het zevende zegel

Lezen voor de studie van deze week: Openbaring 7; 2 Petr. 3:9-14; Deut. 8:11-17; Openb. 14:4-5, 12; Openb. 17:5; Rom. 3:19-24.


"Dezen zijn het die uit de grote verdrukking komen, en hun gewaden gewassen en wit gemaakt hebben in het bloed van het Lam" Openbaring 7:14.

Het openen van de zeven zegels laat ons zien dat iedereen die beweert in Christus te geloven zegeningen zal ontvangen voor trouw of vervloekingen voor ontrouw. De eerste vier zegels beschrijven Gods disciplinaire middelen om Zijn volk uit hun geestelijke lethargie op te wekken en hen tot overwinnaars te maken. Maar Gods volk lijdt ook onder onrecht en onderdrukking in een wereld die vijandig staat tegenover het evangelie. Bij het openen van het zesde zegel is God klaar om af te rekenen met hen die Zijn volk kwaad hebben gedaan.

Hoofdstuk 7 is een tussenspel tussen het zesde en zevende zegel. Het zesde zegel brengt ons bij de tweede komst van Christus. Terwijl de goddelozen het oordeel tegemoet zien, beantwoordt Openbaring 7 hun vraag wie er zal staan op de dag van de komst van Christus: zij die verzegeld zijn, de 144.000. De andere kenmerken van de 144.000 worden gegeven in Openbaring 14:1-5.

Er is ook een tussenspel ingelast tussen de zesde en zevende bazuin (Openb. 10:1-11:14). Dit intermezzo, dat begint met het Tweede Grote Ontwaken en de geboorte van de Adventbeweging, valt samen met dezelfde tijdsperiode als de openingsscènes van hoofdstuk 7 en richt zich op de ervaring en taak van Gods eindtijdvolk.

De winden bedwingen

Lees Openbaring 7:1-3 samen met 2 Petrus 3:9-14.
In het Oude Testament staan winden voor vernietigende krachten waarmee God oordelen uitvoert over de goddelozen (Jer. 23:19-20; Dan. 7:2). "Als de engelen van God ophouden de woeste winden van de menselijke hartstochten in toom te houden, zullen alle elementen van strijd worden losgelaten". - Ellen G. White, De Grote Controverse, p. 614. Deze vernietigende krachten worden door goddelijk ingrijpen beteugeld terwijl de verzegeling van Gods volk plaatsvindt.

In de oudheid was de primaire betekenis van verzegeling eigendom. De betekenis van de symbolische verzegeling in het Nieuwe Testament is dat "de Heer weet wie de Zijnen zijn" (2 Tim. 2:19, NKJV). God herkent Zijn eigen volk en verzegelt hen met de Heilige Geest (Ef. 1:13-14; Ef. 4:30). In de eindtijd wordt het zegel op het voorhoofd gegeven aan Gods trouwe volk, dat Zijn geboden bewaart (Openb. 14:1, 12). Het is geen zichtbaar merkteken op iemands voorhoofd, maar zoals Ellen G. White zegt, betekent het "zich vestigen in de waarheid, zowel intellectueel als geestelijk, zodat zij [Gods volk] niet kunnen worden bewogen". - Gebeurtenissen op de laatste dag, p. 220. Daarentegen ontvangen zij die uiteindelijk de kant van het beest kiezen het merkteken van het beest (Openb. 13:16-17).

De trouw van Gods verzegelde volk is in elke generatie op de proef gesteld. Maar de test van trouw in de laatste crisis zal het houden van Gods geboden zijn (zie Openb. 12:17, Openb. 14:12). In het bijzonder zal het vierde gebod de test van gehoorzaamheid aan God worden (Openb. 14:7). Zoals de sabbat in bijbelse tijden het teken van Gods volk was (Ezech. 20:12, 20; Hebr. 4:9-10), zo zal het in de laatste crisis het teken van trouw aan God zijn.

Ten tijde van het einde functioneert het zegel ook als een teken van bescherming tegen de vernietigende krachten van de zeven laatste plagen (zie Ezech. 9:1-11 voor de achtergrond van Openb. 7:1-3). Zo krijgt de vraag die in Openbaring 6:17 wordt gesteld het ultieme antwoord: zij die beschermd zullen zijn op de dag van Gods toorn zijn het verzegelde volk van God.

Paulus waarschuwt ons om de Heilige Geest, door wie we verzegeld zijn, niet te bedroeven (Ef. 4:30). Wat betekent dat? Hoe kan iemand de Heilige Geest verdriet doen? Als je het antwoord hebt, welke keuzes kun je dan maken om Hem niet te bedroeven?

Het verzegelde volk van God

Lees Openbaring 7:4-8.
De aankondiging van het aantal verzegelden markeert de voltooiing van de verzegeling. Johannes hoort dat hun aantal 144.000 uit de 12 stammen van Israël is. De verwijzing hier is niet naar een letterlijk getal, maar naar wat het betekent. Het getal 144.000 bestaat uit 12 maal 12 maal 1000. Twaalf staat symbool voor Gods volk: de stammen van Israël en de kerk die gebouwd is op het fundament van de twaalf apostelen (Ef. 2:20). Het getal 144.000 staat dus voor de totaliteit van Gods eindtijdvolk: "Heel Israël" (Joden en niet-Joden) die klaar zijn voor de wederkomst van Christus en die vertaald zullen worden zonder de dood te zien (Rom. 11:26, 1 Kor. 15:51-53).

De 12 stammen die in Openbaring 7 worden genoemd zijn duidelijk niet letterlijk, want de 12 stammen van Israël, die zowel het Noordelijke als het Zuidelijke koninkrijk omvatten, bestaan vandaag de dag niet meer. De 10 stammen van het Noordelijke Koninkrijk werden in gevangenschap genomen tijdens de Assyrische verovering (2 Koningen 17:6-23), waar ze opgingen in andere volken. De 12 stammen vormen dus vandaag de dag geen Jodendom.

Ook de lijst van de 12 stammen in Openbaring 7 lijkt op geen enkele andere die in de Schrift te vinden is (vergelijk Num. 1:5-15; Ezech. 48:1-29). Juda wordt genoemd als de eerste stam (Openb. 7:5) in plaats van Ruben (vergelijk met Num. 1:5). Ook zijn de stammen Dan en Efraïm, die wel in de lijsten van Numeri 1 en Ezechiël 48 staan, weggelaten uit de lijst in Openbaring 7, terwijl Levi en Jozef wel zijn opgenomen (Openb. 7:7-8). De voor de hand liggende reden voor de uitsluiting van Efraïm, en blijkbaar Dan, van de lijst in Openbaring 7 is dat deze twee stammen in het Oude Testament afvallig en afgodisch zijn (1 Koningen 12:29-30; Hos. 4:17).

De lijst van de stammen in Openbaring 7 is niet historisch maar geestelijk. De afwezigheid van Dan en Efraïm in de lijst suggereert dat de ontrouw van deze twee stammen geen plaats zal hebben onder Gods verzegelde volk. Ook wordt in het Nieuwe Testament naar de kerk verwezen als de 12 stammen van Israël (Jakobus 1:1). De 12 stammen in Openbaring 7 staan voor het hele volk van God dat standhoudt tot het einde, zowel Joden als niet-Joden.

De grote schare

Lees Openbaring 7:9-10.
Johannes ziet een "grote schare, die niemand tellen kan", die "uit de grote verdrukking gekomen is, en hun gewaden gewassen en wit gemaakt heeft in het bloed van het Lam" (Openb. 7:14, NKJV). Dat wil zeggen dat zij een speciale groep mensen zijn die, ondanks welke beproeving ze ook hebben doorgemaakt, trouw zijn gebleven aan Jezus, een trouw die wordt gesymboliseerd doordat ze bedekt zijn met de gewaden van Zijn volmaakte gerechtigheid. Het woord "verdrukking" wordt zeer vaak in de Bijbel gebruikt om te verwijzen naar de dingen die gelovigen lijden voor hun geloof (zie bijvoorbeeld Exod. 4:31, Ps. 9:9, Matt. 24:9, Joh. 16:33, Rom. 5:3). Hoewel sommige adventistische uitleggers deze groep zien als een andere vertegenwoordiging van de 144.000, zouden we de "grote schare" dus kunnen opvatten als een verwijzing naar alle verlosten die door de eeuwen heen hebben geleden voor hun geloof.

