wie twijfelt zal niets van G'd ontvangen

"En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden. Maar laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt." Jakobus 1: 5, 6


G'd is wijsheid en de mens is ook best wel wijs, maar het ontbreekt ons aan G'ddelijke wijsheid, het ontbreekt ons aan inzicht in verleden heden en toekomst, aan G'ds liefde en G'ds plan voor ons leven.

Onze wetenschap heeft zelf het idee dat ze hard op weg zijn naar alle antwoorden, maar de bijbel leert ons dat ondanks het feit dat ons niets onmogelijk lijkt en wij tot grote dingen instaat zullen zijn wij het leven zelf nooit zullen kunnen doorgronden.

"Waar was u toen Ik de aarde grondvestte? Maak het bekend, als u echt inzicht hebt. Wie heeft haar afmetingen bepaald? U weet het immers wel. Of wie heeft het meetlint over haar uitgespannen? Waarop zijn haar pijlers neergezonken? Of wie heeft haar hoeksteen gelegd, toen de morgensterren samen vrolijk zongen, en al de kinderen van God juichten?" Job 38: 4-7

G'd is de Schepper van hemel en aarde, G'd staat boven de wetenschap, maar ook boven onze natuur wetten, Hij alleen is instaat om geschiedenis te schrijven over een veel kortere periode dan ons wetten van tijd en ruimte toelaten. Door de zondvloed heeft G'd een conditie in de aarde gecreëerd waardoor wij nu olie hebben. Olie die normaliter miljoenen jaren nodig heeft om tot ontwikkeling te komen is nu tot stand gekomen in een tijdsbestek van nog geen tienduizendjaar.  Onze kennis en wetenschap laat dit niet toe, waarbij je de vraag kunt stellen is het dan wel wetenschap wat wij beoefenen en hebben we wel echte kennis?

Wij kunnen omdat wij een geheugen hebben en omdat wij aan geschiedschrijving doen, een blik werpen in het verleden. We kunnen terug kijken en met een aan waarheid grenzende waarschijnlijkheid daar iets over roepen in het nu. Wat we niet kunnen is in de toekomst kijken. We doen voorspellingen, soms op basis van calculatie, zoals bij het weer, maar zelfs daar zijn de voorspelde weersverwachtingen met de daaraan gekoppelde modulen die het zichtbaar maken voor ons, gebaseerd op basis van aannames. Als de wind zo blijft, als er verder geen verstoring komt vanuit het noorden, en als de zon toch niet instaat is om de mist op te lossen dan....
In het Bijbelboek Daniel lezen we meer dan in andere boeken, voorzeggingen, nee geen voorspellingen, geen multiple choice, geen gok en gis werk maar echte voorzegging. Lange termijn voorzeggingen, over tientallen jaren, over honderden jaren en zelfs over periodes die meer dan twee duizendjaar overspannen. 

Dat G'd dit deelt met ons is om ons te bemoedigen, om ons te helpen, te ondersteunen en bij te staan. 
Adam en Eva waren door een daad van ongehoorzaamheid in zonde gevallen waardoor wij allemaal tot op de dag vandaag in zonde worden geboren. Daar kunnen we moeilijk over doen, hoog en laag springen, protesteren, maar voor nu wil ik mij graag beperken tot het feit dat het gewoon een gegeven is waar mee wij moeten leven. G'd daarentegen had vanaf het begin een ander plan met ons en die is danig verstoort. G'd initieerde nav deze misstap van de mens, een plan om het zonde probleem eens en voor altijd een halt toe te roepen. Eva kreeg een belofte dat uit haar Iemand geboren zou worden die uiteindelijk definitief afrekent met dit fenomeen zonde. 

Wij hebben via G'ds woord inzicht gekregen in dit plan. De natuur leert ons het begrip, zonde, dood en nieuw leven. De Heiligdomsdienst in het oude testament in de Thora leert ons tot in de detail hoe wij G'ds verlossingsplan mogen verstaan. En ook de rest van het geschreven woord en het Woord wat vlees is geworden en naar deze aarde is gekomen, leert ons te begrijpen wie G'd is, wie wij zijn en wat G'ds plan is met deze wereld en met ons. G'ds Geest die ons is gegeven, zal ons helpen bij het bestuderen van G'ds woord aan ons gegeven. Hij is onze enige echte Leermeester, Hij kan ons de diepte en de volle betekenis van Zijn woord geven, zodat wij het gaan begrijpen, zodat het ons zal leiden tot redding en verlossing, zodat het ons kan leiden tot het dagelijks overwinnen over zonde en ongehoorzaamheid, zodat het ons kan hervormen en vernieuwen. 

"Mijn gedachten zijn niet uw gedachten en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HERE.
Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten (hoger) dan uw gedachten." Jesaja 55:8,9


Hoe G'd dagelijks in ons leven werkt, op Zijn manier en op Zijn tijd, is voor ons niet te doorzien en te doorgronden. Maar Hij geeft ons wijsheid, G'ddelijke wijsheid als wij Hem daarom vragen. Hij zal ons dagelijks Zijn weg wijzen, Zijn wil bekend maken zodat wij instaat zullen worden gesteld Jezus te volgen in Zijn voetsporen, voetsporen van complete zelfverloochening, tot redding van de mens. 
Wij mogen dit doen als Zijn ambassadeurs en als Zijn volgelingen tot redding van onze naasten. 

