genesis 21: verbond tussen abraham en abimelech

"G'd is met u bij alles wat u doet."

Wat een geweldige getuigenis van een koning over Abraham, ik kan niet anders zeggen dan dat ik daar best een beetje jaloers op ben. Niet dat de eer van mensen van grote waarde is, maar wie zoekt niet stiekem bewust of onbewust naar waardering van zijn medemensen. Hier is het een koning die iets van plan was en Abraham blijkbaar mild moest stemmen los van het feit dat wat Abimelech zei over Abraham en G'd waar was.

Abraham moest zweren bij zijn eigen G'd, de Schepper van hemel en aarde dat hij hen niet bedriegen zou, dat hij hen stiekem "in de rug" zou aanvallen.
Opmerkelijk is dat Abimelech blijkbaar wel de grote macht van G'd had gezien of gehoord, maar de grondslag voor die manifestatie niet gezien noch geproefd heeft, nl dat G'd handelt uit liefde omdat Hij liefde is, en daarom zorgt voor Zijn kinderen.
Zonder een moment van twijfel zegt Abraham: "Ik zweer het".



Maar Abraham wijst Abimelech nog even terecht over een waterput die hem met geweld is afgenomen. Abimelech is niet op de hoogte van dit incident en pareert op een heldere en geoorloofde wijze deze beschuldiging. Als ik niet op de hoogte ben van het feit dat dit speelt dan kan ik er ook niets aan veranderen, als jij mij eerder op de hoogte had gebracht van dit gebeuren dan kan ik er wat mee. Nu dus niet, waarom verwijt je mij dus iets waar ik geen weet van heb.

Dit is weer zo'n mooie levensles, subtiel verweven in dit tekstgedeelte. Breng elkaar op de hoogte van misstanden waardoor ze uit de weg geruimd kunnen worden. Twee stappen zijn hier voor nodig.

  • Breng de andere partij op tijd op de hoogte van wat er speelt
  • De andere partij zal hier met gepaste actie en adequaat respons op moeten geven.

Als één van de twee partijen hierin nalatig is dan is er dus ook geen oplossing met alle gevolgen van dien.
Abraham's antwoord op de repliek van Abimelech is deze: "Toen nam Abraham kleinvee en runderen en gaf die aan Abimelech en zij beiden sloten een verbond. Maar Abraham zette zeven ooilammeren van het kleinvee apart".

Abimelech is verbaasd en gehuld in mist over deze handelswijze van Abraham en vraagt hem naar de betekenis ervan.
Berseba zegt Abraham, deze zeven ooilammeren moet u uit mijn hand nemen als bewijs dat de put waar ruzie over is, door mij gegraven is en vanaf nu in mijn bezit blijft. Abimelech gaat akkoord en het verbond is een feit.

Ook hier zien we weer dat wetten, regelgeving, geboden en verboden voor vrede kunnen zorgen.
Daarom heeft G'd wet en regelgeving ingesteld als een eeuwig durend verbond tussen Hem en ons. Dat geeft veiligheid en geborgenheid, maar ook vrijheid en duidelijkheid.

G'd lief hebben boven alles en onze naasten als onszelf liggen ten grondslag aan al G'ds verordeningen. Van al die verbonden die Hij met ons sloot, omdat Hij eerst van ons heeft gehouden en ons bescherming wil bieden in deze verdorven wereld vol haat en nijd is liefde de basis.

Wij leven in die verdorven wereld en zijn iedere dag op weg naar dat eeuwige liefdes koninkrijk.
Om daar medeburger van te zijn heb je G'ds leidraad, G'ds regelgeving, G'ds verordeningen nodig met als doel te groeien in liefde.


-El Olam - De God Van Oneindigheid, de eeuwige God-

Reacties

Populaire posts