Ezechiel 9/4, de zegel van God

Ezechiël 9:1 Daarna riep Hij ten aanhoren van mij met luide stem: Kom naar voren, u die de stad gaat straffen, ieder met zijn verdelgingswapen in zijn hand..” – {5T 207.2}


“Ezechiël 9:4 En de HEERE zei tegen Hem: Trek midden door de stad, midden door Jeruzalem, en zet een merkteken op de voorhoofden van de mannen die zuchten en kermen over al de gruweldaden die in het midden ervan gedaan worden. 5. Maar tegen die andere mannen zei Hij ten aanhoren van mij: Trek achter Hem aan door de stad, en dood! Ontzie niemand en heb geen medelijden. 6. Dood ouderen, jongemannen en meisjes, kleine kinderen en vrouwen, om hen te gronde te richten. Raak echter niemand aan op wie het merkteken is. Begin vanuit Mijn heiligdom. Toen begonnen zij bij de oudere mannen die zich vóór het huis bevonden." – {5T 207.3}

Jezus staat op het punt de genadestoel van het hemelse heiligdom te verlaten om kleding van wraak aan te trekken en Zijn toorn uit te storten in oordelen over degenen die niet hebben gereageerd op het licht dat God hen heeft gegeven. "Omdat het vonnis tegen een kwaadaardig werk niet snel wordt uitgevoerd, is daarom het hart van de mensenzonen volledig in hen ingesteld om kwaad te doen." In plaats van verzacht te worden door het geduld en de lange verdraagzaamheid die de Heer jegens hen heeft uitgeoefend, versterken degenen die God niet vrezen en niet van de waarheid houden, hun hart in hun kwade koers. Maar er zijn grenzen zelfs aan de verdraagzaamheid van God, en velen overschrijden deze grenzen. Ze hebben de grenzen van genade overschreden, en daarom moet God zich bemoeien en Zijn eigen eer rechtvaardigen. – {5T 207.4}

Van de Amorieten zei de Heer:

"In de vierde generatie zullen ze hier weer komen: want de ongerechtigheid van de Amorieten is nog niet vol." Genesis 15: 16. 

Hoewel deze natie opvallend was vanwege zijn afgoderij en corruptie, had het de beker van zijn ongerechtigheid nog niet gevuld, en God zou geen bevel geven voor zijn totale vernietiging. De mensen moesten de goddelijke kracht op een duidelijke manier zien manifesteren, zodat ze zonder excuus konden worden achtergelaten. De medelevende Schepper was bereid om hun ongerechtigheid te verdragen tot de vierde generatie. Dan, als er geen verandering ten goede werd gezien, zouden Zijn oordelen op hen vallen. – {5T 208.1}

Met feilloze nauwkeurigheid houdt de Oneindige nog steeds een rekening bij van alle naties. Terwijl Zijne barmhartigheid wordt verleend met oproepen tot berouw, zal dit verslag open blijven; maar wanneer de cijfers een bepaald bedrag bereiken dat God heeft vastgesteld, begint de bediening van Zijn toorn. De rekening is gesloten. Goddelijk geduld houdt op. Er is geen pleidooi van genade meer namens hen. – {5T 208.2}

De profeet, die door de eeuwen heen keek, kreeg deze tijd in zijn visioen gepresenteerd. De naties van deze tijd zijn de ontvangers geweest van ongekende barmhartigheden. De meest uitgelezen zegeningen van de hemel zijn hen gegeven, maar verhoogde trots, hebzucht, afgoderij, minachting voor God en basis ondankbaarheid zijn tegen hen geschreven. Ze sluiten snel hun rekening bij God. – {5T 208.3}

Maar wat mij doet beven is het feit dat degenen die het grootste licht en privileges hebben gehad, besmet zijn geraakt door de heersende ongerechtigheid. Beïnvloed door de onrechtvaardigen om hen heen, zijn velen, zelfs van degenen die de waarheid belijden, koud geworden en worden mee gesleurd door de sterke stroom van het kwaad. De universele minachting die op ware vroomheid en heiligheid is gefundeerd, leidt ertoe dat degenen die niet nauw met God verbonden zijn, hun eerbied voor Zijn wet verliezen. Als ze het licht zouden volgen en de waarheid vanuit het hart zouden gehoorzamen, zou deze heilige wet hen nog kostbaarder lijken wanneer ze zo worden veracht en opzij gezet. Naarmate het gebrek aan respect voor Gods wet duidelijker wordt, wordt de grens van afbakening tussen zijn waarnemers en de wereld duidelijker. Liefde voor de goddelijke voorschriften neemt toe met de ene klasse, terwijl minachting voor hen toeneemt met een andere klasse. – {5T 209.1}

