racisme en discriminatie als van ouds

Mattheüs 25:35 Want Ik had honger en u hebt Mij te eten gegeven; Ik had dorst en u hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling en u hebt Mij gastvrij onthaald.
40. En de Koning zal hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringste broeders van Mij gedaan hebt, hebt u dat voor Mij gedaan.



42. Want Ik ben hongerig geweest en u hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest en u hebt Mij niet te drinken gegeven;
45. Dan zal Hij hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringsten niet gedaan hebt, hebt u het ook niet voor Mij gedaan.
46. En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.

Racisme heeft een gezicht gekregen in George Floyd, wat meer nog het heeft een stem gekregen, een protest stem. Veel mensen zijn vanuit velen belangen, maar ook uit eigen belang opgestaan om het probleem, (want dat is het), beter dan ooit voor het voetlicht te krijgen.

Ieder leven wat zinloos tot een einde komt is er 1 teveel, ieder leven wat onnodig tot een abrupt of slopend einde komt is er 1 teveel, laat daar geen misverstand over bestaan, of het nu gaat om racisme, oorlog, honger of ziekte.

Wat mij een beetje aan de demonstraties van de laatste week stoort is, waarom voor 1 persoon zoveel bewogenheid ontstaat, zoveel protest is te horen, zoveel stem heeft gekregen en zo veel aandacht is gekomen?
Natuurlijk racisme, discriminatie is dubbel en dwars fout, maar terwijl de hele westerse wereld op z´n kop staat tijdens het beheersbaar krijgen van een rondwarend bio-(m)achtig wapen genaamd Covid-19, die een hele wereld/maatschappij op een bijna onoverbrugbare afstand en achterstand zet, zowel sociaal als economisch, komen wereldwijd mensen op de been om hun stem te laten horen, waarbij ze letter en figuurlijk in burgerlijke ongehoorzaamheid opstaan tegen het fenomeen racisme, terwijl dezelfde westerse wereld zich schijnheilig in stilzwijgen hult en geen stem geeft aan miljoenen vluchtelingen, miljoenen kinderen die sterven van de honger, miljoenen mensen die leiden onder dictatoriale tirannie, of zelfs buitenlandse bezetting en heerschappij.

Laat ik heel helder en niet mis te verstaan verklaren dat ik absoluut in hart en nieren tegen iedere vorm van discriminatie ben, absoluut gekant tegen uitsluiting van mensen, en daarbij wil ik het niet hebben over rassen want we zijn maar één soort ras, we zijn allemaal mens, met het hart op dezelfde plek. 
Er bestaat in Gods schepping geen ras boven anderen rassen, dat is een verzinsel, een denken dat past bij iemand die in zijn bovenkamer compleet de verkeerde afslag heeft genomen. We hebben het afgelopen jaar herdacht dat 80 jaar geleden er vele mensen geslachtofferd werden door mensen van ons eigen soort, waarbij dit soort medemensen ook nog eens enorme bijval hebben genoten van gelijk gestemden. 
Dat willen we niet, dat willen we niet meer, dat willen we nooit meer, en toch stoort mij iets.

Het stoort mij en ik snap het niet, ik snap niet waarom niet iedere dag de dam gevuld is met een protest tegen elke vorm van onrecht, want één ding is zeker, racisme is onrecht, en onrecht moet bestreden. Maar honger is ook onrecht, oorlog is niet minder onrecht.
Dit soort onrecht wordt in zijn algemeenheid gevoed door evolutionair denken, een denken dat wij hier toevallig zijn, dat wij een rest product zijn van die toevalligheid en dat het recht van de sterkste het heeft mogelijk gemaakt dat we hier zijn, met als schaduwzijde dat er meerdere en mindere soorten zijn en dat moet om hele dubieuze redenen blijkbaar bestreden of op z`n minst geknecht worden.

Wat mij ook verbaasd is dat, toen Jezus een boodschap van liefde voor de wereld had, een paar duizend jaar geleden, gingen heel veel mensen de straat op, demonstreren, met de leus: kruisigt Hem, kruisigt Hem. Het was niet zijn verzet tegen het arrest wat de oorzaak was van Zijn dood, maar Zijn liefde voor de medemens, Zijn boodschap van heil en verlossing, van genezing en van de mogelijkheid om de dood te overwinnen. Hoe bizar wil je het hebben?
Laten we niet vergeten dat ieder land wat een bezetter kent, een bezetter kent vanuit het denken dat het land wat bezet “moet” gaan worden minder is als de bezetter zelf, en dus ingelijfd en geknecht moet worden. Of dat nu op kleine schaal gebeurd of op grote schaal, in wezen is er geen verschil. Pesten is daar nl ook zo’n een uitwas van op kleine schaal, maar met grote gevolgen.

Of het nu je eigen regering is, of je nu in slavernij en onderdrukking leeft door militante bewegingen, rivaliserende bendes of dictators, het is vanuit de kern van het zelfde laken een pak. Hij die discrimineert of pest, stelt zich met zijn doen en laten boven de ander. 
De reden is niet omdat jij minder bent, de reden is omdat hij/zij die dit doet, een niet humaan denken erop na houdt en zich het recht aanmeet dit te mogen en moeten doen vanuit wellicht superieur denken. 

Jezus stierf uit pure haat, haat aangewakkerd door een club elite die bang waren voor hun machtspositie die zij dreigden door een opstand, veroorzaakt door een “vreemdeling” zouden gaan verliezen. Hoewel deze “Vreemdeling” al duizenden jaren van te voren was aangekondigd, tot in detail was beschreven dat Hij (de beloofde Messias was) die komen zou, waren ze niet voorbereid en zagen ze Hem als een opruiende indringer, schoppend tegen het etablissement.
Komt nog bij dat het Joods grondgebied in die tijd al bezet werd door een buitenlandse overheerser, als er dan ook nog eens een “Relschopper” bijkwam om het eigen volk tegen de regerende wethouders en schatbewaarders van hun religie op te zetten, dan was natuurlijk het hek helemaal van de dam. Er was bij de Joodse leiding maar één oplossing voor handen en dat was dat Zijn dood, hun bezette maatschappij moest redden. Hoe profetisch wil je het hebben.

