vertrouwen

Klaagliederen 3:24-26 Mijn deel is de HEERE, zegt mijn ziel, daarom zal ik op Hem hopen. Goed is de HEERE voor wie Hem verwacht, voor de ziel die Hem zoekt. Goed is het te hopen en stil te wachten op het heil van de HEERE.


Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat we onze hoop niet verliezen, en rustig blijven vertrouwen?

Blijf dicht bij de Heer.
"Onze hemelse Vader heeft duizend en één manieren om voor ons te zorgen, waarvan we geen idee hebben. Wie het principe hanteert om de dienst voor God op de eerste plaats te stellen, zal ondervinden dat complexe situaties verdwijnen en een effen pad voor hem openligt."

Een leven in vredig vertrouwen.
"een leven in Christus is een leven vol rust. Misschien is er geen gevoel van extase, maar er is wel een blijvend, vredig vertrouwen. Je hoop is niet gevestigd op jezelf, maar op Christus. Je zwakheid is gekoppeld aan Zijn kracht, je onwetendheid aan Zijn wijsheid, je zwakheid aan Zijn blijvende macht. Je moet dus niet op jezelf zien, en je gedachten moeten zich niet met jezelf bezighouden, maar je moet op Christus zien. Laat je geest zich bezighouden met Zijn liefde en met de schoonheid en volmaaktheid van Zijn karakter. Christus in Zijn vernedering, in Zijn zuiverheid en heiligheid, in Zijn oneindige liefde - dat is het onderwerp voor meditatie. Als je Hem liefhebt en Zijn voorbeeld volgt in volledige afhankelijkheid van Hem, zul je steeds meer op Hem gaan lijken."

Een leven van overgave.
"Als wij ons leven overgeven aan Zijn dienst, kunnen wij nooit in een posititie worden gebracht waarvoor God geen maatregelen heeft getroffen. In welke situatie wij ons ook mogen bevinden, wij hebben een Gids die ons de weg wijst. Hoe verward we ook mogen zijn, wij hebben een betrouwbare Raadgever. Hoe verdrietig, verslagen of eenzaam we ook zijn, we hebben een Vriend die met ons meeleeft. Als wij uit onwetendheid misstappen begaan, laat Christus ons niet in de steek. Zijn stem wordt duidelijk gehoord: "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven" Joh. 14:6."

Christus ons Voorbeeld.
"Zorg is blind en kan niet in de toekomst zien, maar Jezus kent het einde vanaf het begin... In Christus hart, dat in volmaakte overeenstemming was met God, heerste absolute vrede. Hij werd nooit trots door bijval, of terneergedrukt door tegenslag of teleurstellingen. Onder de felste tegenstand en de wreedste behandeling bleef Hij vol goede moed. Velen echter die voorgeven dat zij Hem volgen, zijn bezorgd en verontrust, omdat ze bang zijn zich aan God toe te vertrouwen"

God helpt wie Hem vertrouwt.
"God zal grote dingen doen voor iedereen die op Hem vertrouwt. De reden dat degenen die zeggen tot Zijn volk te behoren, niet méér kracht bezitten, ligt in het feit dat zij te veel op hun eigen wijsheid steunen, en God niet de gelegenheid geven Zijn macht aan hen te openbaren. Hij is bereid om Zijn in Hem gelovende kinderen in elke situatie te helpen, als ze Hem neet hun hele hart vertrouwen en gehoorzamen."

Een gebed.
Psalm 28:7 De HEERE is mijn kracht en mijn schild; op Hem heeft mijn hart vertrouwd en ik ben geholpen. Daarom springt mijn hart op van vreugde en zal ik Hem met mijn lied loven.

Bron: E.G. White

Reacties

Populaire posts