heb G'd lief boven alles?

"Meester, wat is het grote gebod in de wet? Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dit is het eerste en het grote gebod." Matteus 22: 36- 38


De titel van deze blog was een tekst die mij altijd voor ogen stond, zo had ik hem in mijn hoofd. Gek genoeg staat dat helemaal niet in deze tekst. De tekst zegt dat ik G'd moet liefhebben met alles wat in mij is, met alles wat ik ben en waar ik voor sta. 
Niet dat het er makkelijker op wordt, maar G'd lief hebben boven alles had ik in mijn hoofd. Natuurlijk heb ik mijzelf afgevraagd wat nou de reden was waarom ik de tekst zoals de titel van deze blog toont in mijn hoofd had,  en het vermoeden dat het wellicht te maken had met een andere vertaling, bleek onterecht. Een reeks aan vertalingen heeft aangetoond dat die gedachte niet helemaal klopte, eerlijkheidshalve moet ik zeggen, helemaal niet klopte, zover ik het nu kan zien bestaat de tekst helemaal niet. 

Een andere gedachte die mijn geestes oog kruiste werd gevoed door deze tekst: "Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waard; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waard." Matteus 10: 37
Deze tekst heeft waarschijnlijk de latere tekst in Matteus in mijn hoofd gecompleteerd. Als je iets in je leven meer liefhebt dan G'd, als er iets in je leven is wat tussen jou en G'd in komt te staan dan ben je G'd niet waardig. Wat mij betreft komt het dus toch wel in de buurt van mijn eigen variant; heb G'd lief boven alles. 

Hoe het ook zij, G'd wil de eerste plaats en dat zegt Hij ook in de eerste twee geboden van de tien geboden, dat wij geen andere goden aanbidden en dienen dan alleen Hem, en niets namaken van iets op aarde, onder of boven de aarde en die aanbidden. Hout, steen, goud en zilver kan ook niet aanbeden worden want ze kunnen niets voor je betekenen en doen, ze zijn dood, ademen niet, denken niet, spreken niet en kunnen geen enkele positieve noch negatieve bijdrage leveren aan je leven. Het buigen en aanbidden van beelden van welk materiaal dan ook en welke vorm ze ook mogen hebben zoals een kerstboom of een gouden kalf is dwaas, onzinnig en dom. Bovenal is het een gruwel voor de Schepper van hemel en aarde. Het vierde gebod leert mij nl dat de Schepper van hemel en aarde de enige waarachtige G'd is en dat er geen andere goden bestaan. Het zijn afgoden, karikaturen geformeerd en voorkomend uit onze leugenachtige en verduisterd brein.

G'd liefhebben met heel je hart, ziel en verstand is G'd op de eerste plaats zetten in ons leven. Als we dat kunnen omdat wij weten wie Hij is, en wat Hij voor ons gedaan heeft en dagelijks voor ons doet, zijn wij in staat om ook anderen lief te hebben omdat wij onszelf liefhebben. Ons zelf liefhebben kunnen wij omdat Hij ons eerst heeft liefgehad, zijn liefde voor ons heeft ons waardevol gemaakt en ons gevuld waardoor wij rijkelijk kunnen geven. G'd wil dat wij daarom ook rijkelijk geven aan anderen. Omzien naar elkaar, omzien naar weduwen en wezen, omzien naar mensen die lasten te dragen hebben en daarom soms lastig kunnen zijn.

"En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten." Matteus 22: 39- 40

Reacties

Populaire posts