het zegel van El Sjaddaj (1/4)

"Maar met u zal Ik Mijn verbond maken; en u moet in de ark gaan, u, uw zonen, uw vrouw en de vrouwen van uw zonen met u." Genesis 6: 18


De aarde werd verwoest door een grote vloed. We noemen deze vloed ook wel de zondvloed omdat de ernst en de grote van de zonde, de ongehoorzaamheid en slechtheid van de mensen, wereld omvattend was geworden en dus reden voor een grote schoonmaak beurt. Bijna al het goede was er niet meer. De enige rechtschapen mensen die nog op de hele aarde rondliepen waren Noach en zijn gezin. Hoeveel mensen er toen op aarde inmiddels rondschoven weten we niet, wat we wel weten is dat er maar acht waren die het goede, (wat komt van El Sjaddaj), nog uitleefden.Het goede was dus nog te vinden in deze hele kleine minderheid, een druppel op de bekende gloeiende plaat.

Was El Sjaddaj boos en zinde de Allerhoogste op wraak, zoekende naar een weg om dit bot te vieren? Persoonlijk denk ik dat YHWH een weg baande voor het goede wat nog te vinden was op aarde, om dit in een soort van verzekerde bewaring te stellen.
Als een vakbekwaam chirurg moest YHWH-Elohim snijden in een totaal verziekt lichaam, om het goede wat nog aanwezig was te redden.
Na deze chirurgische ingreep, zag G´d het goede in de mens en dat ze niet alleen slechte dingen voortbrachten, maar helaas ook, dat het nooit meer beter zou worden, omdat de mens nu eenmaal door de wet van de zonde die in hen heerst, vanaf hun geboorte neigen naar het slechte.

"En de HEERE rook die aangename geur, en de HEERE zei in Zijn hart: Ik zal de aardbodem voortaan niet meer vervloeken vanwege de mens; de gedachtespinsels van het hart van de mens zijn immers slecht, van zijn jeugd af; en Ik zal voortaan niet al het levende meer doden, zoals Ik gedaan heb." Genesis 8: 21

G´d sluit een verbond met Noach, met verstrekkende gevolgen voor de toekomst. De aarde en al het leven daarop zal nooit meer op deze manier ten ondergaan. Dit verbond wordt door de Allerhoogste bezegeld met een teken. G´d is het die een teken geeft waardoor alles en iedereen er aan herinnert wordt dat de woorden van de Allerhoogste betrouwbaar en waar zijn en dat Hij het gestand zal doen houden.

Het teken wat de Allerhoogste ons heeft nagelaten is een Regenboog.

"Mijn boog heb Ik in de wolken gegeven; die zal dienen als teken van het verbond tussen Mij en de aarde. Het zal gebeuren, als Ik wolken boven de aarde breng en de boog in de wolken gezien wordt,
dat Ik aan Mijn verbond zal denken, dat er is tussen Mij en u en alle levende wezens van alle vlees. Het water zal niet meer tot een vloed worden om alle vlees te gronde te richten. Als deze boog in de wolken is, zal Ik hem zien, en denken aan het eeuwig verbond tussen God en alle levende wezens van alle vlees dat op de aarde is. God zei dus tegen Noach: Dit is het teken van het verbond dat Ik gemaakt heb tussen Mij en alle vlees dat op de aarde is". Genesis 9: 13-17


Een verbond tussen de Allerhoogste en de mens werd verzegeld met een teken, zichtbaar, herkenbaar en voor maar één doel ingezet; om te bekrachtigen wat er tussen twee partijen was afgesproken. Dit zegel was tot zegen voor alle mensen, tot in een verre toekomst, en de echo van dit zegel is ook nu tot op de dag van vandaag en zeker in een land als Nederland regelmatig waarneembaar.
Het is niet de mens die de Allerhoogste hoeft te herinneren aan dit verbond, de Allerhoogste zal bij het zien van de deze boog, zichzelf er aan herinneren en zich er aan houden.

Laat deze regenboog ons leven kleuren, vanuit de wetenschap dat de Heer een plan heeft met ons, om ons uit de zonde te halen en ons brengen tot Zijn ontoegankelijk licht. Dit ontoegankelijk licht valt op aarde uiteen in mooie kleuren, de belofte moge ons allemaal bemoedigen, versterken, vrede en vreugde brengen. YHWH-Elohim is getrouw.

het zegel van El Sjaddaj 2

Reacties

Populaire posts