De crisis nadert snel. De snel opzwellende cijfers laten zien dat de tijd voor Gods bezoek bijna is gekomen. Hoewel hij niet wil straffen, zal Hij niettemin straffen, en dat snel. Degenen die in het licht lopen, zullen tekenen zien van het naderende gevaar; maar ze mogen niet in stilte zitten, onbezorgde verwachting van de ondergang, zichzelf troostend met het geloof dat God Zijn volk zal opvangen op de dag van het bezoek. Verre van dat. Ze moeten zich realiseren dat het hun plicht is om ijverig te werken om anderen te redden, en met sterk geloof naar God te kijken om hulp. "Het effectieve vurige gebed van een rechtvaardige man heeft veel zin." – {5T 209.2}

Het zuurdesem van godsvrucht heeft zijn kracht niet helemaal verloren. Op het moment dat het gevaar en de depressie van de kerk het grootst zijn, zal het kleine gezelschap dat in het licht staat, zuchten en huilen om de gruwelen die in het land worden gedaan. Maar meer in het bijzonder zullen hun gebeden ontstaan namens de kerk omdat haar leden het doen op de manier van de wereld. – {5T 209.3}

De oprechte gebeden van deze trouwe weinigen zullen niet tevergeefs zijn. Wanneer de Heer naar voren komt als een wreker, zal Hij ook komen als een beschermer van al diegenen die het geloof in zijn zuiverheid hebben behouden en zichzelf zonder smet hebben gehouden van de wereld. Het is op dit moment dat God heeft beloofd Zijn eigen uitverkorene te wreken die dag en nacht tot Hem schreeuwen, hoewel Hij tot het einde met hen meegaat. – {5T 210.1}

Het bevel is: 

"Ga door het midden van de stad, door het midden van Jeruzalem, en zet een teken op de voorhoofden van de mannen die zuchten en schreeuwen om alle gruwelen die in het midden daarvan worden gedaan." Ezechiel 9: 4

Deze zuchtende, huilende mensen hadden de woorden van het leven verkondigd; ze hadden berispt, geadviseerd en gesmeek. Sommigen die God hadden onteerd, bekeerden zich en vernederden hun hart voor Hem. Maar de heerlijkheid van de Heer was van Israël afgedaald; hoewel velen nog steeds de vormen van religie voortzetten, ontbrak Zijn macht en aanwezigheid. – {5T 210.2}

In de tijd dat Zijn toorn in oordelen zal uitgaan, zullen deze nederige, toegewijde volgelingen van Christus worden onderscheiden van de rest van de wereld door hun zielsangst, die tot uiting komt in klaagzang en huilen, berispingen en waarschuwingen. Terwijl anderen proberen een mantel over het bestaande kwaad te gooien en de grote slechtheid te verontschuldigen die overal heerst, zullen degenen die een ijver hebben voor Gods eer en een liefde voor zielen niet zwijgen om de gunst van iemand te verkrijgen. Hun rechtvaardige zielen zijn van dag tot dag boos op de onheilige werken en gesprekken van de onrechtvaardigen. Ze zijn machteloos om de haastige stortvloed van ongerechtigheid te stoppen, en daarom zijn ze gevuld met verdriet en ongerustheid. Ze rouwen voor God om geloof veracht te zien in de huizen van degenen die groot licht hebben gehad. Ze klagen en kwellen hun ziel omdat trots, hebzucht, egoïsme en bedrog van bijna elke soort in de kerk aanwezig is. De Geest van God, die aanzet tot berisping, wordt onder de voeten vertrapt, terwijl de dienaren van satan triomferen. God is onteerd, de waarheid heeft geen effect. – {5T 210.3}

De klasse die zich niet bedroefd voelt over hun eigen spirituele achteruitgang, noch rouwt om de zonden van anderen, zal zonder het zegel van God blijven. De Heer geeft Zijn boodschappers opdracht, de mannen met slachtwapens in hun handen: “Ga achter hem aan door de stad, en sla: laat uw oog niet sparen, en heb geen medelijden: dood volkomen oud en jong, zowel meisjes, en kleine kinderen, en vrouwen; maar kom niet in de buurt van een man op wie het teken is; en begin bij Mijn heiligdom. Toen begonnen ze bij de oude mannen die voor het huis stonden.” – {5T 211.1}

