Ezechiel 9/1, zuchten en huilen

Zuchten en huilen...Denk eens aan het tafereel. . . . Aan de profeet Ezechiël werd getoond:

“De heerlijkheid van de God van Israël steeg op van de cherub, waarop hij was, naar de drempel van het huis. En hij riep de man aan, gekleed in linnen, die de schrijversinktkoker aan zijn zijde had; en de Heer zei tegen hem: Ga door het midden van de stad, door het midden van Jeruzalem, en plaats een merkteken op het voorhoofd van de mannen die zuchten en roepen vanwege alle gruwelen die in het midden ervan worden begaan” (Ezechiël 9:3, 4). [Nadruk aangebracht.]


Wat is dit merkteken? Het is niet het merkteken van het beest, maar eerder iets heel anders; in wezen is het precies het tegenovergestelde. De Geest der Profetie identificeert degenen die deze onderscheiding ontvangen als oprechte gelovigen die zich niet aan de zonde overgeven, maar deze eerder terechtwijzen:

“Wie staan ​​in deze tijd in de raad van God? Zijn het degenen die feitelijk onrecht onder het belijdende volk van God excuseren en die in hun hart, zo niet openlijk, murmureren tegen degenen die de zonde willen bestraffen? Zijn het degenen die hun standpunt tegen hen innemen en sympathiseren met degenen die fouten begaan? Nee inderdaad!. . . Let goed op dit punt: zij die het zuivere merkteken van de waarheid ontvangen, in hen bewerkt door de macht van de Heilige Geest, vertegenwoordigd door een merkteken door de man in linnen, zijn degenen die zuchten en roepen om alle gruwelen die er zijn. gedaan' in de kerk. Hun liefde voor zuiverheid en de eer en glorie van God is zo groot, en ze hebben zo’n helder beeld van de buitengewone zondigheid van het leven.

Zuchten en huilen om wat en waar?
Het is tragisch om te beseffen dat naar deze gruwelen wordt verwezen als ‘in de kerk’ – in ‘het midden van Jeruzalem’, ‘het volk van God’.

Om dit te begrijpen moeten we ons allereerst de brede reikwijdte van het woord ‘kerk’ realiseren. Volgens het Pew Forum on Religion and Public Life waren er in 2010 wereldwijd 2,18 miljard mensen die het christendom beleden – bijna een derde van de wereldbevolking.2 Dat is een veel groter aantal dan we ons misschien hadden voorgesteld. Realistisch gezien legt Jezus echter uit: 

“Velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren” (Matteüs 22:14). 

Wat onderscheidt het koren dan van het kaf, het goud van het klatergoud?

‘Het ware volk van God, dat de geest van het werk van de Heer en de redding van zielen ter harte neemt, zal de zonde altijd in haar werkelijke, zondige karakter zien. Zij zullen altijd aan de kant staan ​​van een getrouwe en duidelijke aanpak van de zonden die het volk van God gemakkelijk teisteren. Vooral tijdens het afsluitingswerk voor de kerk, in de verzegelingstijd van de honderdvierenveertigduizend die onberispelijk voor de troon van God zullen staan, zullen zij het onrecht van Gods belijdende volk het diepst voelen.”3
 
In een artikel in The Review and Herald, 21 mei 1895, wordt dezelfde inleidende passage in Ezechiël 9 in verband gebracht met de volgende uitleg:
“Hoe kunnen vaders en moeders het karakter van Christus in het gezinsleven vertegenwoordigen als ze tevreden zijn met het bereiken van een goedkope, lage standaard? Het zegel van de levende God zal alleen op degenen worden geplaatst die qua karakter een gelijkenis met Christus vertonen.”4

Wie is de man in het linnen – en wanneer vindt deze actie plaats?
Ezechiël kreeg een “man te zien, gekleed in linnen, en hij had de schrijversinktkoker aan zijn zijde” (Ezechiël 9:3). Dit gebeurt op het moment dat de boodschap van de derde engel wordt afgesloten. De boodschapper van de Heer openbaart het tijdsbestek:

“De kracht van God rustte op Zijn volk; ze hadden hun werk volbracht en waren voorbereid op het moeilijke uur dat voor hen lag. Zij hadden de late regen ontvangen, of verfrissing door de tegenwoordigheid van de Heer, en het levende getuigenis was nieuw leven ingeblazen. De laatste grote waarschuwing had overal geklonken en had de bewoners van de aarde, die de boodschap niet wilden ontvangen, in beroering gebracht en woedend gemaakt.

