pure imitatie

Johannes 5:19, 20 Jezus dan antwoordde en zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: De Zoon kan niets van Zichzelf doen, als Hij dat niet de Vader ziet doen, want al wat Deze doet, dat doet ook de Zoon op dezelfde wijze. Want de Vader heeft de Zoon lief en laat Hem alles zien wat Hij doet, en Hij zal Hem grotere werken laten zien dan deze, opdat u zich verwondert.


Christus missie op aarde was om de mens te redden van de dodelijke wurggreep van de dood die door ongehoorzaamheid was ontstaan. De zonde, de opstand tegen de wil, tegen de wet en de verordening van de Vader, gaf dood als resultaat. De mens was daarmee een weg ingeslagen die niet te keren was. De zonde, de naaktheid, de schaamte en de dood was niet te bedekken, hun daden, gedachten en gevoelens waren niet te maskeren. God is liefde, God die ten tijde dat Adam en Eva nog in het paradijs woonde, verbleef in een toegankelijk licht, die door de zonde van de mens ontoegankelijk werd. Daardoor kon de mens geen omgang blijven houden met hun Maker en blijven leven. God is licht en verdraagt geen duisternis, en die onverdraaglijke duisternis had zich vastgebeten in hun levens waardoor er een scheiding ontstond tussen de mens en hun Schepper. Op dezelfde wijze dat God op de eerste dag de duisternis voor een bepaalde tijd verdreef door het scheppen van licht, zo verdreef God de mens (gelukkig maar tijdelijk) uit het paradijs, omdat God licht is, omdat God liefde is, omdat God leven is, omdat God vrede is, omdat God barmhartig is, omdat God genadig is. Deze kwaliteiten gaan niet samen met de staat waarin de mens zich bevond na hun daad van opstand en ongehoorzaamheid. De mens die eerst in harmonie met God leefde, die als Zijn beeld en als Zijn gelijkenis gemaakt waren, waren door hun eigen doen en laten, door hun eigen keus, besmet geraakt met een hele gemene nare en dodelijk virus met een ongekende uitwerking, van ongekende omvang.

Galaten 5:19-21 Het is bekend wat de werken van het vlees zijn, namelijk overspel, hoererij, onreinheid, losbandigheid, afgoderij, toverij, vijandschappen, ruzie, afgunst, woede-uitbarstingen, egoïsme, onenigheid, afwijkingen in de leer, jaloersheid, moord, dronkenschap, zwelgpartijen, en dergelijke; waarvan ik u voorzeg, zoals ik ook al eerder gezegd heb, dat wie zulke dingen doen, het Koninkrijk van God niet zullen beërven.

Adam en Eva hadden de aarde beërft, waren koning en koningin over Gods koninkrijk op aarde en dat was ineens niet meer. Een andere heerser had hun plaats ingenomen met alle gevolgen van dien. Naast het feit dat satan de heerschappij over de aarde kreeg, kreeg hij dit met name over de harten van de mensen, wat zich uitte in de meest verschrikkelijk daden en vormen.
De mens deed niet meer de wil van de Vader die hen gemaakt had, maar vanaf dat moment de wil van de vader van de leugen die een moordenaar is vanaf het begin. Hun beeld en gelijkenis was nog steeds van de vader, maar nu van een hele andere vader.

Johannes 8:44 U bent uit uw vader de duivel, en wilt de begeerten van uw vader doen; die was een mensenmoordenaar van het begin af, en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij vanuit wat van hemzelf is, want hij is een leugenaar en de vader van de leugen.

Als God, God niet was, dan was hun toekomst totaal uitzichtloos geweest, maar God is liefde, God is machtig, Hij is de Almachtige maar ook de barmhartige en zou alles in het werk stellen om dit definitief uit de wereld te helpen. Geen middel zou onbenut gelaten worden om de zonde en de dood te vernietigen, zelfs Zijn eigen geliefde Zoon zou worden ingezet als Middel, om de belofte van de Vader, om alles te herstellen, om alles nieuw te maken, te realiseren.
Gehoorzaamheid aan Gods wil, wandelen in Zijn wegen zou er toe geleidt hebben dat de zonde geen vat op de mens zou hebben gekregen, maar ongehoorzaamheid zette deze deur weidt open, luisteren naar: "is het echt zo dat God gezegd heeft....," bracht de mens op de knieen, bracht de mens ten val. Adam en Eva hadden duidelijke instructies gekregen van God, leef en handel zoals ik het jullie heb gezegd en het zal goed met julle gaan, daarin zullen jullie Mij aanbidden, eren en verheerlijken. 
Er staat geschreven, God had gezegd, dat was hun veilige haven, als ze daar ook gebleven, maar het verbuigen en aanpassen van Gods Woord, van wat Hij werkelijk gezegd had, werd geloofd, bracht hen in verwarring, veroorzaakte verleiding en wekte een begeerte in hen op wat hen ten val bracht.

