Ezechiel 9/2 Oproep aan de Reformatie

Openbaring 3:18-20. Ik raad u aan dat u van Mij goud koopt, gelouterd door het vuur, opdat u rijk wordt, en witte kleren, opdat u bekleed bent en de schande van uw naaktheid niet openbaar wordt. En zalf uw ogen met ogenzalf, opdat u zult kunnen zien. 19. Ieder die Ik liefheb, wijs Ik terecht en bestraf Ik. Wees dan ijverig en bekeer u. 20. Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem gebruiken, en hij met Mij.


Ongeveer 15 jaar zijn verstreken sinds het Bijbelse Onderzoeksinstituut voor het eerst het boek publiceerde dat ik heb geschreven, De Zevende-dags Adventistische Reformatie. Toen het manuscript voor het eerst werd geschreven, was ik relatief nieuw in mijn ervaring binnen de Zevende-dags Adventisten. Als je het boek vandaag leest, is het normaal dat je je afvraagt ​​of er iets is veranderd tussen de tijd dat het voor het eerst werd gepubliceerd en vandaag. Het antwoord is: niet echt.

Mijn vertrek uit de Reformatie was gebaseerd op leerstellige kwesties, niet op persoonlijke grieven. Allereerst wil ik zeggen dat er veel geweldige mensen zijn die lid zijn van de Reformatie, waaronder veel van mijn eigen familieleden. Deze mensen geloven oprecht wat hen is geleerd. Maar helaas hebben ze een mentaliteit ontwikkeld die neigt naar kritiek op anderen die de zaken misschien niet op dezelfde manier zien als zij. Ze geloven dat ze Gods wil doen als ze naar fouten zoeken, en redeneren dat ze de opdracht van Ezechiël 9:4 vervullen om “te zuchten en te weeklagen over de gruwelen die in het midden daarvan worden gedaan.”

Ze lijken ervan overtuigd te zijn dat ze, om zuiver te blijven, afgescheiden moeten blijven van de Zevende-dags Adventisten, die zij beschouwen als gevallen en verworpen door God. Dit concept van afwijzing is gebaseerd op de fouten die enkele leidende broeders aan het begin van de Eerste Wereldoorlog hebben gemaakt. Zij houden geen rekening met de extreme barmhartigheid van God jegens zijn onvolmaakte volk. Elia dacht dat hij de enige was die de ware aanbidding van God binnen zijn natie hooghield, maar hij stichtte geen nieuwe organisatie of een nieuwe natie. In zijn uur van grootste ontmoediging herinnerde God hem eraan dat er nog steeds zevenduizend mensen in Israël waren die hun knieën niet voor Baäl hadden gebogen.

Nu ik bijna twintig jaar als predikant van de Zevende-dags Adventisten heb gediend, zou ik de eerste zijn om te erkennen dat we als volk veel problemen hebben. Er zijn velen die beweren Zevende-dags Adventisten te zijn, maar die niet leven volgens de waarheid die zij kennen. Wij zijn niet alles wat de Heer wil dat zijn overgebleven kerk is. Wij hebben dringend behoefte aan een opwekking en hervorming! Individueel moeten we acht slaan op de raad van de Ware Getuige in Openbaring 3: 18-20.

Ondanks dit besef ben ik heel dankbaar dat ik besef dat, net als in het oude Israël, binnen de Kerk van de Zevende-dags Adventisten veel van Gods trouwe dienaren op de voorgrond staan ​​en de standaard van de waarheid hooghouden. Ik ben getuige geweest van een groot aantal getrouwe getuigen van de kracht van het evangelie, die op wonderbaarlijke wijze door God worden gebruikt bij het verspreiden van de boodschap van waarheid naar de uiteinden van de aarde, op alle mogelijke manieren, variërend van persoonlijk getuigenis tot radio, televisie en openbare evangelisatie, gezondheidszorg, enz.

