samenkomsten verzaken?

Exodus 23:20 Zie, Ik zend een Engel voor u uit om over u te waken op de weg en u te brengen naar de plaats die Ik gereedgemaakt heb.
25. U moet de HEERE, uw God, dienen. Dan zal Hij uw brood en uw water zegenen. Ik zal ziekte uit uw midden doen wijken.



In onze kerk krijgen wij iedere week bij voldoende Kopij, een informatie blaadje toegestuurd over het wel en wee van de gemeente. Allerlei zaken komen daarin aan de orde, zoals planning, acties, verjaardagen, ziekten en overlijden, en wat al niet meer zij. Aangezien wij een kerk zijn die landelijk georganiseerd is hebben wij ook een UNIE. Deze Unie kan in vele zaken lokale kerken ondersteunen, maar ook op het wereldtoneel vertegenwoordigen, omdat wij ook als landelijke kerkorganisatie onderdeel uitmaken van een wereldkerk, onder de naam Zevende dags Adventisten in Nederland, en als internationale naam the Seventh day Adventist. In het kort: Advent omdat wij geloven in de wederkomst van Jezus Christus. Zevende dag, omdat wij geloven dat Gods wet van kracht is, en zo ook het vierde gebod, welke getuigd van God als Schepper van Hemel en Aarde, dus ook als jou en mijn Schepper en wij willen alleen die God gehoorzamen. Dit doen wij via Zijn woorden, beloften, richtlijnen en regelgeving voor ons, maar zeker ook en met name door het gedenken van het vierde gebod en daarmee het eerbiedigen van Zijn wil voor ons, dat is openlijk en dat doen wekelijks om ons geloof en vertrouwen in Hem kracht bij te zetten.

Een aantal opeenvolgende berichten in het infoblad van onze kerk ging de laatste tijd over de geldende en steeds wijzigende maatregelen in Nederland tav het bij elkaar komen. Het bij elkaar kunnen en mogen zijn en de onmogelijkheden die ons worden geboden vanwege het dreigend "gevaar".
Niet om die reden heb ik sterk de behoeft om hierop een reactie te geven, maar tav het standpunt welke onze kerk in neemt in deze en dus, bij deze. Een reactie die ik ook naar zoveel mogelijk leden van onze kerk heb gestuurd, omdat ik onderstaande graag wil delen in de hoop dat het ons doet opstaan, in beweging zet, dat we zullen gaan, en ik moet eerlijk zeggen dat ik tot mijn toch wel enigszins onterechte verbazing mooie en verrassende reacties heb mogen ontvangen.

Openbaring 12:11, 12 En zij hebben hem overwonnen door het bloed van het Lam en door het woord van hun getuigenis, en zij hebben hun leven niet liefgehad tot in de dood. Daarom, verblijd u, hemelen, en u die daarin woont! Wee hun die de aarde en de zee bewonen, want de duivel is naar beneden gekomen, naar u toe, in grote woede, omdat hij weet dat hij nog maar weinig tijd heeft.

Iedere keer wordt er vanuit de Unie gereageerd of wij wel bij elkaar kunnen of mogen komen als kerk, en vooropgesteld is het uiteraard nooit verkeerd om op meerdere manieren je informatie binnen te halen om tot een weloverwogen keuze te kunnen komen.

Nu bekruipt mij het gevoel dat we niet alleen in alle opzichten onze oren laten hangen naar wat onze regering voor Nederland iedere week besluit, hoe om te gaan met deze Covid Hysterie, maar als Kerk, als gelovigen, als Kinderen van een Almachtige God die over ons waakt, voor ons zorgt, met ons mee gaat en zelfs voor ons uitgaat, gaan we nu zelfs tegen het Advies van de Regering in, door niet meer naar de kerk te gaan, omdat niet de Rijksoverheid maar de Unie, onze eigen Unie voorzitter, hier maar wat in den blinde roept, en ik zeg met opzet blinde, vanwege het feit dat wij geloven, geloven in een levende God.
Op de website van de Rijksoverheid staat nl helemaal niet dat wij niet bij elkaar mogen of kunnen komen, puur vanwege het feit dat wij als kerk, als gelovigen ons bevinden in een uitzonderingspositie. Zou onze regering wel doorhebben dat christenen, vanwege hun geloof in een levende God, bevoorrecht zijn, een uitzonderingspositie bekleden?