Adam en Eva waren een andere weg ingeslagen, een weg die gevolgen zou hebben voor de gehele mensheid die daarna zou komen. Allen zouden geboren worden in ongerechtigheid en ontvangen worden in zonde, waar de psalmist in hoofdstuk 51 van getuigd. Allen zouden volgens dat principe, volgens die andere wetgeving leven en handelen, onvrijwillig, als gevangenen als slaven van de zonde en de dood. De weg om God weer te gaan gehoorzamen zoals bedoeld, was niet meer bereikbaar voor hen, de scheiding van hun Bron van leven was een feit, de weg van zonde en dood lag voor hen open, de weg terug ten leven was buiten hun bereik. Geen vijgenblad, zelfs het bloed van bokken en stieren, zelfs het kleed wat gemaakt werd van de dieren die als offers werden gebracht, was niet voldoende gebleken om de zonde, hun naaktheid, hun schaamte te bedekken, laat staan om de zonde en de dood weg te doen. Iets meer, iets veel Groters moest plaatsvinden om ervoor te zorgen dat de mens weer in een goede relatie met hun Schepper zou komen te staan. Iets veel groters was nodig om ervoor te zorgen dat de mens weer instaat zou worden gesteld uit liefde hun hemelse Vader te kunnen gehoorzamen en daarvoor was een groter Offer nodig dan het offeren van dieren, daarvoor moest de Zoon komen omdat niet wij maar God zelf in een honderd procent effectief Offer zou voorzien.
De mens die ooit geschapen was naar Gods beeld en naar Zijn gelijkenis was niet meer instaat om op God te lijken, om God te imiteren, niet meer instaat om Zijn naam eer aan te doen en Hem te verheerlijken, de mens stond niet meer in Gods licht, maar plaatste zichzelf in hun eigen schaduw van verderf, gedoemd om Zijn naam ijdel te gebruiken. Alleen God zelf kon dat tij keren.

Toen Gods Zoon, Jezus naar de aarde kwam, kwam Hij met maar één doel, de Vader te verheerlijken en dat deed Hij door de zonde en de dood te overwinnen. De zonde en de dood kon overwonnen worden als Hij de wil zou doen van de Vader. Jezus besefte als geen ander, dat als Hij de wil van de Vader deed, Hij, zelfs als Gods Zoon, dit niet kon doen uit zichzelf, dit kon Hij alleen doen als God Hem daarbij zou helpen. Jezus als geen andere was ook overtuigd dat God Hem zou helpen, en als geen ander wist Hij dat Hij tijd met God moest doorbrengen, elke dag, ieder uur, om de wil van de Vader te leren kennen en om toegerust te worden dit te kunnen volbrengen.

Johannes 5:30 Ik kan van Mijzelf niets doen. Zoals Ik hoor, oordeel Ik en Mijn oordeel is rechtvaardig, want Ik zoek niet Mijn wil, maar de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft.

Jezus wilde ons duidelijk maken dat in Zijn werk op aarde, in Zijn omgang met de mensen, zelfs in het verlossingswerk, Hij afhankelijk was van de Vader. De Vader moest het Hem laten zien, de Vader moest het Hem laten horen, de Vader moest het Hem laten lezen, en daarom stond Jezus in zeer nauw en ononderbroken contact met God Zijn Vader.

Johannes 14:31 Maar de wereld moet weten dat Ik de Vader liefheb, en doe zoals de Vader Mij geboden heeft....

Hebben wij de Vader lief zoals Jezus de Vader liefheeft, laten wij zien aan de wereld om ons heen, op de plek waar God ons heeft gesteld, dat wij God aanbidden, en eren in ons leven, dat er ruimte is voor Hem in alles wat wij doen?
God belijden met de mond is een manier om Hem te eren, maar alleen aan een lippendienst heeft God niets, want niet iedereen die Heere, Heere zegt mag binnen gaan. God wil, dat wij wat Hij van ons vraagt in acht nemen, dat wij gedenken.

Johannes 15:10 Als u Mijn geboden in acht neemt, zult u in Mijn liefde blijven, zoals Ik de geboden van Mijn Vader in acht genomen heb en in Zijn liefde blijf.