Hier zien we dat de kerk - het heiligdom van de Heer - de eerste was die de slag van de toorn van God voelde. De oude mensen, degenen aan wie God groot licht had gegeven en die als bewakers van de geestelijke en Goddelijke belangen van het volk hadden gestaan, hadden hun vertrouwen verraden. Ze hadden het standpunt ingenomen dat we niet hoeven te zoeken naar wonderen en de duidelijke manifestatie van Gods kracht zoals vroeger. De tijden zijn veranderd. Deze woorden versterken hun ongeloof, en ze zeggen: De Heer zal geen goed doen, noch zal Hij kwaad doen. Hij is te barmhartig om Zijn volk in oordeel te bezoeken. Dus "Vrede en veiligheid" is de kreet van mannen die nooit meer hun stem zullen verheffen als een trompet om Gods volk hun overtredingen en het huis van Jakob hun zonden te laten zien. Deze domme honden die niet zouden blaffen zijn degenen die de rechtvaardige wraak voelen van een beledigde God. Mannen, meisjes en kleine kinderen komen allemaal samen om. – {5T 211.2}

De gruwelen waarvoor de gelovigen zuchtten en huilden, waren alles wat door eindige ogen kon worden waargenomen, maar verreweg de ergste zonden, die welke de jaloezie van de zuivere en heilige God uitlokten, werden niet onthuld. De grote Doorzoeker van de harten kent elke zonde die in het verborgene wordt begaan door de werkers der ongerechtigheid. Deze mensen voelen zich veilig in hun bedrog en zeggen, vanwege Zijn lankmoedigheid, dat de Heer niet ziet en doen dan alsof Hij de aarde verlaten heeft. Maar Hij zal hun huichelarij ontdekken en de zonden die zij zo zorgvuldig verborgen hielden voor anderen openbaren. – {5T 211.3}

Geen enkele superioriteit in rang, waardigheid of wereldse wijsheid, geen enkele positie in een heilig ambt zal mensen ervan weerhouden om hun principes op te offeren wanneer ze worden overgelaten aan hun eigen bedrieglijke harten. Zij die als waardig en rechtvaardig werden beschouwd, blijken leiders te zijn in afvalligheid en voorbeelden in onverschilligheid en misbruik van Gods barmhartigheden. Hun goddeloze koers zal Hij niet langer tolereren en in Zijn toorn rekent Hij met hen af zonder genade. – {5T 212.1}

Het is met tegenzin dat de Heer Zijn aanwezigheid terugtrekt van hen die gezegend zijn geweest met groot licht en die de kracht van het woord hebben gevoeld in het bedienen van anderen. Zij waren ooit Zijn trouwe dienaren, begunstigd met Zijn aanwezigheid en leiding; maar zij weken van Hem af en leidden anderen in dwaling, en worden daarom onder het goddelijke ongenoegen gebracht. – {5T 212.2}

De dag van Gods wraak staat voor de deur. Het zegel van God zal alleen op het voorhoofd geplaatst worden van hen die zuchten en huilen om de gruwelen die in het land gedaan worden. Zij die met de wereld meeleven eten en drinken met de dronkaards, zullen zeker vernietigd worden met de werkers der ongerechtigheid. "De ogen des Heren zijn over de rechtvaardigen, en zijn oren zijn geopend voor hun gebeden; maar het aangezicht des Heren is tegen hen die kwaad doen." – {5T 212.3}

Onze eigen handelwijze zal bepalen of we het zegel van de levende God zullen ontvangen of zullen worden neergemaaid door de vernietigingswapens. Er zijn al een paar druppels van Gods toorn op de aarde gevallen; maar wanneer de zeven laatste plagen ongemengd zullen worden uitgegoten in de beker van Zijn verontwaardiging, dan zal het voor altijd te laat zijn om berouw te hebben en beschutting te vinden. Geen verzoenend bloed zal dan de vlekken van de zonde nog wegwassen. – {5T 212.4}

"En te dien tijde zal Michaël opstaan, de grote vorst, die voor de kinderen van uw volk staat; en er zal een tijd van benauwdheid zijn, zoals er nooit geweest is, sedert er een volk was, zelfs tot diezelfde tijd; en te dien tijde zal uw volk verlost worden, een ieder, die in het boek geschreven gevonden zal worden." Wanneer deze tijd van benauwdheid aanbreekt, is elke zaak beslist; er is geen uitstel meer, geen genade meer voor de goddelozen. Het zegel van de levende God is op Zijn volk. Dit kleine overblijfsel, dat niet in staat is om zichzelf te verdedigen in het dodelijke conflict met de machten van de aarde die door de draak zijn samengebracht, maakt God tot hun verdediging. De hoogste aardse autoriteit heeft besloten dat zij het beest moeten aanbidden en zijn merkteken moeten ontvangen op straffe van vervolging en dood. Moge God Zijn volk nu helpen, want wat kunnen ze dan doen in zo'n angstig conflict zonder Zijn hulp! – {5T 212.5}

