het ochtendgebed

Psalm 5:2 HEERE, neem mijn woorden ter ore, let op mijn zuchten. Sla acht op mijn stem als ik roep, mijn Koning en mijn God, want tot U bid ik. 's Morgens hoort U mijn stem, HEERE; 's morgens leg ik mijn gebed voor U neer en zie ik naar U uit.


Hoe beginnen wij de dag? Waarom is het zo belangrijk om `s morgens vroeg te bidden?

De eerste woorden in de morgen.
Bij het ontwaken zouden we direct de aanwezigheid van Jezus moeten verlangen. Hij zegt: "Zonder Mij kun je niets doen". Wij hebben Jezus nodig, Zijn licht, Zijn leven en Zijn geest moeten voortdurend in ons werken. Wij kunnen geen moment zonder Hem. `s Morgens vroeg, als de zon over het land schijnt en de wereld verlicht, zouden we moeten vragen of de Zon der Gerechtigheid in elk hoekje van ons hart en verstand zal schijnen, zodat wij in de Heer een en al licht worden. Zijn aanwezigheid kunnen we geen ogenblik missen. De vijand heeft heel goed door wanneer wij iets ondernemen zonder de Heer erbij te betrekken. Hij staat met zijn slechte ingevingen klaar om onze gedachten te beïnvloeden, zodat we onze vastberadenheid verliezen. Maar God verlangt van ons dat we elk moment in Hem blijven, en op die manier volmaakt in Hem Zijn. 

Kolossenzen 2:9,10 Want in Hem woont heel de volheid van de Godheid lichamelijk. En u bent volmaakt geworden in Hem, Die het Hoofd is van iedere overheid en macht.

De eerste dagtaak.
Wijd jezelf `s morgens aan God. Laat dat het eerste zijn dat je doet. Bidt: Heer, neem mij volledig als de uwe aan. Ik leg al mijn plannen aan uw voeten. Gebruik mij vandaag in uw dienst. Blijf bij mij en laat al mijn werk in U gedaan worden.
Dit is een dagelijkse aangelegenheid. Wijd jezelf elke morgen aan God voor de dag die gaat komen. Onderwerp al je plannen aan Hem met de bereidheid om ze, al naar gelang Zijn voorzienigheid aangeeft, op te geven of uit te voeren. Zo kun je elke dag je leven in Gods handen leggen en zal je leven meer en meer gevormd worden naar het voorbeeld van het leven van Christus. 

Heer, help me om mijn best te doen. 
In het toekomstig leven zal duidelijk worden waarom we met moeilijkheden en teleurstellingen te kampen hebben gehad. We zullen dan ook zien dat onze schijnbaar onbeantwoord gebleven gebeden en in de bodem geslagen verwachtingen juist een grote zegen bleken te zijn. En al lijkt ons werk ook onbeduidend, we dienen het als heil te beschouwen, omdat dit bij het dienen van God hoort. Ons dagelijks gebed zou moeten luiden: "Heer, help me om mijn beste beentje voor te zetten. Leer me om het werkt beter te doen. Geef me kracht en vreugde. Help me om in mijn dienstverlening de liefhebbende zorg van de Verlosser te laten zien.

Het dagelijks gebed - broodnodig.
Als we een karakter willen ontwikkelen dat voor God acceptabel is, moeten we in ons geloofsleven goede gewoonten ontwikkelen. Om in genade te kunnen groeien, is het dagelijks gebed heel belangrijk. Het is voor ons geestelijk leven net zo hard nodig als het dagelijks voedsel voor onze lichamelijke conditie. We moeten er een gewoonte van maken om onze gedachten vaak in gebed tot God te richten. 

Een gebed
Onze Vader, help mij om prioriteiten te stellen. Laat me de aanwezigheid van Jezus echt ervaren, en help me om altijd mijn best te doen.

E.G. White

Reacties

Populaire posts