waarom een oordeelsdag?

Een tijdje geleden hebben we een studie gehad over de heiligdomsdienst. Dit is een dienst die plaatsvond in het oude testament met als doel om de zonde die de mensen gedaan hadden en de schuld die ze daarmee op zich hadden geladen weg te doen. Dit vond plaatst dmv het offeren van een dier, een schaap, een bok of een rund of zelfs vogels van het mannelijke geslacht zonder enig gebrek of ziekte en van het reine soort, dus geen onreine dieren werden hiervoor gebruikt en uiteraard met een reden.

G'd had deze dienst ingesteld om de mensen te leren dat als ze zondigden (en wie deed dat niet?) dan konden ze als ze berouw toonden over deze zonde, die voor G'd brengen en dan kon G'd hen vergeven. Daar was deze heiligdomsdienst voor. Priesters stonden klaar om de mensen van het volk Israel met raad en daad bij te staan, waardoor ze inzicht kregen in wie G'd was, waar de mens stond in G'ds verlossingsplan en hoe ze in relatie met de Allerhoogste konden blijven.

Deze dienst was een schaduw dienst. Wat inhoud dat het symbool stond voor G'ds verlossing door Zijn Zoon Jezus Christus die voor ons zou sterven om de last en de schuld van de zonde weg te nemen, waardoor wij zonder zonde en als verlosten weer in een goede relatie met onze Schepper zouden komen te staan.

In Jesaja 1 lezen we dat als we geen oprecht berouw hebben, als we ons leven leiden op onze manier, zonder rekening te houden met G'd en gebod, zonder rekening te houden met onze medemens, G'd het "kerkje spelen" wat we aan het doen zijn en mee doorgaan, haat.

Hoewel wij tegenwoordig geen "levende dieren" offers meer brengen, behoort het toch zo te zijn dat ook wij dagelijkse offers brengen aan G'd. Dat kan in de vorm van gebed, bijbelstudie, zang een aanbidding, geld geven aan goede doelen, tienden geven, tijd steken in kerk projecten, om zien naar elkaar, etc....

Als ons hart niet op de goede plek is, en we dit soort zaken toch blijven doen ondanks het feit dat we op een egoïstische manier, zonder liefde en rekening houdend met G'd en zijn geboden en met elkaar, dus laten we zeggen, op de automatische piloot vormen diensten houden en doen, dan heeft G'd daar een heldere boodschap over voor ons.
"Breng niet langer nutteloze offers. Het reukwerk is Mij een gruwel. Nieuwemaansdag en sabbat, het bijeenroepen van samenkomsten: Ik verdraag het niet; het is onrecht, zelfs de bijzondere samenkomsten. Uw nieuwemaansdagen, uw feestdagen haat Ik met heel Mijn ziel; ze zijn Mij tot last; Ik ben het moe om ze te dragen."

Zo denkt G'd over vormen, inhoudsloze, liefdeloze offers en diensten voor Hem.
Je kunt bidden tot je een ons weegt, maar G'd zegt: "En wanneer u uw handen uitspreidt, verberg Ik Mijn ogen voor u; ook wanneer u uw gebed vermeerdert, luister Ik niet: uw handen zitten vol bloed."
Ook wanneer u nog niet in directe zin een moord heeft gepleegd kan er bloed aan uw handen kleven, door verkeerd onderwijs, door zaken verkeerd voor te stellen waardoor mensen op het verkeerde been worden gezet en daardoor jouw voorbeeld volgen waardoor ze kompleet afdwalen van het pad naar de troon van G'd. Wanneer je mensen negeert, uitscheld, over hen roddelt of anderzijds onheus bejegent. Ook dan kleeft er bloed aan uw handen en zodra u die handen opricht tot G'd en zelfs vaker dan normaal, daarvan zegt G'd: "Ik luister niet!"