Toen de discipelen eropuit werden gestuurd, wist Jezus één ding zeker, ze zouden met ontberingen te maken krijgen, met bedreigingen, met aanvallen, met vervolgingen, met doodsbedreigingen, van giftige slangenbeten tot aan steniging toe. Welke liefdevolle God stuurt Zijn kinderen op pad met zulke vooruitzichten?

Mattheüs 10:23, 28, 32 Wanneer ze u in de ene stad vervolgen, vlucht dan naar de andere, want voorwaar, Ik zeg u: U zult uw rondgang door de steden van Israël niet geëindigd hebben, voordat de Zoon des mensen gekomen is.
En wees niet bevreesd voor hen die het lichaam doden en de ziel niet kunnen doden, maar wees veeleer bevreesd voor Hem Die zowel ziel als lichaam te gronde kan richten in de hel.
Ieder dan die Mij belijden zal voor de mensen, die zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.

Het antwoord lijkt mij evident, een God die zorgt, die van ons houdt en als een Wachter over ons waakt.
Dat heeft het sterven het overlijden, het ziek worden en vervolgen nooit in de weg gezeten. Al deze aspecten die een gevallen wereld met zich meebrengt, ondervinden wij al duizenden jaren lang. Als je buigt voor dit beeld, dan ga je vrijuit, als je niet buigt ga je de verbrandingsoven in. Dat heeft onze drie vrienden, de drie vrienden van Daniel, te lezen in het Bijbelboek Daniel hoofdstuk 3, er niet van weerhouden om toch te gaan, om te staan voor de Almachtige en niet te buigen voor dreiging of gevaar.

Hebben we te maken met een virus, dan is het antwoord ja, hebben we te maken met dreiging, dan is het antwoord ja, hebben we te maken met een serieus te nemen vijand, dan zeg ik ja, hebben we te maken met een virus die ons ziek kan maken, die ons eventueel het leven kan kosten, dan zeg ik ja, moeten we het gevaar met opzet opzoeken en onze Vader in de hemel onnodig verzoeken, dan zeg ik nee. Steelt satan onze tijd met elkaar in Gods huis door angst en twijfel te zaaien, dan zeg ik jammer maar helaas ja, want hij doet dat blijkbaar met succes.
Betekend dit nu dat we niet naar de kerk zullen gaan, dat we thuisblijven omdat we alternatieven hebben die het niet meer samenkomen alleen maar vergemakkelijkt? Dan hoop ik dat jullie allemaal zullen opstaan en Nee zeggen!
Worden wij als kerk, als gelovigen, als gemeente zijn, op afstand gezet en worden wij op zeer subtiele en satanische wijze nog verder gedwongen in het keurslijf van Laodicea te gaan zitten, wat zeg ik, ons er in te wentelen, dan begin ik zo langzamerhand te vrezen voor een niet mis te verstane en een ten onrechte JA!
Als Hij van ons vraagt, de Almachtige God, de Wachter die niet sluimert noch slaapt, van ons vraagt om de onderlinge samenkomsten niet te verzaken, dan is het wel nu! Nu hadden we, maar ook nu is nog steeds het moment daar, om te getuigen, getuigen dat er een God is die leeft tot in eeuwigheid en dat wij niet een gewoon toneelclubje zijn noch een doorsnee vereniging. Nu is het onze beurt om aan de wereld te laten zien, om te getuigen met een krachtige Getuige in ons, Gods Geest, dat wij met verstand en zelfs ver boven ons verstand, boven bidden en denken Zijn kinderen zijn, een getuigenis hebben voor de wereld die zijn eigen wedloop om te overleven aan het verliezen is, maar dat er een tweede wedloop te winnen valt, nl de Weg de Waarheid en het Leven, die wij als Zevende Dags Adventisten afleggen.

