vraag: wie is Melchisedek?

Geachte Ellen G. White Estate.

Ik heb een vraag waarvan ik hoop dat u die kunt beantwoorden. Is Melchizedek Jezus Christus?

Na het lezen van de bijbelverzen over dit onderwerp heb ik mij afgevraagd of Melchizedek misschien Jezus zelf kan zijn geweest op de manier zoals beschreven in Hebreeën.

De Hoofd Ouderling van onze SDA kerk deelt ook deze mening en citeert uit The Desire of Ages, pagina 578, paragraaf 4 Hoofdstuktitel: "Uw Koning komt"

"De heersers in Jeruzalem hebben berichten bereikt dat Jezus de stad nadert met een grote toeloop van mensen. Maar zij hebben geen welkom voor de Zoon van God. In angst gaan zij Hem tegemoet, in de hoop de menigte uiteen te drijven. Als de stoet op het punt staat de Olijfberg af te dalen, wordt zij onderschept door de heersers. Zij vragen naar de oorzaak van het tumultueuze feestgedruis. Terwijl zij vragen: "Wie is dit?" antwoorden de discipelen, vervuld van de geest van inspiratie, op deze vraag. Op welsprekende toon herhalen zij de profetieën over Christus: Adam zal u zeggen: Het is het zaad van de vrouw dat de slang de kop zal afrukken. Vraag het aan Abraham en hij zal u zeggen: "Melchizedek, Koning van Salem," Koning van de Vrede. Gen. 14:18. Jakob zal u vertellen, Hij is Shiloh van de stam van Juda. Jesaja zal u vertellen: "Immanuël," "Wonderbaar, Raadsman, de machtige God, de eeuwige Vader, de Vredevorst." Jes. 7:14; 9:6. Jeremia zal u vertellen, De tak van David, "de Heer onze Gerechtigheid." Jer. 23:6. [Daniel zal u vertellen, Hij is de Messias. Hosea zal u zeggen: Hij is "de Here, de God der heerscharen; de Here is zijn gedenkteken." Hosea 12:5. Johannes de Doper zal u vertellen, dat Hij "het Lam Gods is, dat de zonde der wereld wegneemt." Johannes 1:29. De grote Jehovah heeft vanaf Zijn troon verkondigd: "Deze is Mijn geliefde Zoon." Matt. 3:17. Wij, Zijn discipelen, verklaren: Dit is Jezus, de Messias, de Vorst des levens, de Verlosser van de wereld. En de vorst der machten der duisternis erkent Hem, zeggende: "Ik weet wie Gij zijt, de Heilige van God." Markus 1:24. "Als je dit leest... geloof je dat Melchizedek Jezus is. Ik keek echter door de geschriften van de White Estate website om deze opvatting te valideren en vond dat Ellen White een zeer duidelijke uitspraak deed dat Melchizedek *niet* Jezus was. Hier is het onderstaande citaat.

Selected Messages Boek 1, pagina 409, paragraaf 3 Hoofdstuktitel: Hoe een omstreden punt van de leer te ontmoeten

"Het was Christus die sprak door Melchizedek, de priester van de allerhoogste God. Melchizedek was niet Christus, maar hij was de stem van God in de wereld, de vertegenwoordiger van de Vader. En door alle generaties van het verleden heen heeft Christus gesproken; Christus heeft Zijn volk geleid en is het licht der wereld geweest." Hier zegt Ellen White duidelijk dat "Melchizedek niet Christus was", maar in het citaat uit Desire of Ages lijkt het te verbeelden dat Melchizedek Christus is. Dit is mijn dilemma. Toen ik het bovenstaande citaat uitlegde aan mijn hoofdoudste in de kerk, zei hij dat Ellen White misschien tegen het einde van haar leven, toen zij Desire of Ages schreef, geopenbaard kreeg dat "Melchizedek Jezus was" en misschien haar standpunt over dit onderwerp veranderde.

Daarom dat ik u schrijf. Kan iemand van de Ellen White Estate alstublieft meer bewijs of een antwoord op deze vraag geven? In het bijzonder deze vragen:

1. Is Ellen White van gedachten veranderd over dit onderwerp in de latere jaren van haar leven? 2. Is Melchizedek Jezus Christus?