Als mens schieten wij in wijsheid te kort omdat wij te beperkt zijn om van nature G'd te kennen. Dat is ook niet wat G'd wil. Hij wil ons wijsheid geven wat nodig is voor mijn leven, en voor het inrichten van mijn dagelijks doen en laten, tot eer van Hem en tot zegen voor mijn medemens. 
En toch mogen wij G'd om wijsheid vragen, en Hij zal dat geven zonder aanziens des persoons, maar het is wel de bedoeling dat wat je vraagt, gelooft dat je dat ook ontvangen zult. Als we G'd iets vragen wat Hij ons heel graag geven wil en we vragen maar geloven eigenlijk niet wat Hij belooft heeft en geloven zelfs niet eens wat wij vragen, dan zijn we twijfelaars en dan ontvangen we van G'd niets. 

Zelf ben ik ook een twijfelaar en heb heel lang gestreden met deze teksten uit de Jacobus brief. Blind voor al mijn zegeningen dacht ik heel vaak, dat ik niets ontving omdat ik twijfelde. Maar ik heb mijn twijfels in categorieën mogen indelen. Ik twijfelde nl niet aan deze tekst, ik twijfelde aan de manier waarop. Ik twijfel niet aan de dagelijkse overwinning die G'd mij geeft in Christus, maar ik twijfelde aan de manier waarop. Ik twijfelde niet aan het feit dat G'd dagelijks voor mij zorgt, maar ik twijfelde aan de manier waarop. Ik twijfelde niet aan het krijgen van de vrucht van de Geest, aan de gaven van de Geest en aan de Wapenrusting van G'd, maar ik twijfelde aan de manier waarop.

De grote oorzaak van mijn twijfel bleek voort te komen uit de karikatuur die ik van G'd gemaakt had. G'd kon wel wat dagelijks advies van mij gebruiken om mijn leven en ook dat van anderen op mijn manier en onder mijn condities te organiseren of te reorganiseren. G'd de Heere der Heerscharen, de Schepper van hemel en aarde, de Heer van de Legermachten, de Allerhoogste, Hij zat volgens mij dagelijks op mijn advies en lijst van wensen te wachten. Het gekke is, dat is helemaal niet zo gebleken. G'd blijkt mij helemaal niet nodig te hebben om hemel en aarde en alles wat zich daar binnen beweegt op een G'ddelijke manier te sturen en te regelen. En precies die openbaring heeft heel veel twijfel bij mij weggenomen. Ja natuurlijk vraag ik G'd nog steeds om wijsheid en inzicht, zelfs meer dan hiervoor, maar ik vraag ook om kracht en liefde, om overwinning, zelfverloochening en of Hij mijn ongeloof te hulp wil schieten. Wat ik nu nalaat is dat ik G'd nog advies geef, en nu iets meer dan ooit mij zelf geef.

G'd liegt niet, Hij belooft geweldige goede dingen, heeft louter vreugde en vrede met mij voor en als ik dat geloof en die overtuiging dagelijks overdenk, toepas en inpas in mijn leven dan zakt de twijfel net als mijn zonde, in de diepte van de zee. Ben ik nu vrij van twijfelachtige gedachten, neen, ben ik nu zonder zorgen, neen, zoveel respect heeft satan niet voor mij. Mijn persoonlijke database, geformeerd door ervaring uit het verleden zijn voor hem altijd aanleiding om spookbeelden voor het nu en de toekomst te creëren, want hij heeft macht, en handelt in grote grimmigheid, maar G'ds woord leert mij dat wij macht en gezag hebben in Christus. Door de Geest zijn wij hem de baas, zijn we onze gevoelens de baas en kunnen wij dagelijks leven in de volle overtuiging dat de overwinning ons is gegeven, wakende en biddende waarbij wij ons hoofd en hart op Hem gericht houden.

Weet ik nu van tevoren hoe mijn dag er uit zal zien, weet ik nu hoe mijn dagelijks leven gevuld zal zijn, en dat het zonder lijden en last zal zijn, dat er storm of regen op komst is? Weet ik nu van te voren wanneer mijn Heer wil dat ik uit de boot stap om op het water te gaan lopen? Neen! Wat ik wel weet is dat G'd mij verheven heeft boven de leliën in het veld, boven de vogels en de vissen, en boven de dieren. Dat ik het kroonstuk ben van Zijn schepping, dat Hij van mij houdt, en dat Hij het goede werk wat Hij in mij is begonnen niet laat varen. Dat wij zullen ontvangen boven bidden en denken, dat niets op mijn pad zal komen wat ik niet kan dragen en dat G'ds last licht is en Zijn juk zacht. Dat ik mag weten dat Hij vandaag naar mij omziet, vandaag mijn Wachter, Beschermer en Burcht is en dat ik mij geen zorgen hoeft te maken voor de dag van morgen.  

Als zorgen en twijfel de kop op steken, als satan het weer eens leuk vindt om ons het leven zuur te maken, en dat doet hij vierentwintig uur per dag tot aan het einde van ons leven, dan mag ik bidden of G'd mij helpt op andere gedachten te komen, de zorgen en de twijfel bij Hem neer te leggen in de wetenschap dat, omdat Hij voor mij is, er niemand tegen mij zal zijn en zullen zorgen, angst en twijfel,  als wij dat willen, verdwijnen als sneeuw voor de zon. 

"Als een herder zal Hij Zijn kudde weiden: Hij zal de lammetjes in Zijn arm en bijeenbrengen en in Zijn schoot dragen; de zogenden zal Hij zachtjes leiden. "Jesaja 40: 11


Reacties

Populaire posts