De oplossing is een oordeelsdag een dag van gericht. Vele mensen zijn niet blij als ze voor het gerechtshof moeten verschijnen. Dit zou best wel eens kunnen komen, omdat mensen zich te weinig realiseren dat in een gericht, recht gesproken wordt. Zaken worden helder voor het voetlicht gebracht en er zal ten alle tijden rechtvaardig omgegaan worden met zaken en feiten.

Nu kan ik me voorstellen dat je zegt, ja leuk en aardig maar als ik schuldig ben dan ben ik ook in het gericht mooi het haasje. In de wereld waarin ik leef hier op aarde, hier in Nederland is dat wellicht zo, maar dan nog zal er op een rechtvaardige en eerlijk manier recht gesproken worden, en ja daar hangt vaak een uitspraak aan die negen van de tien keer gekoppeld is aan een strafmaatregel.

Bij G'd is dat niet anders, maar met deze kanttekening. Als we schuldig zijn, dan zijn we schuldig, punt. Als we gezondigd hebben zal ieder woord, iedere gedachte en iedere daad en zelfs wat we nagelaten hebben voor het voetlicht komen, dus in het gericht. Maar in dit geval is dat niet erg. Als wij inzien dat we fout zijn geweest en belijden met een oprecht hart voor G'd dat we schuldig zijn en verlost willen worden van die schuldenlast, dan zal G'd in en door Jezus Christus ons die schuld kwijtschelden. Onze zonden niet alleen in de diepste oceaan gooien, maar zelfs zo ver van ons weg doen, zo ver als het oosten is van het westen. Het is nog nooit iemand gelukt om deze twee dicht bij elkaar te brengen. Als mijn zonden in het oosten liggen dan zal ik in het westen zijn en nooit meer bij de zonde in de buurt kunnen komen, daarentegen als mijn zonden in het westen liggen, dan ben ik in het oosten met dito resultaat. Met andere woorden dan zijn wij vrij van zonde en schuld en hebben wij recht op een relatie met G'd en op het eeuwige leven om samen met onze Schepper eeuwig als koningen te regeren.

Als wij ons leven op orde brengen in relatie met G'd en onze medemensen op de manier zoals G'd dat van ons vraagt, dan mogen we zien op een heerlijke toekomst. "Was u, reinig u! Doe uw slechte daden van voor Mijn ogen weg! Houd op met kwaad doen, leer goed te doen, zoek het recht! Help de verdrukte, doe de wees recht, bepleit de rechtszaak van de weduwe!"
Daarom wil G'd samen met ons een rechtszaak voeren. Om ons te verlossen, om ons recht te verschaffen, om ons vrij te maken, om onze relatie met Hem te herstellen.

"Al waren uw zonden als scharlaken, ze zullen wit worden als sneeuw; al waren ze rood als karmozijn, ze zullen worden als witte wol."

G'd reinigt ons van al het vuil wat we op ons geladen hebben door ons doen en laten, en maakt ons zo schoon dat we weer met Hem een relatie kunnen hebben, waardoor het pad naar Zijn troon weer toegankelijk is.

G'd wil dat het goed met ons gaat voor nu en voor altijd en dat kan niet zonder voorwaarde. De voorwaarde is dat wij moeten willen, wij moet kiezen om Hem te volgen, Zijn wil te leren kennen en Zijn wil te doen. Als we dat niet willen dan begrijp ik maar al te goed, dat op het moment dat die dag van oordeel en gericht komt, deze niet met een gerust hart zullen omarmen.
Als u gewillig bent en luistert, zult u het goede van het land eten, maar als u weigert en ongehoorzaam bent, zult u door het zwaard gegeten worden; want de mond van de HEERE heeft gesproken."

Deze oordeelsdag, Yum Kippur, is een zegen voor hen die ja hebben gezegd en op de uitnodiging van Christus zijn ingegaan, om Hem te aanvaarden als de Weg de Waarheid en het Leven. De keus is aan jou, kies dan vandaag wie jij wil dienen.



Reacties

Populaire posts