Moed, standvastigheid, geloof en onvoorwaardelijk vertrouwen in Gods macht om te redden komen niet in een moment. Deze hemelse genaden worden verworven door de ervaring van jaren. Door een leven van heilig streven en standvastig vasthouden aan het recht bezegelden de kinderen van God hun bestemming. Zij werden overstelpt met verzoekingen zonder weerga en wisten dat zij vastberaden weerstand moesten bieden of overwonnen moesten worden. Ze voelden dat ze een groot werk te doen hadden en elk uur konden ze geroepen worden om hun wapenrusting af te leggen; en als ze aan het einde van hun leven zouden komen met hun werk ongedaan gemaakt, zou dat een eeuwig verlies zijn. Zij namen het licht uit de hemel gretig aan, net als de eerste discipelen van de lippen van Jezus. Toen die vroege christenen werden verbannen naar bergen en woestijnen, toen ze in kerkers werden achtergelaten om te sterven van honger, kou en marteling, toen het martelaarschap de enige uitweg uit hun nood leek, verheugden ze zich dat ze waardig werden geacht om te lijden voor Christus, die voor hen was gekruisigd. Hun waardige voorbeeld zal een troost en bemoediging zijn voor het volk van God dat in een tijd van moeilijkheden zal worden gebracht zoals die nooit is geweest. – {5T 213.1}

Niet iedereen die beweert de sabbat te houden, zal verzegeld worden. Er zijn velen, zelfs onder hen die de waarheid aan anderen onderwijzen, die niet het zegel van God in hun voorhoofd zullen ontvangen. Zij hadden het licht van de waarheid, zij kenden de wil van hun Meester, zij begrepen elk punt van ons geloof, maar zij hadden geen overeenkomstige werken. Zij die zo bekend waren met profetie en de schatten van goddelijke wijsheid, hadden hun geloof in daden moeten omzetten. Zij hadden hun gezinnen na hen moeten bevelen, zodat zij door een goed geordend gezin de invloed van de waarheid op het menselijk hart aan de wereld konden laten zien. – {5T 213.2}

Door hun gebrek aan toewijding en vroomheid, en hun falen om een hoge religieuze standaard te bereiken, maken ze andere zielen tevreden met hun positie. Mensen met een beperkt beoordelingsvermogen kunnen niet zien dat ze hun zielen in gevaar brengen door zich te richten naar deze mannen, die zo vaak de schatten van Gods woord voor hen hebben geopend. Jezus is het enige ware voorbeeld. Iedereen moet nu de Bijbel voor zichzelf onderzoeken op zijn knieën voor God, met het nederige, leerzame hart van een kind, als hij wil weten wat de Heer van hem verlangt. Hoe hoog een predikant ook in de gunst van God heeft gestaan, als hij nalaat het licht te volgen dat hem van God gegeven is, als hij weigert onderwezen te worden als een klein kind, zal hij de duisternis en satanische waanideeën ingaan en anderen op hetzelfde pad leiden. – {5T 214.1}

Niemand van ons zal ooit het zegel van God ontvangen zolang er een vlek of een smet op ons karakter zit. Het is aan ons om de gebreken in onze karakters te verhelpen, om de zielentempel te reinigen van elke bezoedeling. Dan zal de late regen op ons vallen zoals de vroege regen op de discipelen viel op de Pinksterdag. – {5T 214.2}

We zijn te gemakkelijk tevreden met onze verworvenheden. We voelen ons rijk en overvloedig met goederen en weten niet dat we "beklagenswaardig, ellendig, arm, blind en naakt" zijn. Nu is het tijd om acht te slaan op de vermaning van de Ware Getuige: "Ik raad u aan van Mij goud te kopen dat in het vuur is beproefd, opdat gij rijk moogt worden; en witte klederen, opdat gij bekleed moogt worden en de schande van uw naaktheid niet openbaar moogt worden; en zalf uw ogen met oogzalf, opdat gij kunt zien." – {5T 214.3}

