genesis 19: moab en ammon

Lot is gevlucht naar Zoar. Hij is daarmee samen met zijn dochters ontkomen aan het oordeel over Sodom en Gomorra. Hij voelt zich niet echt thuis in Zoar, hij is bevreesd voor de mensen en wil daar niet blijven wonen. Lot's vlucht naar Zoar was de reden voor G'd om Zoar te sparen, wat aangeeft dat het net zo slecht toeven was daar als in de omgekeerde steden Sodom en Gomorra.

Ze gaan in een grot wonen en de reden daarvoor ontgaat mij volledig. Waarom niet bij zijn oom Abraham, was dat schaamte, eigenwijsheid, wie zal het zeggen? Hoe het ook zei, volgens mij is hij berooid gevlucht naar een eenzame plaats. Zijn dochters denken daar het hunne van en ziende op de toekomst nemen ze uiteindelijk zo hun eigen maatregelen.

Aangezien de dochters ook alleen zijn achter gebleven, beter gezegd gevlucht zonder hun partners, hebben ze het plan opgevat om pa Lot, dronken te voeren en in de nacht bij hem te gaan liggen om op de manier die op de hele aarde gebruikelijk was voor nageslacht te zorgen. Zo gezegd zo gedaan en twee nachten achterelkaar geschiedde naar hun woord. Ze wilde een nageslacht en aangezien niemand van de mannen van dat land bij hen wilde komen, was dit hun plan om voor nageslacht te zorgen en met succes.

"De eerstgeborene baarde een zoon en gaf hem de naam Moab (uit vader). Hij is de vader van de Moabieten, tot op deze dag. De jongste, ook zij baarde een zoon en gaf hem de naam Ben-Ammi (zoon van mijn volk). Hij is de vader van de Ammoniieten, tot op deze dag."

Lot horen we niet, maar ik kan me zo voorstellen dat hij toch op z'n minst de vraag heeft gesteld, hoe het komt dat ze zwanger zijn geraakt. We weten niet of ze daar over gelogen hebben, wat ik me heel goed kan voorstellen als ze dat wel gedaan zouden hebben. De naam Moab moet toch op z'n minst een bel hebben doen rinkelen, maar zoals gezegd, hierover staat in de bijbel niets geschreven zover ik weet en zeker niet op dit moment in hoofdstuk negentien.


Geheel zonder gevolgen is dit alles niet, want later zullen we lezen in het boek koningen dat de Moabieten, Israel naar het leven staan.
Ook G'd spreekt geen oordeel uit over deze daad van deze twee dames. Anno tweeduizend veertien zou ik dit reversed incest noemen.
Niet pa (die was straal bezopen en wist zich niets meer te herinneren van dit alles) maar de dochters maken zich schuldig aan deze daad.
Of hier jurisprudentie over bestaat weet ik niet, maar ondanks het feit dat ik ergens best wel begrijp waarom deze dochters dit gedaan hebben, voelt het anno 2014 als not done.
Hun toekomst, hun bestaansrecht was in die dagen afhankelijk van nageslacht en natuurlijk het liefst van het mannelijke soort, daarmee stelde ze tevens hun pensioen in een meer zekere positie.

Later lezen we in de bijbel, bij wet en verordeningen gegeven door G'd via Mozes dat dit soort praktijken absoluut niet meer kunnen en dat steniging als strafmaatregel werd ingezet om dit soort praktijken buiten de deur te houden.
Zonder wet en regelgeving geen zonde laten we maar zeggen, en de bijbel spreekt hier op een later tijdstip ook over. Als er geen wet of regelgeving is dan is iets wat je doet niet aan te merken als zonde.

Hoeveel anders is het nu, hoeveel anders is het als G'd wet en regelgeving meegeeft om er zorg voor te dragen dat wij G'd liefhebben boven alles en onze naasten als onszelf.
In Exodus 20 krijgen we de tien geboden aangereikt door G'd zelf, en door Hem zelf geschreven.
Daar vinden we houvast voor ons dagelijks leven, daar lezen we welke plaats G'd moet innemen en welke plaats de mens. Daar krijgen we het kader en de richtlijnen als fundament voor ons dagelijks leven, dat ons moet helpen een maatschappij te bouwen waar liefde heerst. Als Sodom en Gomorra en Zoar in hun dagelijks leven rekening hadden gehouden met G'd als hun Schepper en hemelse Vader en liefde hadden gehad onder elkaar, dan hadden deze twee dochters betere keuzes kunnen maken.
Nee hier wordt geen excuses aangereikt, maar vinden we wel de basis voor een maatschappij die compleet aan het ontsporen is.

Jesaja 1: 18-20, "Hoor toe, hemel, geef gehoor, aarde,
de HEER heeft gesproken: Ik heb mijn kinderen opgevoed en grootgebracht, maar ze zijn tegen mij in opstand gekomen. Een rund herkent zijn meester, een ezel kent zijn voederbak, maar Israël mist elk inzicht, mijn volk leeft in onwetendheid. Wee dit ontrouwe volk, met schuld beladen, volk van zondaars, verdorven geslacht. Zij hebben de HEER verlaten, de Heilige van Israël versmaad, hem de rug toegekeerd."


Hoewel het volk Israel nog geen feit was, zien we in de aanloop er naar toe, ontwikkelingen die helaas niet zouden misstaan in de dagen van Noach.
Voor G'd een bijna onmogelijke uitdaging om de ontspoorde mens in het gareel te krijgen. In de wetenschap dat niet iedereen gered wil worden en een heilig en rein leven wil leiden voor G'd in liefde voor Hem en zijn naaste, heeft G'd er toch alles aangedaan om mensen te redden en gelukkig niet zonder succes.

Openbaring 14: 7, "En hij zei met een luide stem: Vrees God en geef Hem eer, want het uur van Zijn oordeel is gekomen. En aanbid Hem Die de hemel, de aarde, de zee en de waterbronnen gemaakt heeft.
-El Yeshuati - De God Van Mijn Verlossing-



Reacties

Populaire posts