zoek de verschillen 1/3

Markus 12:30 En u zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht. Dit is het eerste gebod.

Als God van ons vraagt Hem lief te hebben met heel ons hart, ziel, verstand en kracht dan vraagt dat op z`n minst om een hoe. Hoe wil God dat wij Hem lief hebben, hoe vertaalt zich dat naar de praktijk van alle dag. Waarin of waardoor kan ik God laten zien dat ik met alles wat in mij is, van Hem houdt, Hem lief heb en dat er niets tussen God en jou in staat. Ik kan erover praten, ik kan met Hem praten, ik kan over Hem lezen in Zijn Woord, en dat Woord onder gebed en de leiding van de Geest bestuderen zodat ik een beter beeld van God krijg, een beter begrip krijg van wie Hij is en hoe God onze relatie ingevuld ziet.
Maar erover praten, bidden en over Hem lezen, alleen in je stille tijd en samen met anderen is nog wat anders als het laten zien, van Hem getuigen niet alleen met Woorden, die soms nog te vaak hol en leeg klinken en zelfs zijn, maar laten zien als de praktijk, als de waan van de dag dat van ons vraagt.

Wanneer het leven op ons afdendert met grof geweld, als het dagelijkse op ons afkomt als een trein die in volle vaart jouw station binnen rijdt en zonder te remmen afstormt op de stootblokken, of dat het wordt afgedwongen via (anderen wetten en regelgevingen) hoe ga je dat liefhebben dan vertalen en zichtbaar maken, en wat als het op je afkomt niet alleen onverwachts of met hoge snelheid maar op een bedekte, sluwe, listige, zachte, lieve, paaiende en verleidende manier? Wat zijn dan onze ankers, welke handvatten biedt ons Gods Woord? Het zal ons niet verassen dat Gods Woord natuurlijk vol staat met verhalen en voorbeelden zoals God graag ziet dat het wordt ingevuld, hoe onze dagen eruit zouden moeten zien en kunnen zien als Hij als onze God daarin mag helpen en voorzien. Duidelijke aanwijzingen in Zijn woord zorgen ervoor dat wij rechte sporen kunnen strekken en ons helpen Zijn doel voor ons leven te realiseren. Hij zet ons op het goede spoor, Hij zet ons op het pad naar Zijn Troon.

Ik heb God lief met heel mijn hart, ziel, verstand en kracht als ik:

  • geen andere goden voor Zijn aangezicht zal hebben.
  • geen beeld maken, geen enkele afbeelding van wat boven in de hemel, of beneden op de aarde of in het water onder de aarde is. Als ik mij daarvoor niet neerbuig, en die niet dien, want de HEERE, mijn God, ben een na-ijverig God, Die de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten, maar Die barmhartigheid doet aan duizenden van hen die Mij liefhebben en Mijn geboden in acht nemen.
  • de Naam van de HEERE, mijn God, niet ijdel gebruiken, omdat de HEERE niet voor onschuldig zal houden wie Zijn Naam ijdel gebruikt.
  • de sabbatdag gedenk, dat ik die heilig. omdat ik zes dagen zal arbeiden en al mijn werk doen, maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE, mijn God. Dan zal ik geen enkel werk doen, ik, noch mijn zoon, noch mijn dochter, noch mijn dienaar, noch mijn dienares, noch mijn vee, noch de vreemdeling die binnen mijn poorten is. Want in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee, en al wat erin is, en Hij rustte op de zevende dag. Daarom zegende de HEERE de sabbatdag, en heiligde die.

De vraag die natuurlijk blijft is, hoe ga ik met mijn naasten om, met mijn familie, met mijn buren, met mijn collega´s en met mijn broeders en zuster. God heeft ons heldere richtlijnen gegeven hoe Hij aanbeden wil worden, hoe wij Hem kunnen dienen, hoe gehoorzaamheid handen en voeten kan krijgen in het doen van Zijn wil. God zij dank heeft Hij dit ook helder beschreven, wat Hij van ons verlangt in relatie tot onze mede mens. Komt bij dat als we elkaar liefhebben zoals God dat voor ons bedoeld heeft wij daarin ook onze liefde voor Hem betonen.

Markus 12:31 En het tweede, hieraan gelijk, is dit: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. Er is geen ander gebod groter dan deze.

In het gebed het "Onze Vader" staat:

Lucas 11: 4 En vergeef ons onze schulden gelijk ook wij iedereen willen vergeven die ons iets schuldig is.....

Ook deze zinsnede laat onverhuld zien dat het tweede gebod gelijk is aan het eerste gebod. God liefhebben met alles wat we in ons hebben is niet hetzelfde maar wel gelijk gesteld met het houden van onze naasten. Als we God liefhebben maar onze naaste haten dan zijn wij een leugenaar en is Christus niet in ons. Onze naaste liefhebben heeft God verwoord in de laatste zes geboden van de tien, terwijl God liefhebben met alles wat we in ons hebben is vertolkt en uitgwerkt in de eerste vier geboden van de tien. De tien woorden die eerste in de harten van Adam en Eva waren geschreven, maar door de zondeval uit hun en onze harten werd verdreven. Daarom schreef YHWH ze later zelf op twee stenen tafels en gaf die via Mozes aan het volk Israel, zodat zij zouden onderwezen worden, zouden leren hoe God wilde dat ze zouden leven in relatie tot Hem en in relatie tot elkaar.

Ik heb mijn naaste lief als mijzelf, beter nog zoals Christus ons liefheeft als ik:
  • mijn vader en uw moeder eer, opdat mijn dagen verlengd worden in het land dat de HEERE, mijn God, mij geeft. 
  • niet doodsla. 
  • niet echtbreek. 
  • niet steel. 
  • geen vals getuigenis spreek tegen mijn naaste.
  • niet begeer het huis van mijn naaste, niet begeer de vrouw van mijn naaste, noch zijn dienaar, noch zijn dienares, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets wat van mijn naaste is.
Dit is mijn naaste liefhebben als mijzelf, hiermee geeft God ons de tools die meer in details beschrijven hoe we dag kunnen invullen, zodat wij steun vinden in de richting die we mogen gaan om de Allerhoogste weer op de meest optimale manier te kunnen gehoorzamen. Want dit is de wil van de Vader, dit is het licht wat ons pad helder beschijnt als we wandelen willen zoals Christus gewandeld heeft. Dit heeft Christus hersteld, door Zijn offer gerepareerd, zodat we weer levend gemaakt kunnen worden voor Hem die ons gemaakt heeft naar Zijn beeld en naar Zijn gelijkenis, en daardoor kan hij de wil van God weer in ons hart leggen, zodat ook wij met David kunnen zeggen:

Psalm 51: 12  Ik heb lust om Uw wil te doen mijn God, (want) uw wet is in mijn binnenste.

Reacties

Populaire posts