onze kerst (is) mis!

"Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op Zijn schouder. En men noemt Zijn Naam Wonderlijk,  Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst." Jesaja 9: 5


Jezus het levende Brood is geboren in Bethlehem (=broodhuis) en gelegd in een broodbak (ipv een voerbak). Jozef en Maria waren welkom in Bethlehem, ze hadden er zelfs familie wonen, maar er was in de gemeenschapsruimte geen plek voor een vrouw die op het punt stond om te bevallen. De Bijbel zegt ook niets over een stal, waar dieren stonden gestald, mede door het feit dat de herders bij nachten lagen, waar is de aanleiding om andere dieren wel op stal te zetten. Een stal is een onreine plek, geen plek voor de Zoon van God om geboren te worden, maar of de aarde zelf een plek was voor de Heer kan je je natuurlijk ook afvragen. Volgens YHWH zelf voor Hen the place to be.

Welk feest hebben we nu gevierd, het feest van de zonnewende, het feest van Odin, Saturnus, de zonnewende boom met heksenballen en het zonnewende rad?
Vieren we gewoon met z'n allen de mythe van een niet bestaand figuur die door de lucht vliegt met rendieren en ons voorziet van cadeaus die wij zelf moeten aanschaffen, omdat de commercie dit nu eenmaal "afdwingt".

Vieren we echt de geboorte van Yeshua die al maanden daarvoor volgens de overlevering geboren was of vieren we de geboorte van Yeshua op een occulte manier met occulte attributen en denken daarmee YHWH te dienen als we het maar in een "christelijke" jasje hijsen.
Ons leven moet een leven zijn tot eer van YHWH, de geboorte van Christus vieren die naar de aarde kwam om ons te redden is in zichzelf niet verkeerd.
Het vieren van de geboorte van Christus heeft dus totaal geen Bijbelse grondslag, maar er is in mijn perceptie niets mis met het gedenken van de geboorte van de Zoon van YHWH. Wat er wel mis is met dit feest, dat de geboorte van Christus als excuus wordt of kan worden gebruikt om de afgoden te eren en satan dank te brengen voor zijn invloed, tav een feest waar er geen feest is.
Onnadenkend zijn wij ingegaan op de uitnodiging om de gebruiken van de heidense volken te volgen en dat is nou net waar YHWH ons toe oproept om dat niet te doen.

"Hoor het woord dat de HEERE tot u spreekt, huis van Israël.
Zo zegt de HEERE: U mag u de weg van de heidenvolken niet aanleren, en u niet ontstellen door de tekenen aan de hemel, omdat de heidenvolken zich daardoor ontstellen. Want de gebruiken van die volken zijn onzinnig: het is immers een stuk hout, iemand heeft het uit het bos gekapt, vakwerk met de bijl. Met zilver en met goud maken ze het mooi, met spijkers en met hamers zetten ze het vast, zodat het niet kan wiebelen." Jeremia 10: 1- 4

Gedenk en vier de shabbatdag, gedenk en vier dat Christus naar deze aarde is gekomen, gedenk en vier dat Hij voor onze zonden is gestorven, gedenk en vier dat Hij naar de hemel is teruggegaan om voor ons een plaats te bereiden, zodat wij straks bij Hem kunnen wonen.

Gedenk en vier, loof en aanbid YHWH niet op de manier zoals de heidenen dat gewoon waren, met het oprichten van versierde bomen, met heksenballen, zonnewende raden, of het oprichten van gewijde stenen of palen, beelden van Jezus en Maria, een beelden van "heiligen".

"Vrees God en geef Hem eer, want het uur van Zijn oordeel is gekomen. En aanbid Hem Die de hemel, de aarde, de zee en de waterbronnen gemaakt heeft." Openbaring 14: 7

Wees geen Scrooge t.a.v. de geboorte van Christus, maar vereenzelvig je ook niet met de gewoonte en de gebruiken van de heidevolken, feesten die bol staat van spiritisme en occulte, ze zijn de Heer een gruwel.

Staan we in de wereld, of zijn we van de wereld en in hoeverre beïnvloedt de wereld, jouw leven en jouw relatie met YHWH, met jouw Verlosser en Redder die naar de aarde kwam als kwetsbaar mens, waarmee de eerste aanzet werd gezet om het kwaad te keren. Vieren we mee of vieren we tegen.
Waarom en waarmee maak jij het gezellig in deze donkere dagen van het jaar uitziende naar een nieuwe lente, die verwijst naar de lente, de Weg, de Waarheid en het Leven.

Reacties

  1. Het Griekse woord dat het staat is: φάτνῃ. Volgens mij kun je dat niet anders vertalen dan met voerbak of stal. Het is het woord dat de engelen noemen tegenover de herders in Lukas 2:12. Het Griekse woord heeft echt maar twee betekenissen: kribbe/voederbak of stal. Dat het in de teksten over de geboorte van Yeshua inderdaad om een eettrog voor dieren in een stal gaat kan je vooral ontdekken als je verschillende Bijbelteksten vergelijkt, waarin precies het zelfde Griekse woord phatné gebruikt wordt. Als voorbeeld Lucas 13:15:

    De Heere dan antwoordde hem en zeide: Gij geveinsde, maakt niet een iegelijk van u op den sabbat zijn os of ezel van de 'kribbe' ( zelfde woord) los, en leidt hem heen om te doen drinken? (SV)

    Moet ik er dan vanuit gaan dat hier ook broodbak staat? En was de voederbak wel onrein? Ze hadden immers geen onreine dieren die eruit aten? Onhygiënisch, dat misschien wel. Maar wikkelde zij Hem daarom ook niet in doeken?

