genesis 10: nakomelingschap van noachs zonen

Ik zal heel eerlijk zijn, als ik dit soort hoofdstukken lees, dan reist bij mij altijd de vraag, wat moet ik met geslachtsregisters, wat hebben ze mij te zeggen, dan alleen dat ons bestaansrecht terecht is, dat we na kunnen gaan dat ze echt geleefd hebben en dat we weten uit welke lijn, dus vanaf welke zoon van Noach, koning David afstamt en waar dan uiteindelijk weer Jezus uit geboren is.
Orde, overzicht maar ook transparantie spreken voor mij hieruit.

Nimrod geen onbekende, in kruiswoord puzzels komt hij nog wel eens voorbij. Het gezegde: "Als Nimrod, een geweldige jager voor het aangezicht van de Heere", is bij gelovigen en ongelovigen niet onbekend. Het begin van het koninkrijk Babel krijgt ineens een gezicht, de grondlegger is bekend en de geschiedenis kan dit bevestigen. De oorsprong van de Filistijnen die nogal een vervelende rol hebben gespeeld in G'ds heilsgeschiedenis vindt zijn oorsprong in de zoon Cham. En hoewel Noach de vader van Cham hem vervloekte met een dienende rol aan zijn broers, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de Filistijnen niet bepaald gecategoriseerd kunnen worden onder de noemer "dienend".

Met geslachtsregisters wordt geschiedenis geschreven, krijgen we een kijkje in de levensloop van mensen, volk, stam, taal en natie en waar ze dus heen zijn gegaan.
Zijn ze aan de kust gebleven, welke stad hebben ze gesticht, tot aan welke gebied reikte hun eigen woongebied etc....?

G'ds licht schijnt door de geschiedenis heen en ieder volk, stam, taal of natie zal weten dat Hij de Almachtige is, dat Hij van ons houdt en dat Hij bekend is onder alle mensen.
En ondanks het feit dat de zonen van Noach zich over de aarde bevolkt hebben weten we ook dat velen hun G'd, de Schepper van hemel en aarde vergeten zijn en dat er tot op de dag van vandaag een taak voor een ieder van ons, dus ook voor jou is weggelegd om te getuigen van de Schepper, om te getuigen van de verlossing in Zijn zoon, te getuigen van de Weg terug naar de troon van G'd.

G'd vergeten gaat vaak zo makkelijk en sluipend. De reden laat zich raden. Zorgen, te druk, ziekte, verdriet, pijn, verlies, eenzaamheid, maar ook welstand en onafhankelijkheid, nonchalance en zorgeloosheid. Ja lieve mensen ook satan kent app's. Ook hij bedient zich al bijna 10.000 jaar van middelen die ons afleiden van de Bron van ons leven en van het doel welke G'd met ons heeft.
Hij doet dat op verschillende manieren, nl kwaadschiks, kijk maar naar de donkere middeleeuwen, waarin geweld, banvloeken, dreigementen, moord en doodslag, hoogtij vierde. Maar hij kan dat ook "goedschiks", met list en bedrog, vleierijen, leugens, paaien, wonderen van genezing, loten uit de loterij en het spreken met geesten van overleden mensen waarmee de onsterfelijkheid van de ziel wordt geleerd, zelf vuur uit de hemel kan hij laten komen, om de mensen te verleiden en ze achter zich aan te krijgen. De wetten die hij naar zijn hand zet, zoals de heilige shabbat die G'd heeft ingesteld en gezegend in te wisselen voor de zondag, waarmee G'd als Schepper van hemel en aarde buiten spel wordt gezet, en hoe legitiem de reden ook lijkt, nl de opstanding van Christus is het een actie tegen G'ds wet, een ere dienst ingesteld tegen G'ds eredienst.

G'ds woord is ons gegeven, om tegen satan te kunnen zeggen: "Er staat geschreven", zo is het bedoelt, dit staat in bijbel en als ik een andere weg bewandel dan is dat ten alle tijden en per definitie een weg van zonde tot de dood.
Door G'ds woord heb ik een betere keuze kunnen maken en bewandel ik nu een weg, van gerechtigheid tot eeuwig leven.

Stay tuned, ik neem je graag mee op reis naar een plek die Jezus voor ons bereid heeft in de hemel.

Elohay Elohim - God Der Goden


Reacties

Populaire posts