Met vriendelijke groet,

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Beste broeder ____,

Dank u dat u contact opneemt met de Ellen G. White Estate. Veel mensen hebben zich, net als u, afgevraagd hoe het zit met Melchizedek. U hebt goed werk verricht door het bewijs op te zoeken uit de geschriften van Mevr. White betreffende de vraag of Jezus Melchizedek is. Dat maakt mijn taak nu gemakkelijker!

Om uw vragen te beantwoorden, ik denk niet dat Mevr. White "van gedachten is veranderd" over deze kwestie. Zij was heel duidelijk dat Melchizedek in Genesis niet Jezus was, hoewel Jezus hem gebruikte. Haar verwijzing in The Desire of Ages, die u aanhaalt, beweert niet dat Melchizedek Jezus was, maar zij stelde een aspect van zijn identiteit van Melchizedek vast door in te spelen op het feit dat Melchizedek in de Schrift de "Koning van Salem" wordt genoemd. Dat is waarschijnlijk een verwijzing naar de stad die later bekend zou worden als Jeruzalem, maar de term Salem zelf betekent "Vrede". Dus "Koning van Salem" betekent "Koning van de Vrede", een term die Mrs. White hier in DA gebruikte. Het punt dat zij maakte, is dat Jezus de Koning van de Vrede is, niet dat hij dezelfde persoon is als Melchizedek die Abram kende.

Laat me dit illustreren aan de hand van een ander deel van dezelfde paragraaf. Mrs. White schreef: "Johannes de Doper zal u zeggen: Hij is 'het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt.' Johannes 1:29." De mensen wisten van lammeren om de zonde weg te nemen. Zij offerden ze regelmatig. Bedoelde mevrouw White (of Johannes de Doper) dan dat Jezus letterlijk een lam was dat gebruikt was bij de tempeloffers? Nee. In plaats daarvan was Hij het *echte* offer, het ware Lam van God om de zonde weg te nemen, net zoals Hij de *echte* "Koning van de Vrede" was. Dus ik zou je tweede vraag beantwoorden door te zeggen dat Nee, Melchizedek was niet Jezus, maar Jezus was de "echte" Melchizedek, Koning van de Vrede. Zie je wat ik bedoel? Jezus is Degene die de naam van Melchizedek voorstelde, net zoals de offerlammeren Jezus voorstelden zonder Jezus te *zijn*. Ik denk dat dat het punt is dat Mevr. White hier maakt. En het ging niet om een verandering van mening over de identiteit van Melchizedek later in haar leven.

Ik hoop dat dit behulpzaam is en het water niet heeft vertroebeld! Laat het me weten als ik u verder van dienst kan zijn. Dank u voor het schrijven, en God zegene!

Aanvullend zou ik persoonlijk nog graag deze teksten ter illustratie toe willen voegen om helder te maken hoe Christus, toen Hij naar de Vader terug ging, de -andere- Trooster stuurde en hoe de rol verdeling lag.

Johannes 16: 12-15 Nog veel heb Ik tegen u te zeggen, maar u kunt het nu niet dragen. Maar wanneer Die komt, de Geest van de waarheid, zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid, want Hij zal niet vanuit Zichzelf spreken, maar wat Hij gehoord zal hebben, zal Hij spreken, en de toekomstige dingen zal Hij u verkondigen. Die zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen. Alles wat de Vader heeft, is het Mijne; daarom heb Ik gezegd dat Hij het uit het Mijne zal nemen en het u zal verkondigen.

De Geest der waarheid, de andere Trooster, de Priester van de Allerhoogste, zal het uit Jezus nemen en het ons verkondigen. Het is de Geest die in de wereld spreekt en ons onderwijst, leert en opvoed in het geloof. Hij die gelijk gesteld is aan de Zoon van God en dus niet de Zoon is, Hij die Priester is van de Allerhoogste, maar niet de Allerhoogste is, Hij die van eeuwigheid tot eeuwigheid is, zal bij ons zijn tot aan het einde van de wereld. 



Reacties

Populaire posts