“Ik zag engelen heen en weer rennen in de hemel. Een engel met een schrijversinktkoker aan zijn zijde keerde terug van de aarde en rapporteerde aan Jezus dat zijn werk was gedaan en dat de heiligen waren geteld en verzegeld. Toen zag ik Jezus, die dienst had gedaan voor de ark met de tien geboden, het wierookvat neergooien. Hij hief Zijn handen op en zei met luide stem: 'Het is volbracht.' ”5

Flashback: Wat zou, gezien deze plechtige realiteit die zo spoedig zal komen, onze verkondiging van de boodschap van de derde engel moeten kenmerken?

“We lopen het gevaar de boodschap van de derde engel op een zo onbepaalde manier te verkondigen dat het geen indruk maakt op de mensen. Er komen zoveel andere belangen bij kijken, dat juist de boodschap die met macht verkondigd zou moeten worden, tam en stemloos wordt. . . .
“De Heer gebiedt ons: 'Toon Mijn volk hun overtreding, en het huis van Jakob hun zonden' (Jesaja 58:1). De trompet moet een bepaald geluid geven. Als u slechts twee weken lang een gemeente voor u heeft, stel dan de presentatie van de sabbatvraag niet uit totdat al het andere aan de orde is gesteld, ervan uitgaande dat u daarmee de weg daarvoor vrijmaakt. Hef de standaard op: de geboden van God en het geloof van Jezus. Maak dit het belangrijke thema. . . .

‘Laat niets de kracht van de waarheid voor deze tijd verminderen. De huidige waarheid zal onze last zijn. De boodschap van de derde engel moet zijn werk doen door een volk van de kerken af ​​te scheiden dat zijn standpunt op het platform van de eeuwige waarheid zal innemen.

“Onze boodschap is een boodschap van leven en dood, en we moeten het laten lijken zoals het is: de grote kracht van God. We moeten het in al zijn veelzeggende kracht presenteren.'6

Wat zal het resultaat zijn? 
‘Aan het begin van de tijd van moeilijkheden werden we vervuld met de Heilige Geest toen we op pad gingen en de sabbat vollediger verkondigden. Dit maakte de kerken en de zogenaamde adventisten woedend, omdat zij de sabbatwaarheid niet konden weerleggen. En op dat moment zagen alle uitverkorenen van God duidelijk dat wij de waarheid hadden, en zij kwamen naar buiten en ondergingen samen met ons de vervolging.”7

Het is dus tijd om wakker te worden!
“Naarmate het gebrek aan respect voor Gods wet duidelijker wordt, wordt de scheidslijn tussen de waarnemers ervan en de wereld duidelijker. De liefde voor de goddelijke voorschriften neemt bij de ene klasse toe naarmate de minachting ervoor bij een andere klasse toeneemt. . . .

“Degenen die in het licht wandelen, zullen tekenen zien van het naderende gevaar; maar zij moeten niet in stille, onbekommerde afwachting van de ondergang zitten en zichzelf troosten met het geloof dat God Zijn volk zal beschutten op de dag van bezoek. Verre van dat. Ze moeten beseffen dat het hun plicht is om ijverig te werken om anderen te redden, en met een sterk geloof naar God te kijken voor hulp. 'Het krachtige, vurige gebed van een rechtvaardige man vermag veel' (Jakobus 5:16).

“Het zuurdeeg van de godsvrucht heeft zijn kracht niet geheel verloren. Op het moment dat het gevaar en de depressie van de kerk het grootst zijn, zal het kleine gezelschap dat in het licht staat, zuchten en huilen over de gruwelen die in het land worden begaan. Maar meer in het bijzonder zullen hun gebeden ten behoeve van de kerk opkomen, omdat haar leden handelen naar de wijze van de wereld. . . .

“De klasse die zich niet bedroefd voelt over hun eigen geestelijke achteruitgang, noch rouwt om de zonden van anderen, zal zonder het zegel van God achterblijven. . . .

“De gruwelen waarom de getrouwen zuchtten en huilden waren het enige dat door beperkte ogen kon worden onderscheiden, maar verreweg de ergste zonden, die de jaloezie van de zuivere en heilige God opwekten, werden niet geopenbaard. De grote Hartzoeker kent elke zonde die in het geheim door de werkers der ongerechtigheid wordt begaan. . . .