Jezus deed niets uit zichzelf, dat zorgde ervoor dat Zijn missie uiteindelijk zou slagen, dat Hij succesvol was in Zijn werk, dat het plan van God om zich met ons te verzoenen tot een goed einde gebracht zou worden.

Johannes 14:26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb.

De Heilige Geest zal ons helpen Jezus te imiteren, Hij zal ons helpen, ons bij staan om Gods wil te doen waarbij zelfs de Heilige Geest dat niet uit zichzelf zal doen, maar zal als Hulp die bij Jezus past, de wil doen van Jezus, Jezus die als Hulp van de Vader, de wil doet van de Vader.

Johannes 15:1-8 Ik ben de ware Wijnstok en Mijn Vader is de Wijngaardenier. Elke rank die in Mij geen vrucht draagt, neemt Hij weg; en elke rank die vrucht draagt, reinigt Hij, opdat zij meer vrucht draagt. U bent al rein vanwege het woord dat Ik tot u gesproken heb. Blijf in Mij, en Ik in u. Zoals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet in de wijnstok blijft, zo ook u niet, als u niet in Mij blijft. Ik ben de Wijnstok, u de ranken; wie in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt u niets doen. Als iemand niet in Mij blijft, wordt hij buiten geworpen zoals de rank, en verdort, en men verzamelt ze en werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand. Als u in Mij blijft en Mijn woorden in u blijven, vraag wat u maar wilt en het zal u ten deel vallen. Hierin wordt Mijn Vader verheerlijkt, dat u veel vrucht draagt en Mijn discipelen bent.

Als wij God de hoogste eer willen brengen, als wij Jezus volgen willen in Zijn voetsporen en wandelen zoals Hij gewandeld heeft, als wij vrucht willen dragen voor God, dan kunnen wij dat niet zonder Hem, dan kan dat alleen als wij verbonden blijven met Hem door de Trooster en met de Trooster.
Als wij praten met Hem, als wij lezen en studeren over en met Hem, als wij horen en doen wat Hij ons iedere morgen wanneer de dag begint (en wij ons nederig en in alle eerbied voor Hem neerknielen) meegeeft, de dag met Hem beginnen, Hem vragen: "Heer wees mijn Leidsman, in alles wat ik vandaag ga zeggen, ik alles wat ik vandaag ga doen, in alles wat ik vandaag het beste kan nalaten, in al mijn gedachten en gevoelens," dan zullen wij instaat worden gesteld God te verheerlijken, dan kunnen wij werkelijk iets doen in Zijn naam.

Johannes 15:10 Als u Mijn geboden in acht neemt, zult u in Mijn liefde blijven, zoals Ik de geboden van Mijn Vader in acht genomen heb en in Zijn liefde blijf.

De beste manier om verbonden te blijven aan de Wijnstok, om te blijven in Gods liefde, te zitten aan Zijn rechterhand op Zijn troon, te verblijven in het Heilige der Heilige, Gods schuilplaats en woning, waar Hij een plek voor ons heeft bereid, is te leven volgens Zijn geboden. Er is een wet die zegt dat wanneer je een rank snoeit hij niet meer verbonden is met de stam en om die reden zal afsterven. Afgesneden van de sapstroom die de rank in leven hield, geeft dood en verdorring als resultaat. De rank zal dat niet direct door hebben omdat het nog wat van het levenssap in zich heeft, maar als een dief in de nacht zal het noodlot toeslaan met als resultaat een onafwendbare dood. Verbonden blijven is een keuze en betekend leven, in leven blijven betekend dat je gereinigd wordt, hervormd en vernieuwd om vrucht te dragen, om God te verheerlijken.

Markus 12:30 En u zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht. Dit is het eerste gebod.

Zonder de Vader kon Jezus niets doen, niets wat God behaagde, niets wat God eerde, niets wat God de hoogste aanbidding gaf, alleen als de Vader Hem daarin leidde kon Hij vrucht dragen, en dat geldt zeker voor ons. Als onze Heer en Heiland, onze Verlosser, het nodig had dat God Hem iedere dag bijstond in alles, als God de Vader Zijn voorbeeld was, God Hem dat alles dagelijks liet zien, dan hebben wij dat met zekerheid nog harder nodig en daar heeft Christus, toen Hij terug ging naar de Vader, weer plaats nam op Zijn rechtmatige positie, ons de Trooster voor gegeven, om in eeuwigheid ons te helpen, ons bij te staan, ons te vullen met Vrucht, ons te bekwamen met Gaven, ons te bekleden met de Wapenrusting van God zelf, zodat ook wij instaat zijn God te behagen, te eren, te aanbidden en te verheerlijken. Alleen dan zal ons getuigenis over Hem het juiste effect sorteren en zullen de mensen niet zien dat wij anders zijn, maar dat wij burgers zijn van een heel ander Koninkrijk, een Koninkrijk niet door mensen handen opgericht, maar door God zelf, een Koninkrijk van liefde, wat aanstaande is.

