psalm 3: de Heer heeft mij onder Zijn hoede

Een christen weet één ding zeker, hij heeft veel tegenstanders, veel vijanden. Soms zijn ze zichtbaar en heel dichtbij, en vaak zijn ze niet zichtbaar en dichterbij dan je lief is.
G'd heeft een "grote" tegenstander, satan, de duivel en de vader van de leugen. Hij veroorzaakt dood en verderf, pijn en verdriet, en dit alles vindt zijn basis in het zaaien van twijfel en ongeloof.

Wat G'd zegt wordt door hem per definitie gedefinieerd als onwaar en als leugen. "G'd heeft zeker gezegd..." was zijn openingszin aan het adres van Eva. Sindsdien is twijfel zijn sterkste wapen, maar schuwt ziekte en dood niet als middel om zijn leugens kracht bij te zetten.

Deze psalm is een belofte aan hen die hun vijanden dagelijks ervaren. Los van het feit of je het ervaart, onze vijand(en) zijn reëel en een constante factor in ons leven.


G'd daarentegen is onze hoeder, waakt over ons en zorgt dat het goed met ons gaat. Dat wil niet zeggen dat lijden en last ons pad niet zullen kruisen. Paulus leert ons dat het leven een grote strijd is, een strijd tussen goed en kwaad, tussen overheden en boze machten van de duisternis en G'd en daardoor zijn ze ook onze tegenstanders geworden, maar we mogen uitzien naar een behouden aankomst ondanks het turbulente pad waarop wij ons begeven.

Satan wil ons laten geloven dat G'd ons niet terzijde zal staan, dat wij te zondig en te slecht zijn en daarom niet hoeven te rekenen op G'ds hulp. Het antwoord hierop is helder en klaar. Jezus is ons daarin voorgegaan toen Hij verzocht werd door satan in de woestijn. Twijfel zaaien was ook hier zijn aanpak, maar Jezus nam iedere keer het zelfde wapen ter hand; "Er staat geschreven."

Ook satan weet met dit bijltje te hakken en zal G'ds woord uit zijn verband trekken, anders belichten en op die manier twijfel zaaien in ons leven. En ondanks dat, moet ons antwoord bij twijfel altijd het zelfde zijn; "Er staat geschreven", zoals in psalm 3; "Wanneer ik om hulp roep, antwoord Hij mij vanaf Zijn heilige berg."

G'd hoort onze hulp geroep en zal altijd antwoorden. Misschien zal het antwoord niet volgens onze verwachting zijn, op een ander moment komen, maar G'd heeft altijd een antwoord klaar voor ons.

Wees er van overtuigd dat alleen G'd instaat is om ons te helpen, Hij is onze schild, Hij is instaat om ons te verlossen en te redden uit deze dood en verderf situatie door Jezus Zijn Zoon. Hij zal ons dragen ieder moment van ons leven.

"Maar Heer, u bent voor mij als een schild, u bent mijn eer, om u houd ik het hoofd opgericht.
Wanneer ik de Heer om hulp roep, antwoordt hij mij vanaf zijn heilige berg.
Ik ben niet bang, niet voor tienduizenden, al omsingelen ze mij, al vallen ze mij aan.
Alleen u kunt helpen, Heer! Heer, laat uw zegen rusten op uw volk." Psalm 3

Reacties

Populaire posts