van de wet

Theo Loevering:
maar genade is nooit een vrijbrief om de wet te blijven overtreden, door genade en doordat wij vrijgekocht zijn van de vloek van de wet, heeft Jezus ons gered van de zonde en de dood. Dat betekend niet dat wij mogen liegen en bedriegen, onze ouders mogen onteren of andere goden aanbidden, begeren of de shabbat niet meer hoeven te gedenken.

Dit schrijft Johannes aan Gods kinderen, zij die wedergeboren zijn:

1 Johannes 2: 1‘Mijn kinderen, ik schrijf u deze dingen, opdat u niet zondigt. En als iemand gezondigd heeft: wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige.’

Jezus zegt dit van de wet:

Mattheus 5: 17-19 ‘Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen. Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is. Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen.’

Paulus zegt hierover het volgende:

Rom. 7: 7, 12 ‘Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade toeneemt? Volstrekt niet! Hoe zullen wij, die met betrekking tot de zonde gestorven zijn, nog daarin leven? Wat dan? Zullen wij zondigen omdat wij niet onder de wet maar onder de genade zijn? Volstrekt niet!’

Het evangelie leert nergens, dat wij God niet meer hoeven te gehoorzamen. Uit liefde voor Hem en door de kracht van de Heilige Geest die in ons woont, leven wij tot eer van Zijn grote naam, en doen wij Zijn wil, niet tot behoud, maar om behouden te blijven.

Reactie:
precies. Niet door(eigen) kracht of geweld, maar door mijn Geest zegt de Heer.

Reactie:
Door de Heilige Geest (als je die ontvangen hebt) wordt de wet uitgewerkt in ons leven. Kennis van de wet is prima, maar als we volgeling van Jezus zijn, mogen we vertrouwen op de genade die onze heiliging uitwerkt.
Jezus zei:
"Heb God lief boven alles
en je naast als je zelf.
Daar tegen keert de wet zich niet."
Mensen, de vloek is gebroken, door het offer dat Jezus bracht, de hoogste prijs is betaald voor ons leven!
We leven onder een nieuw verbond. Het oude is voorbij!
In de Galaten brief gebeurt het ook dat mensen weer volgens de wet willen gaan leven. Dan verzucht Paulus: 'wie heeft jullie betoverd.
Lees het boek maar eens..heel interessant en leerzaam voor wie het pakt.

Theo Loevering:
Paulus bedoelt hier niet mee dat de wet niet meer van kracht is, Paulus wijst hen erop dat als ze het heil willen verkrijgen door het na de bekering weer van de wet te verwachten en er nog steeds voor willen werken dat ze terug zijn bij af. Ja wij worden gered door Jezus, uit genade door het Offer en Zijn bloed, wat niet wil zeggen dat we ons daarna niet meer aan de wet hoeven te houden. Ook na onze bekering en wedergeboorte zullen wij fouten blijven maken, zullen we Gods wet overtreden, niet omdat wij dat van nature doen, want we hebben tenslotte een nieuwe geest, maar omdat het vlees nog niet volledig afgestorven is, dat gebeurt pas bij Zijn wederkomst, waar wij in een punt des tijds veranderd zullen worden en volledig verlost van ons vlees.

Een wedergeboren mens heeft niet het recht om andere goden te aanbidden, gesneden beelden te maken en daarvoor te buigen, Zijn naam ijdel te gebruiken of de sabbat te overtreden, dan maakt hij/zij zich door overtreding van de geboden schuldig en is strafwaardig, met dit verschil dat wij vrede kunnen hebben met God als we onze zonden belijden en ons daarvan omkeren en zoals Jezus tegen de overspelige vrouw zei, wat ook voor ons geldt: zondig niet meer. Dat is een dagelijkse bezigheid, te bidden en te waken en als we gezondigd hebben, (dan pas) hebben wij een Voorspraak bij de Vader nl Jezus Christus.

Iedereen die niet bekeerd is en wedergeboren, kunnen hun zonden niet belijden omdat ze geen Voorspraak hebben, dat kan pas na onze bekering. Hij is onze Hogepriester die dagelijks dienst doet in het hemels heiligdom en Hij doet geen dienst voor de wereld en voor de onbekeerden maar doet daar dienst voor Hen die berouw hebben, hun zonden belijden en ze aan Hem afgeven.

1 Johannes 1:8-10 Indien wij (Gods kinderen) zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

God liefhebben met geheel ons hart, ziel en kracht = de eerste 4 geboden
Onze naaste liefhebben als onszelf = de laatste 6 geboden.
Je kan niet God liefhebben en je naast haten of je ouders onteren, etc...
Je kan niet God liefhebben en zeggen dat we ons niet aan de wet hoeven te houden. Er is nl geen andere manier en er zijn geen andere richtlijnen dan die, die de Heer zelf met Zijn vinger geschreven heeft en aan de mens heeft gegeven.
Op de berg Sinai schreef God ze op stenen tafelen, in het nieuwe verbond schrijft Hij dezelfde wet in ons hart.

Jeremia 31:33 Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn.

Reacties

Populaire posts