Laten we opstaan, en laten wij ondanks alle waarschuwing en dreiging met verstand en zelfs boven ons verstand uitstijgen en gaan.

Ik hoop dat u hier even bij stil wilt staan en de moed weet te vatten bij de gedachten dat wat ons ook overkomt, God ons draagt als op Adelaarsvleugelen, dat Hij ons omringt met Zijn liefde en dat Hij ons bedauwt met Zijn Heilige Geest, ons definitief leidt en vasthoudt op weg naar Zijn Koninkrijk.

Ik wens jullie allemaal Gods zegen, een shabbat shalom en hopelijk tot zeer snel, terug in onze vernieuwde kerkzaal, waar Hij, onze Heer en Heiland, met liefde, zegen en kracht in ons midden zal zijn, omdat Hij altijd voor ons uitgaat, Hij wacht daar op ons.

Psalm 17:4, 13, 15 Wat de daden van de mens betreft, ík ben overeenkomstig het woord van Uw lippen op mijn hoede geweest voor de paden van de gewelddadige. Ik hield mijn schreden in Uw sporen, zodat mijn voetstappen niet zouden wankelen. Ík roep U aan, omdat U mij verhoort, o God; neig Uw oor tot mij, luister naar mijn woorden. Toon de wonderen van Uw goedertierenheid, U, Die hen verlost die tot U de toevlucht nemen, van hen die tegen Uw rechterhand opstaan. Bewaar mij als Uw oogappel, verberg mij onder de schaduw van Uw vleugels
Sta op, HEERE, treed hem tegemoet, vel hem neer; bevrijd mijn ziel met Uw zwaard van de goddeloze,
Ik echter zal in gerechtigheid Uw aangezicht aanschouwen; ik zal, wanneer ik ontwaak, verzadigd worden met Uw beeld.

Hier de reacties die ik via mail en Whatsapp van sommigen mocht ontvangen:
  • Hey Theo, goede mail! Ik denk inderdaad ook dat men uit elkaar wordt gehouden, en niet alleen als kerk, om zo min mogelijk conversatie te kunnen hebben en van gedachten te kunnen wisselen. Ik ben theologisch niet sterk, maar wel sterk in het al jaren machtige groepen en mensen in het oog te houden. Ik denk dat we als wereldbevolking momenteel ergens in gepusht worden wat slecht gaat uitpakken. En als dat niet nu is, dan is dit de basis daarvoor die nu gelegd wordt... Moeilijk allemaal.

  • Amen

  • Dank je wel theo

  • Dankje Theo, Helemaal mee eens. Sjabbat Sjalom!
  • Hallo Theo, Klopt veel van je verhaal. Zo voel ik het ook. In een tijd als deze worden we als schapen uit elkaar gedreven. Juist nu we elkaar zo nodig hebben. En we mogen ons gezicht niet laten zien en niet zingen? Dus ook niet aanbidden? Satan heeft zijn plan goed uitgedacht. Ik hoop dat onze kerk wakker is voor de tijd waarin we leven. Maar ik ben bang dat dat niet het geval is. Ja Satan is sluw en heeft ons allen behoorlijk angst aangejaagd. Maar in het woord staan, angst is niet van God. Zo erg om te zien dat mensen met mondkapjes op de fiets zitten. Ik kreeg vandaag wat toegestuurd. Stuur het ook naar jou. Fijne Sabbath nog en hopelijk tot gauw! 

  • Sabbat Shalon broeder, Mijn bijbel vertelt mij, al zal men niet voor mij staan, zelf stenen zal het voor mij doen. In jouw brief, zit de macht, de kracht die boven allen andere is. De macht van allemachtig God. U bent gebruikt, ga er voor en doe het werk want u bent gekozen. Vecht voor de Heer als Elia, vrees niet want hij zal u nooit loslaten. Wees Moses, het zal niet makkelijk zijn, er zal heel veel mensen die tegen uw gedachten zullen vechten, maar de macht in u is groot. Ik ben onder de indruk, hoe de kracht van God werkt. Ik hoop dat ik Deborah mag zijn, ook om de kracht te hebben om de moed te verzamelen om dit gevecht samen met u aan te gaan. Vecht voor de Heer, want ik vraag me ook af waar we met zijn allen gaan en welke richting als zevende daags Adventisten, ik krijg geen antwoord op. Mijn de Heer jouw nabij zijn, samen met uw gezin. Ik wens u God zeggen toe. Gezegende sabbat Met vriendelijke groeten,

  • Goedenavond Theo. Ik heb geen behoefte aan deze mails.