    Jezus is niet gewikkeld in brooddoeken die daar toevallig lagen maar in windsels. Er staat in het Grieks: ἐσπαργάνωσεν, Dat zijn windsels. Smalle banden van doek, waar elke aanstaande moeder voor zorgde dat zij ze bij zich had. Het is tegelijk een teken dat Maria ( en Jozef) hun kind als wettige 'zoon' aanvaardden. Niet als kind geboren uit hoererij. (Lees Ezechiël over het kind dat te vondeling gelegd werd)

    Over onrein en rein. Wat Jezus rein of onrein na het aanraken van de draagbaar waar de dode jongen op lag in Nain?







    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het gaat mij niet om de strijd tav woorden en hun platte betekenis zoals ik het zou willen noemen, het gaat mij om de diepere laag, ik denk dat wij westerlingen er zaken in lezen die wij er niet in moeten willen lezen, hoewel ik de uitleg dmv de tekst uit lucas 13 heel erg mooi vind.

    Laat ik dit met een ander voorbeeld duiden, let wel niet om mijn gelijk te halen maar om mijn gevoel bij de letter te mogen duiden en wat de verdieping, het leven daar in, ons zoveel meer kan zeggen: Jezus maakte op de bruiloft te Kana geen wijn wat gegist was, maar pure druivensap. Vanuit het hebreeuws heb ik mij laten vertellen kan je het vertalen met alle twee, maar aangezien gegiste wijn, wijn is dat aan het bederven is, (hoe duur de flessen ook over de toonbank gaan), maar vanuit de natuur beschouwd altijd van mindere kwaliteit zal zijn dan de pure druivensap, geloof ik dat Jezus ongegiste wijn dus pure druivensap heeft gemaakt.

    Zo ook met de grondtekst van het woord phatne:

    Het Griekse woord ‘phatne’ dat hiervoor gebruikt is, komt van het woord ‘pateomai’ en betekend ‘om te eten’. Een ‘phatne‘ is een houten bak die inderdaad gebruikt zou kunnen worden als een kribbe, een voederbak. Toch is dit niet het eerste waar een Jood aan zou hebben gedacht in die tijd. Joden maakten namelijk gebruik van houten bakken om voedsel in te bewaren. Vooral brood werd in die tijd bewaard in houten bakken. Ook wikkelde men in de tijd van Jezus (later ook nog) de broden in doeken. Zeker als de broden nog warm waren, zorgde dit ervoor dat ze konden uitwasemen en toch vers bleven. In het “broodhuis” {Bethlehem} staat geen “voederbak” maar een “broodbak” waar het levende brood in ligt, gewikkeld in doeken.


    Over rein en onrein nog dit: als we de lijn van Maria terug volgen dan komt daar toch moord, overspel en hoererij in voor, dus net als ieder mens was ook Maria niet vrij van smet en is zij notabene buiten de wet om moeder geworden, en buiten de wet om is illegaal en ik zal het woord niet in mijn mond nemen omdat ik beter weet, maar illegaal moederschap is...???

    Net als onze verlossing, die heeft ook buiten de wet om plaats gevonden omdat de wet het niet kon, zo kon Christus niet binnen de wettelijke kaders geboren worden. Maar nu wordt ik echt filosofisch

    Toch is de uitleg tav broodbak en huis ipv stal, (lees in matteus, waar de wijzen uit het oosten hen opzochten). Persoonlijk pas mij dit beter, en dat zonder het woord van G'd geweld aan te doen.
    Voor mijn gevoel sterkt deze uitleg Hem meer tot eer, en komt het ook nog eens dichter bij de bron, (het joodse denken en leven) in de buurt.

    Bottom line: ik ben blij met al deze info, die mij helpt om een beter kerstfeest te vieren en dat is zeker niet met kerst en zeker niet gepimpt met heidense en occulte attributen die niets met de Heer van de Legermachten te maken heeft.
    Ik denk dat wij met het vieren van het loofhuttenfeest dichter bij de viering van Zijn komst naar deze aarde komen als met het occulte feest van het nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel over jouw uitleg. Ik had die al in vele versies gelezen. ( al denk ik dat het grammaticaal onjuist is )


    Over die wijn heb ik mijn twijfels. Het N.T is niet in het Hebreeuws geschreven. Dus kan je het niet vertalen vanuit het Hebreeuws. Ik denk dat het echt om alcoholische wijn ging. De reden: men vond de wijn van onze Heer beter dan de eerste - hoe zou het dan om druivensap kunnen gaan! Wijn, soms met wat water toegevoegd, maakte helemaal deel uit van het normale leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat het grammaticaal onjuist zou zijn, kan ik niet beamen, de uitleg zoals ik heb beschreven (eerlijk gejat :-) ) past in mijn beeld van Jezus. Onze wijn zoals wij die verbouwen, hoe goed van kwaliteit ook, komt niet in de buurt bij het paradijselijk wijn van Jezus, vandaar het verschil, en daarmee geef ik mijn Heer en Heiland iets meer credit dan de gedachte dat wij water bij de wijn doen, wat we ook en maar al te vaak doen als wij geen wijn drinken :-).
    Ik denk dat als je zou proeven van de natuur zoals die was in het paradijs dat je begrijpt wat ik er mee wilde zeggen.

    Wellicht heeft het met mijn beeld van de Allerhoogste te maken waarom ik broodbak, in het broodhuis, waar het levende Brood in lag beter bij Hem vindt passen, en nogmaals, in combinatie met de waarschuwing tegen wijn in de bijbel, en gevoed door de orthomoleculaire wetenschap, (nl dat alcohol een toxische stof is voor onze hersenen en dus dwars door onze hersenbloedbarrière gaat) kan ik het mij niet veroorloven te denken dat G'd (Jezus) ons dit aandoet.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts