wie ben ik versus Shabbat

"Zo zijn de hemel en de aarde voltooid, en heel hun legermacht. Toen God op de zevende dag Zijn werk, dat Hij gemaakt had, voltooid had, rustte Hij op de zevende dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had. En God zegende de zevende dag en heiligde die, want daarop rustte Hij van al Zijn werk, dat God schiep door het te maken." Gen. 2: 1-3

Wie ben ik was jarenlang een tv spelletje op onze nationale televisie. Dmv aanwijzingen moest je er proberen achter te komen, wie of wat jij was, wat het spelprogramma jou had toebedeelt als bekend persoon of een bepaald artikel of product. Je kon dan het team tegenover je, die  wel wisten wie of wat jij was, binnen een bepaalde tijd vragen stellen voor aanwijzingen, zodat je binnen de gestelde tijd er achter kon komen wie of wat je was. Redde je dat binnen gestelde tijd dan bepaalde hoe snel je daar achter kwam hoeveel punten je scoorde en of je daarmee aan het einde van het spel als dagwinnaar uit de "strijd" was gekomen.

Dit programma is een hele lange tijd van de buis verdwenen geweest maar is het laatste jaar weer vernieuwd terug gekomen op de tv.
Net als toen blijkt het ook nu weer een succes formule te zijn en kijken we weer massaal na dit soort tijdelijk vermaak.



De vraag die ik mij heel vaak stel is deze: Wie ben ik?

Nee persoonlijk zit ik niet in een crisis dat ik mij die vraag zo vaak stel, maar ik stel deze vraag zo vaak omdat ik op verschillende manieren geconfronteerd wordt met identiteit. Er komen steeds meer prikkels mijn leven binnen, die je steeds vaker doen laten stil staan bij deze vraag. Als je alcohol wilt kopen in een winkel dan heb je je ID nodig. Als je een discotheek binnen wilt heb je een ID nodig. Wanneer je de grens over gaat heb je je ID nodig, wanneer je aangetekende post wilt ophalen van het postkantoor, dan heb je een ID nodig, en ga zo maar door. Ook het programma spoorloos gaat vaak over wie ben ik. Mensen die door omstandigheden geadopteerd zijn en na een heel aantal jaren, opzoek gaan naar hun wortels, achtergrond, vader, moeder, familie, dus naar hun identiteit.

Wie ben ik is een vraag die diep in onze ziel gefundeerd zit. Natuurlijk willen wij weten uit welk nest wij komen, dat bepaald op de een of andere manier wie wij zijn, dat bepaald ook vaak voor een groot deel ons gedrag, dat zegt voor een belangrijk deel iets over waar ik vandaan kom en wie ik ben of tot wie ik mij heb mogen ontwikkelen. Onze afkomst bepaald vaak onze toekomst, onze toekomst verwachting en de wegen die wij om die redenen bewandelen. Bewust of onbewust lopen wij vaak in de voetsporen van onze ouders/voorouders. Dat toont ons blijkbaar een beter gezicht aan onszelf, een beter zicht op onszelf, dan als wij niet weten uit welk nest wij komen.

Met de vraag wie ben ik probeer ik in gedachten heel ver terug te gaan in de tijd, en met die "verre" gedachten probeer ik mij voor te stellen waar ik nou in de verste verte vandaan kom en waar mijn identiteit nou op geënt is. Wie is je vader, wie is je moeder?
Is mijn bestaan terecht, heb ik er recht op om hier te zijn, ben ik hier met een reden, ben ik gewenst, is er een doel, heb ik daardoor ook een doel, waar ben ik op weg naartoe, heeft mijn leven nut, welke waarde mag ik ontlenen aan mijn leven, of ben ik een toevallige speling van de natuur?

Het zoeken naar antwoorden is voor niemand een probleem, althans het zoeken is geen probleem. Antwoorden vinden is op zich ook geen probleem, zeker niet met onze huidige communicatie middelen zoals internet. Dr. Google kan ons nl voorzien van een heleboel antwoorden, mogelijkheden en opties. Het vinden van de echte, eerlijke, gefundeerde en waarheidsgetrouwe antwoorden is van een geheel andere orde gebleken. Vroeger zeiden mijn ouders als je de krant opensloeg en van alles voorgeschoteld kreeg: "Je moet niet alles geloven wat je leest of wat ze schrijven." Nu ik een stukje ouder ben, is die opmerking heel vaak waarheid gebleken en moet je op de een of andere manier waken dat je niet het slachtoffer wordt van bijvoorbeeld de publieke opinie of van wat de media je wil laten geloven.

Recent tragisch voorbeeld, het neerstorten, neerhalen zo u wilt van de MH-17 van Malaysia Airlines of het verdwenen vliegtuig van Malaysia Airlines de MH-370, geven heel concreet aan dat je niet alles geloven moet wat er in het nieuws over wordt vermeld, wat er allemaal over het www wordt "geroepen", en waar de kranten bol van staan. Het zijn mistige situaties gebleken, gelieerd met een schimmige waarheid,  een waarheid die vooral in het midden ligt. Vinger aan de pols, alles onderzoeken en proberen zelf een mening te vormen is de beste weg, maar niet altijd ivm tijdgebrek en veelheid aan zin en onzin verhalen haalbaar.

Wie ben ik, is gekoppeld aan een mooie bijbelse gezegde: "Onderzoek alles maar behoudt het goede" 1 Thess. 5: 21.

Ben ik een speling der natuur, ben ik toevallig ontstaan en ben ik hier op aarde omdat er eerst niets was? Eerst was er trilling, toen was er een grote knal, de oerknal, en na miljarden jaren van evolutie, van ontwikkeling van dat niets, ben ik er nu. Ik geloof en zover het in mijn vermogen ligt, onderzoek ik deze weg, onderzoek ik dit geloof en probeer ik het goede er aan over te houden.

Als ik het goede eraan over van zou willen houden dan kom ik tot deze conclusie: Ik weet niet zeker waar ik vandaan kom, maar ik geloof dan denk ik dat ik van de apen kom, of van de vissen, of van stof van de planeet Pluto. Ik geloof dan denk ik in de "wetenschap" dat er eerst niets was en dat we door factoren als trilling, stof, oerkrachten en tijd, wij onze bestaansrecht ontlenen.
Laten we dit uitgangspunt hanteren, wat zegt dat dan over wie ik ben? Waar ontleen ik dan mijn identiteit aan? Mijn bestaansrecht en identiteit ontleen ik dus aan toeval, ik ben niets meer en minder dan speling der natuur. Dat geeft mij niet een happy gevoel, geeft eerder aanleiding tot onzekerheid en angst.

Geen thuisbasis, en overgeleverd aan het recht van de sterkste en als "mijn tijd" erop zit door welke omstandigheden dan ook, dan is het dat wat het geweest is, zonder betekenis, zonder waarde en zonder toekomst perspectief.

Er is nog een ander uitgangspunt, een positievere uitgangspositie nl dat ik geschapen ben. Dat ik op aarde ben met een reden, met een doel, met toekomstperspectief. Ik ben er niet zomaar, maar gepland, zorgvuldig over- en doordacht. Iemand wilde mij, Iemand heeft mij met een vooruitziende blik gezien, waarde aan mij toegekend en bepaald dat ik er zijn mocht, ik ben geschapen door een Schepper.

Als ik het goede eraan over zou willen houden dan kom ik tot deze conclusie: Ik weet zeker waar ik vandaan kom, ik geloof dat ik geschapen ben door een Schepper die mij gemaakt heeft uit het stof van moeder aarde. Ik geloof dan in de wetenschap dat er eerst niets was en dat de Schepper gezegd heeft: "Er is een hemel en een aarde, er is licht, en is water en droogland, er zijn planten, bomen en struiken, er zijn hemellichamen zoals zon, maan en sterren, er zijn vogels, vissen en allerlei dieren, en er zijn mensen.

Er was dus een begin en dat begin heeft zijn oorsprong in een Schepper. Blijkbaar een liefdevolle Schepper die alle omstandigheden gunstig gemaakt heeft om de mens als kroonstuk van die schepping een perfecte, liefdevol bestaansrecht te geven en te garanderen, een plekje in dat grote ondoorgrondelijke universum, of zelfs universa.

Weg onzekerheid, weg angst, weg speling der natuur en weg recht van de sterkste, welkom thuisbasis, welkom mens, welkom ........... zoon en/of dochter van de levende G'd, de Schepper van hemel en aarde, zoon of dochter van een Hemelse Vader.

Iedere week op zaterdag de laatste dag van de week mogen wij getuigen zijn van het feit dat wij een identiteit hebben en waar wij die aan mogen ontlenen. Geef mij een andere gerechtvaardigde, geheiligde en gezegende dag en ik geef jou een andere identiteit.

"Gedenk de sabbatdag, dat u die heiligt. Zes dagen zult u arbeiden en al uw werk doen, maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE, uw God. Dan zult u geen enkel werk doen, u, noch uw zoon, noch uw dochter,noch uw slaaf, noch uw slavin, noch uw vee, noch uw vreemdeling die binnen uw poorten is. Want in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee, en al wat erin is, en Hij rustte op de zevende dag. Daarom zegende de HEERE de sabbatdag, en heiligde die." Ex. 20: 8-11

Reacties

Populaire posts