In dit leven moeten we vurige beproevingen doorstaan en dure offers brengen, maar de vrede van Christus is de beloning. Er is zo weinig zelfverloochening, zo weinig lijden omwille van Christus, dat het kruis bijna helemaal vergeten is. We moeten met Christus deel hebben aan Zijn lijden als we met Hem in triomf op Zijn troon willen zitten. Zolang we de gemakkelijke weg van zelfvoldaanheid kiezen en bang zijn voor zelfverloochening, zal ons geloof nooit standvastig worden en kunnen we de vrede van Jezus niet kennen, noch de vreugde die voortkomt uit bewuste overwinning. De meest verhevenen van de verloste schare die in het wit gekleed voor de troon van God en het Lam staan, kennen het conflict van het overwinnen, want zij zijn door grote beproeving opgeklommen. Zij die liever aan de omstandigheden hebben toegegeven dan dit conflict aan te gaan, zullen niet weten hoe zij zich staande moeten houden in die dag waarop angst over iedere ziel zal komen, wanneer Noach, Job en Daniël, hoewel zij in het land waren, zoon noch dochter konden redden, want iedereen moet zijn ziel verlossen door zijn eigen gerechtigheid. – {5T 215.1}

Niemand hoeft te zeggen dat zijn geval hopeloos is, dat hij niet het leven van een christen kan leiden. Door de dood van Christus zijn er voor elke ziel voldoende voorzieningen getroffen. Jezus is onze altijd aanwezige hulp in tijden van nood. Roep Hem alleen in geloof aan en Hij heeft beloofd je verzoek te horen en te beantwoorden. – {5T 215.2}

O, voor een levend, actief geloof! We hebben het nodig; we moeten het hebben, anders zullen we flauwvallen en falen in de dag van beproeving. De duisternis die dan op ons pad rust, mag ons niet ontmoedigen of tot wanhoop drijven. Het is de sluier waarmee God Zijn heerlijkheid bedekt wanneer Hij komt om rijke zegeningen te geven. We zouden dit moeten weten door onze ervaringen uit het verleden. In die dag dat God een geschil heeft met Zijn volk zal deze ervaring een bron van troost en hoop zijn. – {5T 215.3}

Het is nu dat we onszelf en onze kinderen onbesmet moeten houden van de wereld. Nu moeten we onze gewaden van karakter wassen en wit maken in het bloed van het Lam. Nu moeten we trots, passie en geestelijke luiheid overwinnen. Het is nu dat we moeten ontwaken en ons vastberaden moeten inspannen voor symmetrie van karakter. "Heden, indien gij Zijn stem wilt horen, verhardt uw harten niet." We bevinden ons in een zeer beproevende situatie, wachtend, wakend op de verschijning van onze Heer. De wereld is in duisternis. 

1 Thessalonicenzen 5:4 Maar u, broeders, bent niet in duisternis, zodat die dag u als een dief zou overvallen.

Het is altijd Gods doel om licht uit de duisternis, vreugde uit verdriet en rust uit vermoeidheid te brengen voor de wachtende, verlangende ziel. – {5T 215.4}

Wat doen jullie, broeders, in het grote werk van voorbereiding? Zij die zich met de wereld verenigen, ontvangen de wereldse vorm en bereiden zich voor op het merkteken van het beest. Zij die zichzelf wantrouwen, die zich verootmoedigen voor God en hun zielen reinigen door de waarheid te gehoorzamen - zij ontvangen de hemelse mal en bereiden zich voor op het zegel van God op hun voorhoofd. Wanneer het decreet wordt uitgevaardigd en het stempel wordt gedrukt, zal hun karakter voor eeuwig zuiver en smetteloos blijven. – {5T 216.1}

Nu is het tijd om je voor te bereiden. Het zegel van God zal nooit op het voorhoofd van een onreine man of vrouw geplaatst worden. Het zal nooit geplaatst worden op het voorhoofd van een ambitieuze, wereldliefhebbende man of vrouw. Het zal nooit op het voorhoofd geplaatst worden van mannen of vrouwen met een valse tong of een bedrieglijk hart. Iedereen die het zegel ontvangt moet zonder vlekken voor God staan - kandidaten voor de hemel. Ga verder, mijn broeders en zusters. Ik kan op dit moment slechts kort over deze punten schrijven, en alleen jullie aandacht vragen voor de noodzaak van voorbereiding. Onderzoek de Schriften voor jezelf, zodat je de vreselijke plechtigheid van het huidige uur begrijpt.  – {5T 216.2}

Bron:👉 de zegel van God

Reacties

Populaire posts