mens en vriendschap

"Dit is Mijn gebod: dat u elkaar liefhebt, zoals Ik u liefgehad heb. Niemand heeft een grotere liefde dan deze, namelijk dat iemand zijn leven geeft voor zijn vrienden. U bent Mijn vrienden, als u doet wat Ik u gebied. Ik noem u niet meer slaven, want een slaaf weet niet wat zijn heer doet, maar Ik heb u vrienden genoemd, omdat Ik u alles wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, bekendgemaakt heb. Niet u hebt Mij uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u ertoe bestemd dat u zou heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht zou blijven, opdat wat u ook maar van de Vader vraagt in Mijn Naam, Hij u dat geeft. Dit gebied Ik u: dat u elkaar liefhebt." Johannes 15: 12-17


Wat maakt een mens een mens:
zijn fouten, zijn verkeerde karakter trekjes, zijn misplaatste opmerkingen, zijn onheilige gedachten, zijn onreine gevoelens, zijn struikel momenten?

Wat maakt een mens een mens:
zijn bemoedigende woorden, zijn talenten om te helpen en te begrijpen, zijn zorg voor anderen, zijn liefde voor broers en zussen, vaders en moeders, zijn naaste, zijn broeders en zusters, zijn sterke wil om te overleven, zijn vergevingsgezindheid, zijn trouw, zijn zelfbeheersing, zijn geduld en begrip?

Wat maakt een mens en mens:
accepteren dat het niet meer maar ook niet minder is dan een mix van goed en kwaad, dat maakt een mens een mens, en dat is de basis voor vriendschap, waarin je de ander ondanks zijn eigen unieke mix toch hoger acht dan zichzelf, hoger acht dan jou mix van mens zijn.

Wat is het begin, of basis voor vriendschap:
Klik, chemie, werkbaar, acceptatie, liefde, respect, warmte, dichtbij, onafhankelijk van afstand, steun, communicatie, begrip, geduld, transparantie, makkelijk, moeilijkheden, last en ruimte. Hand in hand, juist vanwege de verschillen, in denken en doen, in voelen en praten, in visie en dromen. Hand in hand, juist vanwege de beperkingen en mogelijkheden, talenten en gaven.

Waardoor wordt vriendschap gevoed en wat is zijn kracht:
Door er op tijd te zijn voor elkaar, door te praten met elkaar, door te luisteren naar elkaar, door samen tijd door te brengen, door te delen, elkaar te bemoedigen, door elkaar te steunen en te dragen, door elkaar een spiegel voor te houden, elkaar te wijzen op andere wegen, door elkaar te corrigeren en te leren, elkaar te verreiken, door elkaar op te dragen in wensen en gebed.

Hoe kwetsbaar is vriendschap:
Als het gebrek lijdt, gebrek aan: acceptatie, liefde, respect, warmte, steun, begrip, communicatie, geduld, transparantie, ruimte, steun, en gebed.

Hoe verrijkend kan vriendschap zijn:
Als je mag ontvangen zonder terug te hoeven geven, als het je laat groeien, je laat bloeien, je laat lachen. Maakt je warm van binnen, maakt dat je lichtvoetig door het leven gaat, dat je de dag aankunt, dat je zin hebt aan morgen, dat je uitziet naar de volgende keer en niet kunt wachten, dat het niet uitmaakt of je dik, dun, rood of zwart bent, dat je lastig mag zijn zonder schuldgevoelens, dat je langer leeft omdat je gewenst bent, dat je geven kunt omdat er iemand is die graag ontvangt.

Reacties

Populaire posts