‘Wat doen jullie, broeders, in het grote voorbereidingswerk? Degenen die zich met de wereld verenigen, ontvangen de wereldse vorm en bereiden zich voor op het merkteken van het beest. Degenen die zichzelf wantrouwen, die zichzelf voor God vernederen en hun ziel zuiveren door de waarheid te gehoorzamen – zij ontvangen de hemelse mal en bereiden zich voor op het zegel van God op hun voorhoofd. Wanneer het decreet wordt uitgevaardigd en de stempel wordt gedrukt, zal hun karakter tot in de eeuwigheid puur en vlekkeloos blijven.

“Nu is het tijd om ons voor te bereiden. Het zegel van God zal nooit op het voorhoofd van een onreine man of vrouw worden geplaatst. Het zal nooit op het voorhoofd van de ambitieuze, wereldminnende man of vrouw worden geplaatst. Het zal nooit op het voorhoofd van mannen of vrouwen met valse tongen of bedrieglijke harten worden geplaatst. Allen die het zegel ontvangen, moeten vlekkeloos voor God zijn – kandidaten voor de hemel.”8

Nogmaals: wat zijn de “gruwelen”?
“Het volk van God zucht en huilt om de gruwelen die in het land worden begaan. Met tranen waarschuwen zij de goddelozen voor hun gevaar als zij de goddelijke wet met voeten treden, en met onuitsprekelijk verdriet vernederen zij zich voor de Heer vanwege hun eigen overtredingen. De goddelozen bespotten hun verdriet, maken hun plechtige oproepen belachelijk en spotten met wat zij hun zwakheid noemen. Maar de angst en vernedering van Gods volk is een onmiskenbaar bewijs dat zij de kracht en de nobelheid van het karakter herwinnen die verloren zijn gegaan als gevolg van de zonde. Het is omdat ze dichter bij Christus komen en hun ogen gericht zijn op Zijn volmaakte zuiverheid, dat ze zo duidelijk de buitengewone zondigheid van de zonde onderscheiden. Hun berouw en zelfvernedering zijn oneindig veel aanvaardbaarder in de ogen van God dan de zelfgenoegzame, hooghartige geest van degenen die geen reden zien om te treuren, die de nederigheid van Christus minachten en die aanspraak maken op volmaaktheid terwijl ze Gods heilige wet overtreden. Zachtmoedigheid en nederigheid van hart zijn de voorwaarden voor kracht en overwinning. De kroon van glorie wacht op degenen die buigen aan de voet van het kruis. Gezegend zijn deze rouwenden, want zij zullen getroost worden.”9

Als hij in de 21e eeuw leefde, zou die Farizeeër zichzelf dan niet kunnen hebben gezien als ‘zuchtend en huilend’ over de goddeloosheid van de tollenaar? We moeten voor onszelf acht slaan op deze waarschuwing, want er is inderdaad een groot verschil tussen het opkomen voor principes door naar Christus te kijken, in tegenstelling tot het verachten van anderen door op hen neer te kijken. Jesaja 65:5 laat duidelijk zien hoezeer God een houding van ‘heiliger dan jij’ verafschuwt.

Helaas “zijn er sommigen die denken dat het hun plicht is om kerkmeesters te zijn. Het is in overeenstemming met hun natuurlijke gevoelens om de vlek in anderen te zoeken; ze kijken ijverig uit naar iets om terecht te wijzen, en ze worden steeds bekrompener en bekrompener in hun ideeën.'10

Om net zo christelijk te zijn, 'moeten we elkaar echter liefhebben en respecteren, ondanks de fouten en onvolkomenheden die we wel kunnen zien. Nederigheid en zelfwantrouwen moeten worden gecultiveerd, evenals een geduldige tederheid met de fouten van anderen. Dit zal alle beperkende egoïsme uitbannen en ons ruimhartig en genereus maken.'11

Sommigen denken misschien: 'Wat als God mij extra licht openbaart? Plaatst dat mij op de een of andere manier niet op een hoger ‘niveau’ dan anderen?”

‘We moeten geloven dat anderen net zo eerlijk zijn tegenover God als wij. . . .

