gehaat worden omdat Christus ook gehaat word

Jezus zei: "De Vader houdt heel veel van Mij. En Ik houd net zoveel van jullie, als de Vader van Mij. Zorg dat jullie vol zijn van mijn liefde. 10 Als jullie doen wat Ik zeg, zullen jullie vol van mijn liefde zijn. Net zoals Ik doe wat de Vader Mij heeft gezegd. Daardoor ben Ik vol van zijn liefde. Johannes 15: 9, 10



Jezus houdt van ons zo als Zijn Vader van Hem hield. De Vader houdt net zo veel van ons als van Zijn eigen Zoon. Wat een mooie boodschap, wat een kracht en bemoediging gaat hiervan uit.
Ik denk dat we dat ook nodig hebben, dat we beseffen dat als we ons geloof leven, als we getuigen in woord en daad van die geweldige Vader, van die Schepper en G'd die zich wil verzoenen met ons, dan zal het ons niet makkelijk afgaan in dit leven.
We zullen gehaat worden omdat wij het leven willen leiden wat Christus geleefd heeft, omdat wij G'ds liefdes evangelie, de blijde boodschap verkondigen in een wereld die compleet ontspoort is.

Mensen wijzen op een betere toekomst mag dan een als een sprookje klinken, en zal wellicht voor zoete koek worden aangenomen. De mensen wijzen op de weg er naar toe gaat er vaak niet in als een preek in een ouderling.
G'd leren kennen is ook jezelf leren kennen. G'd leren kennen is ook Zijn wet en verordeningen leren kennen. Deze wetten en verordeningen zijn als een spiegel en laat ons op een objectieve manier zien waar we staan in het leven en waar we staan in G'ds heilsplan.

Ja de boodschap is liefde en het zou fijn zijn als we in eerste instantie ook die liefde zien als we met G'd op welke manier dan ook in aanraking komen. Het vraagt natuurlijk wat meer inzicht als we ook leren zien dat G'ds geboden en verordeningen er niet zijn om ons aan banden te leggen maar om ons vrij te maken en ons vrijer te laten bewegen in een wereld die ons echt in zijn zondige greep houdt.
Van evolutie modellen tot gelegaliseerde prostitutie, zonder G'ds kaders raken we op drift zijn we het doel voor het leven compleet kwijt en varen we zonder het door te hebben op een zekere afgrond af en G'd verhoede dat.

G'd heeft vissers van mensen geroepen om deze aarde meer smaak te geven, om de oorspronkelijke Paradijs smaak weer terug te brengen. Om die smaak van  het echte Leven, het Leven van Jezus Christus te proeven en te ervaren hebben wij een weg af te leggen en om die Weg te vinden hebben we licht nodig. G'd heeft diezelfde visser geroepen niet alleen om de echte smaakmakers van deze wereld te zijn maar ook om anderen die weg naar een beter leven te wijzen. G'ds discipelen zijn de vissers van mensen die ook het licht zijn van deze wereld.
Wil deze wereld altijd zien waar ze mee bezig zijn, en willen kinderen van G'd altijd zien waar ze mee bezig zijn?

Helaas het tegenoverstelde is eerder waar, zodra je de mensen verteld dat er een mooie toekomst op ze wacht, dat ze dit voor niets en om niets in handen kunnen krijgen, dat Christus deze weg naar die nieuwe en mooie toekomst voor ons heeft gerealiseerd, dan heb je een groep mensen die het compleet afwijzen, niet geïnteresseerd zijn en niet meer dan hun leven hier willen leven en afronden. Je hebt er groepen mensen bij zitten die het vol enthousiasme aannemen maar binnen afzienbare tijd weer afhaken, misschien wel omdat het niet is wat ze ervan verwacht hadden, de inzet niet willen leveren en liever weer over gaan op de orde van de dag. Dan heb je mensen die ja en amen zeggen op deze uitnodiging van Jezus om Zijn weg te gaan, maar door de druk van de tijd, door de zorgen van het leven, door de moeite en de last zijn ze moe geworden van het leven en worden erdoor verstikt zonder de vrucht van dit leven te ervaren en te doorleven. Maar geprezen zij de Heer je hebt ook een groep mensen en helaas is dat vaak maar een minderheid, een uitverkoren deel, die het zaad van het evangelie, de boodschap van vrede en geluk wel tot zijn volle wasdom laten komen, de liefde van G'd proeven en leven vanuit de kracht van de Heilige Geest als ambassadeurs op deze aarde. Het zijn een soort van roepende in de woestijn, vissers van mensen, opzoek naar hun soort genoten.