Maar ook nu zou ik wil zeggen dat het slachtofferen van één Leven, één Leven te veel is, maar in dit geval is uitzondering met zekerheid de bevestiging op deze regel, want in dit geval moest 1 Persoon sterven, niet alleen door velen, maar bovenal voor velen.

Johannes 11:49-52 Maar een van hen, Kajafas, die de hogepriester van dat jaar was, zei tegen hen: U weet niets, en u overweegt niet dat het nuttig voor ons is dat één Mens sterft voor het volk, en niet heel het volk verloren gaat. Dit zei hij echter niet uit zichzelf, maar als hogepriester van dat jaar profeteerde hij dat Jezus sterven zou voor het volk, en niet alleen voor het volk, maar ook om de kinderen van God, overal verspreid, bijeen te brengen. 

Eén Persoon moest sterven om uiteindelijk de wereld naar een moment te brengen dat racisme niet meer zal voorkomen, dat onrecht tot een einde komt en niet meer in ons op zal komen, dat onrecht zoals racisme, oorlog en honger eens en voor altijd uitgebannen zal worden, en dat heeft deze ene Persoon Jezus Christus voor ons gedaan. Ja Jezus is gekruisigd, gestorven en begraven, maar Zijn graf is leeg omdat Hij opgestaan is uit de dood, de dood heeft overwonnen en het graf als voorbeeld voor ons leeg heeft achtergelaten.

Jezus Christus heeft het fundament gelegd waarop Zijn Koninkrijk van liefde is gebouwd, de weg vrij gemaakt naar dat Koninkrijk, en daar mogen wij als Zijn kinderen aan, maar vooral ook op, en naartoe werken, zodat ook hier een stukje hemel op aarde geproefd mag worden. Gods kinderen mogen in Zijn kracht, in de kracht van het Offer van Jezus Christus door de Heilige Geest die Hij in Zijn plaats heeft gezonden, de wereld laten proeven dat het beter kan, maar vooral dat het beter wordt, omdat we door Jezus Christus op weg kunnen gaan naar een beter koninkrijk, een rijk van liefde, vrede, geluk, gezondheid en harmonie.
De noodzaak van een beter koninkrijk lijkt mij duidelijk, want waar je ook ter wereld zou wonen, overal is het verre van ideaal om te leven, zelfs in landen waar je het niet verwacht worden mensen vanwege hun afkomst vermoord, worden kinderen omdat ze kinderen zijn verkracht, omwille van etnische zuivering, worden ouderen buiten de maatschappij gezet en vriendelijk bedankt voor hun nalatenschap, worden kinderen en mensen met een beperking diep weggestopt en worden gigantische natuur gebieden die essentieel zijn voor een gezonde planeet verwoest voor de graai cultuur van diegene die hun begeerte niet onder controle hebben.

In het eerste boek van de bijbel in het boek Genesis, lezen we hoe God de Allerhoogste de wereld gemaakt heeft, van planeet tot dier en van plant tot mens. Ook lezen we hoe de eerste mens ongehoorzaam is geworden en in opstand kwam tegen God. De eerste demonstratie was een feit, een demonstratie tegen de toen geldende Macht, tegen de regering van toen. Helaas was het een demonstratie tegen liefde, met haat en dood als gevolg.

We weten vanuit de bijbel dat door die ongehoorzaamheid, de haat en de dood zijn intrede deed, dat de connectie tussen de mens en zijn Bron van leven en liefde verbroken werd, maar we weten ook dat haat en dood niet het laatste antwoord is, maar dat liefde ook hier krachtiger is gebleken dan haat en dood, en dat Gods eigen “opstand en demonstratie” tegen die haat en dood het gewonnen heeft.
Jezus heeft liefde en de keuze voor liefde mogelijk gemaakt.
Vele hebben door de eeuwen heen aan dat appel gehoor gegeven en Zijn Jezus gevolgd in Zijn voetsporen, waardoor Hij kon gaan bouwen aan een nieuw Koninkrijk wat op het punt staat om gerealiseerd te worden.

Jezus staat op het punt om terug te komen en een einde te maken, aan de haat, de nijd, liefdeloosheid, wetteloosheid en dood, en ik nodig je van harte uit om mee op weg te gaan naar dat Koninkrijk. Tijdens het onderweg zijn zal onder Gods kinderen zichtbaar worden dat er een einde komt aan racisme, discriminatie en aan uitsluiten.

Openbaring 21:1-7 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan. En de zee was er niet meer. En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, neerdalen van God uit de hemel, gereedgemaakt als een bruid die voor haar man sierlijk gemaakt is. En ik hoorde een luide stem uit de hemel zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen zijn en hun God zijn. En God zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal er niet meer zijn; ook geen rouw, jammerklacht of moeite zal er meer zijn. Want de eerste dingen zijn voorbijgegaan. En Hij Die op de troon zit, zei: Zie, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zei tegen mij: Schrijf, want deze woorden zijn waarachtig en betrouwbaar. En Hij zei tegen mij: Het is geschied. Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde. Wie dorst heeft, zal Ik voor niets te drinken geven uit de bron van het water des levens. Wie overwint, zal alles beërven, en Ik zal voor hem een God zijn en hij zal voor Mij een zoon zijn.

Reacties

Populaire posts