  • Beste broeder Theo,
  • Ik wens jou een gezegende sabbat............. Wij verblijven hier al een lange tijd omdat het voor ons veiliger lijkt, aangenamer is en wij meer mogelijkheden hebben. De ............. overheid had begin het jaar een verbod op kerkdiensten gegeven wat inmiddels tot beperking van het bezoekersaantal uitgebreid is. Maar wat jij wenst en zeggen wilt is mij niet zo duidelijk. Het kerkgebouw in Enschede wordt gerestaureerd, ......... heeft Covid. Wij openen iedere Sabbat per Livestream met de gemeente ............ en hebben op SABBAT een lesdienst, een kinderdienst en een preek. Wij hebben de mogelijkheden andere preken te bekijken ( Christopher Kramp is een advies). Uit jouw brief krijg ik het gevoel dat je geen discipel van Jezus bent als je niet met ontberingen en bedreigingen, met aanvallen, met vervolgingen, met doodsbedreigingen, met steniging te maken hebt. Ik kan toch een getuige voor Christus zijn met veel vreugde over wat Hij voor ons gedaan heeft en liefde voor mijn medemensen. Ook onze gekozen unievoorzitter. Wat in zichzelf verdeeld is breekt zichzelf af, heb ik uit de bijbel geleerd. Maar ik geef toe dat de situatie in de gemeente Enschede op dit moment iets ver van mijn bed hier is. Wat is jouw bedoeling? Wat wil jij? Dat is mij niet duidelijk geworden? Ik draag jou, jouw familie een bijzonder warm hart toe maar soms begrijp ik niet wat de bedoeling is. Graag zie ik jouw verdere uitleg tegemoet. Een vriendelijke groet.

  • Goedemorgen en Gezegende Sabbat Theo, Bedankt voor de e-mail, het een is waar en krachtig boodschap. Er is niets toe te voegen. Ik hoop je zo snel mogelijk weer in de kerk te zien. Groeten aan u en uw gezin. Met liefde,

  • Goedenmorgen, 
  • Als deze mails zijn bedoeld voor het bestuur. Graag via de secretaris, op persoonlijke titel heb ik geen behoefte op reacties of discussies via de mail. Groetjes,

  • Goedemorgen Theo en Gezegende Sabbat! 🙏🏼Wat een mooie en oprechte mail heb jij gestuurd. Ik hoop zelf ook dat we snel weer open gaan 🙏🏼

  • Goed stuk geschreven 👍🏽

  • Hallo Theo, Een mooie brief heb je geschreven, zelf ben ik het er helemaal mee eens en ik hoop na de verbouwing elkaar weer te kunnen ontmoeten in Gods huis. 🙏🏼🏻
Ik heb uiteraard op iedere reactie iets terug geschreven, ook de vragen beantwoord en zij die dit niet willen hebben natuurlijk van de lijst gehaald, los van het feit dat ik dit betreur, we moeten helaas constateren dat wij ook als kerk in meerdere opzichten een afspiegeling zijn van de maatschappij waarin we proberen Gods gemeente, Gods getuigen te zijn. Het grote verschil wat ik wel proef zit hem in de normen en waarden die wij struikelend maar in de kracht van Gods Geest tot grote hoogten mogen stuwen, dat stemt mij dankbaar en hoopvol.

1 Korinthe 10:31-33 Of u dus eet of drinkt of iets anders doet, doe alles tot eer van God. Geef geen aanstoot, niet aan de Joden en de Grieken, en ook niet aan de gemeente van God, zoals ik ook in alles allen behaag, door niet mijn eigen voordeel te zoeken, maar dat van velen, opdat zij behouden worden.

Reacties

Populaire posts