de verzegel boodschap - derde vraag

Openbaring 7:4 En ik hoorde het aantal van hen die verzegeld waren: honderdvierenveertigduizend waren er verzegeld uit alle stammen van de Israëlieten.


Zullen degenen die in het geloof gestorven zijn sinds 1848, toen die boodschap werd ontvangen, bij de 144.000 worden gerekend?

Sommigen, vooral sinds 1894, hebben beweerd dat niemand onder de 144.000 zal worden gerekend dan zij die leefden tot de tweede komst van Christus; en dat dit zo moet zijn, want volgens Openbaring 14:3, 4 zijn zij "verlost uit het midden der mensen" en "van de aarde". Volgens Daniël 12 is er een gedeeltelijke opstanding in de "tijd der benauwdheid", vlak voor Christus' tweede komst. We lezen: "Te dien tijde zal Michaël opstaan, ... En velen van hen die slapen in het stof der aarde zullen ontwaken, sommigen tot eeuwig leven, anderen tot schande en eeuwige verachting." Zij die ontwaken in het eeuwige leven zullen zeker in leven zijn en "onder de mensen", wanneer Christus komt. 

Als in 1848-1850 personen verzegeld werden, zouden wij natuurlijk verwachten dat zij tot degenen behoren die tot het eeuwige leven ontwaakt zijn, en zo bij de 144.000 behoren. Van deze opstanding lezen wij in "Early Writings," "Spiritual Gifts," oude editie, blz. 145 oude editie: "Er was één heldere plaats van gevestigde heerlijkheid, vanwaar de stem van God kwam als vele wateren, die de hemelen en de aarde deed schudden. Er was een machtige aardbeving. De graven werden geopend, en zij die in geloof gestorven waren onder de boodschap van de derde engel en de sabbat hielden, kwamen verheerlijkt uit hun stoffige bedden tevoorschijn om het verbond van vrede te horen dat God zou sluiten met hen die zijn wet hadden onderhouden." 

In "Geestelijke Gaven", blz. 145, 146, lezen we: "Toen God de dag en het uur van Jezus' komst sprak, en Zijn volk het eeuwige verbond bezorgde, sprak Hij één zin, en pauzeerde toen, terwijl de woorden door de aarde rolden. Het Israël van God stond met de ogen omhoog gericht te luisteren naar de woorden die uit de mond van Jehovah kwamen en als donderslagen door de aarde rolden. Het was vreselijk plechtig. Aan het einde van elke zin riepen de heiligen: Glorie! Halleluja! Hun gelaat werd verlicht door de heerlijkheid van God, en zij straalden van heerlijkheid zoals het gelaat van Mozes toen hij van de Sinaï afdaalde (verheerlijkt). De goddelozen konden hen niet aanzien voor de heerlijkheid. En toen de eeuwige zegen werd uitgesproken over hen die God geëerd hadden, door zijn sabbat heilig te houden, was er een machtig geschreeuw van overwinning over het beest en over zijn beeld." 

Van hetzelfde lezen we in "Testimonies for the Church 1:59: "Weldra hoorden we de stem van God als vele wateren, die ons de dag en het uur van Jezus' komst aangaf. De levende heiligen, 144.000 in getal (bedenk dat de opgestane sabbatvierders dan tot de levende heiligen behoren), kenden en verstonden de stem, terwijl de goddelozen dachten dat het donder en een aardbeving was. Toen God de tijd sprak, goot Hij op ons de Heilige Geest uit, en onze gezichten begonnen op te lichten en te schitteren met de heerlijkheid van God, zoals die van Mozes toen hij van de berg Sinaï afdaalde. 

"De 144.000 waren allen verzegeld en volkomen verenigd. Op hun voorhoofden stonden de woorden 'God', 'Nieuw Jeruzalem' en een glorieuze ster met de nieuwe naam van Jezus. Bij onze gelukkige, heilige staat waren de goddelozen woedend en stormden met geweld op ons af om ons de handen op te leggen om ons in de gevangenis te duwen, wanneer wij in de naam van de Heer de hand uitstaken en zij hulpeloos op de grond vielen." 

Als wordt beweerd dat niemand onder de 144.000 zal worden geteld dan zij die leven tot Christus' tweede komst, zonder de dood te proeven, hoe zit het dan met die sabbatvierders die in 1848 tot 1850 werden verzegeld? Er is geen half dozijn van hen nu in leven die toen de sabbat hielden. Als zij toen verzegeld waren, zullen zij behoren tot degenen die tot het eeuwige leven worden opgewekt bij de stem van God. 