Hoewel groepen als de Reformatie veel tijd en moeite besteden aan het wijzen op de fouten van de Zevende-dags Adventistenkerk, is de vraag of zij zichzelf onderzoeken en het daadwerkelijk beter doen. Wat zijn de vruchten van hun bediening? Weet je, in de dagen van Jezus was er een groep mensen die, toen ze de afval onder Gods volk zagen, de beslissing namen om zich zelfs van hun landgenoten af ​​te scheiden om rituele en geestelijke vervuiling te voorkomen. Ze noemden zichzelf ‘Farizeeën’ of ‘de afgescheidenen’. Het is interessant om op te merken dat dit juist de klasse is die het meest vijandig stond tegenover het werk van Jezus Zelf. Ik ben ervan overtuigd dat dit vandaag de dag als waarschuwing moet dienen voor degenen die vinden dat zij zich moeten afscheiden van de Adventkerk om rein te blijven.

Volgens Openbaring 18 zal de laatste boodschap de hele aarde verlichten met de glorie van de Heer. Als je kijkt naar de impact van groepen als de Zevende-dags Adventistische Reformatie, is het helaas duidelijk dat ze vrijwel geen impact hebben op de gemeenschappen waarin ze leven. Hun belangrijkste missie is om mensen uit de Adventkerk te trekken in plaats van de verlorenen te zoeken en hen het evangelie te brengen. De evangeliecommissie roept ons op om naar elke natie, taal en volk te gaan en het evangelie van Jezus Christus te verkondigen.

Ik ben dankbaar dat ik deel mag uitmaken van een beweging die een impact maakt voor Jezus Christus tot aan de uiteinden van de aarde. Ik denk aan de prachtige verhalen over hoe de Heer aan het werk is in Afrika, India, Inter-Amerika, Zuid-Amerika en andere plaatsen op aarde. Ik prijs de Heer dat de Heilige Geest waarlijk door nederige dienaren werkt om de verlorenen op planeet aarde te bereiken met de boodschap van verlossing. Mijn gedachten gaan uit naar de innovatieve benaderingen die worden gebruikt in een poging het goede nieuws te delen met mensen in een van de moeilijkste zendingsvelden: Noord-Amerika.

Aan de andere kant zijn groepen als de Reformatie er tevreden mee hun boodschap vooral naar binnen te richten, richting Zevende-dags Adventisten, in plaats van naar de miljoenen verloren zielen die op het punt staan ​​om te komen in hun zonden. Hun oproep is dat ze een “meer zuivere” boodschap hebben om een ​​volk voor te bereiden op de komst van Jezus. Dit werk zou nog effectiever gedaan kunnen worden binnen de georganiseerde Adventkerk.

Ik wil een beroep doen op al degenen die lid zijn van de Reformatie en op degenen die misschien overwegen om lid te worden van die of van soortgelijke bewegingen: in plaats van de boodschap van afscheiding te prediken, wat Satan graag zou willen bereiken, geef gehoor aan de oproep van Jezus zelf. Toen hij tot zijn Vader over zijn discipelen bad, smeekte hij: 

‘dat zij één mogen zijn, zoals wij één zijn.’ (Johannes 17:22.) 

Of, zoals de boodschapper van de Heer oproept, laat Gods volk ‘samenkomen’. Het is Satans verlangen om het werk te verbreken. De Heer roept op tot eenheid.

“Als de storm van vervolging werkelijk over ons heen breekt, zullen de ware schapen de stem van de ware Herder horen. Er zullen pogingen tot zelfverloochening worden ondernomen om de verlorenen te redden, en velen die van de schaapskooi zijn afgedwaald, zullen terugkomen om de grote Herder te volgen. Het volk van God zal zich verenigen en een verenigd front aan de vijand presenteren. . . . De liefde van Christus, de liefde van onze broeders, zal tot de wereld getuigen dat wij bij Jezus zijn geweest en van Hem hebben geleerd. Dan zal de boodschap van de derde engel aanzwellen tot een luide roep, en de hele aarde zal verlicht worden door de glorie van de Heer.” –6T 401.

Laten we ons allemaal verenigen in het verkondigen van de Drie Engelenboodschappen tot aan de uiteinden van de aarde, zodat Jezus spoedig kan terugkeren en wij naar huis kunnen gaan.



Reacties

Populaire posts