laat wat waarheid en recht is niet krom gemaakt worden

Johannes, de ziener van Patmos en schrijver van het laatste boek van onze bijbel de Openbaringen van Jezus Christus, krijgt een visioen op de "dag des Heeren".


"Op een zondag, de dag van de Heer, kreeg ik een bijzondere droom." Openbaring 1: 10 BGT

"Ik was in den geest op den dag des Heeren; en ik hoorde achter mij een grote stem, als van een bazuin," Openbaring 1: 10 St.V


Vertaal technisch gezien mag het dan kloppen dat de vertaler de ruimte pakt om een keuze te maken voor welke vertaling hij kiest, maar volgens mij gaat het bij G'ds woord om meer dan dat, volgens mij gaat het ook nog eens om de Geest en niet alleen om de letter. Er is idd een dag des Heeren, 1 Thess. 5:2, dan hebben wij het hier over de dag van Zijn wederkomst, de oordeelsdag.

Het evangelie van Johannes is later geschreven dan de Openbaring, hoe komt het dan dat dit evangelie spreekt over de eerste dag van de week en niet over de "dag des Heeren"?

Volgens Genesis, zegende G'd de zevende dag van de week, heiligde die en ruste daarop. Als er ergens gesproken wordt in indirecte zin over de "dag des Heeren" dan is het hier wel.

"....Mozes zie tegen het volk Israel, in de woestijn Sin op de zesde dag van de week: "Morgen is de rust, de heilige Sabbat des Heeren." Exodus 16: 22, 23

"maar op den zevenden dag is de sabbat van den Heer, uwen God." Exodus 20: 10


Achthonderd jaar later verkondigd de profeet Jesaja door de Heere: "Indien gij uw voet van de Sabbat afkeert, van te doen uw lust op Mijn heilige dag ..., dan zult gij u verlustigen in de Heere." Jesaja 58: 13

"Want de Zoon des mensen is Heer over de Sabbat" Matteus 12: 8.


Aan welke dag zou Johannes nu gerefereerd hebben? Volgens mij is er maar één conclusie te trekken. De shabbat, de dag die G'd zegende en heiligde, de dag waarop G'd rustte en de mens een wettelijke opdracht gaf om op die dag ook te rusten, geen werk te doen, niets te doen wat te maken had met het navolgen van zijn eigen lusten, waar Jezus Heer over is, is "de dag des Heeren."

Met het houden van deze dag, brengen we G'd die eer die Hem toekomt, zetten wij G'd dagelijks op Zijn rechtmatige Troon. Het is een daad van gehoorzaamheid die G'd van ons vraagt. Wij hebben een vrije wil, maar die kunnen wij niet inzetten om te leven volgens onze eigen aangepaste regels, eigenwijsheid en lusten.

Vertalingen als deze van het BGT zetten ons volledig op het verkeerde spoor. In de bijbel vinden wij nl geen enkele oproep om een andere dag als rustdag in te stellen of te gebruiken, dan de dag die G'd aan ons heeft gegeven. Als het vierde gebod niet meer van kracht is dan mogen wij vieren en rusten wat wij willen. Houdt er dan wel rekening mee dat we G'd die zich openbaart in het vierde gebod, als rechtmatig Wetgever en Schepper van hemel en aarde, dus ook jouw Schepper, niet meer hoeven te dienen. Om de dood eenvoudige redenen dat er nl geen enkel gebod overblijft die iets zegt over wie die G'd dan wel is. En als onze G'd een onbekende god is geworden door het wegdoen van het vierde gebod, door het nalaten van het heiligen, zegenen en rusten op die dag, dan is het aanbidden van welke andere willekeurige god dan ook, geoorloofd en niet strafbaar.

Iedereen die nu in de startblokken wil stappen om te roepen dat wij ons niet weer een slavenjuk moeten laten opleggen, tegen hen zeg ik op voorhand, jullie hebben gelijk, maar ik zeg tevens dat als dat het excuus is om de shabbat in te ruilen voor de zondag, de eerste werkdag van de week, dan heb jij niet begrepen dat onze G'd van liefde gehoorzaamheid vraagt van Zijn kinderen. De enige manier om G'd te gehoorzamen op een correcte, en gerechtvaardigde en zuivere manier is het volgen van Zijn eerste vier geboden, samengevat: heb G'd lief boven alles.

G'ds kinderen die zeggen dat ze vanaf het nieuwe verbond geleidt worden door G'ds Geest die Jezus ons heeft belooft, die begrijpt niet dat de Geest de liefdes wetten van G'd, die een afstraling zijn van Zijn karakter, hanteert en handhaaft om ons te leiden volgens deze normen en waarden, rr zijn nl geen andere. Om de Geest die ons leven leidt te kunnen toetsten, gebruiken we G'ds woord, G'ds wet en G'ds verordeningen voor ons dagelijks leven.

Ik woon sinds 4 jaar weer in Enschede, ik ben burger van de gemeente Enschede. En toen ik burger werd van deze stad, gaf mij dat niet het recht om ineens door rood te rijden, ondanks het feit dat ik nog steeds een vrije wil heb.

Ik ben sinds 1977, wedergeboren en gedoopt en burger van het koninkrijk van G'd. Dat geeft mij niet het recht om ongehoorzaam te zijn en een ander leven te leiden dan het leven van liefde: G'd lief te hebben boven alles (de eerste vier geboden) en mijn naaste als mijzelf (de laatste zes geboden).

Een ieder die zo leert verkondigd een vals evangelie en Paulus is heel helder in wat die mens staat te wachten.

Wat zou het geweldig zijn als wij de zegen, de heiliging en de rust van die dag, wekelijks kunnen ervaren. G'd vond het zo'n een bijzondere dag, dat Hij ons dat niet wilde onthouden. Na gedane arbeid is het goed rusten, en die rust is een bijzondere rust en is een teken tussen G'd en Zijn kind.
Iedere week getuigen van het feit dat wij niet zomaar een god aanbidden, maar de G'd van Abraham, Izak en Jacob, de G'd van Israel, van al diegene die in geloof het offer van Jezus aannemen.
Iedere week getuigen van die verlossing en redding van die onvoorwaardelijke liefde aan ons gegeven door niet de minste, maar de Allerhoogste, de Heer van de Legermachten, de Schepper van hemel een aarde.

Wie horen wil die hore wat de Geest tot ons zegt.

Reacties

Populaire posts