“Denk eens aan het medelijden van Christus met de mens. Hij weet precies hoe ze geboren zijn. Hij weet precies hoe ze in hun kindertijd omringd waren. Je weet niet welke verleidingen er met hun geboorte gepaard gingen. Je kent de omstandigheden van hun ouders niet. Doe al het oordeel weg. Het oordeel behoort aan de Zoon van God. Hij is Degene die de wereld zal oordelen.’12

Eigenlijk zijn we van nature zo geneigd tot eigengerechtigheid, zelfs als we goede werken verrichten, dat Jezus de noodzaak heeft ingezien om ons te waarschuwen: ‘Als je een aalmoes doet, laat je linkerhand dan niet weet wat uw rechterhand doet: opdat uw aalmoes in het geheim moge zijn; en uw Vader die in het verborgene ziet, zal u openlijk belonen” (Matteüs 6:3, 4, cursivering toegevoegd).

Bitterheid is een bijtend zuur!
De Schrift maakt duidelijk dat we “de vrede met alle mensen moeten nastreven, en de heiligheid, zonder welke niemand de Heer zal zien: er ijverig op letten dat niemand tekortschiet in de genade van God; opdat geen wortel van bitterheid u zou ontspruiten, waardoor velen verontreinigd zouden worden” (Hebreeën 12:14, 15).

Enkele van de meest diepgaande praktische adviezen in de geschriften van Ellen G. White zijn te vinden in de laatste hoofdstukken van het boek The Ministry of Healing, inclusief een hoofdstuk met de titel 'In contact met anderen', op pagina's 483-496. Hieronder volgen twee fragmenten:

‘Elke levensassociatie vereist het uitoefenen van zelfbeheersing, verdraagzaamheid en sympathie. We verschillen zo sterk in gezindheid, gewoonten en opleiding, dat onze manier om naar de dingen te kijken varieert. Wij oordelen anders. Ons begrip van de waarheid, onze ideeën met betrekking tot het gedrag van het leven, zijn niet in alle opzichten hetzelfde. Er zijn er geen twee die in elk opzicht dezelfde ervaring hebben. De beproevingen van de een zijn niet de beproevingen van de ander. De plichten die de een licht vindt, zijn voor de ander uiterst moeilijk en verwarrend.

‘Zo kwetsbaar, zo onwetend en zo vatbaar voor misvattingen is de menselijke natuur, dat iedereen voorzichtig moet zijn in de inschatting die hij van de ander maakt.’13 ‘

We kunnen het ons niet veroorloven onze geest te laten irriteren over werkelijk of zogenaamd onrecht dat onszelf is aangedaan. Het eigen ik is de vijand die we het meest moeten vrezen.'14

Denk aan de discipel Petrus die over water liep. Hij was in staat het onmogelijke te doen terwijl hij zijn ogen op Christus gericht hield. Maar toen hij weer naar zijn collega's keek, zonk hij. Zelfs als onze broeders en zusters ons hebben gekwetst of teleurgesteld, moeten we altijd de duidelijke geboden in gedachten houden: ‘Gij zult uw broeder in uw hart niet haten; u zult uw naaste op welke manier dan ook terechtwijzen en geen zonde over hem ondergaan. Gij zult niet wreken, noch enige wrok koesteren tegen de kinderen van uw volk, maar gij zult uw naaste liefhebben als uzelf: Ik ben de Heer” (Leviticus 19:17, 18).

‘Wie zijn broeder niet liefheeft, blijft in de dood. Iedereen die zijn broeder haat, is een moordenaar. En u weet dat geen enkele moordenaar eeuwig leven heeft.

Hoe kan het eindtijdgeloof dan als vruchtbaar worden geopenbaard?
‘Goede werken zijn onmisbaar als vrucht van het geloof en zijn het zekere bewijs dat we van de dood in het leven zijn overgegaan, omdat we onze gelovige broeders liefhebben. Dit wil niet zeggen dat onze broeders precies in onze voetsporen moeten treden. Waar geloof in God zal ons ertoe brengen te begrijpen dat iedereen een werker is. God werkt op de menselijke geest, en iedereen die God liefheeft, zal zijn broeders liefhebben. Zij zullen ijverig zijn in goede werken.

‘Het ware geloof bestaat uit het doen van precies wat God heeft bevolen, en niet uit het vervaardigen van dingen die Hij niet heeft bevolen. Gerechtigheid, waarheid en barmhartigheid zijn de vruchten van geloof. We moeten wandelen in het licht van Gods wet: dan zullen goede werken de vrucht zijn van ons geloof, de opbrengst van een hart dat elke dag vernieuwd wordt.”15

“God wil dat al het mogelijke gedaan zal worden om ons in staat te stellen van hart tot hart te staan , van geest tot geest, schouder aan schouder. Dit gebrek aan liefde en vertrouwen in elkaar verzwakt ons geloof in God. We moeten bidden zoals we nog nooit eerder hebben gebeden voor de doop met de Heilige Geest: want als er ooit een tijd was waarin we deze doop nodig hadden, dan is het nu.