Hij leerde hun allerlei dingen in de vorm van verhalen.
Hij zei tegen hen: 3 "Luister. Een zaaier ging zaaien. 4 Een deel van het zaad viel langs de weg. Daar werd het door de vogels opgegeten. 5 Een ander deel viel op rotsgrond, waar het niet veel aarde had. Daardoor kwam het zaad snel op. 6 Maar toen de zon opkwam, ging het dood. Het verdroogde doordat het haast geen wortels had. 7 Een ander deel viel tussen de distels. Toen de distels opkwamen, verstikten die het, zodat er geen graan aan groeide. 8 De rest viel in goede aarde. En toen het opkwam, werden het mooie, volle planten waar veel graan in zat, wel 30, 60 en 100 keer zoveel als dat er gezaaid was. 9 Als je oren hebt, moet je ook goed luisteren." 
Markus 4: 2- 9
De boodschap van G'd is niet een veroordelende boodschap, het is niet een boodschap die als het zwaard van Damocles boven ons hoofd hangt en toeslaat op het moment dat wij een andere keus maken. De boodschap zegt wel dat het zwaard er altijd al is geweest, dat dat rode stoplicht niet nieuw is, de boodschap vertelt ons dat wij stoppen moeten met het door rood rijden, niet meer zondigen, want dat er een dag komt dat wij aangereden zullen worden, dat er een dag komt dat het zwaard van Damocles zijn werk zal doen en dat er een moment komt in de geschiedenis maar ook in ons persoonlijk leven, dat er geen weg terug meer is en dat Jezus voor niets is gestorven voor deze mensen.

G'd verhoede dat, G'd wil zich met ons verzoenen en stuurt zijn ambassadeurs de wereld over om de wereld door de kracht en de bezielende leiding van de inwonende Geest te overtuigen van zonde en dat niet direct van hun verkeerde daden, maar van het feit dat ze voor de verlossing Jezus Christus nodig hebben en dat er geen andere weg is tot redding.

Er zit een andere kant aan deze medaille, zoals als reeds eerder vermeld, niet iedereen zit te wachten op deze boodschap, het sprookje van een mooie toekomst is leuk, maar de prijs die ervoor betaalt moet worden is minder. Wat ik nu heb geef ik niet op, ik ga mijn leven niet anders inrichten ik ben wie ik ben, take it or leave it. Val me niet lastig met je moralistische verhalen, want daar zit ik helemaal niet op de wachten dus scheer je weg. De mens gaat zelfs zover onder de regie van de vader van de leugen dat zij G'ds kinderen betichten van de oorzaak van ellende in deze wereld. Helaas is er op het eerste gezicht een link te leggen, omdat in de naam van G'd maar ook in de naam van allah, en welke andere afgod dan ook veel leed veroorzaakt. De geschiedenis kleurt bloedrood van ellende, de moord en slachtpartijen in de naam van het geloof domineren ons verleden en heden.

Nu kun je makkelijk roepen dat je een christen bent, maar dan moet het ook zichtbaar zijn. Christus was liefde, verkondigde liefde en leefde liefde, als onze voetsporen niet overeenkomen met die van Jezus dan betwijfel ik of we het wel waard zijn om de naam christen te dragen.

Wij zijn van nature toch geneigd om te zeggen, ik wil dat cadeautje van leven in harmonie met G'd en van een eeuwig leven van geluk en vrede wel hebben, maar ik wil dat wellicht misschien doen aan het einde van de weg waarop ik nu sta, de weg die ik nu afleg.
Ik wil daarvoor niets veranderen, G'ds wil leren kennen, en G'ds wil doen, prima als het om verlossing gaat, dus ik neem het aan, maar een weg afleggen van het doen van G'ds wil voor de honderd procent, dat is mij toch een brug te ver. Als ik G'ds woord hoor, of lees dan neem ik eruit wat voor mij goed is en past, en misschien maak ik het ook nog wel passend en al dat andere dat is niet voor mij, moet je me ook niet meer lastig vallen want dan wordt het heel erg onaangenaam voor mijn leven en voel ik me beperkt en gedoemd.

Voor een discipel van G'd geldt één ding heel zwaar en dat is het uitleven van G'ds wil en het doorgeven van G'ds wil, zonder consessies.
Dat wil niet zeggen dat er geen fouten worden gemaakt, maar niet stelen is een daad wat je niet moet doen, stoppen met dief zijn is een levensstijl waar je je van af moet keren. G'ds kinderen zijn geen heiligen in de zin van dat ze nooit een fout zullen maken, G'ds kinderen zijn apart gesteld/geheiligd om het evangelie te leven en te verkondigen en leven daarom een ander leven.

Die verkondiging zit vol mooie wegwijzers, die ons leven op koers houden richting G'ds nieuwe koninkrijk en G'd wil graag dat we daar passen. Hier op aarde mogen we tijdens onze tocht naar het beloofde "Kanaän" leren ons af te stemmen op deze nieuwe omgeving. G'd vormt ons door alles wat op ons pad komt en maakt ons klaar voor de passende plek voor ons die Jezus vlak voor Zijn hemelvaart aan ons beloofd heeft.
De omstandigheden in die nieuwe omgeving zullen zijn: G'd lief te hebben boven alles en onze naasten als onszelf.

