God onze "kerstboom"

1 Korinthe 10:31-33 Of u dus eet of drinkt of iets anders doet, doe alles tot eer van God. Geef geen aanstoot, niet aan de Joden en de Grieken, en ook niet aan de gemeente van God, zoals ik ook in alles allen behaag, door niet mijn eigen voordeel te zoeken, maar dat van velen, opdat zij behouden worden.


Kerstmis gaat over de geboorte van Jezus, maar daar ging het ooit niet over, omdat het ooit geen Kerstmis heette maar Zonnewende. Noem het, het omslagpunt van de kortste dag op weg naar de zomer, de langste dag. Een periode van korte dagen en dus meer donkerheid en duisternis, naar meer helderheid en licht.

Maar Kerstmis kent een bijzondere aanloop naar de vorm welke het nu heeft.

Kerstmis = Zonnewende = Joelfeest = Offerfeest van everzwijnen tijdens volle maan op 21 December de kortste dag uitziende naar het licht, naar langeredagen.

Op 25 december herdenken christenen over de hele wereld de geboorte van Jezus Christus. (Rooms)katholieken noemen dit feest Kerstmis, protestanten noemen het Kerst(feest). Hoewel Pasen in de kerk een belangrijker feest is, wordt aan het Kerstfeest over de hele wereld heel veel en veel meer aandacht geschonken.

Het woord 'kerstmis' komt van 'Christus-mis' en bestaat uit de twee woorden 'kerst' en 'mis'. Mis is het woord voor viering in de kerk. Doordat er vaak zo’n mis was op zon- en feestdagen kreeg het ook de betekenis van feestdag. Kerstmis is dan kerstfeest dag.
Het woord 'kerst' is uit het woord Christus ontstaan.

Joelfeest
De Germanen vierden het Joelfeest. Dat is een feest dat gevierd wordt omdat de dagen na 21 december weer langer gaan worden. 21 december is ook de belangrijkste dag. Maar het hele feest duurde wel 12 dagen. Het wordt ook wel Midwinterfeest of Zonnewendefeest genoemd. Toen de Kerk de ‘heidenen’ wilde bekeren tot het christendom waren ze wel zo slim om niet meteen al de heidense feesten af te schaffen. Omdat toch niet precies duidelijk was op welke dag Jezus precies geboren was, hebben ze het geboortefeest van Jezus (Kerst(mis)) gewoon middenin die feestperiode van het Joelfeest geplaatst. Zo nam het Kerstfeest langzamerhand het Joelfeest over. Tijdens het Joelfeest werden er ook vuren ontstoken. De Nieuwjaarsvuren op 1 januari zijn hier nog een overblijfsel van.

Een groene boom
De Germanen hadden tijdens het Joelfeest ook al een groene boom of takken daarvan in hun huis of op het erf staan, waarschijnlijk een spar. Groen was het teken van leven. Alle andere bomen waren kaal en ‘dood’. In die groene boom werden vruchten (appels) gehangen en versieringen van stro. Dit alles om de goden gunstig te stemmen. Omdat deze groene boom dus eigenlijk ‘heidens’ was, duurde het lang voordat de kerstboom in de kerk en uiteindelijk ook in huis gehaald werd. Nu is hij niet meer weg te denken.

De reden waarom wij kerst vieren zoals we het vieren heeft dus geen enkele bijbelse fundering. Zet je dus de boom om hem te vereren dan zijn we puur bezig met afgoderij wat een gruwel is in de ogen van de Allerhoogste. Het is goed om de schijn uit te sluiten, door het christelijk, of beter gezegd het bijbelse niet te vermengen met het heidense, afgodische en spiritistische. Yeshua is niet geboren in deze periode, er zijn redelijk betrouwbare berekeningen die aantonen dat we tav de geboorte van Yeshua meer moeten denken in termen van voorjaar. In deze periode slapen de herders niet buiten bij de schapen, in dit geval is het dan sliepen, het was een koude, zeer koude en zeer natte (regen) periode. De schapen stonden op stal.

Is het verkeerd om überhaupt de geboorte van Yeshua te gedenken, dan is mijn persoonlijk antwoord neen. Is dit de tijd om het te gedenken dan is het ook neen. Heeft het opzetten van een boom als de kerstboom daar dan ook maar iets mee te maken dan is het antwoord ook neen. Moeten we het dan wel op deze wijze doen, en lijkt het niet verdacht veel op afgoderij of afgodenverering, dan zou je daar best meerdere antwoorde op los kunnen laten, en zou de schijn al je goede motieven behoorlijk kunnen overschaduwen. 

Mijn persoonlijk neerzetten van de boom heeft niets met stille nacht heilig nacht te maken, heeft niets te maken met verering van iemand of iets anders, heeft ook niets te maken met het eren van YHWH, maar doen we dit omdat we het gewoon erg gezellig, mooi en feestelijk vinden in deze donkere periode van het jaar met zijn hele korte dagen. Geef ik dan toch een verkeerd signaal af, ja volgens sommige christenen wel en gebruiken daar mooie bijbelse schriftgedeelten voor, vooral die teksten die heel erg neigen te verwijzen naar het kerstfeest, maar moet eerlijkheidshalve gezegd worden, daar niets mee te maken hebben. Het misbruik van Gods woord om de eigen wijsheid een “gegronde” basis te geven, waardoor men denkt het gelijk aan zijn of haar kant te hebben is wat mij betreft een no go.

Wat ik goed vind aan dit geharrewar is dat je er toch goed bij bepaald blijft en als het ware toch gedwongen wordt om er ook steeds weer goed over na te blijven denken. Doe ik wat ik doe en zeg ik wat ik zeg, en kleed ik mij op de manier waarop ik mij kleed, en eet ik dat gene wat ik eet en vier ik de feestdagen die ik feest, allemaal te ere van God?

Alles wat ik doe is beperkt, in alles ben ik gehandicapt, omdat ik beperkt en gehandicapt ben, en de eerste die dat niet is die nodig ik graag bij mij thuis uit om een steen te pakken en die terecht naar mijn hoofd te gooien. Maar hoe besmet, beperkt en gehandicapt ik ook ben, ik wil de Allerhoogste dienen, ik wil leven tot eer van Zijn naam, ik wil spreken naar Zijn Woord, ik wil leven naar Zijn wil, ik wil liefde van Hem ontvangen om dit te delen met iedereen, ik wil (struikelend) achter Yeshua aan blijven gaan en net als Hem de wil te doen van de Vader.
Dus mijn boom, daar is niets religieus aan, maar wel ter ere van Hem omdat gek genoeg en op toch heel bijzondere wijze deze boom ervoor zorgt dat ik mijn ogen op YHWH gericht houdt, maar daar verder niet meer waarde aanhecht als het gezellig maken in huis met veel licht.

Hosea 14:9 Ik (JHWH) zal zijn als een altijd groene cipres. Door Mij is bij u vrucht te vinden.

Waarbij alle lichtjes mij iedere dag vooral in deze periode van het jaar een beetje extra bepalen bij Yeshua.

Johannes 12:46 Ik ben een licht, in de wereld gekomen opdat ieder die in Mij gelooft, niet in de duisternis blijft.

De ballen hebben inmiddels plaats gemaakt voor giraffen, katten, hamburgers en tosties, waarmee ik niet rechtvaardigen wil wat ik eventueel verkeerd zou doen.

De vraag die mij al heel lang bezighoudt tot op de dag vandaag is deze: geef ik wel het juiste signaal af, is mijn boom toch een beetje mijn god geworden?

Reacties

Populaire posts