jeremia 24: de twee manden met vijgen

vers 6: "De HEERE liet mij zien, en zie, twee manden met vijgen waren neergezet voor de tempel van de HEERE,..."

vers 2: "In de ene mand zaten zeer goede vijgen, zoals de eerste vroege vijgen zijn. In de andere mand zaten zeer slechte vijgen, die vanwege hun slechte kwaliteit niet te eten waren."

Israel was voor een deel weggevoerd naar Babel door koning Nebukadnezar, en een deel was achtergebleven en een deel was in Egypte.
Jeremia laat ons zien dat G'd het beste deel van Israel veilig heeft gesteld door ze naar Babel weg te voeren. Verbannen naar een ander land en de verbanning van Israel naar Babel lijkt een overeenkomst te hebben met de zonvloed. G'd stuurde een zondvloed om al het slechte op aarde wat ten koste zou gaan van al het goede een halt toe te roepen, en hier lijkt het zelfde te gebeuren.

Het goede deel van Israel, de goede vijgen, die waarschijnlijk ten onder zouden zijn gegaan door het slechte deel, de slechte vijgen, moesten van elkaar gescheiden worden. Dit lijkt ook volledig in overeenstemming als we kijken naar mensen zoals Daniel en zijn drie vrienden.

G'd en zonde kan niet samen gaan. G'd vrezende mensen, zij die G'd liefhebben en Jezus willen volgen in Zijn voetsporen zullen veilig zijn in Zijn armen.

vers 6: "Ik zal Mijn oog op hen gericht houden ten goede en Ik zal hen naar dit land doen terugkeren. Ik zal hen bouwen en niet afbreken. Ik zal hen planten en niet wegrukken."

Een waarschuwing is ook op z'n plaats, in vers 9: "Ik zal hen voor alle koninkrijken van de aarde tot een schrikbeeld stellen hoe slecht het kan aflopen, tot smaad en tot een spreekwoord, tot een voorwerp van spot en tot een vloek in alle plaatsen waarheen Ik hen zal verdrijven."

G'd ziet slechte en goede vijgen. De goede vijgen bewaart Hij, stelt Hij veilig en zegent hen.

G'd nodigt ons uit om Zijn kinderen te zijn, koningskinderen en burgers van dat nieuwe koninkrijk wat spoedig komen zal. G'd heeft de relatie met de mens hersteld in Jezus, daadoor is het pad naar Zijn troon weer toegankelijk voor ons, waardoor wij kunnen leven in relatie met Hem.


Reacties

Populaire posts