Ook hier, in Johannes' beschrijving van de "grote schare, die niemand tellen kan", zien we, zoals in de hele Bijbel, het grote thema van verlossing door genade. De enige aanspraak van de verlosten op verlossing, op eeuwig leven, op de nieuwe hemelen en de nieuwe aarde, is de gerechtigheid van Christus, die hun door genade wordt gegeven.

"Het dichtst bij de troon zijn zij die ooit ijverig waren voor de zaak van Satan, maar die, als brandende brandmerken uit het vuur gerukt, hun Verlosser met diepe, intense toewijding hebben gevolgd. Daarna komen zij die hun christelijke karakter vervolmaakten te midden van leugen en ontrouw, zij die de wet van God eerden toen de christelijke wereld die nietig verklaarde, en de miljoenen, van alle tijden, die gemarteld werden voor hun geloof. En verder is er de 'grote schare, die niemand tellen kan, van alle natiën, en geslachten, en volken, en tongen, ... voor de troon, en voor het Lam, bekleed met witte gewaden, en palmen in hun handen'. Openbaring 7:9. Hun oorlogsvoering is beëindigd, hun overwinning behaald. Ze hebben de wedloop gelopen en de prijs bereikt. De palmtak in hun handen is een symbool van hun triomf, het witte kleed een embleem van de smetteloze gerechtigheid van Christus die nu van hen is". - Ellen G. White, De grote strijd, p. 665.

Ja, we zijn bedekt met de gerechtigheid van Christus, een geschenk van geloof. Maar hoe kunnen we dat geloof behouden en trouw blijven te midden van beproevingen en tegenspoed? Of, nog belangrijker, hoe behouden we dat geloof en die trouw in tijden van gemak en voorspoed? (Zie Deut. 8:11-17).

Zij die het Lam volgen

Lees Openbaring 14:1-5.
Openbaring 14:4-5 is een beschrijving van de 144.000 die overeenkomt met Gods volk van de laatste dag die "de geboden van God en het geloof van Jezus bewaren" (Openb. 14:12). Hoewel zij de volheid van Satans toorn in de laatste crisis hebben ervaren, zijn zij standvastig gebleven vanwege hun nauwe relatie met Jezus.

In het licht van Openbaring 17:5, in welke zin zijn de 144.000 niet verontreinigd met vrouwen? Hoe is de zuiverheid van hun karakter gerelateerd aan het feit dat ze van de aarde verlost zijn als de "eerstelingen voor God" (Openb. 14:4-NKJV)?

Seksuele immoraliteit is een symbool van ontrouw aan God. Openbaring 17:5 spreekt over de eindtijd hoer Babylon en haar dochters, met wie alle mensen van de wereld ontucht zullen plegen (zie ook Openbaring 18:3).

De 144.000 zullen echter trouw blijven aan Christus en zich verzetten tegen de bezoedelende relaties met Babylon en de afvallige kerken. De 144.000 "volgen het Lam waar Hij ook gaat" (Openb. 14:4, NKJV).

De 144.000 worden verder beschreven als degenen die "verlost zijn uit de mensen" als "eerstelingen voor God en het Lam" (Openb. 14:4, NKJV). In het oude Israël waren de eerstelingen de beste vruchten van de oogst die aan God werden aangeboden (Num. 18:12). Het woord "eerstelingen" kan verwijzen naar geredde mensen als verschillend van die in de wereld (Jakobus 1:18), maar in Openbaring zijn de 144.000 duidelijk een speciale groep omdat zij vertaald zullen worden zonder de dood te zien (1 Kor. 15:50-52). Zij zijn dus de eerstelingen van de grotere oogst van geredden door alle eeuwen heen (Openb. 14:14-16).

Redding aan onze God en het Lam

Lees Openbaring 14:5 samen met 2 Petrus 3:14 en Judas 24, 25. 
Openbaring beschrijft Gods eindtijdvolk als "zonder fouten".
Het laatste kenmerk van de 144.000 is dat "in hun mond geen bedrog is gevonden, want zij zijn zonder schuld voor de troon van God" (Openb. 14:5). Terwijl de mensen van de wereld ervoor kiezen om de leugens van Satan te geloven, zal Gods eindtijdvolk, dat zonder bedrog in spraak of gedrag is, de liefde van de waarheid ontvangen om gered te worden (2 Thess. 2:10-11).

"Zonder schuld" (Grieks amomos, "onberispelijk") verwijst naar de trouw van de 144.000 aan Christus. In de Bijbel worden Gods mensen opgeroepen om heilig te zijn (Lev. 19:2, 1 Petr. 2:9). Abraham (Gen. 17:1) en Job (Job 1:1) waren onberispelijk. Christenen zijn geroepen om heilig en onberispelijk te zijn voor God (Ef. 5:27, Fil. 2:15).

Lees Romeinen 3:19-24.
In de laatste dagen van de wereldgeschiedenis zullen de 144.000 het karakter van Christus weerspiegelen. Hun verlossing zal weerspiegelen wat Christus voor hen en in hen heeft gedaan in plaats van hun eigen heiligheid en werken (Ef. 2:8-10). De 144.000 hebben hun gewaden gewassen en wit gemaakt in het bloed van het Lam (Openb. 7:14) en worden als zodanig "smetteloos en onberispelijk" bevonden voor God (2 Petr. 3:14, NASB).

"We moeten verfijnd worden, gereinigd van alle aardsheid, totdat we het beeld van onze Verlosser weerspiegelen en 'deelgenoten van de goddelijke natuur' worden. ...

Wanneer het conflict van het leven is beëindigd, wanneer de wapenrusting is afgelegd aan de voeten van Jezus, wanneer de heiligen van God zijn verheerlijkt, dan en alleen dan zal het veilig zijn om te beweren dat we gered en zondeloos zijn". - Ellen G. White, Geselecteerde Boodschappen, boek 3, pp. 355, 356.

Hoe kunnen we een leven van heiliging leiden in actieve voorbereiding op de eeuwigheid en toch niet lijden onder de valkuilen van perfectionisme en fanatieke heiligheid?

Lees Ellen G. White, "Zondeloosheid en verlossing", pp. 353-357, in Geselecteerde Boodschappen, boek 3.

De identiteit van de 144.000 is een veelbesproken kwestie. Wat duidelijk lijkt in Openbaring is dat de 144.000 de laatste generatie van Gods volk is in de nadagen van de geschiedenis van deze aarde. We weten dat ze door de tijd van moeilijkheden zullen gaan en beschermd zullen worden tegen de zeven laatste plagen (Ps. 91:7-16) en dat hun loyaliteit als geen andere generatie in het verleden op de proef zal worden gesteld.

Wie er precies in die groep zullen zitten is niet aan ons geopenbaard. Hun identiteit is één van de geheimen die God voor Zichzelf heeft gehouden (Deut. 29:29). Alleen de toekomst zal onthullen wie deel zullen uitmaken van deze groep geredde heiligen. Met betrekking tot dit mysterie is ons een waarschuwing gegeven:

"Christus zegt dat er mensen in de kerk zullen zijn die fabels en veronderstellingen zullen presenteren, terwijl God grootse, verheffende, veredelende waarheden heeft gegeven die altijd in de schatkamer van de geest bewaard moeten worden. Als mensen deze of gene theorie oppikken, als ze nieuwsgierig zijn naar iets dat ze niet hoeven te weten, dan leidt God hen niet. Het is niet Zijn plan dat Zijn mensen iets zullen voorstellen wat ze moeten veronderstellen, wat niet in het Woord wordt onderwezen. Het is niet Zijn wil dat ze in discussie raken over vragen die hen geestelijk niet zullen helpen, zoals: Wie moet de honderdvierenveertigduizend samenstellen? Dit zullen zij die de uitverkorenen van God zijn in korte tijd zonder twijfel weten". - Ellen G. White, Geselecteerde Boodschappen, boek 1, p. 174.

Reacties

Populaire posts