Er zijn enkele dingen in verband met de zaak van zuster White die van invloed zijn op de kwestie van de 144.000. Zij is nu in ruste. Maar zoals gemeld in haar eerste visioen, "Ervaring en uitzicht," is een verslag van wat er in het koninkrijk zal plaatsvinden: "Sion was vlak voor ons, en op de berg was een glorieuze tempel, en eromheen waren zeven andere bergen, waarop rozen en lelies groeiden..... Toen wij op het punt stonden de heilige tempel binnen te gaan, verhief Jezus zijn heerlijke stem en zei: 'Alleen de 144.000 gaan deze plaats binnen', en wij riepen: 'Alleluia'." Het schijnt echter dat zij in deze visie op de dingen die op de nieuwe aarde zullen plaatsvinden, die tempel binnenging; want zij zei: "Deze tempel werd ondersteund door zeven pilaren, allen van doorzichtig goud, bezet met de meest schitterende parels. De wonderlijke dingen die ik daar zag, kan ik niet beschrijven. Ik zag daar tafels van steen waarin de namen van de 144.000 in gouden letters waren gegraveerd. Nadat wij de heerlijkheid van de tempel hadden aanschouwd, gingen wij naar buiten, en Jezus verliet ons en ging naar de stad." Hieruit zouden we zeker concluderen dat zuster White op de nieuwe aarde één van de 144.000 zou zijn.

Niettegenstaande deze feiten in de gepresenteerde getuigenissen, wordt er door sommigen nog steeds op aangedrongen, dat wat in De Grote Controverse, 649, gezegd wordt, aantoont dat de 144.000 geheel zullen bestaan uit hen die nooit gestorven zijn. Laat ons zien wat er gezegd wordt, en de voorwaarde waaronder de genoemde verklaring voorkomt. Hier staat het: "Dezen, die uit de aarde, uit het midden der levenden zijn overgebracht, worden gerekend als 'de eerste vruchten voor God en voor het Lam' (de tot het eeuwige leven opgewekte sabbatvierders zullen bij de tweede komst van Christus zeker tot de levenden behoren). Dezen zijn het die uit de grote verdrukking zijn gekomen; zij zijn door de tijd van moeilijkheden gegaan zoals er nooit geweest is sinds er een volk was." Die moeilijkheden van de volkeren zullen onder de zesde plaag zijn; en het is in die tijd, volgens Daniël 12:1, dat de gedeeltelijke opstanding zal plaatsvinden, waarbij de verzegelde sabbatvierders zullen worden opgewekt. Dit zal zijn wanneer de zevende plaag nog moet komen. Over de situatie in die tijd lezen wij in "Ervaring en opvattingen", blz. 29: "Deze plagen wakkeren de goddelozen aan tegen de rechtvaardigen; zij dachten dat wij de oordelen van God over hen hadden gebracht, en dat als zij de aarde van ons konden ontdoen, de plagen dan zouden worden opgehouden. Een decreet ging uit om de heiligen te doden, waardoor zij dag en nacht om bevrijding riepen. Dit was de tijd van Jakobs moeilijkheden. Toen riepen alle heiligen met smart van geest, en werden bevrijd door de stem van God. De 144.000 triomfeerden. Hun gezichten werden verlicht door de heerlijkheid van God." Wij hebben reeds gezien dat deze verheerlijking plaatsvindt bij de opgestane sabbatvierders, evenals bij hen die niet waren gestorven, wanneer God het eeuwige verbond uitreikt aan hen die Hem hadden geëerd door Zijn sabbat te houden. 

Van dit tafereel lezen wij in "Geestelijke gaven", blz. 143: "Ik zag een geschrift, waarvan afschriften in verschillende delen van het land waren verspreid, waarin werd bevolen dat, tenzij de heiligen hun eigenaardige geloof zouden opgeven, de sabbat zouden opgeven en de eerste dag van de week in acht zouden nemen, het volk vrij zou zijn om hen na een bepaalde tijd ter dood te brengen..... Satan wilde het voorrecht hebben om de heiligen van de Allerhoogste te vernietigen; maar Jezus beval zijn engelen over hen te waken. God zou geëerd worden door een verbond te sluiten met hen die Zijn wet hadden gehouden, in het zicht van de heidenen rondom hen; en Jezus zou geëerd worden door de trouwe, wachtende die Hem zo lang hadden verwacht, te vertalen zonder hun dood te zien." Het houden van de wet "in het zicht van de heidenen" was in het zicht van deze inquisiteurs die het decreet hadden om hen ter dood te brengen, en niet ter dood in gewone zin, onder kalme omstandigheden. 