‘Er is niets waarvan de Heer ons vaker heeft verteld dat Hij ons zou schenken, en niets waardoor Zijn naam meer verheerlijkt zou worden in het schenken dan de Heilige Geest. Wanneer we deel hebben aan deze Geest, zullen mannen en vrouwen wedergeboren worden. Er zal een stevige samendrukking zijn.'16

“Als we het beeld van Christus weerspiegelen, zullen we elkaar liefhebben zoals Hij ons heeft liefgehad. Wij zullen niet liefhebben zoals wij onze naaste liefhebben, maar zoals Christus ons heeft liefgehad. Het is een vooruitgang om lief te hebben zoals Christus liefhad. Dit is de perfectie van het christelijke karakter. . . .

“We kunnen actief zijn, we kunnen veel werk doen, maar tenzij we liefhebben zoals Christus liefhad, zal onze kandelaar van zijn plaats worden verwijderd. . . .

“We hebben weinig genoeg van het karakter van Christus. We hebben het door heel onze gelederen nodig. We moeten de liefde openbaren die in Jezus woonde. Dan zullen we het gebod [dat we elkaar liefhebben] onderhouden, dat niet één op de honderd van degenen die beweren de waarheid voor deze tijd te geloven, houdt.’17

De laatste boodschap voordat de genadetijd eindigt.
: “De laatste stralen van barmhartig licht, de laatste boodschap van barmhartigheid die aan de wereld zal worden gegeven, is een openbaring van Zijn karakter van liefde. De kinderen van God moeten Zijn heerlijkheid openbaren. In hun eigen leven en karakter moeten zij openbaren wat de genade van God voor hen heeft gedaan.

‘Het licht van de Zon der Gerechtigheid moet schijnen in goede werken – in woorden van waarheid en daden van heiligheid. . . .

“Overal om ons heen wordt het gejammer van het verdriet van een wereld gehoord. Aan alle kanten zijn er behoeftigen en noodlijdenden. Het is aan ons om te helpen bij het verlichten en verzachten van de ontberingen en ellende van het leven.

‘Praktisch werk zal veel meer effect hebben dan louter een preek houden. We moeten voedsel geven aan de hongerigen, kleding aan de naakten en onderdak aan de daklozen. En we zijn geroepen om meer te doen dan dit. Alleen de liefde van Christus kan de behoeften van de ziel bevredigen. Als Christus in ons blijft, zal ons hart vol goddelijke sympathie zijn. De verzegelde fonteinen van ernstige, christelijke liefde zullen worden ontzegeld.'18

De zuchtende en huilende tranen zullen dus gaan over zaken die verband houden met een duidelijke overtreding van de Tien Geboden. Deze tranen zullen zuiver van hart zijn – niet vervuild door trots, maar vochtig door de nederige dauw van het levenswater waarin de evenwichtige houding van Christus Zelf voorziet. Moge dit onze ervaring zijn! Amen.


References
1Testimonies, vol. 3, p. 267. [Emphasis supplied.]
2www.pewforum.org/Topics/Religious-Affiliation/Christian/
3Testimonies, vol. 3, p. 266.
4The Review and Herald, May 21, 1895. [Emphasis supplied.]
5Early Writings, pp. 279280. [Emphasis supplied.]
6Testimonies, vol. 6, pp. 6061. [Emphasis supplied.]
7Life Sketches, pp. 101102.
8Testimonies, vol. 5, pp. 209-216. [Emphasis added.]
9Ibid., pp. 474475 [Emphasis supplied.]
10Historical Sketches, pp. 212213.
11Steps to Christ, p. 121. [Emphasis supplied.]
12The Upward Look, p. 332.
13The Ministry of Healing, p. 483.
14Ibid., p. 485.
15Bible Training School, June 1, 1915. [Emphasis supplied.]
16Manuscript Releases, vol. 7, p. 388. [Emphasis supplied.]
17Ibid., p. 389. [Emphasis supplied.]
18Christ’s Object Lessons, pp. 415-417. [Emphasis supplied.]

Reacties

Populaire posts