Jezus zei: "Jullie zullen worden gehaat door de mensen die niet in Mij geloven. Bedenk dan dat ze Mij óók hebben gehaat. 19 Als jullie hetzelfde zouden zijn als de mensen die niet in Mij geloven, zouden ze van jullie houden. Want dan zouden jullie op hen lijken. Maar omdat Ik jullie heb geroepen, zijn jullie anders dan zij. Daarom haten ze jullie. Johannes 15: 18, 19

Mijn ervaring is dat het brengen als boodschapper van dit goede, bevrijdende nieuws, weerstand oproept. Ik proef in mijn leven dat als je net als Daniel pal staat voor je geloof, dat mensen mij in het gunstigste geval afwijzen. De Heer waarschuwt dat het verder zal gaan, ze zullen ons gaan haten. Als ze Mij gehaat hebben om de liefde die Ik heb gegeven, zullen ze jullie om dezelfde reden gaan haten.

Satan zal alles in stelling brengen om de mensen te weerhouden van het aannemen van deze bevrijdende boodschap van G'd, deze boodschap van verlossing en redding. Onze eigen lusten en begeerten zullen door satan als een barricade opgeworpen worden tegen G'ds wil, tegen G'ds wetten en verordeningen, tegen G'ds uitnodiging om van de weg die tot de dood leidt af te gaan en de Weg en het Leven en de Waarheid in Christus en door Christus te volgen.

De liefde van de Heer is mijn drijfveer en motivatie om voor mensen het zout en het licht te zijn. Mijn hele leven zal een strijd en groei zijn om de blunders die ik maak en de kromme manier waarop ik soms dingen doe en zeg te boven te komen, maar mijn intenties zijn eerlijk en oprecht, mijn liefde voor deze gevallen wereld is groeiende en zo ook mijn stem in de "woestijn". G'ds goedkeuring is daaraan verbonden en G'ds zegen rust op mij. De prijs die ik daarvoor moet betalen op aarde, het ongenoegen, de afwijzing en zelfs de haat staat niet in verhouding tot de prijs die G'd voor mij heeft weggelegd en die ik samen met een groeiende gemeenschap van gelovigen straks in ontvangst mag nemen.

"Denk aan wat Ik heb gezegd: 'Een dienaar is niet belangrijker dan zijn heer.' Als ze Mij hebben vervolgd, zullen ze jullie ook vervolgen. Als ze Mij wilden geloven, zullen ze jullie ook geloven. 21 Maar ze zullen jullie veel kwaad doen omdat jullie bij Mij horen. Want ze kennen Hem niet die Mij heeft gestuurd. 22 Als Ik niet was gekomen en niet met hen had gesproken, zouden ze niet schuldig zijn. Maar nu hebben ze geen excuus voor de slechte dingen die ze doen. 23 Iedereen die Mij haat, haat ook mijn Vader. 24 Als Ik niet de dingen bij hen had gedaan die niemand anders ooit heeft gedaan, zouden ze niet schuldig zijn. Maar ze hebben gezien wat Ik heb gedaan, en tóch hebben ze Mij en mijn Vader gehaat. 25Maar er moet gebeuren wat al van tevoren in de Boeken gezegd was: 'Ze hebben Mij zonder reden gehaat.' "

Let wel dit gaat helaas niet alleen voor de wereld om ons heen, helaas geldt dit ook binnen de muren van de kerk, binnen Gd's gemeente. Chrsitenen zijn niet perfect, zij zijn vrij van schuld en leven een bevrijd leven, waarin ze mogen groeien. Althans van G'd mogen we groeien van onze naaste mede christen is die ruimte er niet altijd, maar ook die hobbel kunnen we nemen met elkaar. Maar voor binnen en buiten de kerk geldt, G'ds weg is dezelfde, een weg van liefde, een weg van groei en een weg van opoffering. De kaders die G'd gesteld heeft dienen ter bescherming en tot zegen.

"Ik geef jullie de opdracht om net zoveel van elkaar te houden als dat Ik van jullie houd. 13Iemand die zijn leven over heeft voor zijn vrienden, heeft de grootste liefde. Grotere liefde bestaat niet. 14 Jullie zijn mijn vrienden als jullie doen wat Ik jullie zeg." Johannes 15: 12- 14.

Kan ik als G'ds kind, als G'ds discipel dit offer brengen, ben ik het waardig, ben ik voldoende bepakt en bezakt om dit leven te leiden en deze boodschap te delen, kan ik een smaakmaker zijn en een licht op het pad naar de troon van G'd? Jezus zegt dat wij dat kunnen en beloofde ons om ons daarbij te helpen. Die belofte heeft Hij waargemaakt, what else! De vrucht van de Geest, de gaven van de Geest en de Wapenrusting van de Geest helpen ons, maken ons vaardig en waardig het evangelie van vrede te verkondigen over de wereld.

Jezus zei: "Ik zal jullie de Helper sturen die bij mijn Vader vandaan komt. Hij is de Geest van de waarheid. En wanneer Hij komt, zal Hij jullie vertellen wat Hij van Mij hoort en ziet. 27 En jullie zullen óók van Mij vertellen. Want jullie zijn vanaf het begin bij Mij geweest en hebben alles zelf gezien en gehoord. Johannes 15: 26, 27

Reacties

  1. Dat is nog eens een gedegen Bijbelstudie. Goed om te lezen. Ze passen eigenlijk ook wel een beetje bij wat ik telkens lees in de Petrusbrief.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts