met wie ben jij getrouwd?

"Of, broeders, weet u niet – ik spreek immers tot mensen die de wet kennen – dat de wet over de mens heerst zolang hij leeft? Want de gehuwde vrouw is door de wet gebonden aan de man zolang hij leeft. Als de man echter gestorven is, is zij ontslagen van de wet die haar aan de man bond. Daarom dan, als zij de vrouw van een andere man wordt terwijl haar man leeft, zal zij een overspelige genoemd worden. Als haar man echter gestorven is, is zij vrij van de wet, zodat zij geen overspelige is als zij de vrouw van een andere man wordt. Zo, mijn broeders, bent u ook door het lichaam van Christus gedood met betrekking tot de wet, opdat u aan een Ander zou toebehoren, namelijk aan Hem Die uit de doden opgewekt is, opdat wij vrucht zouden dragen voor God. Want toen wij in het vlees waren, waren de hartstochten van de zonden, die geprikkeld worden door de wet, in onze leden werkzaam om vrucht te dragen voor de dood. Maar nu zijn wij ontslagen van de wet, gestorven aan dat waaraan wij vastgebonden zaten, zodat wij in nieuwheid van Geest dienen, en niet in oudheid van letter." Romeinen 7: 1-6

Hierbij het voorbeeld, zoals ik het begrijp van wat Paulus ons wil duiden.



De vrouw is dus door de wet verbonden aan de man, en alleen als de man sterft is zij vrij om te hertrouwen zonder dat ze overspel pleegt dus zonder dat ze door de wet aangeklaagd kan worden. Alleen op dat moment is zij vrij van de wet.

De vraag die ik mij stel is deze: overlijdt de vrouw, overlijdt de man, of wordt de wet weggedaan, zodat de vrouw vrij is om te gaan en te staan en dus kan hertrouwen?

Mijns inziens overlijdt niet de man. Dat is misschien verrassend voor jullie om te lezen, maar daar komt dan ook nog eens bij dat de wet ook niet weggedaan kan worden, die kan niet ontbonden en krachteloos gemaakt worden door iets aan de wet of het verbond te veranderen, of door iemand. De wet kan dus niet zomaar even opzij gezet worden, dus de wet blijft van kracht. Maar wat moet er dan gebeuren om de vrouw vrij te krijgen van deze wettelijke verbinding?

Die metafoor wil ik even wat breder trekken, daarvoor gebruik ik hieronder een ander voorbeeld.



De vrouw is nu synoniem voor de mens en de man is in dit voorbeeld synoniem voor satan/zonde. Als we worden geboren zijn we door de wet die heerst op deze aarde via de erfzonde van Adam en Eva verbonden aan de zonde en dus de dood. 
We worden in zonde geboren en zijn vanaf onze geboorte in het vlees daarmee onlosmakelijk verbonden en zoals Johannes het noemt, wij zijn addergebroed (oftewel nageslacht van satan). De wet van G'd heerst en deze wet zegt het volgende: Op het moment dat je van deze vrucht eet, zul je zeker sterven. Ongehoorzaamheid lijdt tot de dood. Net als van een hele hoge rots springen, zal het niet luisteren, het niet gehoorzamen aan de (natuur)wetten leiden tot de dood. Je kan het zien als straf van G'd, maar dat is het absoluut niet, het is puur oorzaak en gevolg, het overtreden van wetten heeft ontegenzeggelijke zware consequenties.

Vanaf het moment van ongehoorzaam zijn, zijn wij in ons denken, ons geweten ons doen en laten, ons voelen en spreken los van onze Bron van Leven en Liefde, en zo worden wij geboren. Het is niet meer de Geest van G'd die in de mens leefde, hen sturing gaf, en regeerde over hun geest, maar het was satan die ons, door onze tot zonde verworden staat opgeëist heeft, bezit van ons heeft genomen en wij vanaf dat moment leven onder zijn heerschappij en leven zoals hij leeft. Zo beschrijft Paulus onze status vanaf onze geboorte: 
"Ik heb al eerder gezegd dat alle mensen, Jood of niet-Jood, schuldig zijn. Ze worden allen beheerst door de zonde. Het staat zo in de Boeken: Voor God is niemand rechtvaardig, werkelijk niemand. Er is niemand verstandig. Er is niemand die echt zijn best doet om God te vinden. Alle mensen hebben zich van God afgekeerd; zij zijn met elkaar de verkeerde weg opgegaan! Niemand doet wat goed is, zelfs niet één. De mensen slaan walgelijke, gemene taal uit. Zij gebruiken hun tong voor leugen en bedrog. Hun lippen spuwen dodelijk vergif. Hun mond is vol vloeken en hatelijkheden.  Zij staan meteen klaar om te doden; waar zij geweest zijn, laten zij een spoor van verwoesting en ellende achter. Zij weten niet hoe zij in vrede moeten leven. Zij houden geen rekening met God. Van enig ontzag voor Hem is geen sprake." Romeinen 3: 9-18

Als de vrouw zou sterven is zij vrij van de wet, en mag ze met iemand anders trouwen. Het probleem wat zich dan nu voordoet is deze; iemand die overleden is, mag dan vrij van de wet zijn en kan dus niet meer aangeklaagd worden of veroordeeld, maar zij kan ook niet meer trouwen, lijkt me evident. 
Paulus gebruikt dit voorbeeld natuurlijk niet om ons te stangen, hij wil ons iets duidelijk maken en als we verder lezen in het zevende hoofdstuk dan komt hij ook met de oplossing. 

Het is dus niet de man (satan/zonde/dood) die overlijdt, het is niet G'd die de wet ontbindt en daarmee teniet doet, maar het is de vrouw (de mens) die overlijdt. Hoe kan zij (de mens) dan hertrouwen? Dat kan maar op één manier en dat is als zij opstaat uit de dood. Op het moment dat zij opstaat uit de dood, is zij vrij van de wet die haar aan de andere man bond en is het gerechtvaardigd om te mogen hertrouwen, en als ze hertrouwt pleegt ze geen overspel (zonde) en kan ze niet veroordeelt worden. Niet haar man is dood voor de wet, maar zij is dood voor die wet. Hoe kan deze vrouw (de mens) sterven en weer opstaan? Ook daar heeft Paulus het antwoord op nl door Christus. Christus is het antwoord op onze eerdere (in het vlees geboren) burgerlijke staat, nl het getrouwd zijn met die eerdere man (satan/zonde/dood). Noem het maar getrouwd zijn, dit is eerder een gevalletje van de boot in gaan.

Christus heeft onze zonde op zich genomen en weggedragen, waardoor Hij ook de schuld op zich nam en voor ons de eeuwige dood is gestorven. 
Als wij overtuigd zijn van zonde =: "Als mijn Plaatsvervanger (de Heilige Geest) komt, zal Hij de mensen in de wereld overtuigen van zonde, rechtvaardigheid en oordeel. Van zonde omdat zij weigeren in Mij te geloven. Johannes 16: 8, 9
en wij nemen het offer van Jezus aan, erkennen in geloof dat wij verlossing en redding nodig hebben en vrijgekocht kunnen worden van onze eerste "levenspartner" dan zijn wij vrijgekocht. Als we uit geloof het offer aannemen, ons laten dopen om onze zonden af te wassen en een leven leiden die overeenkomt met G'ds wil (en G'ds wil is wet), zullen wij kinderen van G'd genoemd worden.


Door te leven volgens G'ds wil en (G'ds wil is wet),  kunnen wij niet gered worden, die wet heeft ons nl gebracht bij Christus, de wet laat nl zien dat wij zondig zijn. Die overtuiging die de Geest ons geeft, leidt tot verlossing, tot vrijkomen van onze eerste partner. 
Als wij dan vrijgekocht zijn door  Jezus en opnieuw geboren worden, staan wij door het "water" graf in Christus weer op uit de doden en mogen wij ons binden aan een nieuwe partner. Wij kunnen opstaan uit de doden, omdat Christus ons is voorgegaan. Hij is gestorven wat nog meer is Hij is door de kracht van de Heilige Geest weer opgestaan. Het is deze opstanding die ons geloof zinvol maakt. Zonder opstanding van Christus was mijn geloof zinloos en dood. Ons geloof in Hem beperkt zich dus niet tot Zijn sterven voor onze zonden waarmee Hij onze schuld op Zich nam, maar rijkt verder dan de dood, nl het leven door de opstanding. 

Dat geloof is mijn redding en verlossing. Dat geloof in Hem, in dat offer wat G'd nodig had om zich met ons te kunnen verzoenen, is ons vrijkopen van de wet die ons bond aan onze eerste partner waardoor wij schuldig waren, aangeklaagd en ter dood veroordeeld. Tegen Adam en Eva zegt G'd als je die status hebt bereikt zul je voorzeker sterven, en het was alzo.
Ten overvloede, het is niet de wet die mij vrijmaakt het is Christus die mij vrijmaakt van dat gene wat mij in staat van beschuldiging stelde en mij dus bond aan de wet die zei: jij zult sterven.

Nu behoor ik toe aan mijn nieuwe Levenspartner, getrouwd volgens de wet, en door middel van die wet aan Hem verbonden, Diegene die mij deelgenoot maakt aan Zijn karakter. Jezus viel niet onder deze wet, omdat de wet niets in Hem vond wat Hem schuldig maakte. Ja Hij hield de wet, want de wet is tenslotte een vertaalslag van G'ds wil. En ja Hij was schuldig omdat Hij jouw en mijn zonde op zich nam. Dat is de enige reden waarom Hij strafwaardig werd bevonden en moest sterven. Maar zoals Kajafas de hogepriester zo mooi verwoorde: "begrijpen jullie dan niet dat één persoon moet sterven voor velen", en zo was het.
Ik heb deel aan het karakter van Jezus omdat Hij is opgestaan uit de dood, mij gered heeft en ik met een vernieuwde geest die onder regie van G'ds Geest staat mij mag vernieuwen en hervormen in mijn in mijn denken en doen, mijn verdere nieuwe leven, in afwachting van Zijn komst naar deze wereld om ons op te halen, zodat wij daar kunnen wonen waar Hij voor mij en al Zijn anderen kinderen een plaats heeft klaar gemaakt.


Nu ik het karakter in de Geest van Christus heb ontvangen en mij daardoor weer mag ontwikkelen tot een mens die het evenbeeld van G'd zal zijn en weerspiegelen, moet ik wel wandelen met G'd, leven zoals G'd het van mij vraagt. G'ds wil is nl wet, G'ds wil is de tien geboden, G'ds wil is Hem lief hebben boven alles en onze naasten als onszelf, dat is de gehele wet en profeten bij elkaar.  
Ik kan ook leven als onveranderd, ik kan leven net als Adam en Eva en iedereen na hen in ongehoorzaamheid, in overtreding, die keus kan ik uiteraard ook weer maken als kind van G'd. Als ik zo leef, dan ben ik weer strafwaardig voor G'd en zal de wet instaat zijn mij weer te veroordelen. Als ik berouw toon, en een beroep doe op mijn Advocaat Jezus Christus dan zal op basis van het verrichte werk van Jezus aan het kruis en op basis van Zijn werk nu in het Hemels Heiligdom mijn zonden weggenomen worden, zodat ik weer zonder vlek op rimpel voor Hem zal staan. Als ik verkeerde dingen in mijn leven doe, dan heb ik gelukkig een Voorspraak, iemand die het voor mij opneemt, omdat Hij het duizenden jaren geleden al voor mij heeft opgenomen. 

Let wel, zij die gered zijn kunnen afvallen, zij kunnen zondigen tegen de Heilige Geest, volgens Hebreeën 6. Eens gered altijd gered heeft daarom geen bijbels fundament. Ieder dag zullen wij onze eerste keus, om Jezus te volgen, moeten bevestigen en de strijd aan moeten gaan met G'ds tegenstander de satan.
"Bewapen u met alle wapens die God ons geeft. Dan zal de duivel met zijn slinkse streken u geen kwaad kunnen doen. Want wij vechten niet tegen mensen, maar tegen onzichtbare wezens: De duivelse heersers en machten, die deze donkere wereld tiranniseren, een heel leger van boosaardige geesten in de onzichtbare wereld om ons heen. Bewapen u dus met al Gods wapens om u te kunnen verdedigen als de vijand aanvalt. Dan zult u, na grote dingen te hebben gedaan, ongeslagen uit de strijd tevoorschijn komen." Efeziers 6: 11-13


Elke dag moeten wij ervoor kiezen om G'd lief te hebben boven alles, en onze naasten als onszelf. Ieder dag moeten we ervoor kiezen geen andere G'd te aanbidden dan onze Schepper, Zijn naam niet te pas en te onpas te gebruiken, en iedere week zal je ervoor moeten kiezen om die dag te eren die G'd ons heeft gegeven als wettelijke dag van aanbidding, van rust, zegen en heiliging, de Shabbat het zegel van Zijn scheppingswerk. Iedere dag zullen wij ervoor moeten kiezen om onze ouders te eren, niet te liegen, stelen, doden, begeren, en niet een huwelijk kapot te maken. Het is de keuze die bepaalt waar we staan en onze keuze is afhankelijk van ons geloof. Geloven we G'd die zegt; van deze boom mag je niet eten, of geloven we satan die zegt dat het allemaal onzin is en dat G'd jou een eeuwig leven en G'ddelijke wijsheid misgunt? Geloven we Jezus die zegt dat we de wet moeten vervullen of geloven we satan die zegt dat Christus de wet heeft ontbonden?

Het is aan ons om in ons leven te laten zien dat wij Christus volgen in het doen van de wil van onze hemelse Vader, en G'ds wil is wet.

"Hier zien we de volharding van de heiligen. Hier komen openbaar die de geboden van God en het geloof in Jezus in acht nemen." Openbaring 14: 12

Reacties

Populaire posts