Het is uit dit getuigenis, "vertalen, zonder de dood te zien," dat de bewering is gedaan dat niemand onder de verzegelde 144.000 zal zijn dan zij die leven tot Christus' eigenlijke tweede komst. Wij zien dat de dood waarvan zij gered zijn, de dood is die door de "circulerende papieren" wordt toegestaan. Bedenk dat de herrezen sabbatvierders tot de verbondenen behoren. Zij worden dus bij de komst van Christus veranderd, zonder de dreigende dood te ondergaan. Door dit besluit worden zij gebracht in "de tijd van Jakobs moeilijkheden". Zijn moeite was het nieuws dat Ezau kwam met vierhonderd gewapende mannen. Tenzij de Heer hem zou helpen, leek het de dood voor hem en zijn hele familie. 

Er is nog een ander getuigenis uit The Great Controversy, 649, gebruikt door hen die beweren dat niemand die in de boodschap is gestorven tot de 144.000 zal behoren: "Zij hebben zonder voorspraak gestaan door de laatste uitstorting van Gods oordelen. Maar zij zijn verlost, want zij hebben 'hun gewaden gewassen en wit gemaakt in het bloed van het Lam' ... Zij hebben gezien hoe de aarde werd verwoest door hongersnood en pest, hoe de zon de mensen met grote hitte kon verschroeien, en zijzelf hebben lijden, honger en dorst moeten doorstaan." Dit is wat gezegd wordt van de gehele 144.000, en ten dele zal dit ook gelden voor de herrezen sabbatvierders; want zij doorstaan de tijd van Jakobs moeilijkheden. Zij worden opgewekt onder de zesde plaag, en zien de uiteindelijke uitstorting van Gods oordelen onder de zevende plaag, en behoren tot degenen die van dit doodsvonnis worden verlost. 

In "Geestelijke gaven", blz. 146, 147, lezen we nog verder over wat er zal gebeuren met de opgestane en levende sabbatvierders, na de stem van God die het eeuwige verbond verkondigt, wanneer de goddelozen tegen hen woedend zijn: "Weldra verscheen de grote witte wolk, waarop de Zoon des mensen zat. Toen hij voor het eerst in de verte verscheen, zag deze wolk er heel klein uit. De engel zei dat het het teken van de Mensenzoon was. Toen zij dichter bij de aarde kwam, konden wij de voortreffelijke glorie en majesteit van Jezus aanschouwen, toen Hij voort reed om te overwinnen. Zijn gelaat was zo helder als de middagzon, zijn ogen waren als een vuurvlam, en zijn voeten leken op fijn koper. Zijn stem klonk als vele muziekinstrumenten. De aarde beefde voor Hem, de hemelen vertrokken als een boekrol wanneer die wordt samengerold, en alle bergen en eilanden werden uit hun plaatsen verplaatst.... Zij die een korte tijd tevoren Gods trouwe kinderen van de aarde zouden hebben vernietigd, waren nu getuige van de heerlijkheid van God die op hen rustte. En te midden van al hun verschrikking hoorden zij de stemmen van de heiligen in blijde tonen, zeggende: "Voorwaar, deze is onze God, wij hebben op Hem gewacht en Hij zal ons redden. De aarde beefde hevig toen de stem van de Zoon van God de slapende heiligen opriep. Zij gaven gehoor aan de oproep en kwamen tevoorschijn gekleed in glorieuze onsterfelijkheid, roepend: Overwinning, overwinning, over de dood en het graf! O dood, waar is uw angel? O graf, waar is uw overwinning? Toen verhieven de levende heiligen en de herrezenen hun stemmen in een lange, vervoerende kreet van overwinning. De lichamen die in het graf waren neergedaald met de sporen van ziekte en dood, kwamen op in onsterfelijke gezondheid en kracht. De levende heiligen worden in een ogenblik, in een oogwenk, veranderd en samen met de opgestanen opgenomen, en samen ontmoeten zij hun Heer in de lucht. O, wat een heerlijke ontmoeting! Vrienden die de dood had gescheiden, werden verenigd, om nooit meer uit elkaar te gaan." 

Als er nog twijfel bestaat of de herrezen sabbatvierders wel bij de 144.000 geteld zijn, denk dan aan het volgende uit de woorden van zuster White in 1909. Op de algemene conferentie van 1909 liet ouderling Irwin zich door een stenograaf vergezellen bij een bezoek aan zuster White. Hij wilde haar enkele vragen stellen en een exacte kopie hebben van de woorden van de vragen en de exacte woorden van de antwoorden. Onder andere was deze vraag: "Zullen zij die in de boodschap gestorven zijn, tot de 144.000 behoren?" Als antwoord zei zuster White: "O ja, zij die in het geloof gestorven zijn, zullen onder de 144.000 zijn. Ik ben daar duidelijk over." Dit waren de exacte woorden van vraag en antwoord, zoals broeder Irwin mij toestond uit het verslag van zijn stenograaf over te nemen.

👉de verzegel boodschap- eerste vraag

bron: https://m.egwwritings.org/en/book/1331.88#88

Reacties

Populaire posts