Johannes 16:13, 14 Maar wanneer Die komt, de Geest van de waarheid, zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid, want Hij zal niet vanuit Zichzelf spreken, maar wat Hij gehoord zal hebben, zal Hij spreken, en de toekomstige dingen zal Hij u verkondigen. Die zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen.

Zonder Gods Geest, zonder de hulp van de Hulp van Christus, zonder de Priester van de Hoge Priester, kunnen wij God niet verheerlijken, om God, om Jezus te verheerlijk, groot te maken in ons leven. Dat is alleen mogelijk als wij dat van de Heilige Geest krijgen, als wij datgene wat God groot maakt krijgen van de Geest, als Hij onze woorden, onze daden, onze gebeden, onze liederen, ons aanbidden en ons dienen kracht bijzet en zegent, omdat het van Hemzelf komt.

Johannes 17:1 Dit sprak Jezus, en Hij sloeg Zijn ogen op naar de hemel en zei: Vader, het uur is gekomen, verheerlijk Uw Zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijkt,

Yeshua verheerlijkte Zijn Vader door wat Hij ging doen, door Zijn lijdensweg, door de weg te gaan als een Lam dat ter slachting werd geleid, als Offer om de mensen vrij te kopen van zonde en de dood, want dat was de wil van de Vader. De Vader, God zelf, wilde zich met ons verzoenen, en daarvoor deed Yeshua de wil van Diegene die Hem gezonden had, van Diegene waar Hij vanuit gegaan was.
Zelfs het teruggaan naar de Vader, weer gaan zitten aan Gods rechterhand op de troon, en het zenden van de Trooster, was erop gericht om God te verheerlijken.
Laat iedere ochtendgebed ons gebed zijn, dat God onze in de morgen zal verheerlijken zodat wij net als Yeshua, de Almachtige God, onze Vader, elke dag mogen en kunnen verheerlijken in alles.
God heeft een taak voor eenieder van ons, in het gezin als zoon/dochter, als vader/moeder, als broer/zus. God heeft een taak voor een ieder van ons in de straat waar wij wonen, daar waar wij naar school gaan, op het werk en in de kerk, en Hij zal ons door de Heilige Geest verheerlijken, Hij zal ons met de Heilige Geest vervullen, zodat wij God kunnen verheerlijken, niet uit onszelf maar door Hem die Hij gezonden heeft in Zijn plaats, tot Hij wederkomt op de wolken, tot aan het einde van deze wereld.

Johannes 17:4,5 Ik heb U verheerlijkt op de aarde. Ik heb het werk volbracht dat U Mij gegeven hebt om te doen. En nu verheerlijk Mij, U Vader, bij Uzelf, met de heerlijkheid die Ik bij U bezat voordat de wereld er was.

Laat ons bidden, dat als wij straks mogen ingaan terug mogen kijken op een leven waarin wij de Vader verheerlijkt hebben, zodat ook wij net als de Zoon verheerlijkt mogen worden bij de Vader, omdat wij christenen, Zijn naam -Christus-, met waardigheid gedragen en uitgedragen hebben, en de Allerhoogste daarin geen ijdelheid en geen schaamte heeft kunnen bespeuren, maar de grootste eer en verheerlijking.

Exodus 20:7 U zult de Naam van de HEERE, uw God, niet ijdel gebruiken, want de HEERE zal niet voor onschuldig houden wie Zijn Naam ijdel gebruikt.

Dat Gods Geest ons daarin mag bemoedigen en sterken, ons in alles mag vernieuwen en hervormen.
Kom binnen gij imitator van de Zoon, ik Ken jou, je bent nieuw, omdat je gekneed en hervormd bent naar Ons beeld en Onze gelijkenis, jij hebt de wil gedaan van de Vader, jij hebt gewandeld zoals de Zoon gewandeld heeft, zoals de Geest het je dagelijks heeft ingegeven, omdat jij er dagelijks om gevraagd hebt, kom binnen Mijn zoon, kom binnen Mijn dochter.

Mattheüs 25:34 Dan zal de Koning zeggen tegen hen die aan Zijn rechterhand zijn: Kom, gezegenden van Mijn Vader, beërf het Koninkrijk dat voor u bestemd is vanaf de grondlegging van de wereld.

Reacties

Populaire posts